کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

درمان بی خوابی شبانه در نوجوانان و بزرگسالان

درمان بی خوابی شبانه
5/5 - (1 امتیاز)

درمان بی خوابی و درمان بی خوابی شبانه

درمان بی خوابی از دغدغه های خیلی از افراد در جوامع بشری امروزی است . درمان بی خوابی شبانه میتواند باعث بهتر شدن راندمان کاری افراد در فعالیت روزانه آنها بشود . گاهی افراد به دلیل بی خوابی در شب و خواب آلودگی در محل کار یا تحصیل خود با مشکلات جدی رو به رو میشوند . از این رو درمان بی خوابی شبانه برای خیلی از افراد آرزویی دست نیافتنی شده است .

درمان بی خوابی امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی و گسترده شدن تحقیقات در این باره بسیار سهل تر و در دسترس تر شده است . درمان بی خوابی شبانه گاهی اوقات میتواند توسط خود فرد انجام شود . البته گاهی نیز به دلیل پیچیدگی اختلال موجود درمان بی خوابی سر جدی تر و مشکل تری خواهد داشت . درمان بی خوابی شبانه تنها با تشخیص صحیح و درست میتواند دائمی و کار ساز باشد .


بیشتر بخوانید:اختلال خواب در کودکان


راههای درمان بی خوابی و درمان بی خوابی در بزرگسالان

راههای درمان بی خوابی به نسبت مشکل خوابی که برای فرد وجود دارد میتواند متفاوت باشد . درمان بی خوابی در بزرگسالان با انواع درمانی که برای کودکان در نظر گرفته میشود متفاوت است . راههای درمان بی خوابی باید بعد از تشخیص پزشک به شما ارائه شود تا بتواند سودمند و موثر باشد . درمان بی خوابی در بزرگسالان گاهی با داروهای خاص انجام میگیرد .

گاهی نیز از راههای درمان بی خوابی که توسط روانشناس ها تجویز میشود باید استفاده کرد تا درمان صورت بگیرد . معمولا درمان بی خوابی در بزرگسالان آسان تر از کودکان انجام میشود . راههای درمان بی خوابی در کودکان معمولا روند پیچیده تری دارد . این به دلیل این است که ممکن است کودکان نتوانند منظور خود را به درستی به معالج خود منتقل کنند . یک درمان بی خوابی خوب و با کیفیت مستلزم یک تشخیص خوب نیز است .


بیشتر بخوانید:اختلال خواب ، درمان و عوارض آن


در نوجوانان و بزرگسالان

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه درمان بی خوابی شبانه در نوجوانان و بزرگسالان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

درمان بی خوابی کودکان و راههای درمان بی خوابی در شب

درمان بی خوابی کودکان به دلیل اینکه آنه معمولا درک درست و جامعی از شرایط خود ندارند کمی دشوارتر است . انتخاب راههای درمان بی خوابی در شب برای کودکان باید به دقت بررسی و انتخاب شود . زیرا ممکن است اختلال خواباحتمالی آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد . درمان بی خوابی کودکان تخصص خاصی است که معمولا در حوزه روانشناسی از سختترین شاخه ها میباشد .

وظیفه والدین کودک در این میان در انتخاب راههای درمان بی خوابی در شب بسیار مهم است . به این دلیل که والدین میتوانند بهترین گزارشگر از احوالات کودک داخل خانه باشند . درمان بی خوابی شبانه گاهی با دارو و گاهی با تغییر عادات زندگی و الگوهای خواب افراد صورت میپذیرد . درمان بی خوابی کودکان به این دلیل که اختلال خواب هنوز جزو الگوی زندگیشان نشده است تاثیر گذار تر خواهد بود . بنابر این والدین باید دائم الگوی خواب فرزندشان را بررسی کنند .


بیشتر بخوانید:خواب آلودگی ، علت و درمان آن


درمان بی خوابی شدید و درمان بی خوابی های شبانه

درمان بی خوابی های شدید مثل کابوس یا آپنه خواب فقط باید توسط پزشک متخصص انجام بگیرد . برای مثال برای درمان بی خوابی شبانه ای مثل وحشت خواب ساده برخورد کنیم قطعا نتایج مثبتی نمیگیریم . از طرفی به احتمال زیاد این رفتار به ابعاد زندگی افراد صدمات جبران ناپذیر زیادی میزند . اما در درمان بی خوابی های شبانه سطحی تر مثل خر و پف یا خرناس میتوانیم با یاد گیری تکنیک های ساده ای نتیجه خوبی کسب کنیم .

اگر در درمان بیخوابی های شدید و در کل درمان بی خوابی های شبانه موفق عمل نکنیم گاهی باید منتظر عواقب زیاد خواب آلودگی در محل کار ، درس و بطور کلی زندگی اجتماعی باشیم . گاهی نیز درمان بی خوابی که مثلا به وسیله فشار روحی وارد شده و یا اضطراب بوجود آمده است باید در یک مرکز مشاوره و روانشناسیو در جریان مشاوره روانشناسیبررسی و انجام شود .


بیشتر بخوانید:درمان کم خوابی و مشکلات ناشی از آن


درمان بی خوابی شبانه

درمان بی خوابی مزمن و علت بی خوابی شدید

درمان بی خوابی مزمن را اگر بخواهیم در طب سنتی بررسی کنیم و درمان بی خوابی را از این طریق جستجو کنیم نیز به جواب های جالبی میرسیم . مثلا خوردن عرق بهار نارنج قبل از خواب میتواند مانند داروهای شیمیایی در درمان بیخوابی مزمن موثر باشد . گاهی نیز درمان اختلال خوابی که علت بی خوابی شدید فرد میباشد پیچیده تر خواهد بود . مثلا فرض کنید که علت بی خوابی شدید فردی سندروم جلو افتادن ساعت خواب است .

در این اختلال فرد زودتر از افراد عادی میخوابد و زمانی که همه خواب هستند مثلا ۴تا۶صبح به صورت غیر ارادی از خواب بیدار میشوند . معمولا این افراد آسیبهای جدی را در زندگی و مناسبات اجتماعی متحمل میشوند . راههای درمان بی خوابی در بزرگسالان مبتلا به این نوع بیماری های پیچیده مستلزم صبر و حوصله و نیز همکاری خود فرد در راه درمان در کنار تخصص پزشک معالج میباشد .

بی خوابی در زنان چقدر شایع است

وقتی بخواهیم که راههای درمان بی خوابی در شب را مورد مطالعه قرار دهیم قطعا باید به فراوانی این مورد نیز توجه کنیم . طبق آماری که در سال ۲۰۰۲ در آمریکا به دست آمد بیش از نیمی از افراد یعنی ۵۸% از بی خوابی و عواقب آن گله و شکایت داشتند . حدود ۶۸% این افراد را زنان تشکیل میدادند . اما این فراوانی در همه جای دنیا نیز صادق است . فرقی نمیکند بریتانیا ، هلند ، فرانسه یا اسپانیا این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد و در زنان بیشتر است . در کل بی خواب در زنان از مردان شایع تر است . البته طبیعی است این مشکل در زنانی که خانه دار و البته بچه دار یا بیمار و یا کارکنان شیفت هستند بیشتر به وجود می آید .

بی خوابی آموخته

اگر شما به دلیل درد یا فشار روانی که به شما تحمیل شده است بی خواب شده باشید باید کار هایی را یاد بگیرید نشانه های اختلال شما را کم کند . و گرنه ممکن است اعمالی از شما سر بزند که باعث بی خوابی بیشتر شما شود حتی اگر علت اصلی بیخوابی مرتفع شده باشد . مثلا فرض کنید که فردی بخاطر زخمی که در بدن دارد نمیتواند خوب بخوابد و خوابش نمیبرد .

هر چقدر که تلاش میکند کمتر برای به خواب رفتن نتیجه میگیرد . بعد از مدتی زخم خوب میشود و مشکل برطرف میشود . اما فرد تخت خواب خودش را با عدم بخواب رفتن تداعی میکند و هنوز حتی بعد از خوب شدن زخمش خوابش نمیبرد . او حالا یک مشکل جدید پیدا کرده است . و تخت خواب را با نخوابیدن تداعی میکند . اگر چه هنگام ورود به تخت خود دچار خستگی است اما به محض ورود به تخت خواب گویی خواب از سرش میپرد .


بیشتر بخوانید:خواب زیاد ، علت و درمان آن


در نوجوانان و بزرگسالان

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه درمان بی خوابی شبانه در نوجوانان و بزرگسالان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

راه های مقابله با بی خوابی آموخته

یک سری فرمان و دستور هایی وجود دارد که این افراد باید همه را انجام دهند :

  1. از تاق خواب فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید
  2. هر فعالیتی که موجب برانگیخته شدن مغز شما میشود دوری کنید .بحث در مورد پول ، مشکلات ، سریال و… از این دسته اند
  3. اگر بعد از ۱۵ دقیقه خوابتان نبرد از تخت خارج شوید
  4. از مصرف غذاهای سنگین دوری کنید .
  5. اگر ساعتی برای بیدار کردن خود دارید ، از آن فاصله بگیری
  6. کارهای آرامش بخش قبل از خواب فراموش نشود
  7. اگر در شب وظایف نگهداری دارید آنها را تقسیم کنید و کمک بگیرید .
  8. از خواب در طول روز اجتناب کنید مخصوصا ۵تا ۶ ساعت قبل از خواب شب
  9. ورزش بسیار سودمند است ام این کار را نزدیک زمان خواب انجام ندهید .
  10. یک حمام آب گرم و نوشیدنی داغ به آرامشتان کمک خواهد کرد
  11. مصرف کافئین و نیکوتین را هر چقدر پایین بیاورید نتیجه بهتری میگیرید .

    بیشتر بخوانید:درمان ، دلایل و عوامل بی خوابی


استرس و بی خوابی

استرس و بی خوابی رابطه مستقیمی با یک دیگر دارند . شما قطعا اگر در معرض هر فشار روانی و یا استرسی قرار بگیرید ، خوابی همراه با مشکل خواهید داشت . استرس های شایع و عادی مثل استرس برای امتحان و شرکت در جلسه یا مسافرت برای همه وجود دارد . استرس های مزمن هم گاهی برای افراد پیش می آید . مثل استرس هایی که به دلیل بحث ها و دعوا های زناشویی به وجود می آید . بعضی از منابع استرس ها تحت کنترل افراد نیست . مثلا بعد از حادثه ۱۱سپتامبر بی خوابی هایی که از مردم گزارش میشد بیش از اندازه طبیعی افزایش یافت . بلایای طبیعی نیز از جمله عوامل استرس زا هستند . زمانی که عامل به وجود آوردنده استرس برطرف میشود خواب مغشوش شده به حالت قبل باز میگردد . در زمان هایی که عامل استرس زا کوتاه مدت بوده است ولی عواقب آن باقی مانده ، دارو میتواند کارساز باشد .

بی خوابی واقعی

بسیاری از بی خوابی ها و اختلالات در جهان کشف و بررسی شده است . دانشمندان اسم هایی برای هر اختلال بنا به مشخصات و علائمی که دارند برای هر اختلال انتخاب میکنند . برای هر مشکل خوابی که تشخیص داده میشود یک دارو یا درمان توسط متخصصین حوزه خواب ارائه شده است . اما پنج تا ده درصد افراد به دلایل ناشناخته دچار بی خوابی میشوند . متخصصین حوزه خواب نام این بی خوابی را بی خوابی اولیه گذاشته اند . افرادی که این نوع اختلال را دارا هستند معمولا میگویند که از دوران نوجوانی و جوانی بد خواب بوده اند و یا عادات و الگوهای خواب نا مناسبی داشته اند . حتی پدر و مادرانشان نیز گواهی میکنند که در دوران نوزادی نیز دچار بی خوابی بوده اند .

درمان بی خوابی شبانه

بی خوابی خانوادگی کشنده

بی خوابی خانوادگی کشنده یک اختلال بسیار نادر است که علاوه بر خانواده های ایتالیایی به چند کشور دیگر نیز نسبت داده شده است . این مورد به دلیل وجود یک ماده شیمیایی بنام پریون به وجود می آید که ویروس نیست اما به مانند آن عمل میکند . این ماده به تشکیلات سلول ها وارد میشود تا شبیه خودش را بسازد . پریون در دام ها باعث جنون گاوی و در انسان ها باعث یک بیماری به نام جاکوب کروتزفلد jacob_cerotzfeld میشود . یک بیماری پیشرونده در این زمان به سیستم عصبی تحمیل میشود . افراد در نهایت توانایی خوابیدن را از دست میدهند . افراد درگیر با این مسئله در نهایت جان خود را از دست میدهند .زیرا هیچ درمانی برای این مورد نادر یافت نشده است .


بیشتر بخوانید:راه حل بی خوابی چیست ؟


درمان خر و پف یا snore

اول از هم باید بدانیم که خر و پف یک بیماری نیست پس متخصصان هیچگاه برای درمان آن عمل جراحی را تجویز نمیکنند . مگر در مواردی که قطعا مشکلی حاد با عمل جراحی برطرف شود .ماننده جراحی انحراف بینی . البته این نکته را فراموش نکنید که موارد بسیاری نیز گزارش شده است که حتی با عمل جراحی آپنه و خر و پف افراد معالجه و درمان نشده است . معهذا در جراحی معمول لایه نازکی از سقف دهان برداشته میشود . ام اگر مشکل در جای دیگر مثلا آرواره های فرد باشد عمل جراحی نیز موثر نخواهد بود .


بیشتر بخوانید:چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم ؟


خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال بی خوابیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:A Nationwide Epidemiological Study of Nocturnal Enuresis …

براي مشاوره در زمينه درمان بی خوابی شبانه در نوجوانان و بزرگسالان

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉