کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

15 بازی + ۵ روش برای پرورش خلاقیت در کودکان

15 بازی + ۵ روش برای پرورش خلاقیت در کودکان
5/5 - (1 امتیاز)

نقاشی‌های کودکانه، ساخت اسباب‌ بازی‌های عجیب و غریب، تعریف داستان های ساختگی تنها به عنوان یک سرگرمی و بازی ساده از جانب کودک شما محسوب نمی شوند، بلکه می توانید به واسطه آنها چیزهای زیادی را در مورد ابعاد مختلف شخصیت کودک خود متوجه شوید که قطعا بدون این خلاقیت‌های ساختگی پی بردن به استعداد آنها کار بسیار دشواری است.🧐

اولین موضوعی که در مورد توجه به پرورش خلاقیت کودکان خود باید مد نظر قرار دهید، این است که اقداماتی که آنها در قالب فعالیت های مختلف انجام می دهند، فقط یک سرگرمی ساده نبوده و منبع حیاتی در رشد مهارت های فردی مختلف در آنها محسوب می شود.

بیایید نگاهی دقیق تر به این موضوع بیندازیم که چرا اصلا خلاقیت موضوعی بسیار مهم است و بایستی به رشد و توسعه خلاقیت فردی در کودکان خود نگاه ویژه داشته باشیم😮.

مشاوران مرکز مشاوره کودک آویژه مطالب بسیار با ارزشی را در این رابطه در مقاله زیر برای شما ارائه کرده‌اند که خواندش می تواند در زمینه نوع رفتار شما در برابر خلاقیت های کودکتان بسیار اثر گذار باشد.

رشد و پرورش خلاقیت در کودکان:

خلاقیت از هر نوعی که باشد می تواند به رشد مهارت های مختلف در کودک شما کمک کند💪. نوع خلاقیتی که یک کودک در مراحل مختلف زندگی خود دنبال می کند، بسته به علایق و نگاهش به دنیای اطرافش دارد. این موضوع را به ویژه در نوع نقاشی هایی که کودکان به تصویر در می آورند، به خوبی می توان متوجه شد🤗.

هر نوع فعالیتی که خلاقیت کودک شما را رشد داده و ذهن او را به چالش بکشد می تواند برایش مفید باشد👌.

🟦گاهی کودکی از انجام آزمایشات علمی به مهارت های جدیدی در زندگی خود دست پیدا می کند و گاهی هم از داستان گویی و نقاشی کشیدن حس همدلی و علایق خود را ابراز می کند.

روش های پرورش خلاقیت در کودکان

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 15 بازی + ۵ روش برای پرورش خلاقیت در کودکان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مزایای رشد و تقویت خلاقیت در کودکان:

مهارت حل مسئله را در کودکان تقویت می کند:

باید این نکته را بدانید که خلاقیت در کودکان به تقویت توانایی آنها در زمینه حل مسائل مختلف در زندگی آنها کمک می کند.

در اصل آن بخش از چالش هایی که کودک شما در هنگام خلاقیت و طرح ایده های جدید با آنها مواجه می شود، می تواند او را برای مواجه با مسائل مختلف در زندگی آماده کند.

اینکه فکر کودک شما در هنگام دنبال کردن یک سرگرمی با موانع و چالش هایی مواجه می شود، به معنای آن است که باید به او فرصت دهید تا بتواند با به کار انداختن جنبه های مختلفی از توانایی های ذهنی خود آن مسائل را حل و برطرف کند. از این رو بهتر است در این مواقع تنها به راهنمایی کردن کودک خود اکتفا کنید نه اینکه بخواهید مشکل ایجاد شده در حوزه سرگرمی که انجام می دهد را به کلی برایش برطرف کنید.

تقویت مهارت های حرکتی:

هر گونه بازی و سرگرمی خلاق موجب بهبود مهارت های حرکتی در کودک شما می شود. به موجب این اقدامات کودک یاد می گیرد تا به موقع از دست و پاهایش برای پیش برد فعالیتش استفاده کند و نگاهش به محیط اطرافش تیز تر و دقیق تر شود.

اینکه به مرور زمان کودک شما یاد می گیرد، چطور قلم موی نقاشی و مداد رنگی هایش را در دست بگیرد و چطور از ابزار مختلفی مانند قیچی برای کاردستی هایش استفاده کند همه و همه حاصل وقتی است که برای نشان دادن خلاقیت از خود صرف می کند.

اداراک حسی را تقویت می کند:

از آنجایی که هر خلاقیتی از جانب کودک شما نیازمند به کارگیری یک یا چند مورد از حس های لامسه است. این موضوع قدرت بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی وی را تشدید می کند.

به عنوان مثال طبیعت گردی برای کودکان می تواند فرصت خوبی باشد تا آنها محیط اطراف خود را مشاهده و جز به جز آن محیط را درک کنند. بهتر است زمان هایی که کودک خود را به محیط هایی که تابحال تجربه چندانی در آنها نداشته اند، می برید. در چنین مواقعی از محدود کردنشان در زمینه لمس اشیای مختلفی که برایشان خطرناک نبوده و تنها خلاقیتشان را افزایش می دهد، بپرهیزید.

نوآوری در تفکر را تقویت می کند:

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که پرورش خلاقیت کودکان روی شخصیت آنها ایجاد می کند، این است که ذهن آنها را برای یادگیری راه حل های مختلف جهت حل یک مسئله آماده می سازد.

خلاقیت به کودک شما اجازه می دهد تا مسائل و موضوعات مختلف را از ابعاد مختلف ذهن خود ببیند و درکشان کند. خلاقیت به آنها این اجازه را می دهد که فکر کنند، متعجب شوند، کنجکاو بمانند و در نهایت تحت تاثیر موقعیت های مختلف ایده ها و افکار و نظرات خود را ارائه دهند.

آزادی بیان را تقویت می کند:

خلاقیت به کودک شما این کمک را می کند که احساسات و عواطف خود را بروز دهد. این عمل می تواند بسته به شخصیت کودک شما به صورت کلامی و یا غیرکلامی انجام گیرد.

به موجب برخی از خلاقیت ها کودک شما سبک ها و ایده های خود را در زندگی بیان می کند. می توانید به نحوه رفتار کودک خود زمانی که با سایر کودکان در قالب نقش یک بزرگسال به بازی مشغول است، دقت کنید. از نوع حرف ها و رفتارهای کودک خود متوجه خواهید شد که او چه افکاری را در سرش دارد.

ارتباط اجتماعی را تقویت می کند:

برخی از بازی های کودکانه تحت تاثیر مشاهداتی است که آنها از حوادث و رویدادهای مختلف در زندگی بزرگسالان خود الگو می گیرند.

به عنوان مثال گاهی اوقات کودک شما پس از حضور در مراسم ترحیم و یا عروسی با عروسک هایش بازی هایی را انجام می دهد که در قالب فضاهای مذکور باشد. او در این بازی ها سعی می کند خود را به جای دیگرانی تصور کند که از آنها الگو می گیرد و با فعالیت های خلاقانه خود شبیه بزرگسال ها در این مراسم رفتار کرده و سعی در یادگیری برقراری تعاملات اجتماعی می کند.

عزت نفس و اعتماد به نفس را تقویت می کند:

هر چقدر زمینه برای کودک شما جهت بازی و سرگرمی بیشتر باشد، قطعا ذهن وی خلاقیت های بیشتری را از خود نشان می دهد. در خلال همین بازی ها و سرگرمی های مختلف است که کودک شما می فهمد به چه کاری علاقه دارد و از انجام کدام کارها لذت می برد.

حضور شما در بیشتر این موارد می تواند قوه تخیل و نوآوری اش را بالا برده و اعتماد به نفسش را برای ابراز عقاید و نظراتش بالا ببرد.

استرس را کاهش می دهد:

خلاقیت برای خلق و خو و تنظیم سطح استرس کودک شما بسیار مفید است.

تصور کنید فرزندتان بدون هیچ بازی و سرگرمی در خانه مدام بهانه گیری کرده و دلش می خواهد به طریقی فقط اوقاتش را با والدینش سپری کند. این موضوع موجب شده که حتی در جمع نیز احساس خجالت کرده و نتواند حرف خود را بیان کند. همه این عوامل نشان دهنده تشدید استرس کودک شما به خصوص در محیط هایی می شود که شما در آنها حضور ندارید.

بهتر است با فراهم کردن شرایط و ابزار لازم مانع از تداوم این روند شده و به توسعه مهارت های فردی فرزندتان جهت تقویت خلاقیتش کمک کنید.

مزایای رشد و تقویت خلاقیت در کودکان

راه های تقویت خلاقیت برای کودکان:

اگر شما هم فرزندی دارید که دلتان می خواهد خلاقیت های زیادی از خودش نشان دهد و مهارت های زیادی را یاد بگیرد، می توانید به واسطه راهکارهای مختلف قوه تخیل و خلاقیت وی را تقویت کرده و موجب رشد و توسعه مهارت های فردی اش شوید. کافی است کمی با دقت بیشتری به علایق و استعدادها و توانایی هایی که دارد، توجه داشته باشید:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 15 بازی + ۵ روش برای پرورش خلاقیت در کودکان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ابراز وجود:

به کودک خود فرصت ابراز وجود دهید. این که از همان سنین کودکی تمام کارهای کودکتان را خودتان انجام می دهید، اصلا گزینه خوبی برای تقویت حس خلاقیت کودکتان نیست.

💚 بگذارید خودش بخشی از کارهایش را انجام دهد و وی را از اینکه کمی به سختی بیفتد و اذیت شود، منع نکنید.

فرصت آزمون و خطا

قرار نیست کودک شما از همان ابتدای کار همه فعالیت هایش را با بیشترین کیفیت و همانند خود شما انجام دهد. بگذارید گاهی هم خودش کارهایی که دوست دارد را انجام دهد حتی اگر قرار باشد آنها را اشتباه انجام دهد.

💚 این موضوع وی را با توانایی هایی که در وجودش هست، آشنا کرده و به او انگیزه فعال بودن را می دهد.

کودکی کنید

یکی از بهترین راهکارها که هر پدر و مادری می تواند برای تقویت عنصر خلاقیت در وجود فرزندش انجام دهد، این است که گاهی خود را مانند کودکی نشان داده و به وی اجازه دهند که برایشان بزرگی کند.

💚 این اقدام شما به خصوص در حوزه فعالیت هایی که کودک شما به تازگی آنها را یاد گرفته است، بسیار سطح خلاقیت کودک را بالا برده و موجب افزایش اعتماد به نفس او خواهد شد.

کودکتان را با هنر آشنا کنید:

آشنایی کودک شما با هنر می تواند سطح خلاقیت او را به میزان بسیار زیادی بالا ببرد ضمن اینکه این فرصت را به وی می دهد تا به شیوه های سالمی ابراز وجود کرده و خود را بیان کند.

💚 طراحی، نقاشی، موسیقی، می توانند گزینه های خوبی برای بروز خلاقیت کودکتان باشد.

استعداد کودک خود را کشف کنید:

کافی است کمی بیشتر برای شناخت فرزند خود وقت صرف کنید. به مرور زمان متوجه این موضوع خواهید شد که کودک شما در چه زمینه هایی خلاق بوده و می تواند رشد خوبی داشته باشد.

💚 به رفتارها و سرگرمی هایی که کودکتان طی روز برای گذراندن وقت خود صرف می کند، دقت داشته باشید. گاهی اوقات از قبیل همین اقدامات کوچک می توانید واقعیت های بسیار مهمی را در مورد شخصیت کودک خود شناسایی کنید.

راه های تقویت خلاقیت برای کودکان

مهم ترین بازی ها برای پرورش خلاقیت در کودکان:

به طور کلی مهم ترین بازی هایی که می تواند زمینه خلاقیت کودکان را فراهم کند، می توان اینطور عنوان کرد:

خانه سازی

بازی با عروسک ها

آشپزی

جورچین

پازل

خمیر بازی

از مهم ترین فعالیت هایی که می تواند زمینه خلاقیت کودک شما را فراهم آورد هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شطرنج

آزمایش

نقاشی

طراحی

موسیقی

سفالگری

رقص

ادبیات

نمایش

🔴 یک نکته را در این زمینه فراموش نکنید. بهتر است کودک شما به انتخاب خودش بازی و سرگرمی را که دوست دارد، دنبال کرده و به وی اجازه دهید در آن بازی ها آزادانه نظرات خود را مطرح و رفتارهای مختلف را بروز دهد.

🔴 اما در زمینه انتخاب فعالیت هنری خاص بهتر است که تصمیم گیری از جانب شما و تحت تاثیر شناختی باشد که از کودک خود در زمینه بازی هایی که انجام می دهد به دست آورده اید.

به عنوان مثال شاید شما در جریان بازی با خمیر کودک خود متوجه خلاقیت بالایش شده باشید، این موضوع به شما کمک می کند که وی را برای آشنایی با هنر سفالگری و یا مجسمه سازی آموزش دهید. یا اینکه متوجه نگاه های خاص کودکتان در زمینه نقاشی شده اید، قطعا این موضوع به شما القا خواهد کرد که استعداد کودک شما در زمینه نقاشی و طراحی خوب و قابل قبول است.

سخنی از مشاوران آویژه

بهتر است پیش از صرف هر گونه هزینه های مختلف برای تقویت عنصر خلاقیت در وجود فرزند خود به این نکته توجه کنید که سطح و کیفیت تعاملات میان شما و کودکتان برای ارتقای خلاقیت وی بسیار حیاتی و حائز اهمیت است. خلاقیت از سوی فرزند شما می تواند در هر جایی اتفاق بیفتد. نیازی نیست به فکر محیط های خاص و عجیب غزبی برای تقویت این مهارت در فرزند خود باشید.

به نظر روانشناسان مرکر مشاوره تلفنی خانواده آویژه کافی است فرزندان خود را کمی بیشتر با طبیعت و محیط زندگی اطرافشان آشنا کنید و به جای آنکه مدام آنها را از انجام کارها منع کنید، به آنها فرصت آزمون و خطا بدهید.

هیچ تفاوتی بین شما و کودکتان از این نظر وجود ندارد. همانطور که شما گاهی اوقات تحت تاثیر شرایط خاصی، خلاقیت های ویژه ای از خود بروز می دهید، فرزندان شما هم تحت تاثیر تجربیات و فعالیت هایی که انجام می دهند، می توانند به شیوه خلاق تری رفتار کرده و کمی از خود ابتکار به خرج دهند. کافی است در این راه به آنها اعتماد کرده و به مرور زمان، با همراهی کردنشان راه های رشد و توسعه مهارت های فردی را به آنها آموزش دهید.

براي مشاوره در زمينه 15 بازی + ۵ روش برای پرورش خلاقیت در کودکان

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. ممنونم از مطالب خوبی که ارائه کردید .وسپاسگزار خواهم شد اگر منبعی هم در این راستا معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉