کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

ازدواج با شخصیت خودشیفته چه مشکلاتی در پی دارد؟

5/5 - (2 امتیاز)

خودشیفتگی یا نارسیستی از کجا می آید؟

ازدواج با یک فرد خود شیفته و مغرور در حقیقت پذیرش یک عمر بردگی و تحقیر در آن رابطه می باشد.این افراد یک نوع نگاه ابزاری به شریک زندگی خود دارند. حال که به اهمیت این مطلب در مشاوره قبل از ازدواج پی بردید بد نیست بدانیم که اصولا فرد خودشیفته کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج با شخصیت خودشیفته چه مشکلاتی در پی دارد؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ازدواج با فرد خودشیفته تصمیم درستی است؟

خود شیفتگی یا نارسیستی در حقیقت یک نوع اختلال شخصیت می باشد. جالب است بدانید که این اختلال نام خود را از یک چهره افسانه ای یونان قدیم گرفته است. نارسیس (نرگس) پسر جوان و بسیار زیبایی بود که به دختران زیاد اهمیت نمی داد و حتا آنها را با حقارت رفتار می کرد. نمسیس، خدای انتقام از متکبران، این موضوع را متوجه شد و زمینه ای فراهم کرد تا نارسیس به کنار یک برکه برود. نارسیس وقتی برای دفعه اول عکس خود را در آب دید عاشق آن شد. یک روز طاقت نیاورد و خود را به آب زد تا آن تصویر را بگیرد. چون شنا بلد نبود غرق شد و به گل نرگس تبدیل شد.

معایب ازدواج با فرد خودشیفته چیست؟
عواقب ازدواج با افراد خودشیفته چیست

خصوصیات یک فرد خود شیفته چیست؟

ویژگی اصلی این اختلال عبارت است از احساس عجیب فرد نسبت به اهمیت به خودش . این افراد درک غیر عادی و کاذبی از اهمیت خود دارند. افراد مبتلا به این اختلال از دیگران انتظار دارند آنها را تحسین نموده و همه خواسته های آن را برآورده کنند. اما این افراد خود به نیازهای دیگران اعتنایی ندارند، چون آنها خود را خیلی استثنایی می دانند.

این آدمها آرزوهای زیادی برای زندگی خودشان دارند و از کسانی که به نظر آنها موفق تر، زیباتر، یا باهوش تر هستند به شدت می رنجند. آنها دل مشغول رسیدن به اهداف خودشان هستند و برای تحقق بخشیدن به این اهداف حتی حاضرند دیگران را استثمار کنند.

به رغم اینکه آنها خود والا بینی خود را به نمایش می گذارند اما اغلب دچار خود ناباوری هستند. آنها می توانند متکبر و خودپسند باشند، ویژگی هایی که روابط میان فردی آنها را مختل می کنند.

خودشیفته ها معمولا تحمل انتقاد را ندارند، احترام به نفس شکننده داشته و مستعد مبتلا به افسردگی هستند. اختلافات بین فردی، طرد شدن، فقدان شغل مناسب، مشکلات شغلی از استرس هایی است که خودشیفته ها با رفتار خود ، آنها را به وجود می آورند.

به علت عدم همدلی با دیگران و تلاش برای سوء استفاده از بقیه ، این افراد ممکن است به رفتارهای مجرمانه و بزهکارانه دست بزنند. برای خواندن مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ لطفا کلیک کنید.

حال که با خصوصیات یک فرد خود شیفته آشنا شدیم، به بررسی شیوع این اختلال در بین افراد می پردازیم .

شیوع این اختلال چه میزان است؟

شیوع اختلال خودشیفتگی کمتر از 1 درصد است.این اختلال بیشتر ریشه ارثی و ژنتیکی دارد. و فراوانی آن در بین زنان و مردان تقریبا به یک اندازه است.

خصوصیات یک فرد خود شیفته چیست؟
ازدواج با شخصیت خودشیفته چه مشکلاتی در پی دارد؟

معایب ازدواج با یک فرد خودشیفته چیست؟

اگر قصد ازدواج دارید در اینجا به معایب ازدواج با یک فرد خودشیفته نگاهی می اندازیم.

1- محبت های غیر اصیل

افراد خود شیفته توقع دارند که دائما از جانب طرف مقابل مورد تقدیر و ستایش قرار بگیرند.این افراد ممکن است در رابطه ابراز محبت کنند اما این ابراز علاقه و محبت کردن اصیل نیست در حقیقت این محبت کردن برای ارضای نیاز تحسین کردن خودشان است.

2- کنترل گری و احساس مالکیت

فکر می کنند حق مالکیت نسبت به دیگران دارند و چون خود را صاحب دیگران می دانند، رابطه با این افراد منجر می شود به کنترل شدن دائمی از طرف آنها و عدم پذیرش ابراز عقاید و نظرات همسرشان.

3- بروز رفتارهای پرخاشگرانه در صورت عدم تایید

آنها چون یک تصویر بدون عیب و نقص از خودشان می سازند بنابراین در برابر انتقادهای دیگران بسیار آسیب پذیر هستند و اگر در زندگی مشترکشان همسرشان به دلیل اشتباهاتشان از آنان انتقاد کند، خیلی زود با رفتارهای پرخاشگرانه پاسخ می دهند و اصلا تحمل انتقاد ندارند.

4- حس طرد شدن و سرخوردگی

این افراد احساس همدلی وهمدردی ندارند یعنی نمی توانند دنیا را از زاویه دید طرف مقابل ببینند و خودشان را به جای او بگذارند، بنابراین در ازدواج با یک دختر خودشیفته و یا در ازدواج با یک پسر خود شیفته طرف مقابل خیلی زود احساس سرخوردگی و تنهایی می کند و احساس طرد شدن دارد.

5- رشد دهنده و مکمل همسر نیستند

خیلی حسود هستند و نمی توانند بالا تر بودن طرف مقابل راببینند. این افراد نمی توانند در زندگی مکمل و رشد دهنده شریک زندگی شان باشند. به خاطر حس برتری جویی که دارند نمی توانند کس دیگری را بالاتر از خود ببینند آنها توانا یی های طرف مقابل را کوچک می شمارند و آنها را خیلی پیش پا افتاده و ابتدایی می دانند . بدلیل همین حس حسادتی که دارند، خودشان در عذاب و بلا هستند.

6- داشتن رفتارهای هیجانی و نمایشی

افراد خودشیفته رفتارهای نمایشی و هیجانی افراطی دارند اگر در یک مهمانی باشند دوست دارند کانون توجه دیگران باشند. به همین دلیل وقتی در جمع هستند کارهایی انجام می دهند تا نظر دیگران را جلب کنند. لطفا مقاله معیارهای ازدواج از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی را مطالعه کنید.

7- عدم قبول اشتباه و عذر خواهی

آنها مسئولیت رفتارهای خشمگینانه خود را نمی پذیرند و دائما می خواهند این مسولیت را به گردن دیگران بیاندازند و دیگران را مسئول رفتارهای پرخاشگرانه خود می دانند، طوری رفتار می کنند تا طرف مقابل یا شریک زندگیشان مجبور به عذر خواهی از آنها بشود.

8- از خود تهی کردن شریک زندگی

این افراد فرد مقابل را از درون تهی می کنند و فرد بعد از مدتی اعتماد به نفس خودش را از دست می دهد چرا که آنها برای تمامیت و موجودیت کسی ارزشی قائل نیستند. آنچه که برای این دسته از آدم ها مهم است تنها تمامیت خودشان و سلایق و علایق شخصی خودشان می باشد.

9- عدم پیشرفت در زندگی

افراد خودشیفته خیلی دشوار هستند چون خودشان را خیلی قبول دارند، آنها هیچ کس دیگری را قبول ندارند. این افراد دائم در حال خیالبافی در مورد خودشان و موفقیت هایشان هستند. احساس می کنند خیلی ویژه و استثنایی هستند به دلیل حس خود برتر بینی که دارند خود را عقل کل می دانند، اگر در زندگی با مشکلی مواجهه شوند صحبت های همسر را قبول ندارند. بیشتر این افراد در زندگی پیشرفتی ندارند.

آنچه گفته شد نمی تواند برای همه افراد خود شیفته صادق باشد چرا که خودشیفتگی نیز مانند بسیاری از بیماری های روانی دیگر روی یک طیف قرار دارد که هر چه فرد در انتهای طیف قرار بگیرد شخصیت خود شیفته تری دارد و ازدواج با این فرد آسیب های بیشتری به شریک زندگیش خواهد زد. ازدواج با یک فرد خودشیفته شدید خیلی زود به سردی و گاها جدایی می انجامد. برای خواندن مقاله ملاک های انتخاب همسر مناسب کلیک کنید.

علل بروز خود شیفتگی در یک فرد کدامند؟
ازدواج با فرد خودشیفته و مغرور

علل بروز خود شیفتگی در یک فرد کدامند؟

براساس بعضی نظریه ها صفات شخصیتی خود شیفته، در فرزندانِ والدینِ سرد و بی عاطفه، که به ندرت موفقیت های کودک را ستایش می کنند، به وجود می آیند. والدین سخت گیری که موفقیت های کوچک فرزندان را با قدرت خود می سنجند و به اصطلاح این موفقیت ها به چشمشان نمی آید.

در اثر این تجربه ها، کودکان برای مقابله با احساس بی ارزشی، نارضایتی، و عدم پذیرش خود، سعی می کنند راه هایی پیدا کنند و خود را به والدین و دیگران اثبات کنند. یکی از این روش ها این است که به خود این اطمینان را می دهند و خودشان را متقاعد می کنند که فردی با ارزش و با استعداد هستند. نتیجه این فرایند، فردی است بدون اعتماد به نفس و شکننده که درباره استعدادها و موفقیت های خود دائما به دنبال جلب توجه است، نسبت به دیگران بی عاطفه و بی اعتناست و موفقیت های دیگران برایش ارزشی ندارد. آنچه این نظریه را تایید می کند گذشته افراد مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته است.

نظر دیگری وجود دارد و آن این است که محبت بیش از اندازه والدین و تعریف و تمجید های غیر واقعی و نامتناسب، باعث می شود که فرزندان بیش از حد به خود مطمئن شوند و باورهای غیر معقول و خود بزرگ بینانه به وجود آورند. جالب است که شواهد نیز تایید می کنند که اکثر افراد مبتلا به خود شیفتگی فرزندان اول یا تک فرزند هستند. چرا که این افراد بیشتر در خانواده کانون توجه و حمایت های بی دریغ بوده اند. مقاله ویژگی های همسر خوب را از دست ندهید.

علل بروز خود شیفتگی در یک فرد کدامند؟
عواقب ازدواج با افراد خودشیفته چیست

برای بهبود فرد خودشیفته چه کارهایی می توان انجام داد؟

معمولا برای کمک به این افراد بیشتر از روان درمانی استفاده می کنند. روان درمانگر بیشتر روی خود بزرگ بینی، تمرکز زیاده از حد فرد خودشیفته روی ارزیابی اش توسط دیگران، و عدم همدلی او با دیگران کار می کند. روان درمانگر به فرد خودشیفته آموزش می دهد که دیگران و توانایی هایشان را نیز به رسمیت بشناسد.

با شناخت درمانی تلاش می شود تا باورهای غلط یا خیالبافی های این افراد جایگزین تجربه های قابل دست یابی و واقع بینانه شوند. در برخورد با انتقاد دیگران و قبول آنها از راهکارهای مقابله ای استفاده می شود. یکی از این راهکارها آموزش ریلکسیشن می باشد.

البته لازم به ذکر است درمان یک فرد خودشیفته مانند سایر اختلالات شخصیتی کار دشواری است و مستلزم صرف زمان زیادی می باشد. مقاله مراحل آشنایی قبل از ازدواج را بخوانید.

جمع بندی

افراد خودشیفته جذابیت‌های زیادی دارند. آنها توانایی زیادی در جذب کردن انسانها به خود دارند. با دیگران به گونه ای برخورد می کنند که دیگران از همنشینی و مصاحبت با آنها بهره و لذت می برند. در همنشینی با آنها در می یابید که آنها حرف های زیادی برای گفتن دارند. هرچند که بعد خواهید فهمید که بسیاری از این حرف ها داستان گویی و افسانه بافی های غلو آمیز درباره خود و توانایی هایشان بوده است.

بطور کلی ازدواج با فرد خود شیفته کار غلط و اشتباهی است. زندگی با اینگونه افراد مترادف است با ازدست دادن اعتماد به نفس، تمامیت و سلف طرف مقابل و حتا از دست دادن باورهای قلبی و اعتقادات شخصی، حس طرد شدگی و رها شدن و نوعی بردگی و استثمار.

برای اینکه جذب این افراد نشوید قبل از ازدواج بهتر است با دادن تست های شخصیتی متعدد از وجود اختلالات شخصیتی طرف مقابل آگاهی پیدا کنید و همان ابتدا سودای ازدواج با فردی را که دچار اختلال شخصتی است از سر دور کنید. چرا که درمان فردی که دچار اختلال شخصیت است کاری بسیار سخت و به زعم بعضی روان شناسان نا ممکن است.

حال اگر بعد از ازدواج با یک فرد خود شیفته متوجه خود شیفتگی اش شدید بهترین کار مشاوره با یک روان درمانگر و کمک گرفتن از او می باشد. هرچند که فردی که خود شیفتگی دارد چون خود را عقل کل می داند و خود را خالی از اشتباه می بیند، متقاعد کردن وی برای رفتن پیش مشاور کاری دشوار است.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: What to Expect When you Marry a Narcissist

براي مشاوره در زمينه ازدواج با شخصیت خودشیفته چه مشکلاتی در پی دارد؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉