کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مجردی بهتره یا متاهلی؟ کدام خوشبخت ترند؟!

وقتی مجردی بهتر است یا متاهلی؟
3.6/5 - (8 امتیاز)

وقتی مجردی بهتر است یا متاهلی؟ تفاوت مجردی و متاهلی!

وقتی مجردی بهتر است که از تمام لحظات زندگی تان استفاده کنید. قطعا دوران تجرد دورانی است که آزادی و راحتی شما بیشتر است. هر کاری بخواهید انجام می دهید و هر چه بخواهید می خورید یا با دوستانتان به سفر های مجردی بروید بی آنکه بخواهید به کسی پاسخ دهید. البته برای بعضی مجرد ها داستان اینگونه نیست. آن ها معمولا باید به والدینشان پاسخ میدهند. اما نظر بسیاری از روانشناسان این است که وقتی مجردی بهتر است عقده ای در دلت نباشد. اما آزادی های بیش از حد در بعضی مجردها باعث شده که زمانی که تصمیم به ازدواج می گیرند و با نامزدشان به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند، مشاور به آن ها میگوید که دست نگه دارند زیرا هنوز برای تشکیل خانواده آماده نیستند.

این افراد دوست دارند که همچنان آزاد باشند. این افراد قطعا اگر در رفتار خود دقت نکنند بعد از ازدواجشان باید هر روز مقابل دفتر مشاورهباشند و از مشکلاتشان بگویند. حتی در بعضی موارد دیگر امیدی به ادامه زندگی نیست چون زن و شوهر دوست دارند به دوران مجردی خود برگردند. پس بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای ازدواج خوب فکر کنید و قبل از آن برای شروع زندگی متاهلی آماده شوید.

مجردی بهتر است یا متاهلی
تفاوت دنیای مجردی و متاهلی
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مجردی بهتره یا متاهلی؟ کدام خوشبخت ترند؟! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

وقتی مجردی بهتر است یا متاهلی

سوال اینجاست که وقتی مجردی بهتر است یا متاهلی؟ عده ای میگویند دوران تجرد بهتر از دوران متاهلی است. اما عده نظرشان متفاوت است. ناگفته نماند این موضوع بستگی به شرایط دوران تجرد یا تاهل دارد. مثلا برای بعضی افراد که شرایط زندگی بهتری دارند دوران مجردی بهتری دارند و برای برخی دیگر هم ازدواج کلید حل مشکلاتشان است. به همین دلیل پاسخ به این سوال که وقتی مجردی بهتر است یا متاهلی کاملا نسبتی است و نمی توان پاسخ درستی به آن داد. علاوه بر این اکثر ما آدم ها هیچ گاه از شرایط خود راضی نیستیم و همیشه افسوس گذشته را می خوریم. پس باید پای درد و دل همه نشست و حرف های همه را گوش کرد و با توجه به روحیات خود به نتیجه رسید.

در کل می توان گفت زندگی شما کاملا وابسته به انتخاب های شماست. اگر انتخاب درستی داشته باشید قطعا پیامدهای خوبی در انتظارتان خواهد بود و اگر انتخابتان از روی منطق و عقل نباشد و احساسی تصمیم بگیرید قطعا چالش های پیش رو برایتان سخت تر است. برای خواندن مقاله نشانه های آمادگی برای ازدواج کلیک کنید.

شکل دنیا وقتی مجردی

شکل دنیا وقتی مجردی کاملا با دنیای تاهل متفاوت است. مثلا اگر از یکی بپرسی دوران مجردی با دنیای متاهلی مقایسه کن یه دفتر صد برگ پر می شد. چون در دوران مجردی دقیقا خیلی کارها رو باید کنار بزارن و خیلی از رفتارهایشان رو باید تغییر بدهند یا خیلی چیزها رو نباید بخورند یا خیلی جاها را نباید بروند. حالا این تغییرات برای بعضی ها مثبت و برای بعضی ها منفی است. مواردی بوده که یک مجرد بعد از ازدواج کارشان به طلاق کشیده شده است. چون نمیخواستند قبول کنند که از دوران مجردی بیرون آمده و حالا به یک فرد مسئول و متعهد تبدیل شده اند.

اگر شکل دنیای مجردی را به دایره تشبیه کنیم، دوران متاهلی می تواند شبیه یک شش ضلعی باشد. یعنی شما باید از چند جهت آمادگی داشته باشید. چه به لحاظ جسمانی و چه به لحاظ روحی و روانی باید به آن مرحله از زندگی برسید که اولا با یک نفر با عقاید و نظرات مختلف زیر یک سقف تا آخر عمر زندگی کنید. ثانیا باید به لحاظ جسمانی آنقدر قوی باشید که بتوانید فرزندان درستی تربیت کنید. ثالثا راه رو روش مدیریت مالی و مدیریت شخصی را بدانید و بتوانید همه را سر جای هم نگه دارید. در این میان مشکلات و موانع سر راه زندگی را به آن اضافه کنید. این درست نیست که شما را از ازدواج بترسانیم اما توصیه ما این است تا در خود ندیده اید که مسئول باشید ازدواج نکنید. لطفا مقاله بهترین سن برای ازدواج را مطالعه کنید.

شکل دنیا وقتی مجردی
روایت زندگی کسانی که مجردی را انتخاب کرده‌اند

تفاوت زندگی مجردی با متاهلی

تفاوت زندگی مجردی با متاهلی زیاد است اما در این مقاله به مهم ترین آن ها اشاره میکنیم.

1. آزادی:

معمولا مجرد ها نسبت به افراد متاهل در بعضی جهات آزادتر هستند. چه در روابط اجتماعی و چه در موارد شخصی آزادی عمل بیشتری دارند اما متاهل ها معمولا از آزادی و استقلال کمتری برخوردارند. همسر و فرزندان به نوعی سد راه آن ها هستند. به گفته روان شناسان مجردها نسبت به متاهل ها استرس کمتری دارند. استرس کار، مخارج خانه، زندگی، فشار های روحی مجرد ها بسیار کمتر از متاهل هاست. مقاله ملاک های انتخاب همسر مناسب را از دست ندهید.

تفاوت زندگی مجردی با متاهلی
تفاوت مجرد و متاهل

2. مجردها نسبت به افراد متاهل دوستان بیشتری دارند:

از دیگر تفاوت های زندگی مجردی و متاهلی این است که مجردها دوستان بیشتری نسبت به افراد متاهل دارند و به نوعی یک دوست خوب می تواند سنگ صبور و مشاوره خانواده و همدل و هم پایه آن ها باشد تا دیگر آن فرد منزوی و تنها نباشد. اما در زندگی متاهلی اینگونه نیست و تمام فکر و ذکر فرد به رتق و فتق امورات خانه پرداخته می شود و دیگر فرصتی برای دوست یابی ندارند.

3. تجربه زندگی مجردی

تجربه زندگی مجردی آنقدر به ذائقه بعضی ها خوش می آید که گاهی اصلا به فکرشان نمی رسد ازدواج کنند. از طرفی برای برخی آنقدر تلخ می شود که گاهی تنها راه خلاص شدن خود را ازدواج می دانند. اگر جوانان در مورد تجربه زندگی مجردی سوال شود بالاتفاق نظری نسبی دارند. یعنی هیچ کس مطلقا خوشبخت نیست. زندگی مجردی به این راحتی نیست و تاهل هم سختی های خودش را دارد. به همین دلیل قبل از ازدواج بهتر است از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا او ببیند آیا آماده ازدواج هستید یا خیر… مقاله معیارهای ازدواج موفق از دیدگاه دکتر فرهنگ هلاکویی را حتما مطالعه کنید.

سبک زندگی مجردی
معایب زندگی متاهلی

4. سبک زندگی مجردی

سبک زندگی مجردی نیز مانند سبک های دیگر، به برداشت شما از زندگی و علاقمندی های شما، شیوه رفتاری، ارزش ها و خانواده مربوط می شود. در فرهنگ ایرانی معمولا سبک زندگی مجردی مخصوصا برای دختران پذیرفته نبوده و به نوعی مورد سرزنش و نکوهش قرار می گرفته اما مدتی است به دلیل مشکلا اقتصادی و تغییر سبک زندگی رونق پیدا کرده است. در این زمینه باید مسئولان و دولت مردان شرایط ازداج را مهیا کنند تا جوانان برای استقلال به ازدواج روی بیاورند و کمتر به این سبک از زندگی گرایش پیدا کنند.

 

سوالات متداول

من مدتی است که به همراه دوستانم خانه مجردی داریم. مادرم اصرار دارد که من ازدواج کنم ولی من علاقه ای به ازدواج ندارم. لطفا مرا راهنمایی کنید.

اول اینکه بهتر است دیدگاهتان را نسبت به زندگی مشترک تغییر دهید. مدتی تمرین کنید. اگر واقعا نتوانستید این سبک از زندگی را تحمل کنید بهتر است تا زمانی که آمادگی کامل پیدا نکرده اید ازدواج نکنید.

به نظر شما زندگی مجردی بهتره یا متاهلی؟ من دختری 30 ساله هستم که موقعیت های خیلی عالی نداشتم. به نظرتون مجرد بمونم بهتره؟

این سوال خیلی کلی است. این مورد کاملا به شرایط شما بستگی داره، اگر قصد و موقعیتتون مناسب هست حتما ازدواج کنید.

چطور در زمان مجردی به آرامش برسیم؟

تو این شرایط معمولا ازدواج خوب سخته. از اون طرف نیاز داریم در کنار یکی به آرامش برسیم. اگه موقعیت ازدواج نداری سعی کن فکرتو درگیر کار کنی یا حتی به مسافرت بری و برنامه های فوق العاده داشته باشی.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره تلفنی ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه مجردی بهتره یا متاهلی؟ کدام خوشبخت ترند؟!

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 47 نظر:

  1. منم 32 سالمه و دوچرخه سوارم
    خب هنوز قسمت نشده متاهل بشم.و واقعا از زندگی مجردی بهترین لذتو بردم از سفرام از تفریحام و….
    هروقت هم قسمت بشه ازدواج میکنیم فعلا خدا صلاح ندونسته بزور نباید چیزی خواست

  2. اگر بخواهیم واقعا منصفانه قضاوت کنیم مجردی بسیار بهتر از متاهلی است فکر کن در زندگی نه استرس رفتار های همسر رو داری نه درگیری با خانواده همسر نه فشار اقتصادی حاصل از زندگی مشترک نه استرس آینده فرزندان و نه عدم استقلال روانی و تازه در زندگی مجردی هرگاه دلت خواست می توانی مهارت جدیدی رو آغاز کنی در حالیکه در زندگی متاهلی اصلا اینگونه نیست پس مجرد باش و پادشاهی کن نه به ازدواج نه به فرزند زنده باد تجرد قطعی من که هرگز ازدواج نخواهم کرد

  3. من یک پسر مجرد۴۱ ساله ام .چون در زمان کودکی بچه طلاق شدم همیشه دوست داشتم ازدواج کنم تا یک زن نقش مادر رو هم برام داشته باشه یکبار هم تجربه دوستی با خانم بزرگتر دارم .اما از،بد روزگار به لحاظ مادی هنوز،نتونستم با کسی ازدواج کنم چون شغل مناسبی ندارم و دو ساله هر زن جوونی با شوهرش میبینم حالم بد میشه به هیچ مهمونی و عروسی نمیرم وافسردگی هم دارم .

  4. سلام ۔۔ازدواج خوبه منتهابه موقعش زمانی که ازنظرعقلی دیدی به رشدکامل رسیدی یعنی بشین باخودت بسنج که آیاتحمل وتوان یک فرددیگه باخصوصیات اخلاقی متفاوت روخواهم داشت؟مجردی هم خوبه متاهلی هم خوبه اماهرکدام تاریخ انقضاداره هرچیزی زیاداززمانش بگذره فاسدمیشه انسان هم همینطورزیادی بگذره پیرمیشه واون طراوت وشادابی روازدست میده دخترزمان انقضاش به پایان برسه دیگه نمیتونه بچه دارشه وحتی شهوتش هم کم کم پایین میره ازدواج خوبه منتهاکسی روپیداکنیدکه بتونیدبهش اعتمادکنیدمتاهلی هم خوبه درسته مسئولیتش زیاده کلی خداونددرهمه حال پشتیبان بنده اشه اگه ازدواج بدبودحضرت ادم وحوامتاهل نمیشدن وماهاالان اینجانظرنمیدادیم😜من خودم ۴۳سالمه ومجردم وتاحالایخواستگاربزرگترنداشتم بعضی وقتامیگم چقدخداعاشق امثال منوشماست ک مجردموندیم دلش نمیخواسته ماهاسرگذشتمون بدبشه پس خودت روبسپاردست خداهروقت صلاحش باشه ماها هم ازدواج خواهیم کردامااگ یکی اومدویکی رودیدی وندای قلبت بهش گره خوردباتوکل برخدااونوبخونه قلبت راه بده ۔۔التماس دعا

  5. تو این شرایط امروزی جامعه با این حجم از گرونی و استرس و بی هدفی که اعصاب خودمونم دیگه نداریم اگه واقعا هنوز جوانی هس که فکر ازدواجه دو حالت داره
    یا دیوانه هس یا ساقیش مشتی هس .

  6. باسلام
    من ۴۳ سالمه هم خونه دارم هم شغل هم ماشین تمام هم ست و سال هام و همکارام متاهل شدن و ۹۰ درصدشون از اینکه مورد موندم بهم غبطه میخورن و میگن خوشبحالت بیشتر‌همکارام صبحا با چشمان قرمز میان سرکار و چرت میزنن می‌گن وقت سر خاروندن نداریم و شبا خواب نداریم خلاصه از وقتی میریم خونه بچه ها شلوغی و میخوان برن پارک و بازی و تفریح و خرید خلاصه نه پولی میمونه نه وقتی نه استراحتی میگن نگیر که خوشبحالته.

  7. ازدواج به معنی از دست دادن آرزوست
    دیگه هیچ کاری نمیتونی کنی
    برا همین مجردی بهتره

    1. ازدواج کار غلطی

      اسایش وارامش و استقلال رو از ادم میگیره. زندگیت رو تلخ میکنه
      حتا از خدا هم شاید دورت کنه
      نکنید این کارو

      هر گفت غلط میگی. مذخرف میگه ولش کن

      مجردی عشقه

    2. اینکه جهاز پای دختر نباشه ، ممکنه و خیلی ها اینکار را نمیکنند و جهاز را از پسر مطالبه میکنند (مثلا میگویند 5 تکه را خود پسر بخره) ولی این مهریه نبودن، ممکن نیست! ممکنه دخترها راضی باشند مهریه نباشد ولی خانواده ها نمیگذارند! احساس خطر میکنند و میخواهند پشتوانه دخترشان تامین بشود! مردها نیز بسیار احساسی و تاثیر پذیر (با عرض معذرت) هاللو منش هستند و خودشان را گرفتار میکنند!

  8. به عنوان مردی که در ۴۰ سالگی ازدواج کردم توصیه میکنم به هیچ عنوان ازدواج نکنید
    بخدا قسم اختیار صحبت تلفنی با مادرتو هم از دست میدی
    نه دختران ما بدهستن نه پسران.
    اوضاع جامعه کنونی ما اینجوره که مجردی بهتره

  9. من هیچ وقت شرایط ازدواج نداشتم ۳۵ سالم هست خیلی ریزه میزه هم هستم نمی دونم هیچ وقت خدا نظری به من نداشته دلم ازدواج بچه و همه اینها رو میخواد بخدا از من بی عرضه تر ازدواج کرده اما من نمیشه لا مصب اصلا خواستگار نداشتم امیدی به همکارمون بسته بودیم اون هم چون من دوسال ازش بزرگتر بودم رفت این یکی همکارمون رو گرفت بخدا خسته شدم چرا خدا نگاهی به من هم ننیندازه

    1. سلام
      دنیا زودگذر
      از آدمها به سمت خدا برو
      مطمئن باش خدا توو اون دنیا جبران میکنه
      خدا خداییش رو خوب بلده
      فقط ما باید بنده گی رو بلد باشیم
      اگه ازدواج نکردین قطعا به صلاحتون نبوده

    2. دیدت را به زندگی عوض کن! کی گفته ازدواج بهتر از مجرد ماندن است؟! چرا ادواج را مدینه ی فاضله و درمان دردها میدانیم؟! بچه بیاوری که چه بشود؟! یک بیچاره دیگر را بدون رضایت خودش وارد این دنیای کثیف بکنی؟ که یک عمر با چیزهایی مثل ترس از مرگ و بیماری و بی عدالتی و سرقت و…. سر کند که آیا موفق بشود یا نشود و دست آخر پیر و فرتوت بشود و زجر بکشد؟! مگه خودت از آمدنت راضی هستی؟! جرا دوست داری یک کس دیگری را هم مثل خودت وارد حیات بکنی؟! برو با هر چه داری خوش باش! از عرض زندگی لذت ببر! خوب بگرد مسافرت کن! برای خودت غذای خوشمزه و لباس خوب بخر و بخند! گور بابای ملامت گوی بیحاصل! خودت باش و خودت! نه از سر اینکه همسر گیرت نیامده! نه! بخاطر اینکه ازدواج تحفه ای نیست! اگر 4 سر داشته باشد 3 سرش به بدبختی و مکافات و زجر دائمی است! برو عموجان! برو از من پیر بشنو! میدونم زن جماعت گوشش به این حرفا بدهکار نیست ولی کاش میتونستم حقایق را بهت می قبولاندم

  10. ازدواج یه چیز خیلی بی معنی هستش وقتی ازدواج کنی باید از همه آرزوهات بگذری.نتونی به هدف بالای که فکرشو میکردی برسی به همه چیز گیر میدن بعد ازدواج همه چیز برای زنا ها زشته یعنی هر کاری که باید انجام بده باید بعدش به همه وهمسر جواب پس بده آدم عاقل هیچ وقت ازدواج نمیکنه

    1. خوشبحال هرکی که مجرده ،وقتی هم که به زور پدر و مادر ازدواج میکنی بعد چیزی جز پشیمونی عایدت نمیشه گرچه که دیگه فایده نداره ،😥

  11. الان ازدواج خطرناکه ازدواج که میکنی زن راحت میتونه ازت بهانه بگیره بگه تو فلانی زنگ به خانواده اش بزنه بیان دنبالش وببرنش و مهریه رو اجرا بزاره زندگی ودار‌ وندارتو بالا بکشه بنظر من مجردی باچند نفرمیتونی باشی لذت ببری وآزادی ومیتونی همه رو هم دوست داشته باشی متاهل که بشی زنت اگه ۲شب بگه بستنی میخام باید ببری واسش بخری حتی اگه خسته باشی زن موجودی خودخواه وپول دوسته نکنید ازدواج دیرتر بهتر.در جوانی خربگیر در پیری زن بگیر

    1. دوست عزیز درکت از زندگی مشترک خرابه والا آدم عاقل ساعت ۲ شب بستنی نمی‌خواد شاید مشکل روانی داره اون شخص

    2. مرحبا احسنت در جوانی خر بگیر ولی در پیری زن نگیر!من مجردم و تا اخر عمرمم زن نمیگیرم چون اعصاب این چیزارو نداریم میزنیم ی کاری دست یکی یا خودمون میدیم!

  12. من به شدت از ازدواج متنفرم به نظرم هیچ چیزی جز درسر و مشکل نداره

  13. محدثه :
    ازنظر من متاهلی بهتر از مجردی مجردی هم تا یه حدی خوبه هرچقدر مجردبمونی به جاهای بدی هم کشیده میشی اما اگه متاهل باشی خانواده داری صاحب بچه میشی و زندگی خوبی میسازی با خانوادت

    1. این به شرطی هست که هر دو نفر قدرشناس و زیاده خواه نباشن متاسفانه تمامی افراد خودخواه و زیاده خواه هستند . همیشه به دنبال تنوع هستند و چیزهایی که خودشون دارند رو نمی بینند. من 17 ساله که ازدواج کردم . از زندگی متاهلی راضی بودم اما زمانی که متوجه نفر سوم در زندگیم شدم . تمام اعتقادات خودم نسبت به ازدواج رو از دست دادم. و الان به این نتیجه رسیدم که مجرد بودن بهتره . و باید سعی کرد از زندگی راضی بود حس رضایت بهترین حس دنیاست چه در مجردی و چه در متاهلی.
      انسان متاهلی که نتونه از داشته هاش لذت ببره و دنبال نداشته هاش بره مطمئنا شکست خواهد خورد

  14. ما پسرها نیاز جنسی داریم که ازدواج میکنیم !
    وقتی از طرق دیگه برطرفش کنیم دیگه نیازی به غر غر کردن یک زن و توقعات بالای اون نداریم خرجم رو دست خودمون نمی زاریم (:
    مجردی بهتر از متاهلی هستش …
    احساس تنهایی با موزیک ورزش کار و درس مر میشه و احتیاج به زن گرفتن نیست !
    خودم یک فرد مذهبی ام اما بازم دلم به ازدواج تو این شرایط جامعه راضی نیست !

    1. دوست عزیز حتی اگر شرایط بهتر هم بود باز ازدواج دردسره.اتفاقا آدم هر چه پول دارتر میشه کمتر به ازدواج فکر می کنه.از قدیم گفتن ازدواج برای دو قشر خوب نیست .قشر پولدار قشر فقیر.چون هر دو قشر بعدش پشیمون می سند .ازدواج جز تولید نسل کاربردی نداره

    2. شما نیاز جنسیتو از چه طرقی برطرف میکنی؟ به ما هم بگو از فکر ازدواج منصرف بشیم

        1. سلام ازدواج رو میزاریم کنار جنس مخالف هم میزاریم کنار رفیقی که تو هر شرایطی باهات باشه هیچوقت خسته نمیشی البته این باید ۲ طرفه باشه ازدواج هم باید باهم رفیق باشی تا همش حرف مالی باید پشت هم باشی به خانواده ۲ طرف احترام بزاری اما هیچوقت پشت همو خالی نکنی معنی همسر خیلی راحته ۱ مغز در ۲ سر هر موقع این رو احساس کردید تعهد ازدواج رو امضا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉