کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

کلاس های آموزشی قبل ازدواج

کلاس های آموزشی قبل ازدواج
3.2/5 - (37 امتیاز)

تا به حال درباره مشاوره قبل از ازدواج با شما به طور مفصل صحبت کرده ایم و بیان کرده ایم که مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است و در طی این جلسات چه چیزهایی بیان می شوند. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را با قسمت دیگری از کلاس های قبل از ازدواج آشنا کنیم که در چند سال اخیر به طور جدی مورد توجه قرار گرفته اند. این مبحث همان کلاس های زناشویی قبل از ازدواج می باشد و در این مقاله تمامی قسمت های آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

کلاس های قبل از عقد چه کلاس هایی هستند؟

کلاس های ازدواج کلاس هایی هستند که توسط وزارت بهداشت برگزار می شوند. مدت زمان این کلاس ها به طور مجموع 6 ساعت است و زوجین باید با یکدیگر در این کلاس ها حضور پیدا کنند، این کلاس ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند که در ادامه به آن ها می پردازیم. برای اطلاع از انواع تست های ازدواج کلیک کنید.

در کلاس‌های اجباری ازدواج چه می‌گذرد؟
کلاس های تنظیم خانواده قبل از ازدواج

اهداف کلاس های قبل ازدواج

در چند سال اخیر با بالا رفتن آمار طلاق در جامعه و بررسی دلایل این اتفاق نشان داده شده است که نزدیک به 50 درصد طلاق ها به دلیل مسائل جنسی اتفاق می افتند و 30 درصد آن نیز مربوط به مسائل مالی است. مسائل مالی که تا چند سال اخیر در صدر جدول بوده است حالا در رده دوم قرار گرفته است. دوره آموزشی پیش از ازدواج بدین منظور در نظر گرفته شده است تا زوجین بتوانند آموزش هایی در زمینه مسائل مختلف ازدواج کسب کنند. به طور کلی اهداف این دوره ها شامل موارد زیر است:

آشنایی با آزمایش های مختلف

آشنایی با اندام تناسلی مرد و زن

روابط جنسی

قاعدگی

یائسگی

بارداری

سقط جنین

راهکارهایی برای حل مشکلات

در ادامه درباره ی تمامی این موارد توضیح می دهیم.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه کلاس های آموزشی قبل ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

آزمایشات قبل ازدواج

درباره مشکلات ژنتیکی ازدواج ممکن و آزمایش ها به طور کامل در پستی دیگر برای شما توضیح داده ایم. این آزمایش ها به چند منظور انجام می شوند:

اولین آزمایش، آزمایش ژنتیک می باشد که در آن مشخص می شود ریسک به دنیا آمدن فرزند معلول حاصل از ازدواج شما چقدر است.

دومین آزمایش مربوط به تشخیص بیماری های مراقبتی در زن و مرد می باشد.

سومین آزمایش، آزمایش اعتیاد است که در صورت مصرف دخانیات طرفین معلوم می شود.

برای اطلاع از هزینه مشاوره ازدواج و روانشناسی کلیک کنید.

اهداف کلاس های قبل ازدواج
کلاس های آموزش نکات زناشویی قبل از ازدواج

روابط جنسی

آشنایی با اندام تناسلی

در دوره آموزشی پیش از ازدواج به طور کلی در مورد آناتومی آلت تناسلی زن و مرد صحبت می شود و نحوه تحریک پذیری آن را شرح می دهند.. از موارد دیگری که در این بخش بحث می شود پرده بکارت و انواع آن می باشد.

یکی از مباحث مهم کلاس های پیش از ازدواج توضیح در مورد روابط جنسی می باشد. همانطور که در ابتدا گفتیم 50 درصد طلاق ها به دلیل نارضایتی جنسی اتفاق می افتند، بنابراین توضیح این موضوع بسیار مهم است و می تواند در کنترل آمار طلاق موثر باشد. در این موضوع مباحثی مانند اهمیت رابطه زناشویی در زندگی توضیح داده می شود. شب اول ازدواج، بهداشت فردی زوجین، انواع پوزیشن ها، ارگاسم زن و مرد و تفاوت های آن ها به طور کامل شرح داده می شود. علاوه بر این ها بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای بچه دار شدن نیز شرح داده می شود.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه کلاس های آموزشی قبل ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

قاعدگی

درست است که قاعدگی و یا همان پریود فقط مختص خانم ها است. اما همانطور که گفتیم کلاس های قبل عقد برای زن و مرد برگزار می شود و دانستن چیزهایی در این مورد برای مرد لازم است. در این قسمت درباره ی بهداشت فردی در زمان قاعدگی صحبت می شود. دانستنی های پزشکی لازم برای زن و مرد شرح داده می شوند و هم چنین درباره ی تغییر احساسات و عواطف زن ها به مرد توضیح داده می شود. از این رو مرد می تواند به همسر خود کمک کند تا این دوره را راحت تر پشت سر بگذارد.

کلاس‌های آموزشی قبل از ازدواج مجازی شد

یائسگی

توضیح درباره ی اینکه یائسگی چیست و اینکه زن ها در زمان یائسگی نیاز به چه مراقبت های پزشکی ای دارند، از موضوعاتی است که در کلاس های قبل ازدواج شرح داده می شوند.

بارداری

در این قسمت سوالات مشاوره ازدواج سه موضوع مورد بحث قرار می گیرد: بارداری و پیشگیری از بارداری و سقط جنین

بارداری:

اطلاعات جامعی در مورد بارداری به زن و شوهر داده می شود. توضیح در مورد بهترین زمان برای بارداری و اینکه قرار است نه ماه بارداری به چه صورت بگذرد از مباحثی هستند که توضیح داده می شود.

پیشگیری از بارداری:

یکی از مهم ترین دلایل تشکیلی کلاس های ازدواج همین موضوع می باشد. پیشگیری از بارداری های ناخواسته برای جامعه بسیار مهم است. بزرگ شدن یک فرد در شرایطی که خانواده توان تامین نیازهای او را چه از لحاظ عاطفی و یا مالی داشته باشد بسیار مهم است. بنابراین توضیحات کاملی در مورد کاندوم، قرص های پیشگیری و نحوه استفاده آن ها داده می شود.

سقط جنین

شاید یکی از موضوعاتی که در جاهای دیگر کمتر در مورد آن بحث می شود سقط جنین می باشد. عدم آگاهی زوجین در مورد توضیح دقیق سقط جنین و اینکه چه مواردی باعث این اتفاق می شود باعث شده است تا سقط جنین یکی از مباحث کلیدی کلاس های قبل از عقد باشد. توضیح در مورد مراقبت های پزشکی حین بارداری از مواردی هستند که در این قسمت مورد بحث قرار می گیرد.

کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج
حل مشکلات زناشویی

حل مشکلات زناشویی

شاید بتوان گفت کلاس های ازدواج در این قسمت عملکر خوبی ندارند و خیلی سطحی از مسائل عبور می کنند. به طور کلی در این قسمت چند توصیه برای جلوگیری از اختلافات شرح داده می شود علاوه بر این اهمیت استفاده از کلاس های مشاوره قبل از ازدواج و همچنین مراجعه به مشاور در زمان بروز مشکلات کاملا توضیح داده می شود. نادیده گرفتن بدی های یکدیگر و کمک به درک طرفین از اهدافی هستند که در این بحث دنبال می شوند.

به طور کلی کلاس های ازدواج در 6 ساعت برنامه ریزی شده اند که واقعا زمان کمی است و جای هیچگونه بحث و گفتگو را برای شرکت کنندگان باقی نمی گذارد. از آن جایی که مباحث بیان شده در این کلاس ها بسیار کلیدی و مهم هستند، زوجین تقاضای برگزاری کلاس های بیشتری را دارند. البته در زمان حال به دلیل وجود داشتن شرایط کرونا فیلم آموزشی مشاوره قبل از ازدواج از مواردی است که در دسترس زوجین قرار می گیرد. شما میتوانید برای اطلاع از رسوم ایرانیان در مورد ازدواج اینجا را کلیک کنید.

سوالات متداول

آیا گذراندن کلاس های قبل از ازدواج اجباری است؟

در حال حاضر گذراندن این کلاس ها اجباری نمی باشد ولی شرکت کردن در آن ها می تواند مفید باشد.

چه مباحثی در کلاس های قبل ازدواج توضیح داده می شوند؟

رابطه جنسی، یائسگی، قاعدگی بارداری، سقط جنین و … از مواردی هستند که در کلاس های قبل از ازدواج توضیح داده می شوند.

زمان کلاس های قبل از ازدواج چقدر است؟

این کلاس ها به طور کلی در 6 ساعت ارائه می شوند که بسته به مکان برگزاری این کلاس ها زمان آن می تواند بین 30 دقیقه تا 2 ساعت متغیر باشد.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستا مشاوره خانواده آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه کلاس های آموزشی قبل ازدواج

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 37 نظر:

  1. سلام ببخشید میخاستم ببینم اعتبار کلاس های قبل از ازدواج چقدر هست؟ من سه سال پیش رفتم ازمایش خون کلاساهم شرکت کردیم الان میخایم عقد کنیم باز باید بریم کلاس یا فقط ازمایش بدیم؟

  2. با سلام خدمت همگی… تشکیل این کلاس ها کمک بزرگی به داشتن رابطه جنسی مناسب داره.. بعضی ها معتقد هستند که اینجور مساِل رو همه بلدند ولی اینطور نیست . رابطه جنسی با رابطه زن و شوهری فرق میکنه.. رابطه با شریک جنسی با رابطه با شریک زندگی متفاوته.. اینجا بحث آرامش فکری و ذهنی و جسمی مطرح هست

  3. خدا کنه وقت بشه با عشقم بریم البته هنوز نیومده تا باهاش این چیزا برم !😢

  4. من به تازگی همین 2…3 روز پیش تو کلاس‌های ازدواج شرکت کردم اما اصلا بحثی درمورد روابط زناشویی و جلوگیری از بارداری بهمون داده نشد… دوستمم که همین مرکز رفته بود چندماه پیش اونم به همین صورت بود و درمورد روابط زناشوئی و جلوگیری از بارداری و کلا مسائل جنسی هیچ کلاسی برگزار نمیشه.. من خودم بشخصه خیلی نگران بارداری هستم و دوست ندارم حداقل 5…6 سال اول باردار بشم… و امیدم به همین کلاسها بود که سوالاتم رو مطرح کنم اما هیچ آموزشی داده نشد… انگار کلا بخاطر تشویق جامعه برای فرزند بیشتر آوردن
    دیگه اینجور کلاسها حذف شده و اصلا بفکر عواقب بعدش متأسفانه نیستن.. 😑
    تازه دوتا بنر هم زده بودن تو کلاس که بچهه روزیشو میاره و یه بنر دیگه اینکه عوارض صقط جنین عمدی چیه تا زوجین رو بترسونن از سقط جنین وتشویق کنن به بچه آوردن بدون اینکه برنامه ریزی از قبلش داشته باشن😑واقعا برای خودم متاسفم که تو همچین جامعه ای زندگی میکنم😑

    1. دقیقا من هم پارسال کلاس شرکت کردم اصلا در مورد روابط جنسی صحبت نکردن از هیچکس هم روم نمیشه بپرسم و واقعا خیلی جای تاسف داره

          1. میشه اگه امروز رفتیم آزمایش کلاس رو پس فردا بریم به جای فردا؟!

    2. البته ک من هم متاسفم شما نمیدونید در کلاس های قبل از ازدواج برنامه فرزندآوری داده نمیشه و اون جز حیطه کاری این مجموعه و سازمان نیست!و متخصص ها و مشاورین خاص خودش رو برای هر زوج میخواد نه به صورت عمومی!
      اینکه شما علاقه ای به فرزندآوری نداری دلیل بر این نمیشه که در جامعه ای متمدن که ادعای انسانیت درش بیداد میکنه تبلیغ جلوگیری از فرزندآوری کنن!وقتی جریان این دنیا همواره مرگ و زندگیه!
      معلوم نیست مغز شمارو با چی پر کردن و چقدر دچار مسخ رسانه ای هستید که حتی فکر زندگی بخشیدن به یک نوزاد و اخطار عواقب جلوگیری از بارداری با قرص های شیمیایی انقدر بهم میریزه شمارو
      حاجی این مراحل برا غربم قفله.

    3. وقتی شما میگی قصد دارید 5 سال صاحب فرزند نشید کار خطرناکیه،
      اول برید ببینید مشکلی برای حامله شدن شما وجود نداره بعد جلوگیری کنید،
      مثلا اگر خدای ناکرده 7 سال بعد بفهید شما یا زوج شما در باروی مشکل داره میخاید چکار کنید که جوانی خودتونو از دست دادید،مگر عمر رفته برمیگرده

  5. کل دغدغه ملت فقط سکسه کلا جای سیستم دستگاه تناسلی با سیستم مغزی و جایگاه تفکر عوض شده

    بجای این کلاسها یکم سطح آگاهی ها رو بالا ببرید حیوان هم بلده چه مدلی سکس کنه و بچه دار بشه

  6. این کلاس ها خیلی ضعیف هستند .اصل ماجراآشنایی زوجین با ویژگی های شخصیتی زن و مرد وچگونگی برخورد درموقعیت های مختلف هست که متاسفانه چنین چیزهایی آموزش داده نمیشه .

  7. شلام ولی در کلاسی که ۱۸ سال پیش ما رفتیم اصلا در مورد اینکه با آزمایش ژنتیک خیلی از بیماریها شناسایی می شوند و اینکه بهتر است قبلاز ازدواج همه این آزمایش را بدهند حرفی زده نشد.ازدواج ما فامیلی نبود ولی شوهرم بیماری بسیار بد اعصاب داشت و به ما نگفتند والان پسرم همان بیماری را دارد و اگر می دانستم که از بعد از بلوغ این بیماری مشخص می شود حداقل نمی گذاشتم که فرزند دوم به دنیا بیاید.زندگی من نابود شد

      1. به دلیل اینکه از تکرار و زایش نسل نادان و اهل حماقت و بی خرد جلوگیری شود .

        1. دوست عزیز شما روش های جلوگیری رو یاد بگیرید احتمالا مشکل مملکت حل شه.
          یک نسل بی خردو نادان با فرزنداوری به وجود نمیاد
          با تربیت ناشایست به وجود میاد.

        1. یعنی میگید چون ممکنه اتفاق بیفته بازم نباید اموزشی داده بشه؟ مثل اینه که بگید الان نمیرم دستشویی چون ممکنه 1 ساعت دیگه دستشوییم بگیره😑 نمیشه که😑

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉