کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

راه های افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر + بهبود روابط عاطفی با همسر

افزایش محبت بین زن و شوهر
3.2/5 - (25 امتیاز)

افزایش محبت بین زن و شوهر و تقویت رابطه عاطفی با همسر برای سلامت فردی و همچنین بهبود رابطه بین زن و مرد در زندگی مشترک بسیار موثر است. تلاش و صرف انرژی برای بهبود روابط عاطفی با همسر و افزایش عشق بین زوجین در هر مرحله از زندگی نیاز است. چه سه ماه از زندگی مشترک شما گذشته باشد و چه سی سال. در هر صورت باید رابطه زن و شوهری تقویت و گاهی اصلاح شود. اما گاهی به دلیل مشغله های زندگی و وجود مشکلاتی مانند بیماری، مشکلات اقتصادی، مشغله های کاری و … مهر و محبت بین همسران و روابط عاطفی زن و شوهر کمرنگ می شوند.

اگر می خواهیم عشق، صمیمت و شادی بیشتری در روابط خود داشته باشیم، باید برای بهبود روابط عاطفی با همسر تلاش کنیم. این مقاله که توسط مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه نگارش شده است، به بررسی روابط عاطفی زوجین و ایجاد علاقه بین زن و شوهر پرداخته است. شما با مطالعه این مقاله رابطه عاشقانه خود با شریک زندگیتان را تقویت می کنید و راه های افزایش محبت بین زن و شوهر را یاد می گیرید. پس برای ساختن زندگی شاد و بهبود روابط عاطفی با همسرتان وقت بگذارید. این مقاله تخصصی را تا آخر مطالعه کنید تا زندگی پر از محبت و عشق را به خانواده خود هدیه دهید.

روابط عاطفی چیست؟

روابط عاطفی به روابطی گفته می شود که زن و شوهر با برقراری این رابطه، احساس امنیت و همچنین عشق می کنند. در رابطه عاطفی بین زن و شوهر، ارتباط و اعتماد نقش کلیدی دارند. وقتی دو نفر از نظر عاطفی به هم نزدیک هستند، می توانند همه چیز را در مورد شریک زندگی خود بدانند، از جمله ترس ها، رویاها و امیدهای او.

طبق مطالعات روانشناسی که انجام شده است داشتن یک رابطه عاطفی درست با همسر خود، باعث افزایش محبت بین زن و شوهر و حتی بهبود روابط زناشویی می شود.

داشتن روابط عاطفی فقط به بیان احساسات شادمانه ختم نمی شود. روابط عاطفی بین زن و شوهر به این معنا نیست که آنها همیشه شادی ها و عشق و علاقه خود را با هم به اشتراک بگذارند. یک رابطه عاطفی سالم شامل تمام احساساتی است که فرد آنها را تجربه می کند. شما و شریک زندگیتان باید بتوانید در مورد تمام احساسات خود مانند ترس ها، نگرانی ها، شادی، ناراحتی و … با یکدیگر صحبت کنید. رابطه بین زن و مرد عمیق تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید باید برای بهبود روابط عاطفی زن و شوهر تلاش کنید. اگر به دنبال ساختن یک زندگی عالی و روابط سالم هستید به شما توصیه می کنم در کنار این مقاله، مقاله راز خوشبختی در زندگی زناشویی را نیز مطالعه بفرمایید.

تقویت رابطه عاطفی با همسر

نشانه های نبودن رابطه عاطفی بین زن و شوهر

بعضی از افراد می گویند در زندگی مشترک خود محبت زیادی وجود داشته است و رابطه عاشقانه زن و مرد در زندگی آنها برقرار بوده است. اما به مرور این عشق بین زن و شوهر کمرنگ شده و یا روابط عاطفی آنها خراب شده است. در این بخش علائمی که نشان دهنده سردی رابطه عاطفی زن و شوهر است را بیان می کنیم. آیا شما نیز در زندگی مشترک خود این علائم را احساس کرده اید؟

در کارها با یک دیگر مشورت نمی کنید

یکی از علائمی که نشان می دهد هیچ ارتباط عاطفی بین زن و شوهر وجود ندارد این است که دیگر برای مشورت در مورد کارهای خود به سراغ همسرشان نمی روند. عدم مشورت با شریک زندگی خود دلایل مختلفی دارد مانند:

احساس می کنید او به مشکلات شما اهمیت نمی دهد.

برای نظرات یکدیگر احترام قائل نمی شوید.

فکر می کنید همسرتان شما و مشکلاتتان را نادیده می گیرد.

از نظر عاطفی به او اعتماد ندارید تا مشکلتان را با او در میان بگذارید.

نبود حمایت عاطفی از سوی شوهرتان، ضربه بزرگی به اعتماد به نفس شما می زند و باعث گوشه گیری و کاهش تمایل شما برای مشورت با همسرتان می شود. همچنین باعث ایجاد احساس دلزدگی از زندگی می شود و می تواند آسیب های جدی را به شما و زندگیتان وارد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله راه های درمان دلزدگی از زندگی را مطالعه بفرمایید.

احساسات خود را به اشتراک نمی گذارید

فقدان صمیمیت از سوی همسرتان، گسستگی عاطفی در ازدواج، احساس نادیده گرفته شدن از سوی شریک زندگیتان باعث می شود نتوانید احساسات و رویدادهای زندگی خود را با او به اشتراک بگذارید. اگر برای بهبود روابط عاطفی بین زن و شوهر تلاشی نشود، زوجین به مرور دیگر تمایلی به صحبت کردن در مورد همه جزئیات زندگی خود با یکدیگر را ندارند. نبود مهر و محبت و روابط عاطفی باعث می شود شما دیگر در مورد جزئیات کار، خانواده، دوستان یا فرزندانتان با همسرتان صحبت نکنید.

رابطه جنسی شما کمرنگ می شود

یکی از نشانه های به شدت منفی نبود روابط عاطفی، کمرنگ شدن روابط زناشویی است. وقتی صمیمت و محبتی بین شما و همسرتان وجود نداشته باشد. پس تمایلی برای برقراری رابطه جنسی و هم آغوشی وجود ندارد. حتی گاهی اوقات، اگر یکی از زوجین مورد کم توجهی و بی مهری قرار بگیرد برای جبران و یا تنبیه همسر خود، از برقراری رابطه جنسی با او امتناع می کند.

مرتب از یکدیگر انتقاد می کنید

وقتی زوجین از نظر عاطفی احساس کنند ارتباط آنها با یکدیگر قطع شده است و رابطه عاشقانه آنها آسیب دیده است. شروع به انتقادهای بی جا و بی دلیل از یکدیگر می کنند. آنها کوچکترین اتفاق را نیز به دعوا و انتقاد تبدیل می کنند. ممکن است فنجان شسته نشده همسرتان را در سینک ببینید و او را تنبل خطاب کنید. یا به خاطر اینکه همسرتان فراموش کرده پیراهن شما را بشوید از او انتقاد کنید و به او بگویید به شما اهمیت نمی دهد. این یک رفتار خطرناک است. مطالعات روانشناسی نشان می دهد که انتقاد بیش از اندازه در زندگی مشترک منجر به افزایش افسردگی در زوج ها می شود.

روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه راه های افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر + بهبود روابط عاطفی با همسر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه راه های افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر + بهبود روابط عاطفی با همسر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تاثیرات نداشتن رابطه عاطفی و محبت بین زن و مرد

زمانی که نیازهای عاطفی زنان یا نیازهای عاطفی مردان به درستی پاسخ داده نشود، باعث بوجود آمدن مشکلاتی در سلامتی جسمی و روانی آنها می شود. تاثیرات نبودن مهر و محبت بین همسران و رابطه عاطفی در زندگی مشترک عبارتند از:

تنهایی و افسردگی

هنگامیکه دو نفر باهم ازدواج می کنند، عهد می بندد که همیشه در کنار هم باشند و یکدیگر را تنها نگذارند. اما وقتی محبت و عشق بین آنها کمرنگ می شود، تنهایی را تجربه می کنند. تنهایی به خودی خود مایوس کننده است و زمانیکه شما در حال از دست دادن روابط عاطفی با همسرتان هستید، وضعیت بدتر می شود. تنهایی و نبودن رابطه عاطفی باعث افسردگی زوحین می شود.

احساس کافی نبودن و شک به خود

وقتی نتوانید رابطه مناسبی با همسرتان برقرار کنید، ممکن است به خودتان شک کنید. شاید شما با انبوهی از سوالات در ذهنتان روبرو شوید. مثلا آیا من به اندازه کافی همسر خوبی هستم؟ آیا شوهرم مرا دوست ندارد؟ آیا او به من خیانت کرده است؟ یا فرد دیگری را دوست دارد؟ این سوالات باعث کاهش اعتماد به نفس و حسادت و افسردگی می شود. بهترین کار شناسایی علت نبود محبت بین زوجین و بهبود روابط عاطفی با همسر است. شما می توانید در این زمینه از یک مشاوره زندگی مشترک خوب کمک بگیرید.

دور شدن و فاصله گرفتن از یکدیگر

وقتی رابطه زن و شوهر در زندگی مشترک به دور از محبت و عشق و علاقه باشد و نتوانند ارتباط عاطفی مناسبی با هم برقرار کنند، به مرور از یکدیگر فاصله می گیرند. آنها از تلاش برای برقراری ارتباط با همسرشان چه از نظر جنسی و چه از نظر عاطفی دست بر می دارند.

خیانت

نادیده گرفته شدن نیازهای عاطفی برای زنان، بسیار شبیه به بی محلی جنسی برای مردان است. نبودن روابط عاطفی باعث می شود که فکر کنید شریک زندگی شما دیگر به شما اهمیت نمی دهد یا نیازهای شما را برآورده می کند. نبود روابط عاطفی و مهر محبت، افراد را به سمت خیانت سوق می دهد.

رابطه زن و مرد در زندگی مشترک

راه های افزایش محبت و بهبود روابط عاطفی بین زن و شوهر

در این قسمت راهکارهایی برای بهبود روابط عاطفی با همسر و افزایش مهارت های عاطفی زوجین نگارش شده است. راه های افزایش محبت بین زن و شوهر و تقویت روابط عاطفی آنها عبارتند از:

برای یکدیگر وقت بگذارید

اساسی ترین و ضروری ترین نکته برای بهبود روابط زن و شوهر، وقت گذاشتن و در کنار یکدیگر بودن است. زمانی را برای کنار هم بودن مشخص کنید. نیاز نیست کار فوق العاده ای انجام بدهید. کاری را انجام بدهید که هر دو از آن لذت می برید. مثلا ممکن است دو نفر از دیدن یک فیلم سینمایی یا از قدم زدن در پارک و صحبت در مورد آینده فرزندان لذت ببرند. زوج هایی که کمبود محبت و صمیمت عاطفی را احساس می کنند باید زمان زیادی را باهم بگذرانند. تا این ارتباط عاطفی دوباره برقرار شود. گذارندن وقت با یکدیگر باعث ایجاد حس نزدیکی می شود.

استفاده از فضای مجازی و وسایل الکترونیکی را محدود کنید

وقتی در کنار هم هستید، از فضای مجازی یا گوشی موبایل استفاده نکنید. اینکه شما همسرتان را برای شام به رستوران دعوت کنید اما هر لحظه درحال چک کردن پیام های مجازی خود باشید، اصلا درست نیست. عادت کنید که در مورد اتفاقاتی که پیش آمده باهم مشورت و گفت و گو کنید. می توانید وسایل الکترونیکی خود را داخل جعبه ای بگذارید و حداقل دو ساعت از آن استفاده نکنید و در کنار همسر خود باشید.

با هم کتاب بخوانید

یکی دیگر از راه های موثر تقویت ارتباط عاطفی مطالعه کتاب با یکدیگر است. کتابی را با مشورت یکدیگر انتخاب کنید و با هم آن را بخوانید. سپس آن را بررسی کنید. شما می توانید کتاب هایی در مورد چگونگی تقویت مهارت ارتباط عاطفی و … را با یکدیگر مطالعه کنید. خواندن کتاب باهم و سپس صحبت کردن در مورد آن می تواند جنبه های ارتباط و اعتماد را بهبود ببخشد.

یک کار سرگرم کننده با هم انجام دهید

فهرستی از تمام کارهایی که هر دوی شما دوست دارید، آماده کنید. سپس برای انجام کارهایی که در فهرست نوشته اید وقت بگذارید. وقت گذراندن با یکدیگر و انجام کارهایی که لبخند را بر روی لب شما می آورد، به بهبود روابط عاطفی شما کمک می کند. اگر نمی دانید چگونه با یکدیگر زمان بگذرانید و چه کاری را با هم انجام دهید، به زمانی که تازه ازدواج کرده بودید فکر کنید. مثلا شما می توانید آلبوم عکس های خود را تماشا کنید و یا خاطرات شیرینی را که با هم داشته اید، مرور کنید.

دو کلمه ارزش و اعتبار را فراموش نکنید

دو کلمه مهم برای ترمیم رابطه عاطفی عبارتند از: ارزش، اعتبارسنجی

ارزش

برای خودتان و زندگی مشترک تان ارزش قائل شوید. ارزش دادن به زندگی مشترک با زمانی که برای همسرتان وقت می گذارید و کارهایی را که با همسرتان انجام می دهید، معنا پیدا می کند. تلاش شما برای بهبود روابط و ایجاد یک رابطه عاشقانه خودش یک ارزش است.

اعتبارسنجی

به همسرتان اعتبار بدهید. اعتبار بخشیدن به همسر به معنای این است که به او بفهمانید که او را درک می کنید و نیازهای عاطفی او را می دانید. به دیدگاه همسرتان احترام بگذارید حتی اگر دیدگاه مشابهی ندارید. همدلی جزء اساسی اعتبار سنجی است. برای تقویت یک پیوند عاطفی از قضاوت و یا تمسخر همسر خود اجتناب کنید و به صحبت های او گوش کنید.

رمانتیک تر باشید

رمانتیک بودن یعنی حرکات کوچک اما متفکرانه ای انجام دهید که نماد عشق شما است. یادداشت های عاشقانه، پختن یک شام عاشقانه یا خریدن یک شاخه گل برای همسرتان و گفتن دوستت دارم نمونه هایی از رفتارهای عاشقانه است. این کارها تاثیر بسزایی در افزایش محبت بین زن و شوهر دارد.

تمرین افزایش محبت و تقویت رابطه

بسیاری از زوج ها از نظر ظاهری به یکدیگر جذب می شوند. اما به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط عاطفی با یکدیگر با مشکل مواجه می شوند. سعی کنید خلاقیت به خرج بدهید و از جملات یا راه هایی برای ابراز محبت و علاقه خود استفاده کنید. برای تقویت رابطه خود کارهایی مانند در آغوش کشیدن، ارتباط مکالمه ای، بوسیدن پر از مهر و … را می توانید انجام بدهید. شما می توانید برای تقویت رابطه و افزایش محبت از مشاوره رابطه عاطفی کمک بگیرید. سعی کنید حتی هنگامی که با همسر خود قهر هستید و یا از او دلخور هستید، محبت و دوست داشتن او را فراموش نکنید. اگر اشتباهی از سمت شما بوده است با یک عذرخواهی عاشقانه به افزایش مهر و محبت بین خود و همسرتان کمک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله چگونه با همسر خود آشتی کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

مثبت بین تر باشید

انتقادهای بیش از حد شریک زندگی خود و اشاره به عیوب و ضعف های او را کنار بگذارید. همیشه نیمه خالی لیوان را نگاه نکنید. زن و شوهر باید پشت هم باشند نه اینکه دائم در حال شمارش ضعف ها و بدی های یکدیگر باشند. داشتن دید مثبت باعث ایجاد مهربانی و محبت می شود.

به خودتان اهمیت بدهید

مراقب ظاهر خود باشید و برای خودتان ارزش بگذارید. گاهی اوقات شیک بودن می تواند تاثیر بسزایی بر روابط عاطفی بگذارد. وقتی به خودتان اهمیت بدهید، دیگران نیز به شما اهمیت می دهند. این کار باعث دوری از افسردگی و احساسات منفی می شود و ناخودآگاه باعث جذب همسرتان و افزایش محبت بین زن و شوهر می شود.

رابطه جنسی خود را تقویت کنید

روابط زناشویی باعث ایجاد مهر و محبت بین زوجین می شود. روابط زن و شوهر از نظر روانشناسی وابستگی زیادی به روابط جنسی آنها دارد. پس برای رابطه جنسی خود وقت بگذارید و آن را تقویت کنید تا روابط عاطفی شما بهبود یابد.

زن و شوهر باید پشت هم باشند

سخنی از مشاوران آویژه

به یاد داشته باشید که برای بهبود روابط عاطفی زن و شوهر، هر دو طرف باید وقت بگذارند و برای هم ارزش قائل شوند. داشتن روابط عاطفی مناسب و عاشقانه در زندگی مشترک بسیار مهم است. به گونه ای که نبودن محبت و روابط عاطفی باعث ایجاد خلاء های زیادی برای زوجین و همچنین فرزندان می شود. زن و مرد باید با یکدیگر صادق باشند و احساسات خود را در مورد زندگی و روابط عاطفی به اشتراک بگذارند.

زندگی مشترک بدون ارتباط عاطفی فلج است و به مرور به سمت نابودی می رود. پس برای داشتن زندگی شاد و روابط عالی تلاش کنید. شما می توانید برای افزایش محبت و بهبود روابط خود از مشاوره خانواده کمک بگیرید. حواستان باشد مهر و محبت بین همسران باعث ایجاد یک زندگی فوق العاده خواهد شد.

سوالات متداول

نیازهای عاطفی زنان بیشتر است یا مردان؟

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در آغوش می‌گیرند، زیرا از نظر ژنتیکی استعداد بیشتری برای محبت‌ کردن دارند. همچنین به دلیل احساسات زیاد و مهربانی بیشتر نیازهای عاطفی زنان بیشتر از مردان است. آنها نیاز دارند از شما چند بار کلمه دوستت دارم را بشنوند و محبت را با تمام وجود خود لمس می کنند.

بین زن و مرد کدام یک احساسات بیشتری را نشان می دهند؟

تحقیقات روانشناسان نشان داده است که زنان به طور متوسط بیشتر از مردان احساسات خود را ابراز می کنند. محققان متعددی دریافته‌اند که زنان بیشتر و برای مدت طولانی‌ تری نسبت به مردان گریه می‌کنند. مردان بیشتر با انجام کارهایی مثل بوسیدن، در آغوش کشیدن و علامت های چشمی و … احساسات خود را بروز می دهند. آنها به جای استفاده از جملات عاشقانه بیشتر از زبان بدن برای بیان احساسات خود استفاده می کنند.

براي مشاوره در زمينه راه های افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر + بهبود روابط عاطفی با همسر

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 3 نظر:

  1. سلام من ۹ ماهه ازدواج کردم
    ولی هیچ موقع رفتار عاشقانه شوهرم رو ندیدم ک نمیدونم چیکار کنم من ۱۸ شالم و همسرم ۲۵ سالشه
    من نمیتونم اینهمه فشار رو تحمل کنم
    من دوست دارم وقتی میاد خونه با کلمه سلام عشقم یا خوشگلم خانومم و … صدام بزنه ولی انگار اصلا براش مهم نیست انگار ۲۰ ساله باهم ازدواج کردیم
    حتی من بهش گفتم ک دوست دارم برام اینکار رو بکنی ولی اهمیت نمیده خیلی خونسردانه رفتار میکنه
    حس میکنم وقتی میل جنسی خودش فعال میشه فقط من رو میخاد اصلا به پیشنهاد یا انتقادات و نظرات من اهمیت نمیده

    یکبار یه حرف زو میگم انجام نمیده باید ۱۰۰ بار بهش بگم
    واقعا نمیتونم تحمل کنم توروخدا یه راه ل بزارید بدونم مشکل از خودمه چکار باید انجام بدم تا تغیر بدم

  2. بسیار اموزنده و موثر از لحاظ مواردی که درباره ارتباط بیان شده
    یاداوری مننده خاطرات و رفتار های خوب گذشته حس خوبی در افکار ایجاد میکند
    ممنون و سپاسگزار از مطالب خوب و اموزنده شما مشاوران اویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉