کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مهمترین عوامل طلاق چیست؟

عوامل طلاق
5/5 - (2 امتیاز)

عوامل طلاق زوجین چه چیزهایی هستند؟

عوامل طلاق زوجین ممکن است چه مواردی باشند؟ چه چیزهایی سبب میشوند یک زوج به این مرحله برسند؟ آیا این عوامل برای تمامی افراد یکسان است؟ هزاران چون و چرا در ذهن تمامی افرادی قرار دارد که با واژه طلاق روبرو میشوند. حتی ممکن است افراد مجرد نیز بارها دلایل یک طلاق و زندگی نا موفق را برای خود تحلیل کرده باشند. ما در مبحث طلاق با دو معذل روبرو هستیم.

  • طلاق رسمی
  • طلاق عاطفی

هر دو این موارد به نحوی پایان یک زندگی مشترک هستند. هر یک از این معذل ها در زندگی مشترک دلایل خاص خود را دارند که باید تحت نظر یک متخصص و مشاوره خانواده بررسی شوند. دلایل طلاق زوجین میتواند عاطفی، مالی، اخلاقی و رفتاری، اعتیاد، خانوادگی و یا هرچیز دیگری باشد. یک مشاوره طلاق باید یک مشاوره روانشناسی نیز باشد. تا بتواند دلایل مشکلات و اختلافات یک زندگی زناشویی را تشخیص دهد، ریشه یابی کند.

تجزیه و تحلیل کند و در نهایت بتواند زوجین را به درست ترین شکل ممکن راهنمایی کند. در زمینه طلاق وجود یک مشاور و راهنما به این دلیل اهمیت دارد که گاهی بسیاری از مشکلات قابل حل شدن هستند. مواردی که میتواند از متلاشی شدن یک زندگی مشترک جلوگیری کند. مسائلی که با دریافت راهنمایی و مشاوره درک میشوند و میتوان آنها را حل و فصل کرد. چه بسا زوجینی که به دلیل عدم شناخت و آگاهی زندگی خود را از هم میپاشند.

نشانه های طلاق در زندگی زناشویی چه مواردی است؟

نشانه های طلاق در زندگی زناشویی موارد مختلفی است که ممکن است در زندگی هر زوجی به نوعی خود را نشان دهد. در گذشته واژه طلاق قدری نا ملموس و دور از عرف به نظر میرسید. نه تنها افراد جامعه به شدت نسبت به این واژه جبهه میگرفتند بلکه خود زوجین نیز برای حفظ زندگی و اجتناب از امر جدایی بسیار تلاش میکردند. اما هرچه به زمان حال نزدیک میشویم زندگی ها سست بنیان و متزلزل شده اند. همان اندازه که آزادی، اجتماع، روابط و امکانات و فرهنگ جامعه رشد کرده، طلاق نیز شایع تر شده است. ما میخواهیم برخی از این دلایل را ذکر کنیم.

  • کم شدن روابط زناشویی
  • کاهش روابط عاطفی و کلامی
  • بیشتر شدن مشاجره های روزمره
  • بی توجهی به همدیگر
  • احساس تدافعی نسبت به طرف مقابل
  • نداشتن اعتماد به همدیگر
  • کم شدن همنشینی
  • وقت گذرانی
  • روابط عاطفی و محبت به همسر
  • بی توجهی به نیازهای مالی و معنوی
  • دست گذاشتن روی نقاط ضعف همسر
  • احساس بی میلی و کم شدن علاقه به طرف مقابل
  • بی احترامی
  • افزایش قهرها
  • طولانی شدن زمان قهر کردن با همسر
  • بالا گرفتن دعواهای زناشویی
  • تحقیر کردن همسر خود و.. همه نشانه های طلاق در زندگی زناشویی هستند.

هر کدام از این موارد اگر از حد و مرز خود خارج شوند میتوانند تهدیدی برای زندگی زناشویی باشند. بروز هر یک از این اختلافات سبب لطمه زدن به کانون زندگی و روابط بین زوجین میشود.

طلاق

طلاق عاطفی در زندگی مشترک به چه معناست؟

  • طلاق عاطفی در زندگی مشترک یعنی چه؟
  • چه زمانی یک زندگی دچار طلاق عاطفی میشود؟
  • چگونه بفهمیم زندگی ما چنین مشکلی دارد؟
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مهمترین عوامل طلاق چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شاید بسیاری از افراد شناختی از چنین موضوعی نداشته باشند.

همه ما با شنیدن واژه طلاق یک زندگی پایان یافته و زن و مردی که از هم جدا شده اند را تصور میکنیم. خوب است بدانید طلاق تنها به معنای خط خوردن اسم همسر از شناسنامه و جدایی زن و مرد نیست. چه بسا زوجینی که باهم زندگی میکنند و کانون زندگی مشترکشان پا برجا است. زوج های بسیاری وجود دارند که در عین حال باهم زندگی میکنند، صاحب فرزند هستند و به ظاهر روابط سالمی دارند. زنان و مردانی که گاها تصور نمیکنند زندگی آنها در خطر است. زیرا زوج هایی وجود دارند که حتی ممکن است از لحاظ سلامت خانواده، تربیت و مدیریت فرزندان، شغل و درآمد و حتی پیشرفت و موفقیت در زندگی وضعیت خوبی داشته باشند. اما با بحران طلاق عاطفی روبرو باشند. حتی ممکن است خود زن و مرد متوجه چنین اتفاقی نشوند و زندگی خود را کامل و سالم بدانند.

طلاق عاطفی در زندگی مشترک زمانی رخ میدهد که روابط عاطفی، کلامی، جنسی و نیاز زن و مرد به وجود یکدیگر ضعیف میشود. هنگاهی که زوجین در عین زندگی با همدیگر دچار بیگانگی میشوند. همدیگر را میبینند اما ندای درونی و صدای قلبی و احساسی طرف مقابل را نمیشنوند. نیازهای عاطفی نادیده گرفته میشود. شور و شوق قلبی از نزدیکی و همنشینی با همسر به یک عادت و بی میلی تبدیل میشود. دیگر از احساسات عاشقانه و نیازهای عاطفی خبری نیست و گاهی ممکن است زن یا مرد هیچ نیاز و تعلق خاطری نسبت به همسر خود نداشته باشد. این ها مواردی از طلاق عاطفی در زندگی مشترک هستند.


بیشتر بخوانید:راهکار های مشاوره تلفنی خانواده چیست؟



بیشتر بخوانید:طلاق توافقی چگونه است ؟


عوامل طلاق از دیدگاه روانشناسی چه نکاتی میباشد؟

عوامل طلاق از دیگاه روانشناسی از کلیدی ترین و مهمترین عوامل یک جدایی زندگی مشترک هستند که طی سالیان متوالی بر حسب تحقیقات، آمار، تجزیه و تحلیل، مطالعه و تجربه به دست آمده اند. در اینجا میخواهیم برخی از این عوامل را ذکر کنیم.

  • ازدواج زود هنگام میتواند یکی از عواملی باشد که یک زندگی را دچار مشکل میکند. البته در مواردی که زوجین به بلوغ عقلی و درک و شعور درست از رابطه زناشویی و زندگی متاهلی رسیده باشند استثنا نیز وجود دارد.
  • ازدواج مجدد برای جبران زندگی قبلی نیز از دلایل طلاق میباشد. گاهی ازدواج دوباره بیشتر در معرض طلاق قرار میگیرد.
  • مورد دیگر عدم تناسب میان عقاید، علایق و احساسات زوجین میباشد. حال ممکن است اینها شامل مواردی در زمینه مذهبی، عاطفی، سیاسی و یا هر اخلاق و رفتاری باشد که سبب تناقض میان زن و شوهر شود.
  • مشکلا مالی از مهمترین عوامل جدایی به شمار میرود. چه بسا افرادی که به دلیل نداشتن توانایی مالی و رفع نیازهای زندگی مشترک به اختلافات دیگری نیز کشیده شده اند.
  • فرزند طلاق بودن نیز تاثیراتی بر زندگی مشترک خواهد داشت.
  • مورد دیگری که بسیار مهم است مشکلات جنسی و نیازهای زناشویی است. گاهی عدم تمکین و یا نداشتن رضایت از رابطه جنسی میتواند به شدت یک زندگی مشترک را تخریب کند.
  • عوامل دیگری مانند اعتیاد، خیانت، اختلاف طبقاتی از لحاظ فرهنگی، مالی، تحصیلی و.. نمونه های دیگری از عوامل طلاق از دیدگاه روانشناسی میباشند.

رابطه عوامل طلاق با خیانت چگونه است؟

رابطه عوامل طلاق با خیانت امروزه بیشتر از هر زمان دیگری به چشم میخورد. شاید واژه خیانت در ابتدا برای هر فردی دور از شخصیت و باور باشد. اما متاسفانه این عامل توانسته بخش وسیعی از آمار طلاق را به خود اختصاص دهد. همه ما کم تا بیش شاهد اخبار طلاق به دلیل خیانت در اطرافمان بوده ایم. با افزایش روابط اجتماعی، وسیع شدن فضای آشنایی با افراد مختلف، زندگی در محیط های بزرگتر، استقلال یافتن افراد از لحاظ کاری، مالی و اجتماعی تاثیرات چشم گیری بر واژه خیانت در زندگی مشترک گذاشته اند. همه ما با یکی از عوامل افزایش خیانت و روابط نامشروع آشنایی داریم و آن هم فضای مجازی است.

متاسفانه عصر ارتباطات مجازی این امکان را به وجود آورده که زن و مرد بتوانند به راحتی با جنس مخالف و افراد بی شماری در ارتباط باشند. افرادی که به راحتی میتوانند با همدیگر هم صحبت شوند. درد و دل کنند. ابراز محبت کنند و یا دوست شوند. همین فضای بی حد و مرض توانسته تنهایی و ترس از تنها ماندن را برای انسان کم رنگ کند. گاهی اختلافات و نارضایتی از همسر سبب میشود زن یا مرد به بهانه های مختلف به دنبال شخص سومی برای جبران کمبود های خود باشند. این در حالی است که وجود شخص سوم در میان رابطه زن و شوهر چیزی غیر قابل پذیرش است. همین روابط نا سالم میتواند صدمات جبران ناپذیری را به زندگی یک زوج وارد کند و رابطه عوامل طلاق با خیانت را گسترش دهد.

طلاق توافقی

تاثیر طلاق بر فرزندان تا چه میزان است؟

تاثیر طلاق بر فرزندان گاهی بیشتر از تاثیر طلاق بر زوجین است. اساس و بنیان یک خانواده یعنی تربیت و مدیریت یک زندگی سالم در جهت رشد و موفقیت اعضای خانواده میباشد. زن و مرد بعد از بچه دار شدن تمام تلاش خود را برای تعلیم، تربیت و رشد و ترقی فرزندان خود میکنند. از خواسته ها و نیازهای خود برای فرزندانشان میگذرند. رسیدگی به نیازهای عاطفی و مادی بچه ها را بر نیازهای خود مقدم میدانند. هر فرزندی دوستدارد در یک خانه امن و خانواده آرام و سالم زندگی کند. این حق طبیعی هر انسانی است. زمانی که زن و مرد تصمیم به وجود یک بچه میگیرند باید این مسئولیت را برای همیشه بپذیرند.

ما در برابر خوشبختی و آینده فرزندانمان مسئولیم. این وظیفه ما است که محیطی آرام و سالم را برای بچه خود به وجود بیاوریم. حال تصور کنید همین کودکی که پر از احساسات لطیف و آسیب پذیر است در یک محیط نا مناسب و پر تنش زندگی کند. پدر و مادری که کانون گرم خانواده را به محیطی نا آرام و نا سالم تبدیل کرده اند. در مقابل فرزندان خود به بحث و مشاجره میپردازند. دعوا و قهر، توهین و تحقیر، گاهی برخورد های فیزیکی، بی توجهی به فرزندان، فراموش کردن نیاز بچه ها به یک خانواده خوب و سالم عواملی هستند که میتوانند حتی برای همیشه در ذهن و شخصیت کودکان تاثیرات منفی بر جای بگذارند. از آنجایی که الگوی اولیه و معلم زندگی هر کودکی پدر و مادر هستند، قطعا تاثیر طلاق بر فرزندان میتواند بسیار مخرب و جبران ناپذیر باشد.

سوالات متداول

طلاق عاطفی یعنی چه؟

طلاق عاطفی یعنی پایان تدریجی یک رابطه سالم و زیبای زناشویی، زمانی که زن و مرد دیگر آن احساس شور و شوق عاشقانه را ندارند و با وجود زندگی مشترک نسبت به هم بی میل و رغبت شده اند.

چه عواملی سبب طلاق میشوند؟

ممکن است عوامل طلاق در هر زوجی متفاوت باشد و هر کسی به دلیل مختلفی اقدام به طلاق کند. اما به طور کلی عواملی مانند مشکلات مادی، اعتیاد، اختلاف طبقاتی، مشکلات جنسی، خیانت و اعتیاد از دلایل جدایی میباشند.

چرا خیانت از عومل مهم طلاق میباشد؟

زمانی یک فرد به وجود شخص سومی در زندگی فکر میکند که از سمت همسر خود کمبود هایی حس کند. حال ممکن است این کمبود از هر لحاظی باشد اما طبیعتا هیچ شخصی وجود نفر سومی را در زندگی‌ نمیپذیر و همین باعث جدایی میشود.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.منبع: (10 Most Common Reasons for Divorce)

براي مشاوره در زمينه مهمترین عوامل طلاق چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉