کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال دو قطبی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

اختلال دو قطبی در کودکان
5/5 - (1 امتیاز)

اختلال دو قطبی کودکان مانند بزرگسالان است. علائم اختلال دو قطبی کودکان شدیدتر و مخرب تر است. دوره های نوسان در کودکان سریعتر از بزرگسالان است. اختلال دو قطبی کودکان فقط باید توسط روانپزشک و یا روان درمان تشخیص داده شود. هنگام مشاهده علائم بی درنگ به مراکز مشاوره مراجعه نمایید. این اختلال خوشبختانه در کودکان نیز مانند بزرگسالان قابل کنترل میباشد. برای آشنایی بیشتر با این اختلال بخشهای بعدی را به دقت مطالعه نموده و با رفتارهای کودک خود مقایسه نمایید. از پیش داوری و انگ زدن به کودک خود جدا بپرهیزید. این مطالب جهت آگاهی خانواده های محترم ارائه میشود. تا در صورت مشاهده از پیشرفت بیماری پیشگیری شود.

اگر یک یا چند مورد از علائم را در کودکتان مشاهده نمودید دچار هراس نشوید. با آرامش به روان درمان مراجعه کنید و اجازه بدهید تشخیص درستی از روحیات و خلقیات کودکتان به شما ارئه دهد. مشاوره خانواده پیشنهاد میکند به هیچ عنوان وجود این بیماری در کودکانتان را در بین اقوام و دوستانش فاش نکنید. برخورد نا مناسب اطرافیان با کودک ممکن است اختلالات دیگری در وی بوجود بیاورد. مانند ترسیدن، عدم اعتماد به نفس و غیره. این برخوردها ممکن است در شخصیت کودک خلل وارد نموده و کودک دچار اختلال شخصیت

شود. ما پیشنهاد میکنیم حتی برای کودکان به ظاهر سالم نیز مشاوره روانشناسی و مشاوره تربیت کودک بگیرید. از این راه شما برای تربیت کودک مطابق با استعدادها و خلقیاتش موفقتر خواهید بود.


بیشتر بخوانید: علائم و درمان اختلال اضطرابی


علائم اختلال دو قطبی کودکان

علائم اختلال دو قطبی کودکان مانند بزرگسالان شیدایی و افسردگی شدید است. اما تفاوت آن با دیگر اختلالات مانند افسردگی همایند با بیش فعالی در موارد دیگر است که برایتان بیان میکنیم. علائم اختلال دو قطبی کودکان علاوه بر افسردگی و شیدایی در توهم اوست. او ممکن است راجع به چیزهایی حرف بزند که اصلا وجود ندارند (توهم). آنها خاطراتی بیان میکنند و از کسانی حرف میزنند که وجود خارجی ندارند. تشخیص تفاوت آن با رویا پردازی و تخیل به عهده پزشک و روان درمان است. آنها خود محور هستند یعنی فکر میکنند تمام افراد وهمه جهان باید بنا به خواسته های شخصی آنها عمل کنند. در غیر اینصورت یا شدیدا افسرده میشود یا دچار هیجان. یکی دیگر از علائم اختلال دو قطبی کودکان اینست که حرف از مرگ خویش و خودکشی میزنند.

توجه داشته باشید اگر کودک یکی از این علائم را داشت دو قطبی نیست ولی بازهم باید مشاوره بگیرد.


بیشتر بخوانید: چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم


علائم اختلال دو قطبی کودکان

تعریف اختلال دو قطبی کودکان

تعریف اختلال دو قطبی کودکان : داشتن دو حالت کاملا متضاد روحی در دوره تناوبی یک هفته ای. دیگر تعریف اختلال دو قطبی کودکان عبارت است از پدیدار شدن افسردگی و حالت شیدایی در یک فرد. در اختلال دو قطبی کودکان باید این موارد را نیز گنجاند : علاوه بر علائمی چون کم خوابی یا بیخوابی، گریز از زندگی و داشتن حالت توهم و خود محوری افسردگی و شیدایی. برای آن دسته از عزیزانی که با اصطلاحات روانشناسی آشنا نیستند توضیح میدهیم : حالت شیدایی یا مانیا حالتی است که فرد بدون دلیل بیش از اندازه با نشاط و پر انرژی میشود. به اندازه ای که خستگی ناشی از تحرک مانع از خواب عمیق و به اندازه میشود. تصمیم های بلند پروازانه ای میگیرد که با توان او همخوانی ندارد. احساس میکند برترین است. مدام دستور میدهد و نظرهای کسی را قبول ندارد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال دو قطبی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ابتلا به اختلال دو قطبی کودکان

ابتلا به اختلال دو قطبی کودکان از چند جنبه قابل بررسی است.

  • این اختلال ممکن است در یکی از افراد خانواده وجود داشته باشد. طبیعی است که کودک از آنها الگو برداری میکند. در نتیجه نشانه های این اختلال در کودک ظاهر میشود.
  • محققان هنوز ژن خاصی را برای این اختلال کشف نکرده اند اما احتمال ژنتیکی بودن آن را داده اند.
  • دلیل بروز این اختلال ممکن است به دلیل جهشهایی در ژنوم ها و کروموزوم ها باشد
  • اختلال در پیام رسانی مغز نیز ممکن است در بوجود آمدن نشانه های این بیماری دخیل باشد.
  • ابتلا به اختلال دو قطبی در کودکان ممکن است براثر آزار جنسی و جسمی کودک باشد.
  • استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و قرص های اکستازی مادر هنگام بارداری نیز در بوجود آمدن این اختلال موثر هستند.

نشانه های اختلال دو قطبی کودکان

نشانه های اختلال دو قطبی کودکان از قبیل : نشاط وافر، دور سرخودچرخیدن و یا دویدن زیاد. خندیدن با صدای بلند بدون دلیل. داد زدن و پرخاشگری. پاره کردن عروسک ها و یا پرت کردن اسباب بازی ها و حتی شکاندن آنها. در حالیکه به آنها به شدت علاقه داشته است. این علائم مانند نشانه های اختلال بیش فعالی میباشد.از نشانه های اختلال دو قطبی کودکان با همسالان خود دستوری و حالت رئیس و مرئوس برخورد کردن است . با وجود سن کم از خودکشی سخن گفتن، کم خوابی یا بیخوابی شبانه. ترسو بودن در عین حال خود محوری، عدم تمرکز و توهم.


بیشتر بخوانید: اصلی ترین روش های مقابله با استرس چیست


مشکلات اختلال دو قطبی کودکان

مشکلات اختلال دو قطبی کودکان : این کودکان بیشتر تنها خواهند ماند. والدین و مربی از تربیت و آموزش آنها عاجز است. زیرا تمرکز ندارند. والدین در شناخت سلیقه و علایق آنها عاجز میمانند زیرا زمانی به یک چیز علاقه دارند و زمانی دیگر نه. آنها در محیطهای آپارتمانی برای همسایه ها مشکلات رفتاری ایجاد میکنند. نخوابیدن و یا دیر خوابیدن همراه با هیجان استراحت همسایگان را دچار مشکل میکند. آنها خاطرات تنبیه یا بدخلقی والدین را درحافظه خود نگهداری میکنند و از آن مانند یک گناه نابخشودنی یاد میکنند. از مشکلات اختلال دو قطبی کودکان میتوان از رها کردن مدرسه یا کلاس های آموزشی یاد کرد. کودکان نیز ممکن است زمانی به حالت بهت فرو بروند. در این حالت نه به یک نقطه خیره شده و بی حرکت میمانند. اگر آنها را صدا بزنید پاسخی دریافت نمیکنید.


بیشتر بخوانید: چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم؟


نشانه های اختلال دو قطبی کودکان

درمان اختلال دو قطبی کودکان

درمان اختلال دو قطبی کودکان بستگی به منشا بوجود آمدن این اختلال دارد. درمان اختلال دو قطبی کودکان اگر منشا شناختی و الگو برداری باشد با روانکاوی حل میشود. ممکن است در دوزهای پایین و موقت دارو هم دریافت کند. اگر منشا ژنتیکی داشته باشد و یا مربوط به اختلال در سیناپسها و نرون های عصبی باشد باید دارو مصرف نماید. تاکید میکنیم به هیچ عنوان خودسرانه از داروهای تثبیت کننده خلق مانند ریسپریدون یا لیتیوم به کودک ندهید. این داروها بسته به شدت و ضعف بیماری در دوزهای مختلف تجویز میشود. استفاده خود سرانه علاوه بر شدت بخشیدن به بیماری عوارض جانبی نیز به همراه خواهد داشت.

با مشاوره و مراجعه به روانپزشک راه درمان را آسانتر کنید. شما اگر به سلامت فرزندتان اهمیت میدهید در استفاده به موقع و به اندازه داروها که توسط پزشک تجویز شده به او یاری رسانید. تا کودک شما در محیط خانه و اجتماع بتواند با همسالان خود ارتباط منطقی و خوبی برقرار نماید. تا بتواند از دوران کودکی لذت برده و خاطرات خوبی در ذهنش نقش ببندد. مرکز مشاوره آویژه برای شما شادی روز افزون آرزومند است.


بیشتر بخوانید: اختلال دو قطبی چیست و چگونه درمان میشود؟


سوالات متداول

والدین چه کمکی میتوانند به کودک خود برای درمان نمایند؟

بردن کودک به یک مرکز مشاوره برای تشخیص و درمان. در صورتیکه دارو تجویز شده حتما در مصرف دارو به او کمک کنند. مهمترین مسئله این است که خود و افراد خانواده برای داشتن رفتار درست با کودک مشاوره بگیرند.

آیا این اختلال شدت و ضعف دارد؟

بله در سه نوع خفیف، متوسط و شدید تعریف شده است که هرکدام در نوع خود دوره درمان خاصی دارد. البته اگر توصیه های مشاوران اجرا شده و داروهای پزشکان مصرف شود.

دوره تناوب رفتاری در همه بیماران یکسان است؟

خیر در برخی دوره تناوب هفته به هفته و در برخی دیگر بخصوص کودکان در یک هفته چند بار صورت میگیرد.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال دوقطبیبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Bipolar Disorder in Children: Symptoms of Pediatric Bipolar …

براي مشاوره در زمينه اختلال دو قطبی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉