کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مهمترین علائم آلزایمر چیست؟ چگونه پیشگیری کنیم؟

علائم آلزایمر
5/5 - (1 امتیاز)

آلزایمر یکی از بیماری‌های زوال عقل است که به کندی شروع شده و به مرور زمان علائم آن وسیع می‌شود . بیماری آلزایمر ،عملاً سلول‌های مغزی را از بین می‌برد و موجب رسوب ترکیبات شیمیایی آسیب‌زا در درون مغز و از بین بردن ارتباط سلول های مغزی میشود . بیماری آلزایمر دو نوع مختلف دارد . نوع اول در افراد بالای شصت و پنج سال دیده می‌شود و بیشتر تحت تاثیر عوامل محیطی است . نوع دوم آن شیوع کمتری دارد . این نوع بیشتر تحت تأثیر وراثت بوده و در افراد پایینتر از چهل سال دیده می‌شود . این بیماری براساس سیر پیشرفت به سه مرحله تقسیم می شود : مرحله اول زودرس یا خفیف ، مرحله دوم میانی و متوسط ، مرحله سوم پیشرفته یا شدید . می‌توانید با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده اطلاعات بیشتری را در این زمینه دریافت کنید .

تعریف آلزایمر چیست؟

تعریف آلزایمر را می‌‌توان چنین گفت : اختلالی مغزی است که بتدریج حافظه و توانایی یادگیری شخص را مختل می‌کند . بیماری آلزایمر ، یک بیماری پیش‌رونده است که به مغز ، ذهن و رفتار فرد آسیب می‌زند درنتیجه افرادی که دچار این بیماری می شوند درگیر اختلال رفتاری نیز هستند . از ویژگی‌های اصلی این بیماری می‌‌توان به از دست رفتن حافظه ، آشفتگی زبان و عدم توانایی تشخیص اشیا اشاره کرد . البته این نشانه‌ها به مرور زمان شکل می‌گیرد . در مشاوره روانشناسی دیده شده که شخصی به خاطر بی‌توجهی‌های همسرش ، با او دچار مشکل شده . شکایت فرد این است که همسرش بی توجه و بی مسئولیت است و انجام خرید های روزانه ، آدرس خانه و حتی گاهی اسم فرزندانش را فراموش می‌کند . با مصاحبه‌های بالینی و انجام بررسی‌های فیزیولوژیک مشخص میشود که آن شخص دچار بیماری آلزایمر است.


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟


علائم آلزایمر و چه نشانه هایی دارد؟

علائم آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت شروع میشود . فرد بیمار اسامی و آدرس ها را فراموش می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که دیگر خانه خودش را هم نمی‌شناسد . به مرور زمان علائم آلزایمر شدیدتر شده و فرد بیمار چهره‌ها را فراموش می‌کند و نزدیک‌ترین افراد زندگی‌اش را نمی‌شناسد . هرچه بیماری پیشرفت کند ناتوانی فرد مبتلا بیشتر می‌شود تا جایی‌که از عهده نظافت و لباس پوشیدن خود برنمی‌آید و کنترل ادرار خود را از دست میدهد . در تعریف آلزایمر بیان میشود که بعد از مدتی حافظه فرد دچار آسیب می‌ شود و ممکن است حوادث قدیمی را نیز فراموش کند مثلاً فراموش میکند که مادرش فوت شده . معمولاً آلزایمر فعالیت‌های حرکتی بیمار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد . برای اینکه بهتر بتوانید رفتار های فرد مبتلا به این اختلال را کنترل کنید میتوانید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید .

نشانه های

ابتلا به آلزایمر چگونه ممکن میشود؟

ابتلا به آلزایمر می‌تواند تحت تأثیر وراثت یا عوامل محیطی باشد . آلزایمر نوع دوم بیشتر با وراثت مرتبط است به همین دلیل به آن آلزایمر خانوادگی نیز گفته می شود .دیده شده افراد مبتلا به این نوع از بیماری در تعدادی از کروموزوم‌های خود دچار مشکل هستند . وراثت در آلزایمر نوع اول هم بی‌تاثیر نیست اما نقش عوامل محیطی در این نوع پررنگ‌تر است . عوامل دیگری هم در ابتلا به آلزایمر مؤثر هستند مثلاً پروتئینی به نام آمیلوئید وجود دارد که در سلول‌های عصبی مرده رسوب می کند . این پروتئین در بیماران مبتلا به این اختلال و همین‌طور بستگان درجه یک آن‌ها وجود دارد . افزایش میزان آلومینیوم و نقص ایمنی هم ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند . در افراد مبتلا به آلزایمر حجم کورتکس مغز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند .


بیشتر بخوانید: فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟


مشکلات آلزایمر چیست؟

مشکلات آلزایمر فراوان است . نگهداری از افرادی با این اختلال دردسرساز و هزینه‌بر است . این افراد به خاطر فراموشی آدرس‌ها را به خاطر نمی‌آورند و ممکن است در بیرون از خانه گم شوند برای همین به‌تنهایی نباید از خانه خارج شوند. نگه داشتن آن‌ها در خانه از مهم‌ترین مشکلات علائم آلزایمراست . با پیشرفت بیماری فرد مبتلا دچار اختلال‌ رفتاری می‌شود و کنترل هیجان‌های کودکانه او دشوار می شود . فرد مبتلا ممکن است خانواده خود را نشناسد و آن‌ها را از خانه بیرون کند . همچنین در موارد پیشرفته تر بیماری فرد قسمت‌های مختلف خانه ها تشخیص نمی‌دهد و ممکن است مثلاً آشپزخانه و دست‌شویی را با هم اشتباه بگیرد . مشکل دیگر آسیب هایی است که در خانه دچار آن میشوند باید وسایل خانه طوری قراربگیرند که کمترین آسیب متوجه فرد بیمار شود زیرا این افراد بسیار شکننده و حساس هستند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت پارانوئید چه نوع بیماری است؟


علائم آلزایمر

درمان آلزایمر امکان پذیر است؟

درمان آلزایمر متاسفانه کاملا امکان پذیر نیست اما راه هایی که برای درمان این بیماری استفاده میشود تا حدی علائم آن را کاهش میدهد . دیده شده که هورمون جنسی مردانه (تستسترون) سبب بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلزایمر میشود . برای همین در مواردی از هورمون درمانی برای بیماران مبتلا به آلزایمر استفاده میشود . امروزه برای درمان علائم آلزایمراز روش جدیدتری استفاده میکنند و آن تزریق آنتی بادی به انسان است که باعث جلوگیری از تجمع پروتئین آمیلوئید در مغز میشود ‌ البته با روش های مختلفی مثل انجام فعالیت های مغزی ، جلوگیری از اضافه وزن و رژیم غذایی مناسب میتوان از ایجاد و پیشروی آلزایمر جلوگیری کرد . مصرف مواد حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های E وC و همینطور مصرف گوشت یا روغن ماهی که حاوی موادی مثل امگا ۳ میباشد باعث کاهش احتمال ابتلا به علائم آلزایمرمی‌شود.


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟


پیشگیری از آلزایمر!!

پیشگیری از علائم آلزایمربا رژیم تغذیه ای مناسب ، ورزش و برنامه ریزی روزانه امکان پذیر است . مصرف موادی که حاوی سروتونین ، امگا۳ و ویتامین E است مثل فندق ، ماهی ، میوه و لبنیات ، می‌تواند باعث جلوگیری و درمان آلزایمر شود . اگر می‌خواهید در سنین بالا از مشکلات حافظه و اختلال رفتاری رنج نبرید ، روزانه یک یا دو لیوان آب سیب مصرف کنید و در غذاهایتان از زردچوبه استفاده کنید . فعالیت‌های مغزی برای جلوگیری از اختلال حافظه بسیار توصیه می شود . خواندن کتاب ، حفظ کردن شعر ، آموختن یک زبان جدید یا موسیقی می‌تواند در این مورد مؤثر باشد . همچنین برای این‌که از زوال عقل در سنین بالا جلوگیری کنید ، فشار خون و کلسترول خود را مرتب کنترل کنید ، ورزش را فراموش نکرده و از بالا رفتن وزنتان جلوگیری کنید .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مهمترین علائم آلزایمر چیست؟ چگونه پیشگیری کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مهمترین علائم آلزایمر چیست؟ چگونه پیشگیری کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم آلزایمر

خصوصیات افراد مبتلا به آلزایمر

خصوصیات افراد مبتلا به آلزایمر را می‌‌توان چنین خلاصه کرد : پایین بودن توانایی‌های شناختی . این افراد معمولاً توانایی یادگیری پایینی دارند و دیگران آن‌ها را کم‌هوش می‌دانند . به‌خاطر فراموش کردن خاطرات قدیمی ممکن است حرف‌های عجیبی بزنند یا کارهای عجیبی انجام دهند . وقتی اطلاعات قدیمی را به صورت جدیدی به آن‌ها نشان دهید توانایی تشخیص آن را ندارند . این افراد معمولاً متوجه علائم خود می‌شوند و برای جلوگیری از اشتباه ، از گفتن جزئیات خودداری می‌کنند . فرد دارای این اختلال معمولاً به‌شدت درون‌گرا می‌شود و علائم افسردگی در او ظاهر می‌شود . در مراحل پیشرفته بیماری فرد کنترل حرکات خود را از دست می‌دهد و در موارد خیلی شدیدتر ، کاهش هوشیاری کما و به دنبال آن مرگ رخ می دهد .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن


سوالات متداول

علائم آلزایمر را بیان کنید ؟

اختلال حافظه ، اختلال در گفتار ، اختلال در قضاوت ، تغییرات شخصیتی ، جا به جا گذاشتن وسایل ، گم کردن زمان و مکان ، از دست دادن یا کاهش میل به زندگی از نشانه های مهم این بیماری است .

آیا آلزایمر قابل پیشگیری است ؟

تا کنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری وجود نداشته اما انجام تمرینات فکری مثل جدول سودوکو یا تمرینات بدنی مثل پیاده روی و همچنین تغذیه حاوی سبزیجات و آب فراوان میتواند تاثیر زیادی درکند کردن بیماری داشته باشد .

علت بیماری آلزایمر چیست ؟

علت بیماری آلزایمر زوال عقل یا بصورت عامیانه کوچک شدن مغز است یعنی رسوب پروتئین های مغزی باعث مستعد شدن فرد به این بیماری میشود .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال شخصیتبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Alzheimer’s Disease – Symptoms & Causes

براي مشاوره در زمينه مهمترین علائم آلزایمر چیست؟ چگونه پیشگیری کنیم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉