کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال هویت جنسیتی چه نشانه هایی دارد؟

اختلال هویت جنسیتی
5/5 - (2 امتیاز)

اختلال هویت جنسیتی با نارضایتی از دختر یا پسر بودن آغاز میشود. یعنی فرد از جایگاهی که قرار دارد احساس خوشنودی ندارد . تمایل این افراد برعکس جنسیت و ظاهرشان است و دائم در حال استفاده از لباس ها و زیور آلات جنس مخالف خود هستند . این افراد از نظر مشاوره خانواده در دوستیابی و قرار گرفتن در جمع جنس مخالف خودشان است که احساس رضایت و راحتی دارند . گاهی این احساس تنها به دلیل شیوه تربیت غلط است و فقط یک احساس زود گذر یا حتی تنها به دلیل استفاده از امتیازات یک جنس است . این موضوع زمانی بصورت جدی باید پیگیری شود که این حس تبدیل به اختلال شخصیت شود . هویت جنسی از کودکی شروع و در نوجوانی به اوج رسیده و ثبات می یابد . شکل گرفتن هویت جنسی فرد تحت تاثیر عواملی مثل خانواده و محیط است .

تعریف اختلال هویت جنسیتی

تعریف اختلال هویت جنسیتی که گاهی ترنس یا سکسوالیسم نامیده میشود. به معنای ناراحتی از هویت جنسی موجود و داشتن هویتی خلاف آنچه که در واقعیت دیده میشود است . در واقع این افراد فقط میل و هوس پوشیدن لباس یک جنس را ندارند و تمایل دارند در همان جایگاه قرار گیرند و اندام مردانه یا زنانه داشته باشند . این افراد به لحاظ جنسی و کروموزومی دچار اختلال هستند و از جهت احساس و علاقه تمایل به بودن در جایگاه جنس مخالف خود را دارند . مشاوره روانشناسی این افراد نشان داده است که آن ها احساس نارضایتی و ناراحتی از قالب خود را دارند و با انجام فعالیت های اجتماعی مناسب جنس مخالف خود سعی در ایجاد حس رضایت درونی دارند . بعضی افراد هم به دلیل تربیت نادرست و حضور در محیط های نا مناسب دچار این اختلال هویت میشوند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت خود شیفته چگونه درمان می شود؟


علائم اختلال هویت جنسیتی

علائم اختلال هویت جنسیتی باید بصورت مکرر و مستمر اتفاق بیافتد مثلا همیشه تمایل شدید دارند در بازی های کاملا قالبی جنس مخالف شرکت کنند . ترجیح میدهند بطور مکرر دوستانی از جنس مخالف خود داشته باشند . در پسران توجه به ظاهر و لباس زنانه و در دختران پافشاری بر خریدن لباس های کاملا پسرانه دیده میشود . در کودکان پسر ابراز تنفر از آلت تناسلی دیده میشود و اصرار زیاد بر خرید عروسک و شرکت در بازی های کاملا دخترانه از علائم اختلال هویت جنسی است . در نوجوانان نشانه هایی از ابراز تمایل و جا زدن بجای جنس مخالف خود و حتی زندگی با هویت عکس خود دیده میشود . آنها مدام اصرار دارند که با جنسیت اشتباهی آفریده شده اند و احساسات و ادراکاتشان با جسم آنها تناسب ندارد .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال هویت جنسیتی چه نشانه هایی دارد؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نشانه های

ابتلا به اختلال هویت جنسیتی

ابتلا به اختلال هویت جنسی در دوران بلوغ معمولا نشان داده میشود دقیقا زمانی که تغییرات جنسی در دختر و پسر بروز میکند . این اختلال در مردان بیشتر از زنان بروز می کند میانگین آن در مردان تقریبا سه برابر بیشتر است . تعداد این افراد بر طبق گزارش پزشکی قانونی بیش از ۴۰۰۰نفر است مهم‌ترین عامل بوجود آمدن اختلال هویت جنسی مسئله ژنتیک است . از دیگر علل ابتلا به اختلال هویت جنسی اختلالات کروموزومی وتأثیرات هورمونی در دوران بارداری است . اگر در این دوران تستوسترون بیش از حد معمول ترشح شود هورمون مردانگی در مغز جنین دختر شکل می‌گیرد . اگر تستوسترون کم ترشح شود هورمون زنانگی در مغز جنین پسر شکل می‌گیرد و همین علت موجب اختلال شخصیتی و دو جنسیتی در افراد می‌شود . این افراد به دلیل این مشکل ممکن است دچار اختلالات روانی دیگر هم بشوند .


بیشتر بخوانید: افراد دارای اختلال سلوک چه ویژگی هایی دارند؟


مشکلات اختلال هویت جنسی

مشکلات اختلال هویت جنسی در افراد باعث گوشه‌گیری و در صورت درمان نشدن به افسردگی و اضطراب شدید منجر می‌شود . این مشکلات به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم میشود . از لحاظ فردی افرادی که در خانواده و از جانب والدین پذیرفته نمیشوند بیشتر احساس بی هویتی و طرد شدن میکنند . از لحاظ اجتماعی می توان به ترک تحصیل ، فرار از مدرسه و هم‌کلام نشدن با دوستان و افراد دیگر اشاره کرد . این افراد بعلت از بین رفتن اعتماد به ‌نفس و سردرگمی هویتی نمیتوانند روابط پایداری با دوستان و اطرافیان خود داشته باشند . در جامعه کنونی ما چنین افرادی سرزنش و تحقیر می‌شوند و خانواده‌هایی که فرزندانی با این اختلال دارند معمولاً بشدت به مقابله با آنها میپردازند . این افراد به دلیل بدرفتاری دیگران و مورد پذیرش قرار نگرفتن احتمال زیادی دارد دست به خودکشی بزنند .


بیشتر بخوانید: چه کودکانی دارای اختلال سلوک هستند؟


درمان اختلال هویت جنسیتی

درمان اختلال هویت جنسیتی با تغییر هورمون و استفاده از جراحی امکان‌پذیر است . شخص و خانواده اشخاص تحت نظر مشاور و روان درمانگر قرار می‌گیرند تا به لحاظ روانی آمادگی پذیرش را داشته باشند . این افراد از طریق جراحی و تغییر جنسیت ویژگی‌های جنس مخالف را بدست آورده و ویژگی‌های و هویت کنونی خود را از دست می‌دهد . اما بدون عمل معمولا روان درمانی و درمانهای روان پزشکی به هیچ وجه جواب نمیدهد . افراد بعد از عمل در کنار مشاوره بخشی ازاعتماد بنفس خود را بدست می آورند اما افرادی که خانواده آنها را طرد کرده است باز هم دچار مشکلات جدیدی میشوند . هورمون درمانی معمولا در افرادی که فقط میل به جنس مخالف دارند بسیار موثر است .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال هویت جنسیتی چه نشانه هایی دارد؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

اختلال هویت جنسیتی

ارتباط اختلال هویت جنسی با هرمافرودیت و هم جنسگرا ها

در تعریف اختلال هویت جنسی دسته دیگری از این افراد مشاهده میشوند که شامل هرمافرودیت یا دوجنسه ها هستند . یعنی این افراد اندام خارجی مردانه دارند ولی اندام داخلی زنانه مثل تخمدان و رحم را هم به صورت ناقص دارا میباشند . این افراد در رسیدن به ارگاسم دچار مشکل و سردرگمی میشوند این افراد هم با جراحی میتوانند یک هویت مستقل پیدا کنند . دسته بعدی شامل هم جنس گراها میشود مثل مردی که اندام و فیزیک مردانه دارد ولی هورمون های زنانه در بدن او ترشح شود و کشش و میل او به سمت مردان است این افراد با روان درمانی و هورمو درمانی هویت واقعی خود را بدست می آورند . البته بعضی افراد به لحاظ جسمی مشکلی ندارند و تنها دارای تفکر منحرف و غلط هستند که شامل این دسته بندی نمیشوند.

ارتباط اختلال هویت جنسی و انحرافات جنسی

مشکلات اختلال هویت جنسی مربوط به اختلالات هورمونی و مشکل در اندام های جنسی و کروموزوم ها میشود . اما در این بین بعضی افراد با سوء استفاده از این اختلال هم از این افراد استفاده ابزاری میکنند و هم اینکه افراد دیگر را نیز دچار انحرافات جنسی و اخلاقی میکنند . انحرافات جنسی شامل هم جنس گرایی و یا پیدا کردن انحرافات فکری جنسی است . خیال پردازی ها و فانتزی های جنسی مختلف در اخلال در هویت جنسی نقش زیادی دارد . اینها ریشه در افکار بیمار افراد دارد و آنها به لحاظ جسمی مشکلی ندارند افرادی که دارای انحرافات جنسی هستند ممکن است به کودکان و افراد بی دفاع دست درازی کنند . در صورتیکه افرادی که دارای اختلال هویتی هستند به هیچ وجه به دیگران به دیده بد نگاه نمیکنند و کسی را مورد سو استفاده جنسی قرار نمیدهند .


بیشتر بخوانید: فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟


نشانه های

سوالات متداول

بروز علائم در کودکان مبتلا به اختلال هویت جنسی چگونه است؟

کودکان مبتلا به این اختلال گوشه گیر هستند از جمع و فعالیت های مدرسه و خانواده دوری میکنند و بشدت از اندام جنسی خود تنفر دارند و سعی میکنند مانند جنس مخالف خود رفتار کنند.

شیوع اختلال هویت جنسی در کدام سن بیشتر است؟

معمولا در دوره بلوغ انتظار انجام رفتارهای خاص جنسی و ایجاد نشانه های مختص هر جنس میرود اما اگر فردی دچار این اختلال باشد ویژگیهای رفتاری به درستی بروز پیدا نمیکند .

درمان اختلال هویت جنسی به چه صورت امکان پذیراست؟

قبل از انجام هرگونه جراحی روی شخص تحت نظر مشاور درمانگر قرار میگیرند تا از لحاظ روانی آمادگی لازم را پیدا کنند و بعد از هورمون درمانی و سپس جراحی استفاده میشود .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال شخصیتبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Gender Dysphoria: Symptoms, Diagnosis, Treatment – …

براي مشاوره در زمينه اختلال هویت جنسیتی چه نشانه هایی دارد؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉