کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

روانشناسی تاثیر رنگ ها بر رفتار شخصیت کودکان

روانشناسی تاثیر رنگ ها بر رفتار شخصیت کودکان
5/5 - (1 امتیاز)

روانشناسی تاثیر رنگ ها بر رفتار شخصیت کودکان از این جهت که بر نحوه یادگیری کودک شما تاثیرات بسیار زیادی می‌گذارد، از اهمیت زیادی برخوردار است🙇‍♂️.

باید این واقعیت را پذیرفت که هیچ کس به اندازه کودک دلبند شما از دیدن رنگ های زنده و پرانرژی در محیط اطراف خود لذت نمی برد🤩.

از آنجایی که رنگ های مختلف می توانند تاثیرات کلیدی بسیار مهمی در میزان یادگیری و حتی روند رشد کودک شما داشته باشند، آشنایی با روانشناسی رنگ در کودکان می تواند حقایق جالبی را برای شما روشن کند🙅‍♀️.

برای آشنایی بیشتر با روانشناسی رنگ‌های مختلف در کودکان به شما توصیه می‌کنیم تا مقاله ارائه شده از سوی مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه را با دقت مطالعه کنید.

آشنایی با روانشناسی رنگ ها در کودکان

روانشناسان سال‌هاست به این نتیجه کلیدی و مهم دست پیدا کرده اند که رنگ های مختلف تاثیرات مختلفی بر نحوه عملکرد و رفتار کودکان در سنین کودکی‌شان دارد.

✳️ تحت تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در کودکان شما می توانید به راحتی این موضوع را تشخیص دهید که هر یک از رنگ‌ها چه احساسی را در کودک شما به وجود می آورد و چه تاثیری روی روند یادگیری آنها دارد.

شکل زیر برخی از توصیفات مربوط به روانشناسی رنگ ها در کودکان و اثراتی که هر رنگ بر فکر و روحیه آنها برجای می گذارد، نشان می دهد:

آشنایی با روانشناسی رنگ ها در کودکان

🔴 بر اساس اصول مربوط به روانشناسی رنگ در کودکان گنجاندن رنگ های مختلف در روند یادگیری و رشد کودک شما راهی عالی برای کمک به او جهت درک موضوعات جدید محسوب می شود.

🔴 کودک شما تحت تاثیر روانشناسی رنگ‌های مختلف احساسات مختلفی را از خود نشان می دهند و حتی به رفتارهایش هم بر این اساس جهت داده می شود. بنابر این طبق اصول روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرات آن بر کودکان، معلمان و والدین باید از آنها به صورت عاقلانه در محیط های آموزشی مختلف استفاده کنند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه روانشناسی تاثیر رنگ ها بر رفتار شخصیت کودکان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تاثیر رنگ های مورد علاقه کودکان بر سطح و میزان یادگیری‌شان

از مهم ترین نشانه های تاثیرات رنگ ها بر رفتارهای کودک شما این است که کودک شما زمانی که در معرض رنگ مورد علاقه اش قرار می گیرد، خلق و خوی بهتری پیدا می کند و حتی در چنین مواقعی میزان یادگیری موضوعات جدید برایش بسیار آسان می شود.

🟪 شاید برایتان جالب باشد، رنگ نور اتاق کودک شما هم بر روند یادگیری و نوع رفتارهایی که از خود نشان می دهد، موثر است.

🟪 کودک شما در محیطی که رنگ های بسیار روشن وجود دارد، تمرکز کمتر و در عین حال انرژی بیشتری را از خود نشان می دهد.

🟪 در مقابل هر چه محیط اطراف کودک با رنگ های تیره و خنثی پوشیده شده باشد، میزان تحرک و فعالیت کودک هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

طبق اصول مربوط به روانشناسی رنگ‌ها در کودکان، آن گروه از رنگ هایی که به یادگیری کودک شما کمک کرده و اثرات مثبتی بر نحوه یادگیری او برجا می گذارد، بر اساس ژن و شخصیت هر کودک متفاوت است با این حال باز هم برخی از رنگ ها تاثیرات بیشتری بر روی روند یادگیری کودک شما خواهند داشت و مهم ترین آنها این سه رنگ هستند:

تشخیص روانشناسی رنگ ها در کودکان

تشخیص روانشناسی رنگ ها در کودکان

برای اینکه متوجه شوید چه رنگ هایی روی کودک شما اثرات مثبتی برجا گذاشته و زمینه یادگیری او را بالا می برد. راه های مختلفی وجود دارد.

🟪 مهم ترین و ساده ترین راه این است که رنگ هایی که مناسب حال و هوای کودکانه آنهاست را نشان داده و از آنها بپرسید که کدام رنگ را بیشتر دوست دارند.

البته که باید به این نکته هم توجه کنید که طبق بررسی های روانشناسانه ای که انجام گرفته است، اکثر کودکان خردسال بیشتر رنگ های شاد و با انرژی را با احساسات مثبت مرتبط کرده و به آنها حس خوبی پیدا می کنند. همین موضوع موجب می شود که هر بار از آنها می پرسید که چه رنگی را بیشتر از سایر رنگ ها دوست دارند، آنها مدام جواب های مختلفی را داده و تنها به یک رنگ بسنده نمی کنند.

درک این موضوع که هر رنگ می تواند چه تاثیراتی بر خلق و خو و همچین روند رشد کودک شما داشته باشد، راهی بسیار عالی برای بهبود میزان یادگیری و ارتقای توانایی های کودک شما محسوب می شد. از این رو بهتر است نگاهی ویژه به معنای هر رنگ برای شناخت روانشناسی رنگ ها در کودکان داشته باشید:

روانشناسی رنگ قرمز در کودکان:

روانشناسی رنگ قرمز در کودکان به این صورت است که سطح انرژی و هیجان آنها را بالا برده و آنها را به انجام فعالیت های جسمانی بیشتر تشویق می‌کند.

اگر می خواهید کودک خود را از تنبلی و رخوت دور کنید، می توانید آنها را در معرض خط قرمز قرار دهید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکثر کلاس های ورزشی برای کودکان سنین 3 تا 10 سال رنگ لباسی را که برای کودکان در هنگام فعالیت های ورزشی شان در نظر می گیرند، بیشتر به سمت قرمز تمایل دارد.

📛نکته:

رنگ قرمز به دلیل انرژی بالایی که دارد، کودک شما را از آرامش و سکون دور نگه داشته و فعال می کند. از این رو بهتر است در محیط هایی که قرار است کودکتان نیاز به احساس تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشد، از این رنگ به هیچ عنوان استفاده نکنید. کلاس های درس یا اتاق خواب از این موارد هستند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه روانشناسی تاثیر رنگ ها بر رفتار شخصیت کودکان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

روانشناسی رنگ زرد در کودکان:

شادی بیش از حد و خنده فراوان مهم ترین اثراتی است که رنگ زرد بر روحیه فرزند شما برجا می گذارد. رنگ زرد به کودک شما یادآوری می کند که مهربان باشد و با هم سن و سال هایش به بهترین شکل ممکن بازی کرده و سرگرم شود.

جالب است بدانید انرژی رنگ زرد موجب افزایش تمرکز ذهنی کودک شما شده و تاثیر بسیار خوبی بر حافظه کودکتان برجا می گذارد.

کودکان علاقه مند به رنگ زرد، به نسبت سایر هم سن و سال های خود افرادی خوش بین تر و شادتر و با انگیزه تر هستند.

📛نکته:

به هیچ عنوان از رنگ زرد، برای محیط هایی که کودک شما جهت برخورداری از آرامش وارد آنها می شوند، استفاده نکنید. رنگ زرد در چنین محیط هایی کودک شما را عصبانی و حتی ناراحت می کند. جالب است بدانید رنگ زرد بیش از حد موجب گریه نوزادان شده و خواب آنها را برهم می زند.

روانشناسی رنگ نارنجی برای کودکان:

رنگ نارنجی به همان اندازه رنگ قرمز در روانشناسی رنگ ها برای کودکان پر از جنب و جوش است. این رنگ معمولا موجب شادی و اشتیاق کودکان شده و اغلب کودکانی که با اعتماد به نفس و برون گرا هستند به سمت این رنگ جذب می شوند.

قرار گرفتن بچه ها در محیطی با رنگ نارنجی موجب می شود تا آنها از لاک خود بیرون آمده و کمی اجتماعی تر رفتار کنند. حتی دیدن رنگ نارنجی به بچه ها در ابتدای صبح کمک می کند تا سرحال تر شده و راحت تر از خواب برخیزند.

📛نکته:

بهتر است رنگ نارنجی برای محیط هایی جهت استفاده کودکان به کار برده شود که قرار است در آنها روی خلاقیت و بروز توانایی ها و شکوفا کردن استعدادهایی که دارند، کار شود.

روانشناسی رنگ سبز برای کودکان:

سبز معمولا به عنوان رنگی سرشار از آرامش برای کودکان محسوب می شود که حتی خاصیت درمانی هم دارد. استفاده از این رنگ می تواند تمرکز کودک شما را در سر کلاس درس بهبود بخشد و به درک مطالب از سوی او کمک کند.

جالب است که رنگ سبز حتی موجب می شود که کودک شما خواب راحت تری داشته باشد و آنها را غرق در احساسات مثبت می کند.

📛نکته:

به هیچ عنوان از رنگ سبز در کلاس های ورزشی و مکان هایی که نیاز به تحرک جسمی کودکتان دارید، استفاده نکنید. رنگ های سبز جیغ تر بیشتر مناسب حال و هوای مکان هایی هستند که کودکان زیادی در آن مکان ها به فعالیت و تحرک می پردازند. در عوض رنگ سبز تیره تر کودک شما را غرق آرامش و سکوت خواهد کرد.

روانشناسی رنگ آبی برای کودکان:

اگر کودک شما در طی روز برای ساعاتی تحت تاثیر رنگ های پرانرژی مانند قرمز و نارنجی قرار دارد، آبی بهترین رنگ برای کمک به آرامش آنهاست. رنگ آبی کودک شما را آرام نگه می دارد و می تواند به آنها کمک کند تا بعد از یک موقعیت استرس زا و خسته کننده به آرامی بخوابد.

استفاده از رنگ آبی در اتاق کودک، می تواند به کاهش فشار خون و ضربان قلب کودک شما کمک کند.

📛نکته:

استفاده از آبی تیره میزان افسردگی و اضطراب در زندگی کودک شما را افزایش می دهد، حواستان به میزان استفاده از این رنگ در اتاق کودک و محیطی که بیشتر وقت خود را در آن سپری می کند، باشد.

روانشناسی رنگ بنفش در کودکان:

رنگ بنفش رنگی بسیار منحصر به فرد است که در بین بسیاری از کودکان طرفدار دارد. این رنگ می تواند به افزایش خلاقیت کودک شما کمک کرده و به طور همزمان اثرات آرامش بخشی روی آنها داشته باشد.

رنگ بنفش برای تقویت قوه تخیل و رشد عاطفی فرزندتان در کلاس و خانه بسیار مهم است. جالب است بدانید کودکانی که رنگ بنفش را دوست دارند، اغلب فرزندانی دلسوز در خانواده هستند.

📛نکته:

استفاده بیش از حد شما از رنگ بنفش می تواند میزان استرس و اضطراب را در کودک شما بالا برده و خواب وی را در هنگام شب به هم بزند.

روانشناسی رنگ ها برای لباس کودکان :

رنگ لباس کودک شما تاثیر زیادی بر خلق و خو و رفتار او و حتی سلامتش برجا می گذارد.

یک قاعده کلی برای انتخاب رنگ لباس کودک شما وجود دارد و آن این است که هر چقدر در پوشش کودک خود از رنگ های شاد و جیغ تر استفاده کنید، احساس هیجان و سطح انرژی آنها را بالا برده و هر چقدر از رنگ های سردتر برای پوشش آنها استفاده کنید، حس آرامش و کم تحرکی بیشتری را در آنها ایجاد خواهید کرد.

❤️ جالب است بدانید لباس هایی با طراحی های خاص، رنگارنگ، خال خالی، راه راه می تواند میزان خلاقیت و تخیل فرزند شما را تحریک کند در حالی که لباس هایی با طرح گل و یا حیوانات می تواند فرزند شما را کمی آرام تر کند.

❤️ رنگ خاص لباس کودک شما در محیطی که با گروه های همسن و سالش در آن حضور دارد به کودک شما این اجازه را می دهد تا فردیت و خلاقیت خود را بیشتر بروز دهد.

💙 روانشناسی رنگ ها برای کودکان از این نظر هم اهمیت دارد که موجب می شود نگاهی جنسیتی به برخی از رنگ ها در بین کودکان شکل گیرد. به عنوان مثال اگر کودک شما پسر باشد، از همان ابتدا کمتر به استفاده از رنگ صورتی علاقه دارد و در عین حال کودک دختر شما کمتر علاقه به استفاده از لباس هایی با رنگ آبی داشته و ترجیح می دهد از لباس های با رنگ قرمز و یا صورتی استفاده کند.

💙 به عنوان والدین فرزندان خود این موضوع مهم است که در انتخاب رنگ لباس های آنها ترجیحات فرزند خود را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که با استفاده از آن رنگ در لباس هایش احساس راحتی و اعتماد به نفس می کند.

سخنی از مشاوران آویژه

توصیه مشاوران مرکز مشاوره خانواده تلفنی آویژه به شما این است که تاثیر تنوع رنگ ها را در بازه زمانی مختلف روی روند رشد فرزند خود مد نظر قرار دهید.

🟩 اگر به طور دقیق و در زمان های مناسب و صحیح از رنگ ها برای فرزندانتان در روند رشد آنها استفاده کنید، شک نداشته باشید که می توانید فضاهایی سرشار از آرامش و رفاه و پر از انرژی های مثبت و خوب برای کودکان خود ایجاد کنید.

🟩 فراموش نکنید، کودک شما زمانی که در معرض رنگ های مختلف قرار می گیرد، رشد بهتری را تجربه می کند. بنابراین به این نکته در رنگ لباس ها، دیوارهای اتاق و یا کفش و وسایل اسباب بازی آنها دقت کنید. لباس ها و دیوارهای سفید ساده ممکن است رشد و خلاقیت آنها را توقیف کند.

🟩 بهتر است برای اقدام صحیح در این زمینه پیش از آنکه رنگ خاصی را برای محیط زندگی کودک خود انتخاب کنید، روانشناسی رنگ‌ها را برای کودکان بررسی کرده و به خوبی به اصول آن پایبند باشید.

براي مشاوره در زمينه روانشناسی تاثیر رنگ ها بر رفتار شخصیت کودکان

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉