کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

با همسر لجباز چه کنیم؟

با همسر لجباز چه کنیم؟
3.3/5 - (14 امتیاز)

آیا شما هم همسری لجباز هستید؟لجبازی خصلتی است که ممکن است در هر فردی وجود داشته باشد و شما روزانه این خصوصیت را در همکاران، دوستان و آشنایان ببینید و تاثیر چندان زیادی بر روی زندگی شما نداشته باشد. اما داشتن یک همسر لجباز میتواند بسیار آزار دهنده تر و استرس زا و حتی تهدیدی برای زندگی مشترکتان باشد. از این رو فرا گرفتن راه های کنار آمدن با لجبازی همسر لازم است. اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که چیکار کنم شوهرم دست از لجبازی برداره؟ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا در ادامه راه هایی را با هم بررسی میکنیم که در برخورد با همسر لجباز مفید است.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه با همسر لجباز چه کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. اولین قدم: نفس عمیق بکشید

اولین کاری که در مواجه با شوهر یا زن لجباز باید انجام دهید این است که اجازه ندهید این وضعیت شما را تحت فشار قرار دهد. پس قبل از برخورد با همسرتان چند نفس عمیق بکشید و فراموش نکنید که ممکن است مدتی طول بکشد تا شما به یک نظر مشترک برسید.

2. دلیل لجبازی همسرتان را پیدا کنید

در زندگی مشترک هر وقت با مشکل لجبازی مواجه شدید ابتدا سعی کنید علت و ریشه مشکل علت لجبازی مردان و زنان را پیدا کنید. در این مورد نیز ابتدا از خودتان بپرسید که چرا همسرم با لجبازی و یکدنگی با من رفتار میکند؟ زیرا حتما دلیلی برای این کار وجود دارد. بعد از پیدا کردن علت این امر، سعی کنید مشکلات و اختلافات را برطرف کنید. فراموش نکنید که شما و همسرتان دو نفر با خصوصیات متفاوت هستید و به جای قضاوت کردن درباره رفتارش، او را بفهمید و برای بهبود رابطه تان فداکاری و گذشت داشته باشید.

دلیل لجبازی همسرتان را پیدا کنید
چگونه با همسر لجباز و یکدنده رفتار کنیم؟

بیشتر بخوانید: 10 راه برای ابراز دلخوری و ناراحتی از همسر


3. دلایلتان را شرح دهید

یکی از دلایلی که زوجین خصوصیات افراد لجباز را بروز میدهند این است که نمیتوانند موضع طرف مقابل را درک کنند. پس اگر شما دلایل و دیدگاه خودتان را به خوبی برای همسرتان روشن کنید، بسیاری از مشکلات لجبازی حل میشوند.

4. در روانشناسی لجبازی زوجین رویکرد مثبت داشته باشید

نکته کلیدی که درباره برخورد با همسر لجباز باید بدانید این است که از هر گونه خشونت و بدخلقی بپرهیزید. ممکن است کار سختی باشد اما جنگ و دعوا هیچوقت گزینه مناسبی برای حل مشکلات زندگی نیست. پس همواره خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش و مثبت اندیشی با همسرتان مذاکره کنید. باید بدانید هیچ مشکلی وجود ندارد که با یک مذاکره درست حل نشود. علاوه بر این به یاد داشته باشید که افراد لجباز باهوش هستند و برای تغییر این خصوصیات خیلی عجله نکنید. میتوان گفت صفت لجبازی از نزدیکان پشتکار است و صفتی است که برای موفقیت لازم است. پس اگر زن یا شوهر لجباز دارید خیلی ناراحت نباشید، تنها کافی است این صفت دختر لجباز یا مرد لجباز در مسیری درست قرار دهید.

در روانشناسی لجبازی زوجین رویکرد مثبت داشته باشید
بهترین اقدام برای کنار آمدن با همسر لجباز

بیشتر بخوانید: راه های بغل کردن همسر


5. عصبانیت خود را کنترل کنید

وقتی همسرتان با لجبازی و یکدندگی احساس بدی در شما به وجود میاورد شما سعی کنید عصبانیت خود را کنترل کنید. مخصوصا زمانیکه با او بر سر موضوعی خاص اختلاف نظر دارید. صبور بودن را یاد بگیرید و اجازه ندهید عصبانیت وجود را فرا بگیرد. در هیچ شرایطی گفتگوی مسالمت آمیز را فراموش نکنید و عقاید و نظرات همسرتان را بشنوید و به آنها احترام بگذارید. فرقی ندارد دلیل لجبازی مردان و زنان چه باشد یا چقدر همسرتان لجباز باشد، به زودی تاثیر چنین رفتار صبورانه ای را خواهید دید.

6. صبور باشید

نکته ای که در زمان برخورد با لجبازی همسر باید در نظر داشته باشید این است که برای صحبت کردن با همسرتان عجله نکنید بلکه قبل از هر کاری این موضوع را در نظر بگیرید که آیا همسرتان آمادگی شنیدن حرفهای شما را دارد یا خیر؟ علاوه بر این به یاد داشته باشید که افراد خود رای و یکدنده از کم شنوایی موقت رنج میبرند یعنی گاهی ممکن است اصلا به حرفهای شما توجه نکنند و تنها عقیده ای که برایشان مهم است نظر خودشان است. اینجاست که صبر و شکیبایی در برخورد با این افراد اهمیت پیدا میکند.

7. نظرات مخالف را کم کم عنوان کنید

دقت کنید که در برخورد با زن لجباز یا مرد لجباز نظر مخالف باید ذره ذره و در بخشهای کوچک ارائه شود. زیرا اگر نظرات خود را به یک باره عنوان کنید زن یا شوهری که یکدنده و لجباز است، فورا در لاک دفاعی فرو میرود و اصلا به نظر شما توجه نمیکند. اما وقتی همین عقیده را به بخشهای کوچکتری تقسیم کنید، درک و هضم آن راحت تر خواهد بود.

نظرات مخالف را کم کم عنوان کنید
چگونگی رفتار با همسر لجباز

بیشتر بخوانید: دکتر مشاور خانواده خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟


8. بیش از حد توجه نکنید

توجه نکردن یکی از بهترین راه ها برای مقابله با لجبازی همسر است. اگر به ذات خودرای همسرتان بیش از حد توجه کنید، در واقع او را به ادامه لجبازی تشویق میکنید. در مقابل بی توجهی به لجبازی ها و ذات یکدنده شریک زندگیتان، باعث میشود که او درباره نگرش خود نسبت به شما تجدید نظر کند.

9. با همسرتان گفتگو کنید

همانطور که قبلا عنوان کردیم یکی از بهترین راه ها در برخورد با لجبازی های شریک زندگی، مذاکره و گفتگو است. در واقع بهتر است درباره مشکلاتی که باعث لجبازی شده، صحبت کنید. لذا با گفتگو مشکلات خود را حل کنید و در نهایت تغییرات را مشاهده کنید. حتی میتوانید با آرامش برای همسرتان توضیح دهید که با اصلاح این رفتارش چه گام بزرگی برای استحکام زندگی مشترکتان برداشته است. اگر برای گفتگو به مشکل برمیخورید این روش را امتحان کنید که هر کدام به مدت دو دقیقه نظرات خود را بیان کند. بدین ترتیب با بیان عقایدتان میتوانید راه حلی برای مشکلات پیدا کنید.

برای سازش تلاش کنید
راه برخورد با همسر لجباز

بیشتر بخوانید:روانشناسی خانواده موفق چیست؟


10. برای سازش تلاش کنید

سازش یکی دیگر از نکات مهم برای مقابله با لجبازی زن یا شوهر است. در واقع این سازش نتیجه گفتگو و مذاکرات درستی است که انجام میدهید. پس اگر میخواهید این لجبازی ها پایان پذیرد باید با همسرتان به مصالحه ای برسید که به نفع هر دو طرف باشد. مثلا اگر نمیتوانید تعطیلات را با همسرتان بگذرانید و او از این موضوع ناراحت است، بهتر است یک پیشنهاد خوب جایگزین کنید تا اختلافی پیش نیاید.

11. سعی کنید محکم باشید

میتوان گفت بزرگترین دلیلی که یک فرد شروع میکند به لجبازی کردن، این است که قبلا با یکدنده بودن به تمام خواسته هایش دست پیدا کرده است. پس اگر همسرتان خودرای و لجباز است، شما این اجازه را به او ندهید. چون این تصور را در او به وجود میاورد که میتواند با این کار عقاید و احساسات شما را دستکاری کند و شما را وادار کند به راحتی از خواسته های خودتان صرف نظر کنید. پس محکم باشید و از نظرات خود دفاع کنید. البته این به این معنا نیست که شما هم لجبازی و پرخاشگری کنید، بلکه باید با ارائه دلایل منطقی، همسرتان را قانع کنید که نظرات و ایده های شما هم قابل احترام و مهمند.

12. ابراز علاقه کنید

بعد از بحث و جدل با زن یا شوهر لجباز بهترین کار این است که عشقتان را به او بروز دهید. به همسرتان اطمینان دهید هر چقدر هم این مشکلات وجود داشته باشند، باز هم او را دوست دارید. این کار شما احترام و توجه شما را نشان میدهد. ممکن است در نتیجه چنین رفتاری همسرتان برای خشنودی هر چه بیشتر شما رفتار خود را تغییر دهد.

در نهایت باید بگوییم با شناختی که از همسرتان دارید بهترین راه ها را برای مقابله با لجبازی زن یا شوهرتان انتخاب کنید. اما هرگز صبر و آرامش را در برخورد با او فراموش نکنید چون اگر شما هم بخواهید دقیقا مثل او با لجبازی رفتار کنید، مشکلات جبران نشدنی تری به وجود خواهد آمد.

ابراز علاقه کنید
رفتار صحیح با همسر لجباز

با همسر لجباز چه کنیم؟(دیدگاه مشاوره خانواده)

✅هرگز به او نگید و القا نکنید که داره لجبازی میکنه چون او گارد میگیره و به شدت رفتار لجبازیش رو توجیه کنه.

✅رفتار یا لحن شما که موجب شده مرد تون احساس اقتدار کم یا خانمتون احساس توجه کم کرده باشه را اصلاح کنید.

✅دفاع و گارد اونو با بیان و رفتاری مناسب در مورد اون مشکلی که بوجود اومده بشکنیم. مثلا به جای تمرکز روی همسرت به رفتاری که شما رو رنجونده تمرکز کنید. مثلا نگید تو عمدا داری این کار رو میکنی بلکه بگید از این کار میرنجم.

✅در گفتگو با همسرت از ضمیر مفرد استفاده نکن و او رو مخاطب قرار نده بلکه از ضمیر جمع استفاده کن مثلا در مثال بالا بهتره بگیم این کار هر دو تاییمون رو داره میرنجونه اینجور همسرت متوجه میشه که تو هم رنجش ان رو فهمیدی.

✅انعطاف داشته باشیم مثلا بگید من بهت اعتماد و ایمان دارم و میدونم تصمیم غلط نمیگیری پس انجامش میدیم ولی به نظرت یه کم بیشتر دقت کنیم؟؟؟

✅همسرت رو متهم نکنید و بهش برچسب نزنیدچون او رو لجوج تر خواهید کرد. مثلا بهش نگید من که میفهمم چته و دردت چیه!!! و ازکجا ناراحتی و یا تو خیلی خودخواهی!!!

مقابله به مثل نکنید و نگید حالا که داره لج میکنه منم لج میکنم تا بفهمه کارش اشتباهه باور کنید وضع بدتر میشه.

✅رفتار او رو تفسیر نکنید و قضاوت نکنید. مثلا اگر اقا هستید و رفتار لجاجت رو از خانمت میبینی سریع فکر نکن که او کلا تو رو هیچی حساب نمیکنه و یا اگه خانمی و این رفتار لج رو از مردت میبینی سریع ربطش نده که شوهرت دیگه تو رو نمیخواد و کسی دیگه رو میخواد.

✅در موقعی که میخواهید با همسرتون که داره لجبازی میکنه گفتگو کنید هرگز لحن و صداتون رو بالا نبرید.

✅خویشتن دار باشید و پای خانواده ها رو وسط نکشید و تلفن رو برندارید به همه خبر بدید.

✅به صورت ماهرانه موضوع بحث رو تغییر بدید.

✅قهر نکنید بلکه به مردتون محبت رو نشون بدید و سرویس بدید مثلا اگر هوا گرمه یه نوشیدنی خنک بدید و یا برعکس به خانمتون محبت رو بیان کنید و توجه بهش بدید مثلا چقدر این لباس امروزت بهت میادو یا دوست دارم.

✅در موقع گفتگو با همسر لجبازتون امتیازات نظرت رو که برای او میتونه مهم باشه رو بهش بگو و از او نظر خواهی کن مثلا اگر این کارو رو انجام بدیم به نظرت چقدر به نفعمون هست؟؟ و یا به خانم بگید فکر کنم اگه این کار رو انجام بدی طراوت و قشنگیت زیاد میشه!!!

در انتها باید بگیم درسته که آستانه تحمل افراد متفاوت هست ولی با کمی صبوری و تمرکز بر مهارتهای زندگی میشه میزان و شدت لجبازی رو در زندگی زناشویی کاست.

آیا می توان با همسر لجباز زندگی کرد؟

سوالات متداول

شوهرم مهربونه و منو خیلی دوست داره اما تا پای بحثی پیش می آید اصلا منطق نداره و حرف خودشو می زنه.. نمی دونم چه کار کنم؟

صبور باشید. با آرامش باهاش صحبت کنید. سعی کنید همون موقع سکوت کنید و در فرصت مناسب تری دوباره سر حرف رو باز کنید.

همسرم اجازه نمی ده به خانوادم سر بزنم. سر این موضوع خیلی کتک خوردم.. به انتها رسیدم.

خوب مشکل شما جدیه. اگه فکر میکنید همسرتون از کسی تو خانوادش حرف شنوی داره به اون بگید که باهاش صحبت کنه. شما نیاز به مشاوره روانشناس دارید.

همسر من با مادرم خیلی لجبازی میکنه اما بامن مشکلی نداره.. به نظرتون چی کار کنم که رابطشون خوب بشه..

بهتره که با دو تاشون در این مورد صحبت کنید. اگه حس کردید مشکلشون جدیه سعی کنید کمتر همدیگرو ببینن تا اختلافات بیشتر نشه…

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه با همسر لجباز چه کنیم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 11 نظر:

  1. سلام.همسرم خیلی غد لجبازه اصلن پشت من نیست خانوادش به ما هر چی میگن ولی همسدم هیچی نمیگه

  2. شوهرم بهم توجه نمیکنه ومن همیشه حسرت بقیه رومیخورم نمیدونم چکارکنم ازدستش درضمن لجبازاست من ۶سال ازدواج کردم

  3. سلام همسرم خیلی لج بازی میکنه مثلا گوشیمو جواب ندادم از این کار بدش میاد خب منم گوشیم در دسترس نبود شرایطم جوری بود ک نتونستم اونم رفته کارایی ک من بدم میاد انجام داده بنظرتون چیکار کنم

  4. سلام.من نامزدم خیلی لجبازه سر هر موضوعی زود عصبانی میشه و قهر میکنه هر کاری که بگه باید انجام بدم میگه خیر صلاح تورو میخوام هر کاری که بگه آخرش مجبورم انجام بدم و من با این موضوع مشکل دارم دلم میخواد واسه خودم زندگی کنم اگه این حرف رو بزنم باهام لج میکنه ناراحت میشه سرد رفتار میکنه حتی واسه دیدن همدیگه لج میکنه میگه تو باید بیشتر بیایی تا عادت کنی به خونه آیندت

    1. با سلام
      هر کاری که بگه آخرش مجبورم انجام بدم
      به خاطر آیندت باید این الگوی رفتاری تغییر بدید.

      1. من ۲۲سال با یه انسان لجباز زندگی میکنم همه راههارو امتحان کردم الان بینهایت خسته شدم تا حدی که دوست دارم خودکشی کنم

  5. نامزد من با پدرش لجبازی میکنه و نمی خواد در مراسم های ما پدرش حضور داشته باشه و همینطور نمی خواد به من مهریه بدهد و از این طرف پدر من اصرا به مهریه و حضور پدر ایشون در مراسم دارند و من هرچی با این آقا صحبت میکنم حرف حرف خودشه پف چکار کنم ؟ مستاصل شده ام

    1. با سلام
      خوب اگه این شرایط به صلاح این ازدواج نیست از پذیرش تفره برید

      1. سلام شوهرمن باخواهرم مشکل داره میگه درزندگیمون دخالت میکنه درحالی اصلااینطوری نیست واشتباه میکنه هرچی میشه اسم خواهرمومیاره وبی احترامی میکنه واصلامهم نیست که من ناراحت میشم ومن خیلی ناراحت میشم ازرفتارش چکارکنم همیشه دعوامونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉