کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

18 راهکار برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان + اینگونه اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید!

افزایش اعتماد به نفس در کودکان
3.2/5 - (12 امتیاز)

چگونه کودک با اعتماد به نفس تربیت کنیم؟ برای اعتماد به نفس کودکان چه کنیم؟ روش های افزایش عزت نفس در کودکان چیست؟ عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس در کودکان از مهم ترین ویژگی هایی است که در رشد سالم کودک موثر بوده و باید به آن اهمیت داد. تقویت اعتماد به نفس کودک برای شادی، سلامت روانی و جسمانی و موفقیت کودک در آینده بسیار مهم است. حال این سوال بوجود می آید که برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان باید چه کرد؟

مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به دلیل اهمیت زیاد اعتماد به نفس در کودکان و بالا بردن اعتماد به نفس کودک، به مطالعه و تحقیق در این باره پرداخته اند. آنها مقاله جامع و کاربردی زیر را نگارش کرده اند. شما با مطالعه این مقاله با 20 مورد از کاربردی ترین راه های تقویت اعتماد به نفس در کودکان آشنا خواهید شد. پس اگر دوست دارید که فرزندتان را به بهترین شکل تربیت کنید و کاری کنید که اعتماد به نفس در کودک شما افزایش یابد، خواندن این مقاله را از دست ندهید.


بالا بردن اعتماد به نفس کودک

اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان یعنی اینکه: برای پیشرفت و موفقیت در زندگی، کودکان باید به توانایی های خود اعتماد داشته و در عین حال بدانند اگر در کاری موفق نشدند. نباید امید خود را از دست بدهند و با کسب تجربه و تسلط می توانند از عهده آن برآیند. بالا بردن اعتماد به نفس کودک، تفاوت بزرگی را در زندگی او ایجاد خواهد کرد.

سلامت اجتماعی، رفتاری و عاطفی کودک شما نقش مهمی در نحوه برخورد آنها با شکست ها، فشارها و رفتارهای مخرب همسالان و …. در طول زندگی دارد. اعتماد به نفس نیز یک عامل محافظتی برای سلامت روان کودک به شما می رود. اعتماد به نفس می تواند به عنوان سپری برای کودک هنگام مواجه با چالش های زندگی عمل کند. افزایش اعتماد به نفس کودکان باعث ایجاد رفتار اجتماعی مثبت می شود. زمانی که فرزندتان استرس و موقعیت های منفی را تجربه می کند، اعتماد به نفس کودک، به عنوان یک حائل عمل خواهد کرد. اما عامل کلیدی در ایجاد اعتماد به نفس در کودکان چیست؟ والدین و معلمان کودک مهم ترین عوامل برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک هستند. والدین نقش مهمی در تقویت عزت نفس در کودکان و همچنین افزایش اعتماد به نفس کودکان دارند.

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

همانطور که گفته شد، کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند در برخورد با مشکلات و مدیریت آنها ضعیف بوده و به راحتی ناامید می شوند. آنها بر توانایی های خود ایمان نداشته و فکر می کنند در هیچ کاری خوب نیستند. پس شما به عنوان والدین باید به دنبال راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان و آموزش اعتماد به نفس به کودکان باشید. برخی از کاربردی ترین و مهم ترین راه های افزایش اعتماد به نفس کودکان عبارتند از:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 18 راهکار برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان + اینگونه اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دوست داشتن بی قید و شرط

مطمئن شوید که کودک شما می داند عشق و دوست داشتن شما بی قید و شرط است. نوع نگاه ما به فرزندمان تاثیر عمیقی بر دید او نسبت به خودش می گذارد. به گونه ای با کودک خود رفتار کنید که بفهمد در هر شرایطی دوستش دارید و از او مراقبت می کنید. حتی هنگامی که اشتباه می کند یا تصمیمات نادرست می گیرید. کودکان اگر احساس کنند که والدین آنها را بخاطر توانایی ها یا کارهای دوستشان دوست دارند، هنگامی که مرتکب اشتباهی می شوند، دست پاچه شده و نمی توانند تصمیم درستی بگیرند. دوست داشتن بی قید و شرط باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود.

جملات مثبت را به کودکان آموزش بدهید

برای آموزش اعتماد به نفس به کودکان ابتدا باید با آموزش جملات تاکیدی مثبت شروع کنید. هم کودکان و هم بزرگسالان اغلب درگیر گفت و گوهای منفی و ناامید کننده خواهند شد مانند: تو نمی توانی؟ تو برای انجام دادن این کار کوچک هستی، یا من در مورد این موضوع می ترسم و …. سعی کنید خودگویی مثبت را به کودکان خود آموزش دهید. از جملاتی که باعث تقویت خودباوری کودک می شود، استفاده کنید. مانند: تو می توانی این کار را انجام دهی. تو دختر یا پسر قوی هستی و …

به فرزندان خود مسئولیتی را بدهید

به کودک خود وظایف و مسئولیتی را متناسب با سنش بدهید تا به شما کمک کند. این کار باعث می شود که فرزند شما احساس مفید بودن، مسئولیت پذیری و شایستگی کند. درخواست کمک از کودکان باعث بالابردن اعتماد به نفس کودکان شده و آنها احساس می کنند که فرد مهمی هستند. این وظایف می تواند مانند: کمک کردن در آشپزی، کمک به مادر در جمع کردن لباس ها و یا غذا دادن به خواهر یا برادر کوچکتر و … باشد.

با آنها بازی کنید و اجازه بدهید آنها رهبر بازی باشند

شرکت در بازی های کودک و وقت گذراندن با او این پیام را به او می دهد که مهم است و ارزش وقت شما را دارد. برای بازی با کودکان، والدین می توانند به کودکان اجازه دهند تا نوع بازی را انتخاب کنند و همچنین آن را هدایت و رهبری کنند. رهبری کودک باعث افزایش اعتماد به نفس او شده و کودک احساس موفقیت خواهد داشت.

خودتان نیز اعتماد به نفس بالایی داشته باشید

والدین اولین و بهترین الگو برای کودک هستند. پس اگر احساس می کنید اعتماد به نفس پایینی دارید، بهتر است آن را بهبود بخشید. در صورت نیاز برای ترمیم و بازیابی اعتماد به نفس خود وقت بگذارید. اگر شما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، مسلما کودک شما نیز از شما الگو برداری کرده و دچار کمبود اعتماد به نفس می شود. شما می توانید در این زمینه به مشاوره خانواده مراجعه کرده و مشکل خود را با کمک مشاور حل کنید. اعتماد به نفس بالای والدین، یکی از مهم ترین مراحل برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان است.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 18 راهکار برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان + اینگونه اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

از کودکان راهنمایی خواسته یا نظرشان را بپرسید

متناسب با سن کودکان، در موقعیت های مناسب، از آنها راهنمایی بگیرید. با آنها در تصمیم گیری های خانوادگی خود مشورت کنید. تا نشان دهید که برای آنها و ایده ها و نظراتشان ارزش قائل هستید. به طور کلی، احترام به نظرات و راهنمایی گرفتن از کودکان باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود.

راه های تقویت اعتماد به نفس در کودکان

برای کودک خود وقت بگذارید

زمان خاصی را به باهم بودن اختصاص دهید. آنها را به گردش ببرید، باهم شام بخورید، بازی کنید و … . والدین باید زمانی را با کودکان خود بگذرانند تا به آنها نشان دهند که ارزشمند هستند. این کار باعث تقویت اعتماد به نفس کودک می شود.

به کودک خود، نحوه تعیین اهداف و رسیدن به آنها را آموزش دهید

تعیین و دستیابی به اهداف چالش برانگیز می تواند به کودکان کمک کند تا احساس کنند توانایی های زیادی دارند. همچنین این کار به کودک یاد می دهد که امید خود را از دست ندهد. تا هنگام مواجه با مشکلات بهترین تصمیم را بگیرد. ایمان به توانایی ها باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود.

کودکان را تشویق کنید تا به کلاس های هنری بروند

کلاس های هنری مانند تئاتر، موسیقی، نقاشی و … راهی عالی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان است. امتحان کردن محیط های جدید و موضوعات تازه به کودکان کمک می کند تا احساس توانایی کنند و بتوانند با اطمینان در مقابل دیگران صحبت کرده و منطقه راحتی خود را گسترش دهند.

کودکان را به روشی صحیح تحسین کنید

تمجید و تحسین مناسب از کودکان می تواند باعث افزایش عزت نفس در کودکان و افزایش اعتماد به نفس کودک شود. تحسین کودکان به روش صحیح یعنی اینکه از آنها بخاطر توانایی ها و مهارت هایی که دارند تعریف و تمجید کنید. اما در این کار افراط نکنید به گونه ای که کودکان احساس کنند شما آنها را بخاطر توانایی ها و یا مهارت هایی که دارند، دوست دارید.

گاهی اجازه دهید صحبت های شما در مورد خودش را بشنود

یکی دیگر از راه های سریع و آسان برای تقویت اعتماد به نفس کودکان این است که هنگامی که دارید برای دیگران از موفقیت ها و تلاش های کودک خود تعریف می کنید، اجازه دهید کودک به طور تصادفی آنها را بشنود. گاهی اوقات تحسین و تمجید مستقیم کودکان باعث می شود احساس دوست داشته شدن با قید و شرط کنند. اما شنیدن این تعریف و تمجیدها هنگامی که برای دیگران می گویید، آن را باورپذیرتر می کند.

مقایسه کودکان با دیگران ممنوع

از مقایسه کودک خود با خواهر یا برادرانشان و یا با کودکان هم سن و سال، جدا خودداری کنید. این مقایسه ها باعث می شود که کودکان باور کنند که توانایی انجام هیچ کاری را نداشته و نمی توانند شما را راضی و خشنود کنند. در نهایت اعتماد به نفس کودک از بین می رود.

عکس کودک، نقاشی هایش و آنچه که ساخته است را در معرض دید قرار دهید

با آویختن عکس او به دیوار اتاق یا قاب کردن نقاشی هایش و قرار دادن او برروی میز مطالعه خود، حس تعلق را در کودک خود پرورش دهید. این کار به کودکان احساس تعلق، پذیرش و دوست داشته شدن می دهد. که در نهایت باعث بالا بردن اعتماد به نفس در کودک نیز می شود.

اجازه بدهید متناسب با سن خود انتخاب هایی داشته باشند

انتخاب ها به کودکان کمک می کند تا احساس شایستگی و قدرت کنند. به کودکان اجازه دهید که تصمیمات متناسب با سن خود بگیرند. مانند اینکه چه چیزی بپوشند و یا برای صبحانه چه بخورند و … . اعتماد به نفس کودکان افزایش می یابد هنگامی که متوجه شوند شما برای تصمیمات و انتخاب های آنها ارزش و احترام قائل هستید.

تقویت اعتماد به نفس کودک

کودکان را تشویق کنید تا مهارت ها جدید را یاد بگیرند

کودکانی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب از امتحان کردن کارهای جدید یا چالش های تازه اجتناب می کنند. کودکان خود را تشویق کنید که مهارت های جدید را یاد بگیرند. به آنها اطمینان بدهید که در کنارشان هستید و به آنها کمک می کنید. امتحان چالش های جدید باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان شده و کودکان یاد می گیرند که هنگام مواجه با مشکلات جدید چگونه عمل کنند.

به کودکان خود کمک کنید، علایق خود را کشف کنند

هنگامی که کودکان آنچه را که دوست دارند پیدا می کنند، سعی می کنند تا در آن برتری پیدا کنند و به خود و توانایی هایشان اعتماد می کنند. فرصت هایی را برای کودکان ایجاد کنید که در آن علایق خود را کشف کنند. دانستن علایق و برتری یافتن در آنها باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود.

به کودکان کمک کنید تا با ترس از شکست خود مقابله کنند

ترس از شکست اغلب کودکان را از سعی و تلاش برای دستیابی به آنچه که می خواهند، باز می دارد. که به طور طبیعی می تواند باعث کاهش و از بین رفتن اعتماد به نفس کودکان نیز شود. به کودکان خود یاد بدهید که اشتباهات و شکست ها نیز بخش کاملا قابل قبولی از زندگی هستند. همچنین شکست برای همه اتفاق می افتند و نباید ناامید شوند.

کودکان را به ابراز احساسات تشویق کنید

اگر احساسات کودکان مورد انتقاد قرار گیرد یا نادیده گرفته شود، آنها احساس می کنند که ارزشی ندارند. کودکان را به ابراز احساسات مثبت و منفی تشویق کنید. ابراز احساسات می تواند به بالا بردن اعتماد به نفس در کودک کمک کند.

فرزند خود را در آغوش بگیرید

محبت جسمانی باعث می شود که دوست داشتن، پذیرش و تعلق را به کودک منتقل کند. همچنین باعث خوشحالی و اعتماد به نفس بالای کودک می شود. پس محبت کردن به کودکان را فراموش نکنید. آنها را در آغوش بگیرید، نوازش کنید و ببوسید. به آنها نشان دهید که بودنشان در کنار شما واقعا لذت بخش است.

از مشاوره کودک کمک بگیرید

اگر از کمبود اعتماد به نفس در کودک خود رنج می برید و هیچ کدام از راهکارها برای درمان و بهبود آن موثر واقع نشده است. پس بهتر است به مشاوره کودک مراجعه کنید. روانشناس یا مشاور با بررسی کودک شما از نظر جنبه های مختلف، می تواند به شما در افزایش اعتماد به نفس کودک کمک کند. مشاور می تواند با ارائه راهکارهای مناسب با کودک شما، پایین بودن اعتماد به نفس دختر یا پسر شما را از بین ببرد.

برای اعتماد به نفس کودکان چه کنیم

سخنی از مشاوران آویژه

تلاش برای افزایش اعتماد به نفس کودکان یکی از مهم ترین چالش هایی است که اغلب والدین را درگیر کرده است. تقویت اعتماد به نفس کودک می تواند به او کمک کند تا در مراحل بعدی زندگی خود موفق عمل کرده و بهترین تصمیمات را اخذ کند. پس اگر کودک شما با کمبود اعتماد به نفس مواجه است و نمی تواند در اجتماعات، مهمانی ها و جشن های داخل مدرسه حضور پیدا کند. بهتر است به دنبال افزایش اعتماد به نفس کودک خود باشید. پس هر چه زودتر آموزش اعتماد به نفس به کودکان را شروع کرده و تلاش کنید تا کودکی با اعتماد به نفس و جسور داشته باشید.

سوالات متداول

چرا کودکان باید اعتماد به نفس داشته باشند؟

افزایش اعتماد به نفس باید از دوران کودکی شروع شود. زیرا این به فرزندان شما کمک می کند تا نقاط قوت و توانایی های خود را بشناسند. در سنین جوانی دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی داشته باشند. همچنین اعتماد به نفس سالم آنها را برای رویارویی با چالش هایی که ممکن است با بزرگ شدن برایشان پیش بیاید آماده می کند.

چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس در کودک می شود؟

بیشتر کودکان با گذر از مراحل یا چالش‌های مختلف در زندگی، با کاهش اعتماد به نفس روبه رو می شوند. موقعیت ها و مشکلات مختلف می تواند بر اعتماد به نفس کودکان تاثیر بگذارد. از جمله رسانه ‌های اجتماعی، قلدری، امتحانات، مشکلات خانوادگی و سوء استفاده و …

براي مشاوره در زمينه 18 راهکار برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان + اینگونه اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید!

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

در این مقاله بخوانید:

نظرات

- 8 نظر:

  1. سلام.پسر من ۱۰ سالشه. اصلا از بچگی تا الان نمیتونه با بچه ها ارتباط برقرار کنه. اگرم گاهی تونسته ارتباط بگیره خیلی مدتش کوتاه بوده.همیشه تو خونه تنهاست. هر وقت میره پیش بچه ها بهش اهمیت نمیدن ناامید میاد خونه. دلم خیلی براش میسوزه و از آینده ی تنهاییاش میترسم

  2. سلام وقت بخیر
    پسرم اعتماد به نفس نداره درسش خوبه ولی میگه سر کلاس جواب سوال و می دونم ولی نمیگم معلم هاوقتی شفاهی درس می پرسن تا می خوام جواب بدم همه چی یادم میره
    پسرم۱۵سالشه خودش میگه مقصر پدرو مادرن من دیگه ۱۵ سالمه درست نمیشه

  3. سلام وقت بخیر
    پسرم اعتماد به نفس نداره درسش خوبه ولی میگه سر کلاس جواب سوال و می دونم ولی نمیگم معلم هاوقتی شفاهی درس می پرسن تا می خوام جواب بدم همه چی یادم میره

  4. سلام پسر من اعتماد به نفسش در مدرسه پایینه درسش متوسطه و مدام میگه تا بچه های زرنگی مثل فلانی داخل کلاس ماست کی به من نگاه می‌کنه و اینکه بچه ها میگن تو تنبلی

  5. سلام من پسرم نمیتونه از خودش دفاع کنه میاد وگریه میکنه اصلا بلد نیست دوست پیدا کنه اعتمادش پایینه میره با دخترای ۱۴ ساله بازی میکنه یا بچهای کوچکتر از خودش کمکم کنید لطفا.

    1. سلام من پسرم ۷سالشه توخونه بازی میکنه شلوغی میکنه اما تومدرسه که میرسه بازی که نمیکنه بابچه ها معلم بهش مشق میگه نمی نویست گریه میکنه میگه می برم خونمون چه کار کنیم که همش گریه نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉