کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

ازدواج سفید یا سیاه! این رنگ ها نشانه چیست؟

ازدواج سفید چیست و در ایران چگونه است؟
4.8/5 - (6 امتیاز)

به طور کلی در جواب این سوال که ازدواج سفید چیست؟ نمی توان تعریف خاصی در مورد آن ارائه کرد زیرا تعریف این نوع ازدواج بسیار زیاد وابسته به فرهنگ و کشوری است که شما در آن زندگی می کنید. ولی به طور کلی می توان ازدواج سفید را اینگونه تعریف کرد که نوعی تعهد بین دو فرد است که از لحاظ قانونی رسمیت ندارد، حق و حقوقی در آن تعریف نمی شود و از لحاظ شرعی نیز پذیرفته نیست.

ادیان مختلف نسبت به قضیه ازدواج زن و مرد و نحوه انجام شدن آن توجه ویژه ای دارند و هر کدام دستور عمل خاص خودشان را برای این امر دارند. به همین خاطر می توان گفت در هر دینی که باشد ازدواج سفید یک ناهنجاری به حساب می آید. در ادامه همراه ما باشید تا این نوع ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم.

ازدواج سفید در اروپا و آمریکا

شاید در تصور خیلی از افراد ازدواج سفید فقط مربوط به ایران و یا در نهایت مربوط به کشورهای مسلمان باشد ولی این تصور اشتباه است. زیرا طبق تعریفی که در بالا ارائه دادیم ازدواج سفید در هر فرهنگ و قومیتی وجود دارد و فقط شکل آن متفاوت است. طبیعی است که در اروپا و آمریکا به دلیل فرهنگی که دارند و با توجه به این که اکثرا مسیحی هستند پدیده ازدواج سفید آن چنان هم عجیب و غریب نباشد و پذیرفتن آن برای مردم راحت تر باشد.

به طور کلی مردمان کشورهای اروپایی و امریکایی نسبت به روابط جنسی قبل از ازدواج دختر و پسر حساسیت کمتری نشان می دهند و همین موضوع باعث می شود تا ازدواج سفید در این نوع کشورها با تنش کمتری رو به رو شود.

اگر بخواهیم از لحاظ آماری به این موضوع نگاه کنیم حدود 4 میلیون زوج آمریکایی در سال 1994 بدون هیچگونه رسمیتی در کنار یکدیگر زندگی می کرده اند. در اوایل سال 2000 حدود 60 درصد زوج های امریکایی قبل از ازدواج رسمی مدتی را با یکدیگر زندگی کرده اند. ولی باز هم با این وجود کسانی که به این گونه ازدواج می کنند باید منتظر عواقب آن باشند زیرا در همان کشورها نیز که به اصطلاح آزادی بیشتری در این موارد دارند وقتی که ازدواجی قانونی نباشد برای مطالبه کردن حق خود به مشکل می خورند.

ازدواج سفید در ایران

در چند سال اخیر مبحث ازدواج سفید در ایران پررنگ تر شده است و افراد بیشتری متقاضی ازدواج سفید شده اند. به گفته محققینی که در این زمینه فعال هستند یکی از بزرگ ترین عامل هایی که جوانان را به این نوع ازدواج سوق داده است وضع بد اقتصادی می باشد. اگر به یاد داشته باشید گفتیم که ازدواج سفید هیچ نوع پشتوانه قانونی ای ندارد و همین موضوع باعث شده است بسیاری از مردها که توانایی پرداخت مهریه ندارند نیز بسیار به این موضوع مشتاق شوند. بطور کلی هرچه شرایط ازدواج سخت تر شود جوان های بیشتری به این نوع ازدواج رو می آورند.

البته خوب است بدانید که ازدواج سفید در سایر کشورهای مسلمان مانند عراق، عربستان، ترکیه و افغانستان به شدت رو به افزایش است.

دلایل پافشاری برخی از افراد به ازدواج سفید

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج سفید یا سیاه! این رنگ ها نشانه چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. مشکلات اقتصادی

همانطور که گفته شد به علت وضعیت بد اقتصادی و هزینه های سنگین مراسم و جهیزیه و از طرفی بالا بودن مهریه، هم دختر و هم پسر تمایل زیادی به این نوع ازدواج دارند. چون عملا قانونی وجود ندارد که طرفین را به انجام تعهدات مالی مجبور کند. برای خواندن مقاله معیارهای ازدواج کلیک کنید.

ازدواج سفید چیست؟ مزایا و معایب ازدواج سفید

 

2. بالا بودن آمار طلاق

بر اساس اطلاعات آماری در چند سال اخیر در ایران متاسفانه از هر 4 ازدواج 1 ازدواج منجر به طلاق می شود. که آمار بسیار نگران کننده ای است. ترس از ایجاد یک ازدواج ناموفق و شرایط بدی که در اثر پدیده طلاق در زندگی به خصوص دخترها ایجاد می شود باعث شده است که از نظر خیلی از افراد ازدواج سفید یک راه حل برای این موضوع باشد.

ازدواج سفید یا ازدواج رسمی

 

3. تردید در انتخاب

بسیاری از جوان های امروزی به دلیل این که درک درستی از رابطه دختر و پسر ندارند. در حقیقت از لحاظ فرهنگی بر روی این مسئله بسیار مهم کار نشده است، جوانان اطلاعات غلطی در مورد این موضوع دارند به همین دلیل توانایی انتخاب در این زمینه را ندارند و سعی می کنند که با محک زدن رابطه های خود به فرد مناسب برسند.

همین موضوع باعث می شود که بسیاری از جوان ها متقاضی ازدواج سفید باشند. با این تفکر که مدتی را با شخص مورد نظر خود در زیر یک سقف زندگی می کنند و اگر به مشکلی بر نخوردند رابطه خود را رسمی می کنند. آن ها قصد دارند در این مدت روحیات و اخلاقیات طرق مقابل خود را بسنجند. در صورتی که راه های بسیار بهتری در این باره وجود دارد که نیازی به این نوع ازدواج نیست. با این دختران ازدواج نکنید! برای خواندن مقاله زنان خطرناک برای ازدواج کلیک کنید.

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

 

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج سفید یا سیاه! این رنگ ها نشانه چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

4. عدم اعتقاد به ازدواج

متاسفانه برخی از جوان ها تصور می کنند که ازدواج یک مسئله کاملا دینی است و به هیچ عنوان جنبه قانونی آن را در نظر نمی گیرند. مسئله ازدواج تماما به دین ختم نمی شود و حتی افرادی که هیچگونه دینی ندارند نیز ازدواج خود را رسمی می کنند. این موضوع به این دلیل است که وقتی دو نفر تصمیم به بودن با یکدیگر می گیرند یک زندگی را شکل می دهند که هر دوی آن ها در آن سهم دارند و در آینده اگر نتوانند با یکدیگر زندگی کنند و بخواهند جدا شوند باید بر اساس قانون ثمرات آن زندگی را تقسیم کنند.

ولی وقتی تحت عنوان ازدواج سفید با یکدیگر زیر سقف بروند. اگر به مشکلی بر بخورند هیچ رسمیتی بین آن ها وجود ندارد که قانون بخواهد بین آن ها داوری کند. 13 مردی که نباید با آنها وارد رابطه شوید!! برای خواندن مقاله با چه مردهایی نباید ازدواج کرد؟ کلیک کنید.

عواقب ازدواج سفید

در جامعه ای که بیشتر اعضای آن دیدی سنتی به معقوله ازدواج دارند، موارد مختلفی به عنوان عواقب ازدواج سفید در نظر گرفته می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم:

1. عدم تعهد

وقتی که هیچگونه رسمیتی بین شما و همسرتان وجود ندارد نباید توقع داشته باشید که آن فرد به طور کامل به شما پایبند باشد. البته این حرف بدان معنا نیست که همه ی ازدواج های سفید اینگونه هستند بلکه امکان دارد دو نفر بدون هیچ رسمیتی آنقدر با یکدیگر خوب باشند که اصلا به فکر ترک یکدیگر نیز نیفتند. ولی باید این حقیقت را پذیرفت که احتمال فروپاشی ازدواج های سفید بیشتر از ازدواج های سنتی است. زیرا طرفین در آن با کوچک ترین تنشی که در زندگی به وجود می آید به جای تلاش برای حل کردن آن به فکر اتمام رابطه می افتند زیرا هیچگونه تعهدی بین افراد وجود ندارد.

فواید ازدواج سفید

 

2. عدم حمایت خانواده

شاید بتوان گفت یکی از رایج ترین عواقب ازدواج سفید عدم حمایت خانواده از این نوع برقراری ارتباط باشد. زیرا همانطور که گفته شد ساختار جامعه ما تا حد زیادی سنتی است و خب طبیعتا وقتی بخواهید به خانواده خود اعلام کنید که قرار است با یک نفر بدون هیچگونه رسمیتی به زیر یک سقف بروید از شما نمی پذیرند و خب شما هم در مقابل باید آمادگی زندگی مستقل را داشته باشید زیرا در اکثر مواقع خانواده در این شرایط از شما حمایت نمی کند.

سایت ازدواج سفید

 

3. بارداری نا خواسته

بارداری در ازدواج سفید بدترین اتفاقی است که می تواند بیفتد. زیرا شما دیگر فقط مسئول زندگی خودتان نیستید و از این پس باید نقش پدر و مادر را ایفا کنید و با توجه به این که هیچگونه ارتباط قانونی ای با یکدیگر ندارید هم شما و هم فرزند شما در آینده به مشکلات زیادی برخواهد خورد. از سوی دیگر در صورتی که از یکدیگر راضی نباشید نمی توانید به راحتی از یکدیگر جدا شوید زیرا شما دارای فرزند هستید و شاید مجبور شوید علی رغم میل باطنی خود با آن شخص ازدواج کنید. برای خواندن مقاله فواید و آسیب های دوستی قبل از ازدواج کلیک کنید.

معایب ازدواج سفید

 

مجازات ازدواج سفید

بر اساس قانون در ایران، ازدواج باید از راه قانونی اتفاق بیفتد و رسمیت داشته باشد. البته این را در نظر داشته باشید که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بدین صورت است. شما اگر بخواهید از امتیاز های زوج بودن در کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده بکنید باید حتما ازدواج خود را به صورت رسمی ثبت کنید. البته کشورهایی مانند فرانسه در مورد این موضوع آزاد تر هستند و حتی اگر نخواهید ثبت رسمی نیز داشته باشید از خدمات دولتی مربوطه به زوج ها بهره مند می شوید. البته اگر در این بین فرزندی متولد شود باید حتما ثبت رسمی شود. با این حال این نوع ازدواج در ایران غیر قانونی می باشد. مجازات ازذواج سفید در ایران تلقی شدن آن در حکم زنا می باشد و 99 ضربه شلاق دارد.

فواید ازدواج سفید

درست است که کلا پدیده ای است که به ضرر جامعه است ولی اگر بخواهیم منصفانه به آن نگاه کنیم ازدواج سفید دارای فوایدی است که باید به آن ها نیز توجه شود. البته نه به صورتی که بخواهیم آن را ترویج دهیم بلکه به صورتی که شرایط آن را در ازدواج رسمی نیز فراهم کنیم تا زمینه این نوع ازدواج کم شود.

1. نداشتن مشکلات اقتصادی

وقتی که قرار نباشد مراسمی گرفته شود و یا این که مهریه ای تعیین شود فشار اقتصادی زیادی از روی دوش جوان ها برداشته می شود. مهم ترین دلیل بالا رفتن درخواست ازدواج سفید نیز همین موضوع است. برای خواندن 17 نشانه‌ مردانی که قصد ازدواج دارند، کلیک کنید.

 سایت رسمی ازدواج سفید

 

2. توانایی جدا شدن راحت در صورت انتخاب آدم اشتباه

وقتی که ازدواجی به صورت رسمی ثبت می شود نمی توان به راحتی روند طلاق را در پیش گرفت. زیرا در این بین باید حق و حقوقاتی محقق شوند و در برخی موارد نیز اگر دلیل قانع کننده ای نداشته باشید شاید حق طلاق به شما داده نشود. شاید در برخی موارد نیز فقط شما خواهان طلاق باشید و همسر شما این درخواست را نداشته باشد. بنابراین اگر ازدواج شما رسمی باشد بسیار روند طاقت فرسایی را خواهید داشت. در صورتی که در ازدواج سفید این مسئله مطرح نیست و زمانی که احساس کردید در انتخاب همسر خود اشتباه کردید می توانید بدون طی کردن روند قانونی از همسر خود جدا شوید.

به طور کلی شاید بیشتر افرادی که متقاضی ازدواج سفید در ایران هستند واقعا از ته دل راضی به این نوع ازدواج نباشند و فقط شرایط بد اقتصادی و شرایط موجود در جامعه آن ها را به این سمت سوق داده باشد. اینجا باید دید که مسئولینی که مربوطه به این موضوع هستند چگونه با این مقوله روبه رو می شوند و آن را حل می کنند.

دلایل ازدواج سفید، عواقب ازدواج سفید

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه ازدواج سفید یا سیاه! این رنگ ها نشانه چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 2 نظر:

  1. عواقبش واقعا کمتر از ازدواج قانونی در ایرانه ، الان آدمی که عقل تو سرش باشه به فکر‌ این نوع ازدواجه ، ازدواج با آدم بی عقل هم درست نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉