کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

ویژگی های یک مشاور خوب ازدواج چیست؟

ازدواج خوب
3.7/5 - (6 امتیاز)

برای مشاوره ازدواج کجا برم؟

به جرأت میتوان گفت ازدواج مهم ترین اتفاق در زندگی هر فردی است. با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع، گاهی تصمیم گیری به تنهایی بسیار سخت است. مثلا ممکن است ندانید در ازدواج خود به دنبال چه چیزی هستید یا درباره فرد مورد نظرتان شک داشته باشید. لذا توصیه ما در چنین مواردی، استفاده از مشاوره قبل از ازدواج است. از آنجایی که یک ازدواج خوب حاصل یک تصمیم درست است، یک مشاور ازدواج خوب میتواند شما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی کند. هر چند ممکن است هزینه مشاوره قبل از ازدواج در برخی مراکز بالا باشد، اما میتواند در بهبود رابطه شما بسیار کمک کننده باشد.

خوشبختانه در حال حاضربا هدف بهبود روابط و افزایش آمار ازدواجهای موفق، تعداد زیادی مرکز مشاوره خانواده و ازدواج در کشور دایر شده است. اما احتمالا این سوال برایتان پیش میاید که ویژگی های یک مشاور خوب ازدواج چیست؟ و چطور میتوان به مشاوره درمانی ازدواج اعتماد کرد؟

در همین راستا لازم است بدانید که مشاور ازدواج خوب باید یکسری ویژگی های مهم داشته باشد که در این مقاله سعی کردیم به بررسی این ویژگیها بپردازیم.

1. ایجاد یک رابطه موثر با مراجعین

همانطور که میدانید مشاوران ازدواج باید به طور مستقیم و منظم با زوجین در ارتباط باشند. به همین دلیل بهترین مشاور ازدواج کسی است که بتواند هر چه سریعتر با مراجعان خود ارتباط عمیقی برقرار کند. از آنجاییکه شما قرار است حرفهایی را با مشاورتان در میان بگذارید که شاید در جای دیگری آنها را به زبان نیاورید، مشاور باید درهمان ابتدا اعتماد شما را جلب کند. ارتباط موثر و دوستانه باعث میشود که تشخیص و درمان مشکلات شما بهتر انجام شود.

2. مهارت های ارتباطی و گوش دادن

از اساسی ترین ویژگی های مشاور خوب ازدواج، مهارت گوش دادن و برقراری ارتباط است. در واقع این توانایی و مهارتی است که به تشخیص زود هنگام مشکلات شما منجر میشود. علاوه بر این مطمئنا شما در حضور یک مشاوری که بهتر به حرفهای شما گوش میدهد، راحت تر هستید. مهارت شنیدن، این احساس را در شما به وجود میاورد که هر آنچه را بر زبان میاورید مهم و حیاتی است.

مهارت های ارتباطی دیگر هم برای ایجاد یک محیط امن و قابل اعتماد مهم است. مثلا توجه داشته باشید که بهترین دکتر مشاوره ازدواج، از مهارت های ایجاد ارتباط و مهارت های ارتباط شفاهی نیز برخوردار است. مهم تر از اینها، مهارت های ارتباط کتبی مثل تست های مشاوره قبل از ازدواج است. این تست ها میتواند برای تکمیل گزارشها لازم است.

3. داشتن دانش و اطلاعات به روز

بدون شک بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج، فردی است، که دانش و اطلاعات کافی در حرفه ی خود داشته باشد. این امر به ویژه در صورتیکه موضوع مشاوره ازدواج شما مسائل پیچیده ای مثل مدیریت مالی باشد، جوابگو است. بدین ترتیب احتمال شکل گیری یک ازدواج خوب افزایش میابد. مثلا موردی را در نظر بگیرید که یکی از زوجین سلطه جو و دیگری فردی صلح طلب است. در چنین شرایطی دانش مشاور اولا برای تشخیص وثانیا برای ارائه استراتژی های مناسب، لازم است. مشاوری که این توانایی را نداشته باشد، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. لذا توصیه میکنیم به یک مرکز مشاوره ازدواج معتبر مراجعه کنید.

4. توانایی حل مشکلات

یک مشاور ازدواج خوب متعهد به شناسایی مشکلات شما در مسائل عاطفی، شناختی، رابطه ای و رفتاری است. اما مهم تر از تشخیص این مشکلات، این است که باید توانایی حل مسئله هم داشته باشد و بتواند با دانش خود، راه حل مناسبی به شما پیشنهاد دهد. درواقع یافتن راه حل برای مشکلات، دقیقا همان چیزی است که شما را درمانده کرده است. حالا نیازمند کمک مشاوری هستید که به شما بگوید ازدواج خوب چه ازدواجی است؟ شما با امتحان راه حل های پیشنهادی مشاورتان باید تغییر را در رابطه خود ببینید.

5. درک تفاوت فرهنگ و سنن همه ی مراجعان

قدرت درک تفاوت های فرهنگی و قومیتی از مهم ترین خصوصیات یک مشاور خوب است. زیرا مشاوران با تمام اقشار مردم سر و کار دارند. بنابراین باید توانایی درک تفاوت های فرهنگی، قومیتی، جنسیتی و… را داشته باشد. پس لازم نیست در مراجعه به مشاور ازدواج این تفاوت ها را بپوشانید. برعکس شما میتوانید تمام عقاید خانوادگی و فردیتان را با مشاور در میان بگذارید. مشاوری که توانایی درک تفاوت های فرهنگی را داشته باشد، بدون در نظر گرفتن قومیت و نژاد و… با شما ارتباط برقرار میکند. بدین ترتیب، عملکرد بهتری خواهد داشت.

6. دلسوزی و اخلاق

اگر از زوجهای جوان بپرسید که بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج از نظر شما چه ویژگی دارد؟ حتما دلسوزی و اخلاق مداری جز اولویت های اولشان خواهد بود. به طور کلی هم میتوان اخلاق مداری را پایه و اساس یک مشاوره خوب قبل از ازدواج دانست. زیرا یک مشاور تنها زمانی قادر به حل مشکلات شما خواهد بود که؛ دلسوزانه نیازها و مشکلات شما را پیگیری کند. البته در نهایت هم برنامه ای برای درمان ارائه دهد. همچنین یک مشاور اخلاق مدار، استانداردهای اخلاقی این حرفه را رعایت میکند. که مهم ترین آنها هم حفظ حریم شخصی و اطلاعات محرمانه مراجعین است. از انجا که شما اطلاعات شخصی خود را به اشتراک میگذارید، لذا مهم است که مشاور شما قابل اعتماد باشد. اگر به مشاورتان اعتماد نداشته باشید، توصیه هایش هم کم کاربرد خواهند شد.

علاوه بر این بی طرف بودن در طول جلسه مشاوره، از دیگر ویژگی های مشاور خوب ازدواج است. یعنی یک مشاور حرفه ای ازدواج بر اساس حرف های دو طرف نتیجه گیری میکند.

7. خوش بینی

اگر چه خوش بینی یک ویژگی اساسی نیست. اما میتواند در روند مشاوره بسیار مفید باشد. یک مشاور خوش بین میتواند احساس خوبی در شما ایجاد کند. این توانایی برای ایجاد رامش در شما و دیدن جنبه های مثبت، در موقعیت های خاص اهمیت دارد. بدین ترتیب شما از بودن در کنار مشاور لذت بیشتری میبرید.

موارد ذکر شده در بالا از مهم ترین خصوصیات یک مشاور است که حتما باید در زمان مراجعه به مشاور آنها را در نظر داشته باشید. البته مشاوره های ازدواج فقط به شکل حضوری نیست. بلکه در حال حاضر در بسیاری مراکز، امکان مشاوره قبل از ازدواج آنلاین نیز فراهم شده است. بدین ترتیب شما میتوانید بدون در نظر گرفتن محل زندگی، به راحتی با بهترین مشاور ازدواج در تهران یا سایر شهرستانها ارتباط برقرار کنید. این مورد برای افرادی که به مشاوره فوری ازدواج نیاز دارند هم بسیار مفید است. چون در زمان بسیار کوتاهی به مشاوران دسترسی پیدا میکنند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ویژگی های یک مشاور خوب ازدواج چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ویژگی های یک مشاور خوب ازدواج چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاور ازدواج چی میپرسه؟

یکی دیگه از موضوعات مهمی که همواره با آن مواجه میشویم این است که مشاور ازدواج چی میپرسه؟ و چه موضوعاتی را در برمیگیره؟ این مشاوره ها معمولا طیف گسترده ای از سوالات را شامل میشود. ازجمله اطلاعات مربوط به کودکی، هدف شما از ازدواج، معیارهای شما برای ازدواج، مشکلاتی که اخیرا با نامزدتان داشتید، اهدافتان برای آینده و… که مشاور با در نظر گرفتن پاسخهای شما مشکلات را پیدا میکند و راه حل مناسبی به شما ارائه میدهد.

سوالات متداول

ارتباط با مشاور ازدواج چگونه است؟

بهترین مشاور، از مهارت های ایجاد ارتباط و مهارت های ارتباط شفاهی نیز برخوردار است. مهم تر از اینها، مهارت های ارتباط کتبی مثل تست های مشاوره ازدواج است.

مهم ترین ویژگی ها مشاور قبل از ازدواج چیست؟

خوشبینی، دلسوزی و اخلاق، توانایی حل مشکلات، قدرت برقراری ارتباط، اطلاعات به روز و… از جمله ویژگی های مهم یک مشاور است.

مشاور ازدواج چی میپرسه؟

این مشاوره ها معمولا طیف گسترده ای از سوالات را شامل میشود. ازجمله اطلاعات مربوط به کودکی، هدف شما از ازدواج، معیارهای شما برای ازدواج، مشکلاتی که اخیرا با نامزدتان داشتید، اهدافتان برای آینده و…

 

براي مشاوره در زمينه ویژگی های یک مشاور خوب ازدواج چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉