کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

9 راه برای انتقاد از همسر که حتما باید بدانید

9 راه برای انتقاد از همسر که حتما باید بدانید
2.9/5 - (7 امتیاز)

شاید شما نیز به این موضوع فکر کرده باشید که چگونه همسرمان را نقد کنیم و به او برنخورد!بدیهی است که همه ی ما کمبودها و نقاط ضعفی داریم که باید روی آنها کار کنیم و آنها را برطرف کنیم. اما زمانی که در یک رابطه عاشقانه قرار میگیریم این نقایص اهمیت بیشتری پیدا میکنند و نکات منفی بزرگتر می شوند. در چنین مواقعی انتقادات و گاهی اختلاف نظر شروع میشود. شما هیچکس را پیدا نمیکنید که او را نقد کنید و او از این کار لذت ببرد. بنابراین این سوال پیش میاید، چکار کنیم که ضمن انتقاد از همسرمان، او را ناراحت نکنیم؟

وقتی زوجین یاد بگیرند به جای ابراز ناراحتی، از انتقاد سازنده استفاده کنند، رابطه نزدیکتری با یکدیگر خواهند داشت. در اینجا چند روش مهم برای انتقاد از همسر را عنوان میکنیم که تاثیر بسزایی در رابطه شما دارد.


بیشتر بخوانید: چگونه از همسرم عذرخواهی کنم؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 9 راه برای انتقاد از همسر که حتما باید بدانید با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1.برای انتقاد یک گفتگوی مسالمت آمیز را شروع کنید

یکی از سخت ترین کارها در زمان انتقاد از همسر شروع مکالمه است. بنابراین تا آنجا که ممکن است سعی کنید با دیدگاهی مثبت و با ملایمت گفتگو را شروع کنید. چون شما قرار است حرف هایی را به همسرتان بگویید که عکس العمل او را نمیدانید. پس برای شروع با نرمی و صمیمیت هر چه بیشتر به او بگویید “لازم است درباره موضوعی با هم حرف بزنیم” و بعد احساس واقعی و نگرانی هایتان را برایش شرح دهید. به این ترتیب این لحظه برایتان راحت تر میشود.

فراموش نکنید یک گفتگوی موفق زمانی شکل میگیرد که شما صحبت های همسرتان را نیز بشنوید و دیدگاه های او را درک کنید نه اینکه شما پشت سر هم عیب های او را بیان کنید. انتقاد،نتیجه گیری و قضاوت کردن ساده ترین کاری است که در یک گفتگو میتوانید انجام دهید اما نکته مهم این است که با تمام وجود به همسرتان گوش دهید.

برای انتقاد یک گفتگوی مسالمت آمیز را شروع کنید
شیوه درست انتقاد از همسر

2. در انتقاد ها به دنبال راه حل باشید

نکته مهمی که در انتقاد از همسر باید در نظر داشته باشید این است که خودتان را جای همسرتان بگذارید. به این فکر کنید که اگر او به سراغ شما بیاید و عادات و رفتارهای بد شما را یکی پس از دیگری نقد کند، چه احساسی خواهید داشت. بدون شک در نود درصد موارد ناراحت و عصبانی میشوید. برای اینکه این احساسات ناخوشایند را در همسرتان به وجود نیاورید، بهتر است روی راه حل های موجود برای بهبود رابطه تان تمرکز کنید. این کار به همسرتان کمک میکند که نگرانی شما را درک کند و بفهمد واقعا به او اهمیت میدهید و سعی دارید به او کمک کنید که بهترین نسخه از خودش باشد.

مثلا یک نمونه انتقاد از همسر که معمولا اختلافاتی را بین زوجین به وجود میاورد، انتقاد به وضعیت شغلی و مشکلات مالی است. اما غز زدن نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه روحیه همسرتان را تخریب میکند. لذا به جای ابراز ناراحتی و صرفا نقد کردن سعی کنید به همسرتان در حل کردن این مشکلات کمک کنید.

2. به عکس العمل همسرتان پاسخ درست بدهید

همانطور که گفتیم اولین قدم برای نقد کردن این است که در طی گفتگو با همسرتان سعی کنید به آرامی و با منطق درست پیش بروید تا ناراحتی و دلخوری را به حداقل برسانید. اما چنانچه در این کار موفق نبودید و همسرتان با عصبانیت و ناراحتی با شما برخورد کرد، باید بدانید در جواب چه کار باید بکنید. زیرا در چنین مواقعی ممکن است طرف مقابل منظور شما را به درستی درک نکند. برای جلوگیری از این اتفاق از قبل به عکس العمل همسرتان فکر کنید. ببینید موضوع را چطور با همسرتان در میان بگذارید. بدین ترتیب از اختلاف و درگیری پیشگیری میکنید.

به عکس العمل همسرتان پاسخ درست بدهید
حد و مرز انتقاد از همسر

بیشتر بخوانید: 13 راه برای اثبات عشق به همسر


3. با همسرتان سازش کنید

وقتی شما به یکی از رفتارهای همسرتان انتقاد میکنید، ممکن است او نتواند در همان زمان عادتش را تغییر دهد. در چنین مواقعی سعی کنید نگرانی های خود را بیان کنید اما توقع نداشته باشید او در همان لحظه تغییر کند. بلکه با پیشنهاد سازش مکالمه را ادامه دهید. یعنی به او فرصت دهید درباره رفتارش فکر کند و برای اصلاح آن قدم بردارد. فراموش نکنید هدف از انتقاد این است که رابطه بهتری داشته باشید نه اینکه اوضاع را خرابتر کنید. لذا چنین برخوردی نه تنها میتواند از عصبانیت و ناراحتی همسرتان بکاهد بلکه هرگز به دلیل ترس از انتقاد چیزی را از شما پنهان نمیکند.

4. بیش از حد انتقاد نکنید

مطمئنا همه ی ما دوست داریم که در روابطمان آزادانه نظرات و انتقادات خود را بیان کنیم. اما انتقاد بیش از حد بسیار آزار دهنده است و نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه آثار منفی ماندگاری را بر جای خواهد گذاشت. اگر از آن دسته افراد هستید که دائما از همسرتان انتقاد میکنید، بهتر است در برخی موارد تجدید نظر کنید و به یاد داشته باشید که خود شما نیز عیب هایی دارید. به عنوان مثال انتقاد از همسر در جمع کار مخربی که برخی زوجین انجام میدهند.

نکته اساسی در انتقاد این است که از این قانون طلایی پیروی کنید: طوری با دیگران رفتار کنید که میخواهید با شما رفتار شود. با انتقاد بیش از حد تنها یک چرخه ای از کینه توزی و خشم را ایجاد میکنید که تاثیر انتقادات شما را به حداقل میرساند.

به شکل غیر مستقیم از همسرتان انتقاد کنید
بهترین شیوه انتقاد از همسر

5. به شکل غیر مستقیم از همسرتان انتقاد کنید

یکی از راه های انتقاد از همسر این است که نظرات خود را به شکل غیر مستقیم و به آهستگی عنوان کنید. اگر انتقاد خود را مستقیما بیان کنید همسرتان ممکن است آزرده خاطر شود و منظور شما را به درستی درک نکند. اما اگر موضوع را به تدریج عنوان کنید، نه تنها تاثیر بیشتری دارد بلکه ممکن است تنها به عنوان یک پیشنهاد به آن نگاه کند.

6. زمان مناسب را برای انتقاد انتخاب کنید

یکی از اصول اساسی برای انتقاد این است که زمان مناسبی را انتخاب کنید. اهمیت این موضوع در این است که همسرتان آمادگی لازم برای شنیدن نظرات و انتقادات شما را داشته باشد. وقتی همسرتان از نظر شغلی، خانوادگی و… تحت فشار است قطعا شما میتوانید تشخیص دهید که او روزهای سختی را پشت سر میگذارد. در چنین شرایطی او به حمایت شما نیاز دارد نه به انتقاد. پس شما با رفتار بی رحمانه و سرزنش گر خود او را از خود دور نکنید. یک مثال بارز زمانی است که در روابط خانوادگی با اقوام همسرتان به مشکل برخورده اید در چنین شرایطی به جای انتقاد از خانواده همسر و تحت فشار گذاشتن شریک زندگی، سعی کنید به دنبال راه حلی برای بهبود روابط بگردید.

7. سهم خودتان را در مشکلات ارزیابی کنید

قبل از اینکه همسرتان را مورد انتقاد قرار دهید، خودتان را نیز ارزیابی کنید. زیرا شما نمیتوانید همسرتان را به دلیل موضوعی که خودتان هم در آن مقصرید سرزنش کنید. لذا این کار شما را به سمت یک انتقاد سازنده هدایت میکند.

8. در انتقادات خود نکات مثبت را عنوان کنید

همواره این اصل را به یاد داشته باشید که وقتی همسرتان را نقد میکنید، توجه به همسر و نکات مثبت او نیز لازم است. مثلا در زمان انتقاد از ظاهر همسر تنها نظرات منفی خود را بیان نکنید بلکه سعی کنید به او بگویید که این لباس مناسب تو نیست اما آن یکی تو را فوق العاده میکند. به این ترتیب این حتی یک انتقاد به نظر نمیرسد بلکه یک راه حل برای انجام کارها به شیوه ای بهتر است. درواقع انتقاد از ظاهر همسر یکی از مواردی است که میتواند در اعتماد به نفس و روحیه فرد تاثیر بگذارد پس بهتر است این کار را با دقت هر چه تمام تر انجام دهید.

بهترین نحوه بیان دلخوری از همسرتان چیست؟
فوت و فن های انتقاد از همسر

بیشتر بخوانید: 10 راه برای قدردانی کردن از همسر


بهترین نحوه بیان دلخوری از همسرتان چیست؟

بهترین نحوه بیان دلخوری در زندگی زناشویی نحوه ای از بیان خواسته ها و ناراحتی هاست که باعث سوءتفاهم در رابطه زن و مرد نشود. به مثالی اشاره میکنیم که نحوه صحیح بیان مشکل را به طور ملموس تر توصیف کنیم. فرض کنید که زن از عدم استقلال شخصیتی و مدیریت مرد در زندگی ناراضی است و میخواهد این مطلب را به شوهرش انتقال دهد. زن نباید با لحن تحقیر با مرد حرف بزند و شوهر این حس را از همسرش دریافت کند که؛ همسرم به من اعتماد و اعتقادی ندارد.

زنان نباید از جملاتی مثل: (( تو هیچ استقلالی از خود نداری و همه به خودشان اجازه میدهند که برای تو تصمیم بگیرند)) استفاده کنند. حالا به بهترین نحوه بیان دلخوری دقت کنید. ((عزیزم به نظر من تو خیلی در مدیریت زندگی و تصمیمات به موقع و درست گرفتن توانایی داری اما به نظرت بهتر نیست کمی بیشتر روی این موضوع متمرکز شوی تا نتیجه بهتری بگیریم؟ اگر احساس میکنی من هم میتوانم به تو کمک کنم فقط کافی است که به من بگویی)). اگر جملات را با یکدیگر مقایسه کنید خواهید دید که تاثیر کلمات چقدر زیاد است.


بیشتر بخوانید: با فحاشی همسر خود چه کنیم؟


همسر انتقاد ناپذیر چه مشخصاتی دارد؟

همسر انتقاد ناپذیر با لجبازی و غرور خود در نهایت به زندگی مشترک آسیب وارد میکند و این انتقاد ناپذیری در کوتاه مدت و بلند مدت عوارض خود را در زندگی زناشویی نشان میدهد. اما همسر انتقاد ناپذیر به فردی که با بحث و گفتگو دلایل خود برای رفتار و کردارش را توضیح میدهد گفته نمیشود. فردی که انتقاد ناپذیر است دارای مشخصاتی است مثل:

  • دائم خود را آگاه و دانا میداند دیگران را خیر
  • حاضر نیست به حرف همسرش حتی فکر کند
  • نتایج خوب را به خود نسبت میدهد و نتایج بد را به دیگران

روش های غلط انتقاد از همسر

روش های غلط انتقاد از همسر می تواند طیف گسترده ای را شامل شود که ما در این مقاله سعی می کنید تعدادی از آنها را برای شما بازگو کنیم. حتی المقدور از انجام آنها پرهیز کنید. روش های غلط انتقاد از همسر شامل موارد زیر است:

  • دلخوری خود از همسرتان را با دیگران مطرح کنید.
  • هنگام صحبت با او، همسرتان تحقیر و مورد تمسخر قرار دهید.
  • هنگام انتقاد از همسرتان، او را با دیگران مقایسه کرده و رفتارهای آنها را به رخ همسرتان بکشید.
  • هنگام انتقاد از همسرتان یکدندگی و لجاجت کنید.
  • طوری با همسرتان صحبت کنید، گویی که دارید از او بازگویی می کنید.
  • لحن بیان شما هنگام مطرح کردن انتقادتان، سرشار از تندی، خصومت و یکدندگی باشد.

یکی از پرسش های مکرر خانم ها در مشاوره خانواده اینه که میگن ما تا میاییم از شوهرمون انتقاد کنیم و اشتباهش رو بهش بگیم یا لج میکنه یا دعوا راه می اندازه یا کار غلطش رو توجیه میکنه یا اصلا منکر رفتارش میشه!! و من نمیدونم باید چه کار کنم؟ و برخی زوجین هم میگویند سکوت میکنیم و میسوزیم و میسازیم که این خود باعث میشه در دراز مدت احساس افسردگی و پوچی و بی انگیزگی اونا رو فرابگیره پس چه باید کرد؟

در جواب باید گفت: برهیچ کسی پوشیده نیست که زندگی که در اون انتقاد نباشه همانند آب سالمی است که اگه یکجا راکد بمونه میگنده پس باید انتقاد کرد ولی نحوه انتقاد کردن رو بلد شد.

سوالات متداول

چگونه خواسته های خود را به همسرمان بگوییم؟

انتقاد ازهمسر باید در مکان مناسب مثلا جاهایی که شلوغه و کسی شما رو نمیشناسه و همراه با یک چیز لذت بخش باشه انجام بشه مثلا پارک و جنگل که در اون موسیقی صدای آب و یا خوردن تنقلات هست انجام بشه.

نحوه درست انتقاد از همسر چیست؟

نحوه درست انقاد از همسر در شناخت مردان نهفته است.چندویژگی مردان رو میگم و با توجه به این ویژگیها، چند راهکار رو مرورمیکنیم:اولین ویژگی مردان کسب احساس.اقتدار است پس هرچیزی این احساس رو کم کنه باهاش مقابله میکنند.دومین ویژگی مردان پناه بردن به غار تنهایی در مشکلات و اختلافات است.سومین ویژگی مردان کسب سریع اطلاعات و آگاهی و راه حل از گفتگو کردن است.چهارمین ویژگی مردها اینه که اونا در یک لحظه بر روی یک مساله تمرکز میکنند.

بدترین شیوه انتقاد از همسر چیست؟

هنگام انتقاد از همسرتان، او را به هیچ وجه تحقیر و مورد تمسخر قرار ندهید.هنگام انتقاد از همسرتان، او را با دیگران مقایسه نکنیدو رفتارهای آنها را به رخ همسرتان نکشید.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه 9 راه برای انتقاد از همسر که حتما باید بدانید

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 17 نظر:

  1. سلام و عرض ادب🌹
    خیلی ممنون از مقاله زیبا، پرمحتوا وکاربردی شما
    ان شاء الله که خیر دنیا وآخرت رو ببینید..

  2. سلام خوب هستین
    من تو زندگیم خیلی مشکل دارم پرده شرم بین خانواده شوهرم و حتی خودمو شوهرم پاره شده و هیچ احترامی بینمون نیست من دوس دارم اشتباهامو جبران کنم و اینکه خانواده شوهرم در قبال من خیلی ب من بدی کردن و همیشه منو نادیده گرفتن درصورتی ک من خیلی بهشون احترام گذاشتم ولی الان ناراحتم از دستشون شوهرم درکم نمیکنه مدام میگه تو مقصری و هیچ وقت از من دفاع نمیکنه همیشه منو خورد میکنه درکم نمیکنه شایدم دوسم نداره ولی من دوس دارم رابطم با خانوادش درست بشه چون من تو شهرشون غریبم😔 جایی رو ندارم برم باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنیدبا سپاس 🙏🏻

    1. با سلام
      حتما با این اوصاف همسرتونم از این وضعیت راضی نیست بهشون پیشنهاد بدید که برای بهبود رابطه خانواده به مشاور ر روانشناس در شهرتون مراجعه کنید اوصلا نا امید نباشید چون بهبود شرایط کند پیش میره کلا خراب کردن فقط سریع پیش میره متاسفانه

  3. سلام ببخشیدمن شوهرم خیلی بددهنی میکنه بهم اصلا احتراممو نداره توخونه خیلی احساس بدی دارم فک میکنم یه ادم عادیم توزندگیش چکارکنم چی بگم بهش از دست ازاین کاراش برداره؟؟

    1. با سلام
      در اکثر مواقع ما این موضوع مشاهده کردیم که شوهر اصلا اتقادی نداره که کارش ناراحت کننده است شما باید این درک در ایشون ایجاد کنید که از این رفتار چه رنجی میکشید.

      1. سلام منم نامزدم دهنش بو میده و غذا نوشیدنی مثل چای رو با سروصدا میخوره تازه نامزد کردیم و نامزدیمونم سنتیه و بخاطر این موضوع خیلی اذیت میشم

  4. سلام میشه منو راهنمایی کنین ک‌چجوری از بوی بد بدن همسرم انتقاد کنم؟خیلی اذیت کنندس

    1. با سلام
      ببخشید این بو به خاظر عدم رعایت موارد بهداشتیه یا خیر؟ این مسئله رو اگه بچسبونید به داشتن سکس بهتر شاید بهتر جواب بده.

      1. آخه ما هنوز نامزدیم و رابطه نداریم اما وقتی میبینمش همیشه بوی عرق میده و این باعث میشه من نتونم عاشقش بشم و تنفر پیدا کردم نسبت بهش.ازدواج ما سنتی بود

        1. درسته پس بهتره خیلی مودبانه بهش بگید از چه ویژگی هایی خوشتون میاد اگه اهمیت نداد رک تر عرض کنید

        2. مستقیم این عیب رو بهشون نگین. مثلا فیلم بازی کنید و بگید که خودتون خیلی عطر ادکلن دوس دارین و خیلی احتیاط میکنید وهمیشه دوس دارید خوش بو باشید.

      1. سلام شوهرم میخواد ماشینشو بفرشو ارزون میده منم میگم چرا ارزون میدی بهم ف‌ش میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉