کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مراحل تربیت کودک در سنین مختلف

مراحل تربیت کودک,مراحل تربیت کودک 4 ساله,
3.8/5 - (5 امتیاز)

مراحل تربیت کودک شامل بخش های زیاد و بسیار اساسی می باشد برای آن ممکن است شما احساس کنید که آماده هستید اما این آمادگی نیازمند مهارت های مهمی است . بچه ها خودشان را از دید والدین خود می بینند . تن صدای شما، زبان بدن شما و هر حرف شما ، توسط بچه های شما جذب می شود. کلمات و عملکردهای شما به عنوان یک والد بیش از هر چیز دیگر بر عزت نفس او تاثیر می گذارند. اگر کودک را در مواقع موفقیت تحسین کنید این عمل اثر شگفت انگیزی دارد . نقش مشاوره خانواده را در این امر مهم فراموش نکنید .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مراحل تربیت کودک در سنین مختلف با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ایجاد توانایی

در تربیت کودک اجازه دادن به او برای انجام کارها به صورت مستقل باعث می شود که توانایی و قدرت بیشتری داشته باشد . در مقابل ، کم کردن نظرات بچه ها یا مقایسه آن با فرزندان دیگران ناخوشایند است و باعث می شود بچه ها بی ارزش شوند . اگرچه تمرکز کامل بر مراقبت از کودک مهم اسن اما ممکن است گاهی بعضی چیزها را فراموش کنید یا زمان خود را صرف مراقبت از خود کنید . اما نگران نباشید زیرا مراقبت از خود به لحاظ ذهنی و فیزیکی به شما در درک ، صبر، تخیل و انرژی که نیاز دارید تا به عنوان یک والد باشید کمک میکند پس در هنگام استفاده از مبحث مراحل تربیت کودک از خودتان غافل نشوید .

گاهی اوقات ممکن است ناراحت یا شکننده باشید . اما اگر احساس خستگی می کنید ، کودک خود را در یک مکان امن قرار دهید یا از فرد دیگری بخواهید او را برای مدتی نگه دارد . خوب است که کمی وقت بگذارید تا احساس آرامش کنید. شما همچنین می توانید به اتاق دیگر برای نفس کشیدن عمیق بروید و یا خواستار صحبت کردن با یک عضو خانواده یا دوست برای تخلیه روانی باشید . این سخنان چکیده ای از مبحث گسترده مراحل تربیت کودکان است .


بیشتر بخوانید: مشاوره تربیت کودک لجباز بسیار ضروری است


مراحل تربیت کودک 5ساله,مراحل تربیت کودک 6 ساله,

مراحل تربیت کودکان چهار ساله

مراحل تربیت کودکان چهار ساله دشواری بسیار دارد زیرا کودکان والدین خود را زیر نظر گرفته و چگونگی رفتار آنها را با تماشای والدین خود یاد می گیرند. قبل از اینكه كودك بزرگتر خود را در مقابل كودك کوچکتر و خردسال خود تنبیه کنید ، به این موضوع فکر كنید : آیا می خواهید كه فرزندتان هنگام بزرگسالی مثل شما عصبانی رفتار كند؟ آگاه باشید که شما به طور مداوم توسط بچه های خود تماشا و کپی برداری میشوید . مطالعات نشان داده اند که کودکانی که به طور معمول کتک میخورند و یا تنبیه دیگران را می‌بینند در بزرگسالی نقش پررنگی در عصبانیت و پرخاشگری در خانه و اجتماع دارند پس حفظ خونسردی را اثر بخش ترین مرحله از مراحل تربیت کودک چهار ساله بدانید .

در چهار سالگی ، کودک پیش دبستانی شما صدها کلمه را می داند و می تواند از جمله هایی با پنج کلمه یا بیشتر استفاده کند . در استفاده از کلمات به عنوان سلاح خودداری کنید مثلا استفاده از جمله هایی مثل ؛ ” شما بیشتر مثل یک بچه کوچک عمل می کنید ” باعث آسیب رساندن به فکر و حتی جسم فیزیکی کودک می شود . کلمات خود را با دقت انتخاب کنید و مهربان باشید اجازه دهید بچه های شما بدانند که هر کس اشتباه می کند و شما هنوز هم آنها را دوست دارید ، حتی زمانی که رفتار آنها را دوست ندارید و این نکته مهمترین نکته از مراحل تربیت کودک چهار ساله است .


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره کودک تلفنی


مراحل تربیت کودک پنج ساله

مراحل تربیت کودک پنج ساله همانطور که گفته شد بخش های زیاد و متفاوتی دارد مراحل تربیت کودکان چهار ساله را مختصرا در مباحث قبلی بیان کردیم اما در پنج سالگی ، فرزند شما به وضوح صحبت خواهد کرد ، استفاده از کلمات بیشتری را میداند ، اغلب در جمله های پیچیده حتی تا نه کلمه هم موفق است صفاتی که می خواهید در کودک خردسالتان ببیند و تقلید کند را برای او به یک مدل رفتاری تبدیل کنید مثل :

  • احترام
  • دوستی
  • صداقت
  • مهربانی
  • تحمل

مهمتر از همه ، با بچه هایتان بگونه ای رفتار کنید از دیگران انتظار دارید که با شما رفتار کنند . شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که بچه ها همه کارها را درست و صحیح انجام دهند به این دلیل که شما می خواهید شبیه به بزرگسالان باشند . درک کودکتان با استفاده از مشاوره کودک تا حد زیادی امکان پذیر است . هنگامی که مشغول به کاری میشوید ، احتمال دارد فرزندتان خواستار همکاری با شما باشد پس به او اعتماد کنید .

با گذشت زمان او احتمالا کنترل بیشتر بر رفتار و اندام های حرکتی خود دارد . کودک شما ممکن است در مورد شروع مدرسه احساس اضطراب کند . از مراحل تربیت کودک پنج ساله این است که فرزند شما ممکن است گاهی اوقات حقیقت را در مورد چیزهایی پنهان کند یا حتی دروغ گفتن را شروع کند . پس در تربیت فرزند خود باید نهایت دقت را بکار ببرید . به عنوان مثال، او ممکن است بگوید «من این کار را نکردم» حتی زمانی که این کار را انجام داد متعجب و مضطرب نشوید این یک بخش عادی از توسعه ذهنی و فکری کودک است .

تربیت کودک

مراحل تربیت کودک شش ساله

مراحل تربیت کودک شش ساله از مراحل تربیت کودکان پنج ساله متفاوت است . فرزند شما اعمال خود را تا حد چشمگیری افزایش داده مثلا میتواند لباس خود را بدون نیاز به شما بپوشد او همچنین می تواند از چنگال ، قاشق و گاهی اوقات یک چاقو استفاده کند برای مثال، برای گسترش کره روی نان. شما هنوز هم باید او را تحت نظارت قرار دهید و گاهی اوقات به او کمک کنید ، اما او می تواند به توالت بروید، خودش را بشوید و دندان های خود را مسواک بزند پس باید این نکات مهم بهداشتی را به او بیاموزید . در شش سالگی کودک شما دوست دارد حرکت کند و فعال باشد قدم بزند با پاهای متناوب لی لی کند ، و اعمالی مثل پرتاب کردن ، گرفتن و یا لگد زدن به توپ ، بالا رفتن ، پریدن ، تعادل با یک پا را امتحان کند .

در این محدوده سنی مهارت های حرکتی کودک پیش دبستانی شما رو به بهبود است . از مراحل تربیت کودکان این است که او می تواند با استفاده از قیچی کودک ایمن برش بزند و یا نام و نام خانوادگی خود را بنویسد . او همچنین ممکن است بتواند یک حلقه را بکشد و نقاشی های دقیق افراد با قطعات بدن و لباس را نقاشی کند .


بیشتر بخوانید: تربیت فرزند از دیدگاه روانشناسی و نکات مهم آن


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مراحل تربیت کودک در سنین مختلف با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

رفتارهای این سن

در این سن ، فرزند شما همچنین ممکن است :

  • نام، آدرس و تلفن یا شماره تلفن همراه خود را بنویسید .
  • سمت راست و چپ خود را بخوبی بشناسد .
  • توضیح دهد که چگونه برخی از اشیاء کار می کنند برای مثال، چطور درب را یک مغازه را بچرخاند .
  • کار کردن با اجسام سنگین تر را بداند .
  • نام حداقل چهار رنگ را بلد باشد .
  • در مورد وقایع گذشته ، حال و آینده صحبت کند برای مثال ، می داند که تفاوت بین چیزهایی که او انجام داده ، انجام می دهد و انجام خواهد داد چیست .

    بیشتر بخوانید: روش تربیت کودک از نظر روانشناسی


اهمیت بازی

به او اجازه بازی دهید یا با او بازی کنید چرا که بازی کمک می کند تا کودک پیش دبستانی به بیان احساسات مانند شادی ، هیجان ، خشم و یا ترس بپردازد . کودک شما ممکن است به بازی کثیف در شن و ماسه یا گل علاقه داشته باشد ، یا مثلا تظاهر کند که بازی با عروسک ها یا اسباب بازی ها ، و بازی در فضای باز به مقدار زیادی برایش جذاب هستند . زمانی را برای بازی تخیلی و خلاقانه با کودک محیا کنید : این ممکن است بازی های با نقاشی ، بازی موسیقی و شعر دار یا نمایش باشد .

کودک شما ممکن است دوست داشته باشد برقصد ، به اطراف پرش کند و یا نوعی موسیقی با ابزارهای ساده بنوازد . خواندن با کودک پیش دبستانی شما امری بسیار مفید است مثل خواندن داستان ، آواز خواندن و تفریحات کودکانه به صحبت کردن ، تفکر و تخیل کودک شما کمک میکند و از مهمترین عناوین مراحل تربیت کودکان شش ساله می باشد .

مراحل تربیت کودک 4 ساله,مراحل تربیت کودک 5ساله,

مراحل تربیت کودکان شش ساله از نظر روانشناسی

مراحل تربیت کودکان شش ساله از نظر روانشناسی بسیار مهم است به عنوان یک پدر و مادر، همیشه بدانید که والدین هم اشتباه می کنند و از طریق تجربه نکات مهم تربیت را می آموزند پس باید به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنید تا درباره آنچه که می دانید اطمینان داشته باشید . در اینجا برخی از کارهایی که برای رشد فرزندتان در سن شش سالگی از نظر روانشناسان و متخصصان می توانید انجام دهید آمده است : با شناخت نقاط قوت و ویژگی های مثبت او اعتماد به نفس در وجود فرزندتان ایجاد کنید. گاهی اوقات عزت نفس کودکان در دوره های ابتدایی مدارس کاهش می یابد ، زیرا آنها خودخواه تر می شوند و خود را با دیگران مقایسه می کنند .


بیشتر بخوانید: تربیت کودکان لجباز و نحوه رفتار با آنها


اهمیت آزمون و خطا

به فرزندتان اجازه دهید که اشتباه کند این نکته به او کمک می کند تا درک کند که یادگیری و بهبود همه چیز در مورد اشتباهات چگونه است .با فرزند خود داستان بخوانید خواندن برای رشد سواد فرزند شما بسیار مهم است . فرزندتان را تشویق کنید که از عواقب رفتارها آگاه شود و چیزها را از دیدگاه دیگران ببیند . شما می توانید این کار را با سوالاتی مانند « فکر میکنی بقیه چه احساسی دارند وقتی این کار را انجام می دهی ؟ » انجام دهید . ایده ها را به اشتراک بگذارید و در مورد مسائل مهم با فرزندتان صحبت کنید . این از مهمترین مراحل تربیت کودکان است که به شما کمک می کند با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و نشان می دهد که به او علاقه مند هستید .

همانطور که فرزند شما بزرگتر می شود، اجازه دهید او در تصمیم گیری خانواده تصمیم بگیرد و احساس مهم بودن کند . این نکته را فراموش نکنید که شما ممکن است متوجه شوید فرزند شما بیشتر از رویدادهایی که در اخبار دیده یا شنیده است مانند آلودگی های طبیعی آگاه است. این آگاهی رو به رشد از جهان می تواند موجب اضطراب و ترس شود ، اما بدانید که بحث در مورد موضوعات سخت می تواند به کودک شما کمک کند تا جهان را درک کند مراحل تربیت کودک شش ساله از نظر روانشناسی بسیار حائز اهمیت اند که نباید از آنها غافل باشید .

سوالات متداول

نقش پدر در تربیت فرزند به چه میزان است؟

در گذشته پدر در تربیت فرزندان نقش مهم و زیادی نداشت. تنها وظیفه پدر در قبال فرزندان تهیه مایحتاج زندگی برای آنها بود. اما امروز پدر خانواده در تربیت فرزندان نقش مهمی را ایفا می کند و گاهی حتی فرزند به پدر خود بیشتر از مادر وابسته می شود و میزان حرف شنوی از پدر نسبت به مادر بیشتر است. یکی از مهم ترین نقش های پدر در تربیت کودک آموزش نحوه رها شدن کودک از احساسات خود است. این وظیفه را معمولا پدر خانواده بهتر از مادر ایفا می کند.

آیا تهدید در تربیت کودک موثر و مفید است؟

باید گفت که تهدید در تربیت کودکان یک نقش بسیار منفی را ایجاد می کند. در واقع والدین با تهدید کردن فرزند خود، او را به انجام دوباره رفتار اشتباه سوق می دهند. مثلا وقتی والدین می گویند اگر یکبار دیگر این کار را انجام دهی … درواقع کودک این تهدیدها را متوجه نمی شود یعنی قسمت اول که اگر یکبار دیگه را به دید مثبت نگاه می کنند و اصولا دفعه بعدی هم آن را انجام می دهند. این قبیل تهدیدات برای کودک واضح و روشن نیست و کار را در تربیت کودک سخت و بدتر هم می کند.

آیا رشوه دادن یا همان جایزه در تربیت کودک موثر است؟

وقتی از کودک میخواهیم که فلان کار را انجام بده تا تو را به پارک ببریم یا مثلا رختخواب تو جمع کن تا اجازه دهیم تلویزیون تماشا کنی. این رفتارهای اگر و رشوه دادن ها برای کوتاه مدت مفید واقع می شود و کودک این کارها را انجام میدهد اما برای کارهای بزرگ تر و طولانی مدت این راهکار جواب نمی دهد. در واقع این رفتارها کودک را شرطی می کند تا حتی در بزرگسالی نیز موجب گرفتن رشوه می شود.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: The Ages and Stages of Child Development

براي مشاوره در زمينه مراحل تربیت کودک در سنین مختلف

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉