کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

آیا خیانت قابل درمان است؟

درمان خیانت
3.6/5 - (5 امتیاز)

مراحل رهایی از آسیب خیانت

خیانت یکی از مشکلات زناشویی است که نه تنها بر دوام و پایداری رابطه اثر میگذارد، بلکه بر سلامت روان افراد درگیر نیز تاثیر دارد. لذا درمان زخم خیانت اهمیت زیادی دارد. اگر همسرتان، بندهای اعتماد را شکسته و کاری را انجام داده است که قلب شما را شکسته، چگونه می توانید از این خیانت عبور کرده و التیام یابید؟ آیا هرگز قادر خواهید بود که همسرتان را برای این کار ببخشید؟ پاسخ شما مثبت است. اما برای درمان خیانت باید اقداماتی را انجام دهید که مهم ترین این اقدامات به شرح زیر است:

1- احساسات خود را بشناسید

برای اینکه بتوانید برای درمان خیانت زناشویی اقدام کنید، در ابتدا باید احساساتی را که با آنها مواجه هستید، بشناسید. برخی از رایج ترین مواردی که ممکن است با آنها روبرو شوید عبارتند از:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه آیا خیانت قابل درمان است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

خشم

شما صدمه دیده اید و یکی از طبیعی ترین احساسات در چنین شرایطی عصبانیت است. شما دائم از خودتام میپرسید “چطور توانسته این کار را با من بکند؟”

غم و اندوه

اگر خیانت همسرتان را کشف کنید ممکن است احساس غم و اندوه سراسر وجودتان را پر کند. این ممکن است به این دلیل باشد که شما احساس می کنید که اعتماد، آینده، جوانی و عشق خود را از دست داده اید.

تعجب

بله ، شما احتمالاً بعد از شنیدن خبر خیانت همسرتان تعجب میکنید.

ترس

ممکن است نگران عواقب این خیانت باشید. زیرا این ممکن است به معنای یک تحول بزرگ در زندگی شما باشد و این اتفاقات ناشناخته شما را بترسانند.

شرمندگی

ممکن است به دلیل اتفاقی که رخ داده و نحوه برخورد دیگران با موضوع، خود را سرزنش کرده و احساس شرم کنید.

گیجی

ممکن است شما به راحتی نتوانید اتفاقات را درک کنید. به نظر میرسد هیچکدام از آنها معنایی ندارد. این یک مرحله مهم برای رهایی از آسیب های خیانت است. شما ممکن است بسیاری از این احساسات را پس از یک خیانت تجربه کنید. به عنوان مثال، تعجب و سردرگمی ممکن است اولین چیزهایی باشد که احساس می کنید، و سپس جای خود را به خشم و انزجار یا غم و ترس می دهد.

اما به طور کلی پیشرفت واضح و یکنواختی از یک احساس به دیگری وجود نخواهد داشت، بلکه یک تلاطم احساسی را تجربه میکنید.

درمان آسیب های خیانت | شناسایی پیامدها و درمان خیانت
درمان خیانت

2- در برابر حس انتقام جویی مقاومت کنید

برخی در برخورد با زن خیانتکار یا مرد خیانتکار تمایل زیادی به انتقام جویی دارند. اما توصیه میکنم اگر به دنبال درمان خیانت هستید، هرگز این کار را نکنید. اگرچه ممکن است عصبانی باشید و احساس کنید که همسرتان مستحق مجازات است، اما این یک تلاش بیهوده است. در واقع انتقام و خیانت متقابل، شاید برای یک بار درد شما را تسکین دهد اما به مرور درد بیشتری برای شما ایجاد می کند. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، احتمال دارد که این درد را تا آخر عمر با خود حمل کنید. پس در مقابل وسوسه مقاومت کنید. فراموش نکنید که احساسات سرانجام کمرنگ شده و از بین میروند.

3- به خودتان فرصت دهید

بهترین راه حل کوتاه مدت برای درمان خیانت زناشویی این است که برای مدتی تا آنجا که ممکن است از همسر بی وفای خود دوری کنید. این بدان معناست که او را نبینید، پیام ندهید، هر 5 دقیقه شبکه های اجتماعی اش را چک نکنید و… به احساساتی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم به عنوان یک آتش سوزی فکر کنید. در ابتدا، آتش به شدت شعله میکشد، این شعله ها همان احساسات شما هستند. موثرترین سوخت برای شعله ورتر شدن این آتش، تماس با کسی است که به شما خیانت کرده است. بنابراین، برای اینکه آتش احساسات شما فروکش کند، باید از افزودن سوخت به آن جلوگیری کنید.

لذا لازم است کمی وقت بگذارید و برای مدتی رابطه خود را با آن شخص قطع کنید. اگر او بخواهد با شما تماس بگیرد(و احتمالاً این کار را میکند)، میتوانید با آرامش به او بگویید که برای درمان خیانت و فکر کردن به کارهایی که انجام داده به زمان و فضای کافی نیاز دارید. از او بخواهید که به خواسته های شما احترام بگذارد. احساسات شما سرانجام کمرنگ میشوند. اکنون موقعیت بسیار بهتری برای فکر کردن و پردازش وقایع و تصمیم گیری در مورد اقدامات بعدی خواهید داشت. چگونه مردان خیانتکار را شناسایی کنید! این مقاله را بخوانید، نشانه های خیانت مردان|

درمان خیانت | بهترین راه های درمان زخم خیانت زناشویی
درمان خیانت زناشویی

4- با یک فرد قابل اعتماد صحبت کنید

صحبت کردن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، یکی از مراحل درمان خیانت است. نکته مهم این است که شما باید با کسی صحبت کنید که نسبتاً بی طرف بماند. دلیل این امر این است که چنین فردی قادر خواهد بود برای مقابله با شرایط، یک مشاوره صادقانه و بازخورد سازنده ارائه دهد.

همچنین توجه کنید که این فرد نباید غضب و عصبانیت شما را دو چندان کند، زیرا به آتشی که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم سوخت میدهد و آن را شعله ور میکند. این حس ممکن است در آن زمان احساس خوبی داشته باشد، اما مانع از این است که احساسات خود را سرو سامان دهید و مانع از بازسازی رابطه بعد از خیانت میشود. اگر کسی را ندارید که بتوانید در این مورد با او صحبت کنید، توصیه میکنیم به مشاور مراجعه کنید و از مشاوره خیانت استفاده کنید.

5- همه ابعاد خیانت را بررسی کنید

یک قدم دیگر برای رفع آسیب های خیانت، بررسی خیانت است. در مورد چگونگی این خیانت فکر کنید. آیا این بی احتیاطی بوده است؟ آیا علت آن ضعف رابطه بوده است؟ یا این کاری عمدی و آگاهانه بوده؟ برای همه ما پیش آمده که گاهی اوقات کاری را انجام میدهیم و بلافاصله پشیمان میشویم. خیانت همسر بدون شک امری آسیب زاست، اما تا حدی قابل بخشش است.

6- عمق رابطه را بررسی کنید

در قدم بعدی برای درمان خیانت زناشویی باید به عمق رابطه خود توجه کنید. در حقیقت در برخورد با خیانت مرد، احتمالاً از خودتان میپرسید که این شخص برای من چقدر مهم است؟ خیانت او چقدر مرا آزرده؟ پاسخ همه اینها به عمق و صمیمیت آن رابطه بستگی دارد. اینکه شما چقدر برای این فرد ارزش قائل هستید، تعیین میکند که آیا شما آن شخص را در زندگی خود نگه دارید یا برای همیشه او را رها کنید.

علت ها و راه های درمان خیانت
خیانت زناشویی

7- مدتی تامل کنید

وقتی احساسات شما فروکش کرد و دانستید که احساسات شما دیگر خام نیست، بهتر است از یک دوره تفکر و تامل بهره مند شوید. در این مرحله از درمان فرد خیانت دیده، سعی کنید عواقب طولانی مدت خیانت را درک کنید. به این فکر کنید که چگونه میتوانید در آینده از شرایط مشابه جلوگیری کنید. برای بهره بردن از این مرحله و درمان خیانت، روانشناسان پیشنهاد میكنند كه از پرسیدن سوالات مبتنی بر دلیل، بپرهیزید. زیرا تمرکز بر این موضوع که چرا این اتفاق افتاده است، شما را در دام گذشته نگه میدارد.

همچنین ممکن است ذهنیت یک فرد قربانی را در شما القا کند. که به موجب آن خودتان را مقصر همه چیز بدانید. در مقابل روی این امر تمرکز کنید که من چه احساسی دارم؟ انتخابهای من کدام است و 5 سال دیگر چه اهمیتی خواهند داشت؟ اینها همه سوالات تفکر رو به جلو است که میتواند شما را از خیانت دور کرده و برای درمان خیانت زنان یا مردان مفید است. چگونه زنان خیانتکار را شناسایی کنید! این مقاله را بخوانید، نشانه های خیانت زنان|

8- با شخصی که به شما خیانت کرده صحبت کنید

مرحله بعد از مراحل درمان فرد خیانت دیده، به صحبت کردن با فردی است که به شما خیانت کرده است. این یک قدم بزرگ است. وقتی احساس آمادگی کردید، با فرد خائن صحبت کنید و بگویید که عملکرد او در آن زمان چه احساسی در شما ایجاد کرده است و چه احساسی راجع به آن دارید.

یک نکته مهم این است که گفته های خود را به گونه ای تنظیم کنید که بر شما و نه او متمرکز شود. به این ترتیب می توانید از قرار دادن فرد در حالت دفاعی جلوگیری کرده و گفتگو را دوستانه نگه دارید. بنابراین، جملات خود را با “من” شروع کنید. گفتن، اینکه ” من احساس شوک و عصبانیت کردم” بهتر از این است که بگویید ، “تو به من خیانت کردی …”. شما باید دقیقاً بدانید که چه چیزی بیشتر به شما آسیب رسانده است و همان را مطرح کنید.

اگر نمیتوانید افکار و احساسات خود را به زبان بیاورید، میتوانید نامه ای برای کسی که به شما آسیب زده، بنویسید. این میتواند راهی برای جلوگیری از عصبانیت باشد.

بعد از خیانت همسر چه کنیم ؟
بهبود رابطه بعد از خیانت

9- یک فرصت دیگر به همسرتان بدهید

آخرین قدم برای درمان خیانت شوهر این است که به بخشش فکر کنید. اینکه بخواهید خیانت را ببخشید و رابطه را حفظ کنید، به موارد زیادی برمیگردد از جمله: عمق رابطه، اینکه چقدر برای رابطه ارزش قائل هستید و… با این حال، یک نکته را بخاطر بسپارید که آیا این اولین باری است که او چنین کاری میکند؟ اگر کسی قبلاً به شما آسیب زده است، باید کاملاً بررسی کنید که آیا نگه داشتن این شخص در زندگی برای شما مفید است یا خیر.

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت که وقتی همسرتان به شما خیانت میکند، مسئله این نیست که بتوان خیلی سریع با آن کنار آمد. بلکه برای پردازش هر آنچه اتفاق افتاده است، به زمان نیاز دارید و این بسته به رویدادهای خاص، متفاوت خواهد بود.

در ابتدا، شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا طوفان احساسات درون خود را کنترل کنید. به مرور بر شوک اولیه غلبه کرده و زخم های عاطفی خود را التیام میبخشید. با بهبودی از این مصیبت، کمتر به آن فکر میکنید و احساسات شما کمرنگ میشوند. سرانجام، شما میتوانید تجربه خیانت را در گذشته جا بگذارید. هرچند شاید هرگز نتوانید آن را به طور کامل کنار بگذارید، اما دیگر به هیچ وجه بر زندگی شما تأثیر نخواهد گذاشت.

سوالات متداول

مراحل درمان خیانت زناشویی کدامند؟

شناسایی احساسات، مقاومت در برابر حس انتقام جویی، فرصت دادن به خود، صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد، بررسی ابعاد مختلف خیانت، فکر کردن، صحبت با همسر خیانتکار و در نهایت تصمیم گیری برای بخشش از مراحل درمان خیانت است.

آسیب های خیانت همسر چیست؟

خیانت یکی از مشکلات زناشویی است که نه تنها بر دوام و پایداری رابطه اثر میگذارد، بلکه بر سلامت روان افراد درگیر نیز تاثیر دارد.

آیا خیانت قابل درمان است؟

بله، با انجام یک سرس اقدامات که در بالا مطرح شد از جمله مشاوره خانواده میتوانید آسیب های خیانت را درمان کنید.

براي مشاوره در زمينه آیا خیانت قابل درمان است؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 4 نظر:

  1. خیانت مردا خیلی بیشتر از زنهاست من دیدم زنی که اهل زندگی اما مردش تنوع طلب با اسم کمک کردن به اون خانما ازشون رابطه میخواد من خودم یکی از اون خانما هستم شوهرم اعتراف میکنه که از هیچ نظر براش کم نزاشتم با ز چشمش دنبال این اونه من واگذارش کردم به خدا آه مظلوم بی جواب نمی مونه چه زن چه مرد که قربانی خیانت شدن اگه صبر وتوکل به خدا داشته باشند خدا اونارو تنها نمی زاره من این رو به عینه دیدم

    1. بله زنهارهم خیانت میکنند ولی مثل مردهای بی غیرت که همسرشون هیچ توجهی ندارن وصیغه میکنن خیلی ناراحت کنندس

    2. اوه تادلت بخواد خیانت میکنن ،خیانت مجازی ،خیانت کاری ،خیانت ملأعام، خیانت در جمع فامیل ،خیانت جنسی،مرداکلا خیانت کارهستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉