کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

روابط زناشویی چیست ؟

روابط زناشویی چیست
4.6/5 - (14 امتیاز)

روابط زناشویی

روابط زناشویی نوعی از روابط انسانی است که نیازمند مهارت هایی در حوزه های گوناگون است . گوش دادن و درک کردن همسر کار دشواری است . ولی به جای آن فاصله گرفتن و محکوم کردن طرف مقابل به مراتب سهل تر است . در روابط زناشویی ، گوش دادن از جمله مهم ترین مهارت هایی است که صمیمیت را افزایش می دهد . میخواهید همسرتان را درک کنید لازمه آن این است که به صحبت های او به صورت فعالانه گوش دهید .

اگر میخواهید از پیش داوری جلوگیری کنید در گوش دادن و توجه به حرف های همسرتان صبور باشید . گوش دادن نوعی احترام گذاشتن در روابط زناشویی نیز میباشد . یکی از تمرین هایی که در زوج درمانی به کار گرفته میشود گوش دادن فعال است . این روش توسط روانشناس انسانگرا کارل راجرز ابداع شد . اگر فکر میکنید که گوش دادن این است که در زمان گفتگو با یکدیگر ساکت باشید ، دچار سوء تفاهم شده اید . روابط زناشویی نیازمند نیتی واقعی برای گوش دادن است .


بیشتر بخوانید: مشاوره مسائل زناشویی


مشکلات رایج در روابط زناشویی

در روابط زناشویی بسیاری از افراد ، درگیر گوش دادن کاذب می شوند . در این نوع گوش دادن هدف کمک کردن نیست بلکه صرفاً آرام کردن اوضاع است که در بسیاری از مواقع بی اعتنایی تلقی می شود . در روابط زناشویی یکی از اهداف این است که موانعی که برای گوش سپردن به طرف مقابل پیش می آید ، رفع گردد .

یکی از مهم ترین این موانع عدم اعتماد و عدم توجه است . این زمانی اتفاق می افتد که افراد به جای اینکه به حرف های همسر خود گوش دهند ، به این فکر میکنند که پشت حرف های او چه چیزی پنهان شده است . در کل به جای گوش دادن ، ابعاد مختلف حرف های او را تعبیر می کنند . زمانی که شما اینگونه رفتار می کنید در واقع به حدس ها و پیش داوری های خود اولویت می دهید . نتیجه این چنین حالتی ، نادیده گرفتن شریک زندگی است .


بیشتر بخوانید: خیانت در زندگی زناشویی


روابط زناشویی,مشکلات روابط زناشویی,

ذهن خوانی در روابط زناشویی

در روابط زناشویی ذهن خوانی احساس صمیمت را تبخیر میکند . بر فرض مثال : علی به همسرش میگوید هر نوع آرایش کنی ، واقعا زیبا به نظر میرسی . هر طوری خواستی آرایش کن . همسرش ممکن است فکر کند پس من اینقدر بدقیافه هستم که هیچ نوع آرایش در جذابیت من تاثیری ندارد . در روابط زناشویی موفق ، نباید آنچه را که در نظر دارید بگویید ، پیش بینی کنید که همسرتان در جواب چه خواهد گفت . این مورد زمانی با اهمیت تر خواهد شد که افراد ، درگیر افکار منفی و کلیشه ای در مورد خود باشند . در روابط زناشویی مهم است که به صورت انتخابی حرف های یکدیگر را تفکیک نکنید . مثلا شما زمانی که همسرتان در مورد خرید مبل صحبت میکند ب حرف های او گوش دهید .


بیشتر بخوانید: راهکارهای مشاوره زناشویی تلفنی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه روابط زناشویی چیست ؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

چه کارهایی در روابط زناشویی ممنوع است

کارهای ممنون در روابط زناشویی اقسام مختلفی دارند . بعضی اوقات افراد به حرف های همسر خود گوش میدهند . اما صرفاً به دلیل برچسب زدن منفی و سرزنش کردن فقط به حرف های او گوش میدهند تا به خود ثابت کنند واقعا یک نادان است . در روابط زناشویی موفق جایی برای حواس پرتی نیست ، جایی برای توقف گوش دادن نیست . اگر توجه به حرف های یکدیگر به عملی مشکل تبدیل شده است نشانه ای از یک بحران در روابط زناشویی است .

اگر شما میخواهید روابط زناشویی موفق را تجربه کنید جملات تان را تکمیل کنید . جایی برای تفسیر حرف های یکدیگر نگذارید . زود نخواهید فردی که از نظر شما اشتباه میکند را نصیحت کنید . گاهی اوقات افراد حس میکنند یا خود را در وضعیتی ناچار میبینند که راه حلی را برای زندگی خود بیابند . اما در همین اثنا در گوش کردن به حرف ها ، نیازها و احساسات طرف مقابل غافل می شود .


بیشتر بخوانید: دلیل دلزدگی زناشویی


ویژگی های یک زندگی زناشویی موفق

در یک زندگی زناشویی موفق ، افراد صرفاً زمانی که میخواهند مشاجره کنند با یکدیگر ، تعامل نمیکنند . در این وضعیت افراد بدون توجه به اینکه دیگری چه میگوید صرفاً از گفته های خود به صورت لجوجانه دفاع میکنند . این در زبان عامیانه ما اینگونه طرح میشود که هر چه من بگویم او چندتا روش میزاره و تحویلم میده ! آموزش روابط زناشویی با توجه به مدرن شد سبک زندگی جامعه به امری ضروری تبدیل شده است . یکی از اهداف آموزش روابط زناشویی این است که بدانید شما صددرصد بدون اشتباه و کامل نیستید . زمانی که اشتباه میکنید نباید بترسید که شریک زندگی شما ، حال نقطه ضعفی از شما بدست آورده و ممکن است در سایر موقعیت ها از آن سوءاستفاده کند . استرس به خود راه ندهید . داد و فریاد نکنید . یادتان باشد لازم نیست دروغ بگویید . از این بحث به موضوع دیگری پرواز نکنید .


بیشتر بخوانید: مشاوره زندگی مشترک


موقعیت مذاکره را ترک نکنید

موقعیت مذاکره و صحبت کردن را ترک نکنید و حالت قهر به خود نگیرید . لازم نیست دروغ بگویید یا به طرف مقابل تهمت بزنید . یا با انتقاد بیجا و بی ربط فرافکنی کنید . همسر خود را به عنوان طرف دیگر رینگ در نظر نگیرید . اگر اینگونه فکر کنید اوضاع هر لحظه به بحران نزدیک تر میشود . و یافتن راه حل به مراتب مشکل تر خواهد شد . مثلا لیلا از علی میپرسد چند وقت است که مسافرت نرفته ایم . علی به سرعت این حرف لیلا را انتقاد تلقی میکند و شروع به داد و بیداد میکند که مسافرت هم اکنون جایی در اولویت های زندگی ما ندارد . یا کسانی را میشناسم که چند سال است به مسافرت نرفته اند و به این ترتیب موضوعی ساده به سرعت به یک درگیری تمام عیار تبدیل خواهد شد .

گاهی اوقات افراد فکر میکنند زمانی که مخاطب بحث ، خود آنها باشند در موقعیت ضعف قرار دارند . در نتیجه فرض می کنند باید از این مهلکه فرار کنند . در این حالت خیلی سریع موضوع را به چیز نامربوطی میکشانند یا با آن مزاح میکنند . اینجا در واقع آن فرد کمکی به حل مشکل نمیکند . بلکه طوری رفتار میکند که از جانب همسرش نوعی بی اعتنایی تلقی میشود . برای مثال زینب به آرش میگوید شبها زود تر به خانه بیا تا شام را در کنار هم بخوریم و او به جای گوش دادن به نگرانی مهسا ، این بحث را پیش میکشد که وضعیت کاری او جوابگوی هزینه های زندگی نیست . او از این جهت استرس زیادی را تحمل میکند . بدین گونه سوال یا مسئله ای دیگر پاسخ داده میشود .


بیشتر بخوانید: حل مشکلات زناشویی زوج های جوان


آموزش روابط زناشویی,وظیفه مرد در روابط زناشویی,

آموزش روابط زناشویی

آموزش روابط زناشویی بر این نکته نیز تاکید میکند که خیلی زود همدردی نکنید . وسط صحبت های او نیایید . بر فرض مثال تا او شروع به طرح مشکل میکند ، همسر او سریع میگوید بله میدانم خیالت راحت ، درستش میکنم . در این حالت به حدی حمایتگر جلوه میکند که دیگر مجالی برای بیان صحبت های شریک زندگی شما باقی نمیماند . وظیفه مرد در روابط زناشویی پیروی از رهنمودهایی است که ارتباط سالم با همسرش را تقویت میکند . که اگر این کار به صورت کامل انجام شود میزان نارضایتی از زندگی زناشویی کاهش می یابد . و در عوض رضایت از زندگی به صورت قابل ملاحظه ای رشد می کند .


بیشتر بخوانید: زندگی زناشویی موفق و عاشقانه چگونه است ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه روابط زناشویی چیست ؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

چگونه رابطه زناشویی پایدارتری داشته باشیم ؟

برای داشتن روابط زناشویی پایدار ، از برچسب زدن ابداً استفاده نکنید . زمانی که شما نسبت زشت و توهین آمیزی به شریک زندگی خود میدهید . خواسته یا ناخواسته او را لگد مال کرده اید . مانند : کودن ، بی مصرف ، بی عرضه ، خنگول . ممکن است فکر کنید این ها تنبیه و مجازات مناسبی است در مقابل بعضی رفتارها اما درواقع اعتماد و صمیمت را تخریب میکند .

به عنوان یک اصل مهم در مشاوره ازدواج نیز به آن پرداخته میشود باید از سرزنش کردن یکدیگر خودداری کنید . به یکدیگر اتهام نزنید . مانند اینکه به شریک زندگی خود بگویید اولویت زندگی ات کارت است نه خانواده . معنای پنهانی این جملات این است که داری به ما صدمه میزنی . یک ارتباط سالم به جای گذشته بر حال تمرکز میکند . و یک ارتباط معیوب در گذشته سیر میکند . تو سال گذشته هم از این کارها کردی . پیام مخفی این نوع جملات این است که در هر حال بهتر نمیشوی . وقتی ارتباط زوجین سالم باشد باعث میشود که زوجین حس علاقه بیشتری به هم داشته باشند . هدف اینجا کمک کردن است نه تخریب کردن . اگر میخواهید ارتباط سالمی داشته باشید خط قرمز زندگی شما باید مقایسه کردن باشد . چون هدف مقایسه کردن تنبیه کردن است .


بیشتر بخوانید: مشکلات زناشویی زنان و مردان چیست ؟


وظیفه مرد در روابط زناشویی

وظیفه مرد در رابطه زناشویی این است که در قدم نخست از جملات دوپهلو پرهیز کند . جملات تند و توهین آمیز یعنی همسر شما دارای نقص است . مانند اینکه رفتار بچه گانه داری . مثل همیشه بی مسئولیت ، فکر خودتی و … . این جملات اعتماد به نفس همسر شما را نشانه رفته است . در این حالت به آخرین چیزی که میتوانید فکر کنید صمیمیت است .


بیشتر بخوانید:وظایف مرد در برابر همسر و خانواده چیست


وظیفه زن در روابط زناشویی

وظیفه زن در روابط زناشویی

وظیفه زن در رابطه زناشویی می تواند این باشد که از تهدید کردن شوهر خودداری ورزد . اگر امشب پیش دوستانت بروی شاید دیگر من خانه نمانم . این هم پیامش مجازات کردن است . به جای اینکه به سمت مقابل گارد بگیرید ، احساسات تان را با شریک زندگی خود درمیان بگذارید . آنها را برای او توصیف کنید . از کلمات واضح و تاثیرگذار برای این احساسات بهره بگیرید . از احساسات خود به عنوان یک سلاح بهره نگیرید .

بعضی اوقات وظیفه زن در روابط زناشویی این است که با زبان بدن خود این پیام را به شریک زندگی خود منتقل کنید که راغب به یک ارتباط سازنده هستید . زمانی که اخم میکنید یا با تنفر مینگرید پرواضح است که مایل به برقراری ارتباط نیستید . خانم ها وقتی میخواهند صحبت کنند میبایست پیام هایشان را به صورت کامل و همچنین واضح بیان کنند . در نتیجه نیازهای خود را به خوبی به طرف مقابل بگویند و سعی کنند از سوءتعبیر برای شریک زندگی خود جلوگیری کنند . شما نباید فکر کنید که همسرتان خود میبایست دک کند که در ذهن شما چه میگذرد .


بیشتر بخوانید: مشکلات زندگی مشترک چیست ؟


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره زناشویی و زندگی مشترک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Marital Relationships

براي مشاوره در زمينه روابط زناشویی چیست ؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉