کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

مراحل درخواست طلاق
3.3/5 - (3 امتیاز)

مراحل طلاق

مراحل طلاق در انواع طلاق با هم متفاوت است و بستگی به شرایط روند پرونده و مکان دادرسی پرونده نیز دارد . ما در این جا مراحل طلاق را برای طلاق از طرف زن بررسی میکنیم چرا که طلاق توافقی طلاق از طرف زوجه محسوب نمیشود و به توافق زوجین است . همچین در طلاقی که زن حق طلاق دارد و در خواست طلاق میدهد طلاق از طرف زوجه در نظر گرفته نمیشود و در قالب طلاق توافقی پیگیری میشود چرا که مرد به صورت توافقی حق طلاق را به همسر خود داده است .


بیشتر بخوانید:شرایط طلاق توافقی چیست ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مراحل درخواست طلاق از طرف زن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مراحل درخواست طلاق چگونه است ؟

مراحل طلاق به صورت کلی طی سه مرحله که میانگین یک سال طول میکشد انجام میشود که این سه مرحله در صورت اعتراض یکی از زوجین به رای صادره یا اعتراض هردوی آن ها صورت گرفته میشود و ممکن است اعتراضی صورت نگیرد و در همان مرحله اول رای طلاق صادر و ثبت شود . مراحل طلاق در گام اول بدوی میباشد و در دادگاه عادی خانواده دادرسی میشود . اما اگر یکی از طرفین به رای دادگاه معترض باشد پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده میشود و مورد بررسی بیشتری قرار میگیرد .

به طور معمول پس از بیست روز رای دادگاه تجدید نظر اعلام میشود و نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که زوجین در دادگاه تجدید نظر شرکت نمیکنند و خود اعضای مربوطه دادگاه طی جلساتی پرونده را بررسی میکنند و رای خود را اعلام میکند ، اگر طرفین به رای دادگاه تجدید نظر هم معترض باشند در گام بعدی مراحل طلاق پرونده به دادگاه دیوان عالی کشور ارجاع داده میشود و پس از بررسی و اصلاح مجددا به دادگاه تجدید نظر برگشت داده میشود و رای نهایی صادر میشود .


بیشتر بخوانید:طلاق به خاطر خیانت همسر


از طرف زن

مراحل درخواست طلاق

مراحل درخواست طلاق در مقیاس کوچک تر اگر بخواهد بیان شود تحت شرایطی ممکن است تفاوت داشته باشد . برای مثال روند پرونده با وجود وکیل آسان تر است و حتی ممکن است نیاز به حضور فرد در هیچ مرحله ای نباشد . بهترین و مناسب ترین اقدام این است که اگر تصمیم به طلاق گرفته اید با مشاوره طلاق یا همکاری و مشورت یک وکیل طلاق از مراحل و نکات و قوانین آن آگاه شوید چرا که عدم آگاهی در این زمینه ممکن است باعث شود برخی از حقوق خود را پایمال کنید یا تصمیماتی بگیرید که امکان تصحیح ان ها بسیار سخت و حتی غیر ممکن باشد .

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی میتواند تمام اطلاعات لازم را در زمینه مراحل طلاق و نکات کلیدی آن را در اختیار شما قرار دهد تا آگاهانه تر قدم بردارید ، رسالت این مراکز کمک به بهبود و تداوم زندگی مشترک شما است و هرگز شما را به طلاق تشویق نخواهد کرد اما افرادی هستند که ادامه زندگی مشترک برای شخصیت ، موقعیت ، وضعیت روحی روانی و سلامت جسمی آن ها خطرناک است و حقوق ان ها در زندگی مشترک رعایت نمیشود و مورد ظلم واقع شده اند ، مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی به این افراد کمک میکند که با اطلاعات و آگاهی لازم در مسیر طلاق حقوقشان ضایع نشود و آسیب بیشتری متوجه این افراد و آینده آن ها نشود .


بیشتر بخوانید:نشانه ها و علائم طلاق عاطفی چیست ؟


شرایط و مراحل طلاق

شرایط و مراحل طلاق در این جا را برای طلاقی در نظر میگیریم که از طرف زوجه باشد . شرایط و مراحل طلاق طی یک پرونده ممکن است با پرونده دیگر متفاوت باشد . البته مراحل از آنجایی که پیرو قوانین مشخص هستند تفاوت چندانی ندارند و در موارد جزئی ممکن است در یک شهر یا یک شعبه با شهر و شعبه دیگر تفاوت هایی داشته باشد اما شرایط ویژه و منحصر به فرد هر رابطه و زندگی زناشویی میتواند روند دادرسی خاص خود را داشته باشد . شرایط و مراحل طلاق در یک چهار چوب کلی و تعیین شده حرکت میکنند و اگر تصمیم به طلاق گرفته اید یا باید خود اطلاعات و علم کافی از این شرایط و مراحل داشته باشید یا یک وکیل طلاق وکلات پرونده شما را به عهده بگیرد تا ضرر و زیان بیشتری متوجه شما نشود .

مراحل درخواست طلاق

قوانین و مراحل طلاق

طبق قانون فقهی حق طلاق در فرهنگ ما بر عهده مرد است و مرد میتواند هر زمان که خواست با طی مراحل و حفظ حقوق و شرایط همسر خود را طلاق دهد . اما شرایطی و قوانینی هم وجود دارد که این امکان را به زوجه بدهد تا طلاق خود را بگیرد . اگر دقت کرده باشید در سند ازدواج 12 شرط کپی شده وجود دارد ، این شرایط در مورد مسائلی هستند که ثابت کردن هر کدام از آن ها در دادگاه میتواند حق طلاق را به شما بدهد این شرایط شامل بچه دار نشدن زوج پس از 5 سال ، مریضی های سخت یا مسری زوج ، مجازات زندان بیش از پنج سال برای مرد ، سوء رفتار مرد و . . .

اگر زن در دادگاه بتواند هر کدام از این موارد را به اثبات برساند حق طلاق با او است و در مورد مهریه هم میتواند وکیل شوهر خود شود و مقدار بذل مهریه را برای خود تعیین کند . اما شرایط دیگری نیز وجود دارد که اثبات آن نیز در دادگاه حق طلاق با زن است و آن شرایط عسر و حرج است یعنی شرایطی که ادامه زندگی مشترک برای زن سخت و طاقت فرسا باشد که تشخیص این شرایط به عهده دادگاه است که با توجه به عرف و موقعیت زندگی زن متفاوت است . اگر زن تحت شرایط عسر و حرج طلاق بگیر در مورد مهریه هم حق بذل و دریافت دارد اما مقدار بذل مهریه یا دریافت آن با دخالت و مصلحت اندیشی قاضی صورت میگیرد . با توجه به موارد فوق شرایط و مراحل طلاق به طوری کلی به این صورت میباشد .

مراحل طلاق بدون وکیل

مراحل طلاق بدون وکیل یکی از کوتاهی هایی است که شما در قبال حقوق خود در جریان طلاق میتوانید انجام دهید . مراحل طلاق بدون وکیل تنها زمانی توجیه پذیر است که شما به عنوان یک زن از روند مراحل و ماده ها و تبصره های مربوطه آگاه باشید چرا که قانون زمانی که پای کانون خانواده در میان است بسیار ظریف نگارش شده است . اقدام خود سرانه و غیر آگاهانه شما ممکن است حقوق شمارا در جریان پرونده ضایع کند و یا باعث شود تصمیمی بگیرید که به ضرر شما تمام شود و راه جبرانی هم نداشته باشد . به طور کل در هر فعالیتی اگر فرد تخصص و اطلاعات کافی را نداشته باشد باید به متخصص آن مسئله رجوع کند و از تجربه و مهارت او استفاده کند .


بیشتر بخوانید:طلاق توافقی چگونه است ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه مراحل درخواست طلاق از طرف زن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

وکیل رایگان

جریان طلاق نیز از این قاعده مستثنا نمیباشد و کسی که در این زمینه میتواند آنچه که نیاز است را به ما گوش زد کند مشاوره خانواده ، مشاوره طلاق و یا وکیل است . مراحل طلاق بدون وکیل شما را از لحاظ روحی و جسمی خسته میکند اما با وجود وکیل در بسیاری از مراحل حتی نیاز به حضور خود شما نمیباشد . نکته ای که وجود دارد این است که برای بسیاری از افراد از نظر توان مالی امکان گرفتن وکیل نمیباشد ، که همین عدم آگاهی در این باره نیز حق شما را میتواند ضایع کند چرا که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران هر فرد حق دارد در جریان دادرسی پرونده خود وکیل داشته باشد . قانون برای افرادی که توان مالی گرفتن وکیل را ندارند وکیل رایگان در اختیار قرار میدهد .

دو نوع وکیل در این جریان وجود دارد ، وکیل تسخیری برای پرونده های کیفری و وکیل معاضدتی که برای پرونده های حقوقی میباشد . اگر توان مالی گرفتن وکیل را ندارید باید از محضر دادگاه تقاضای وکیل کنید و دادگاه به کانون وکلا ارجاع میدهد و کانون وکلا برای شما وکیل معاضدتی در نظر میگیرد . اگر در مورد دست مزد وکیل کنج کاو هستید ، در واقع چنین پرونده هایی رایگان به وکیل ارجاع داده میشوند اما اگر پرونده به نفع موکل تمام شود طرف مقابل موکل یا همان محکوم علیه باید حق الوکاله وکیل را نیز پرداخت کند .

از طرف زن

مراحل درخواست طلاق

مراحل در خواست طلاق در مراحل اولیه تقریبا مشابه است ولی مراحل طلاق با توجه به نوع طلاق متفاوت میشود . مراحل در خواست طلاق با ثبت در خواست طلاق در دفتر خدمات قضایی شروع میشود . برای ثبت در خواست هم باید مدارک لازم را به همراه داشته باشید . سپس دفتر خدمات قضایی در خواست را به دادگاه خانواده ارجاع میدهد و دادگاه خانواده پسس از بررسی شما را برای رسیدگی احضار میکند .

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

مراحل درخواست طلاق از طرف زن در صورتی که حق طلاق با زن نباشد حساسیت های خاص خودش را دارد . پس از اقدامات اولیه و ثبت درخواست طلاق در دفتر خدمات قضایی و احضار در دادگاه زن باید دلیل محکمه پسندی را برای درخواست خود داشته باشد که این دلایل همانطور که اشاره شد یا باید جزء موارد قید شده در سند ازدواج باشد یا جزء شرایط عسر و حرج . بهتر است پس از درخواست با وکیل مجرب شرایط را بررسی کنید تا ببینید از کدام یک میتوان در دادگاه استفاده کرد . مراحل درخواست طلاق از طرف زن معمولا در سه مرحله پایان میابد ( دادگاه بدوی ، دادگاه تجدید نظر ، دادگاه دیوان عالی ) .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره طلاقبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:The Top Things Every Woman (and Her Husband) Should …

براي مشاوره در زمينه مراحل درخواست طلاق از طرف زن

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉