کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

با نوجوان بی ادب چگونه برخورد کنیم؟

نوجوان بی ادب
3.2/5 - (5 امتیاز)

خصوصیات نوجوان بی ادب چیست؟

نوجوان بی ادب کسی است که به صورت کاملا واضح نسبت به والدین و اجتماع سرکش است. در برخی خانواده ها حتی نوجوان کاملا غیر قابل کنترل می شود و نیاز به کمک مشاوره برای نوجوانان دارد. این نوجوان عمدا از اطاعت والدین یا افراد بزرگتر از خود، خودداری کرده و در بسیاری از موارد با الفاظ زشت و رکیک با آن ها صحبت می کند. تربیت نوجوان بی ادب کار بسیار سختی است. البته دوره نوجوانی دوران سرکشی است. فشار روحی و تحصیلی، انتخاب مسیر زندگی و دوران بلوغ و دوستان ناباب همه این ها مشکلاتی است که باید نوجوان با آن دست و پنجه نرم کند. به همین دلیل اختلافات میان نوجوانان و والدین در این دوره، دوچندان می شود.

برخی دیگر از نوجوانان به جای سرکشی ترجیح می دهند که در خود بروند و گوشه گیر شوند. این نوجوانان دچار افسردگی می شوند. در این صورت هم نیاز به مشاوره روانشناسی دارند چون والدین می ترسند که این حالت نوجوان ادامه دار شود. این دوران در برخی نوجوانان قطعی و در برخی دیگر تا دوران جوانی نیز ادامه دارد. قطعا در افرادی که دوران نوجوانی سختی داشته اند. ادامه زندگی و حتی تشکیل خانواده و برقراری ارتباط با اجتماع نیز برای آن ها سخت خواهد بود و نیاز به مشاوره خانواده در این افراد حس می شود. به همین دلیل به خانواده ها توصیه می شود که علت سرکشی و بی ادبی نوجوانان را بشناسند.

چگونه با نوجوان بی ادب برخورد کنیم؟

چگونگی برخورد با نوجوان بی ادب کار بسیار پیچیده و سختی است. اما معمولا در برخورد و تربیت نوجوان بی ادب یک سری راهکار است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  • متقابلا با آن ها بدرفتاری نکنید و سعی کنید با آرامش خود، آن ها را آرام کنید. بدرفتاری را با بدرفتاری و فحش و ناسزا جواب ندهید. درست است که کمی سخت است اما اگر به این مورد توجه بیشتری داشته باشید، قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • برای نوجوانمان وقت بیشتری اختصاص دهیم. با آن ها درد و دل کنیم، صحبت کنیم و در مورد مشکلاتشان حرف بزنیم و از معلمان آن ها بخواهیم که وقت بیشتری به آن اختصاص دهیم.
  • برای هر کار خوب نوجوان او را تشویق کنیم. اگر نکات منفی او را دیدیم، نقاط مثبت او را هم ببینیم.
  • سعی کنید در غم ها و شادی های او شریک باشیم. از مهم ترین عامل در چگونگی برخورد با نوجوان بی ادب این است که توجه کنید. اهمیت بدهید. اجازه دهید نوجوان بداند که برای شما مهم است.
  • سعی کنید کارهای مهم را به فرزندانتان بسپارید و به آن ها بگویید” من به تو اعتماد دارم”
  • سعی کنید آرامش را در خانه حفظ کنید. حفظ آرامش و ایجاد محیطی آرام و امن، در روح و روان نوجوان اهمیت بسیاری دارد.
  • سعی کنید هفته ای یک بار با هم جلسه بگذارید. در این جلسه به مشکلات خانوادگی بپردازید و از خود نوجوان راهکار بخواهید و از او مشاوره بگیرید.

بیشتر بخوانید:راهکار های مشاوره تلفنی خانواده چیست؟



بیشتر بخوانید: راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟


نوجوان

برخورد اشتباه با نوجوان بی ادب چطور است؟

برخورد اشتباه با نوجوان بی ادب باعث بدتر شدن و بی ادب تر شدن نوجوان می شود. از جمله برخورد اشتباه با نوجوان بی ادب شامل موارد زیر است:

  • هرگز فرزندانتان را با هم مقایسه نکنید. مثلا از جملاتی مثل چرا نمی توانی مثل این باشی، چرا مثل پسر فامیل نیستی، چرا مثل خواهر و برادرت نیستی… در این صورت علاوه بر اینکه نوجوان سرخورده و سرکش می شود علاوه بر آن میان افرادی که با آن ها مقایسه شده و رقابت ناسالمی داشته باشد.
  • بیش از حد به او بها ندهید. بسیاری از والدین هرچه نوجوانشان بخواهند در اختیار آن ها قرار می دهند. باید به شما هشدار داد که با این کار فرزندی لوس و سرکش بار خواهید آورد. اجازه دهید گاهی حس نداشتن را داشته باشند تا خودشان با دستان خودشان چیزهایی که می خواهند به دست بیاورند و روی پای خودشان بایستند.
  • والدین فکر می کنند که همه چیز را می دانند، در بعضی موارد بهتر است در مورد تربیت نوجوان از یک مشاوره نوجوان کمک بگیرند. مثلا باید ها و نباید ها را روی کاغذ بنویسید و طبق آن رفتار کنید.

نحوه درست برخورد با اشتباهات نوجوانان چگونه است؟

  • نحوه درست برخورد با اشتباهات نوجوانان نیاز به درک والدین دارد. والدین باید نوجوانانشان را درک کنند زیرا او وارد سخت ترین مرحله زندگی اش ( بلوغ و خودشناسی) شده. مرحله ای که هویت نوجوان را تشکیل می دهند. به همین دلیل سرزنش و تحقیر وتمسخر شما والدین درهنگام انجام اشتباه نوجوان کار را بدتر از قبل می کند و باعث می شود از شما دورتر شود.
  • صمیمیت : ایجاد دوستی و صمیمت با نوجوان از مهم ترین واکنش ها در نحوه برخورد با اشتباه نوجوانان است. اگر با فرزندانتان به اصطلاح دوست باشید و خود را از نقش والدین کمی پایین تر بیاورید، احتمال رسیدن به این نتیجه بیشتر است. این موضوع باعث می شود نوجوان از شما الگو برداری کند و علاوه بر این کمبود محبت نداشته باشد.
  • به نوجوان اجازه دهید تا جبران کند

این موضوع باعث می شودکه نوجوان اشتباه خود را بهتر بپذیرد و در جهت جبران آن بر بیاید.

علت بی احترامی نوجوانان به والدین چیست؟

علت بی احترامی نوجوانان به والدین، این است که در خانواده هیچ کس جایگاه خود را نمی داند. مثلا والدین سطح خود را پایین می آورند. نوجوان از کودکی به خود اجازه می دهد که به والدین خود توهین کند. اگر یکبار به نوعی برخورد شود که کودک اجازه بی حرمتی را به خود ندهد، نوجوان هم احترام والدینش را حفظ می کند. علاوه بر آن والدین نیز باید احترام نوجوان را داشته باشند.

سرزنش کردن بیش از حد علت بی احترامی نوجوانان به والدین است. سعی کنید اشتباه نوجوان را مدام به سرش نزیند. با این کار او سرخورده تر خواهد شد.

نحوه تعامل با نوجوان گستاخ

نحوه تعامل با نوجوان گستاخ به این صورت است که والدین محدودیت های زیادی برای آن ها قرار ندهند. والدین این موضوع را بپذیرند که این دوران برای هر نوجوانی پیش می آید. به همین دلیل برای تربیت درست اول باید آرامش خود را حفظ کنید. حفظ آرامش اولین گام درنحوه تعامل با نوجوان گستاخ است. قدم بعدی صحبت کردن و گفتگو است. اگر موارد زیر هیچ تاثیری نداشت و می توانید به مشاوره خانواده مراجعه کنید و از او راهکار بخواهید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه با نوجوان بی ادب چگونه برخورد کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ب ادب

سوالات متداول

مدتی است فرزند من گوشه گیر شده و افت تحصیلی پیدا کرده. این مشکل را چطور حل کنیم؟

در ابتدا بهتر است با نوجوانان صحبت کنید. علت را ریشه یابی کنید. هیچ چیز مثل گفتگوی صمیمانه تاثیر گذار نیست. اگر با گفتگو نتیجه نگرفتید حتما به مشاوره نوجوان مراجعه کنید.

پسرم 16 سالشه و اخیرا خیلی سرکش و بی ادب شده و اخیرا متوجه شدم که سیگار هم می کشد. چه کنم؟

برای مواردی مثل شما بهتر است فرزندانتان را به مشاوره روانشناس ببرید. او می تواند علت را ریشه یابی کند.

نوجوانی دارم که هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارد. لطفا راهنمایی کنید چطور باهاش برخورد کنم؟

این نوع رفتار طبیعی است. مدتی به او کمک کنید و به او آرامش دهید. مشاوره تحصیلی و روانشناس کمک می کند و علت را ریشه یابی می کند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.منبع: (How to Deal With a Disrespectful Teenager: 10 Tips for …)

براي مشاوره در زمينه با نوجوان بی ادب چگونه برخورد کنیم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 8 نظر:

  1. سلام پسری ۱۵رساله دارم بسیار حاضر جواب گستاخ وبی ادب البته تمام این اخلاقیات رو دررخانه داره ولی در بیرون از خانه ومدرسه بسیار بچه خوب وارومی هست جدیدا دست کجی میکنه واز از خونه بدون اجازه پول میبره باید بعد هم زود اعتراف میکنه وفورا معذرت خواهی میکنه باید چه کار کنیم

  2. بااین نسل کجا میخواییم بریم….خدابه داد برسه…والا ما هم نوجوان بودیم…من از نوجوانی کارمیکردم خرج خونه میدادم….

  3. سلام‌من دخترم ۱۷ سالشه از بچگی عادت داشت خیلی دروغ میگفت واسه چیزای عادی هم دروغ میگفت یه سه سال خوب شده بود ولی باز شروع کرده هم دروغ میگه هم پول نقد باشه بر میداره حتی اگر احتیاج نداشته باشه چند بار امتحانش کردم میدونم بر میداره ولی قسم دروغ میخوره حتی با چندتا خط به خودش پیام میده و همه اون خطا رو تو گروه دوستاش عضو کرده و یه مدت جواب دوستاشو نمیده تا نگران بشن بعد با یکی از همون خطا پیام میده مثلا من پیشش بودم حالش خوب نیست و از این حرفا جای چندتا دوست و بازی می‌کنه و دروغ میگه جدیدا هم که میگه من به هم نوع خودم گرایش دارم دیگه نمیدونم چه کار کنم شاید خدا قهرش بگیره ولی همیشه میگم کاش زودتر بمیره خسته شدم دیگه پدرش ادم عصبی تا یه خطا ازش میبینه تا یه هفته غر میشنویم ادای پسرا رو در میاره موهاشو پسرونه میزنه لات لانی راه میره نمیدونم چه کار کنم

  4. من خودم که مادرشم یه اشتباهی کردم تو زندگیم هر وقت ‌‌دختر پاش گیر گرفته زود اشتباه منو به سرم میزنه بعدش من سکوت میکنم لطفا راهنمایی کنید

  5. سلام پسر بیست سه ساله دارم ساکن شهر امل هستم پسرم خیلی حرفهای بد مزنه همیشه در خانه هست دنبال کار و درامد نیست ادعا زیادی داره هم چیز ازما می خواد یک مشاوره خوب در امل به ما معرفی کنید تشکر

  6. سلام من یک برادر کوچک تر دارم ۱۵ سالشه که اصلا احتراممو نگه نمیداره تازه ۵ سال فاصله سنیمونه نه فقط من احترام پدر و مادرمم هم همینطور من همین امروز برای این کار به این سایت مراجعه کردم مطالبی رو که گذاشتید رو اجرا میکنم راهکارهای خوبی هم هستند امیدوارم جواب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉