کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

نیازهای جنسی نوجوانان|حل مسائل جنسی نوجوانان چگونه ممکن است؟

آموزش نیازهای جنسی به نوجوانان
2.5/5 - (17 امتیاز)

آموزش مسائل جنسی به نوجوانانمان اهمیت دارد

نیازهای جنسی نوجوانان از مهمترین چالش ها ودغدغه های خانواده ها خصوصا خانواده های ایرانی است. پدر و مادرها معمولا درباره انتقال درست اطلاعات مسائل جنسی به فرزندانشان، با مشکل مواجه می شوند. حتما با خودتان فکر میکنید که چه لزومی دارد که والدین درباره این مسائل با فرزندانشان صحبت کنند. شما خواننده عزیزی که این مقاله را میخوانید اطلاعات خود را درباره مسائل جنسی از کجا گرفته اید؟ از دوستان و آشنایان؟ جالب است بدانید بعضی از افراد همه چیز را با نگاه کردن سایت ها و فیلم های مستهجن متوجه می شوند.

به جرات میتوان گفت که مخرب ترین راه های آموزش جنسی همین هاست.

خیلی از افرادی که سنین 30 سال به بالا هستند معمولا در سن 20 تا 28 سال، تازه اندام تناسلی خود را بهتر می شناسند. در حالی که اگر در نوجوانی و سن نیاز جنسی نوجوانان اطلاعاتشان را بالا می بردند قطعا روی خود مدیریت و کنترل بهتری داشتند. بسیاری از این آسیب های جنسی خصوصا در دختران نوجوان به دلیل عدم اطلاع از اندام جنسی است. محدودیت را در این زمینه کنار بگذارید.

مسائل جنسی باید از سن 12 سالگی به نوجوان آموزش داده شود.

اگر نمی توانید و از پس این مسئولیت بر نمی آیید اجازه دهید مشاوره نوجوان این کار را انجام دهد. به نوجوانان هم توصیه می کنیم خودتان از والدینتان سوال کنید. اگر نمی توانید سوال کنید حتما به مشاوره فردی مراجعه کنید و مهارت های جنسی خود را بالا ببرید. نیاز جنسی توام با رفتار پر خطر است. تمام تلاش ما این است که دوران نوجوانی تان را با کمترین میزان آسیب و به سلامت طی کنید.


بیشتر بخوانید: بلوغ پسران| حل مشکلات بلوغ جنس پسران چگونه ممکن است؟


برخورد با نیازهای جنسی نوجوانان چگونه باید باشد؟

  • گام اول در برخورد با نیازهای جنسی نوجوانان این است که بدانیم مطرح کردن اینگونه مسائل نه تنها زشت نیست بلکه در سلامت جنسی خود نوجوان نقش بسیار مهمی دارد . متاسفانه دستگاههای آموزشی و معلمان که خانواده دوم نوجوانان هستند، روی این مسائل مانور نمی دهند. تنها یک یا چند مشاوره تحصیلی در مدرسه به انتخاب رشته یا مشکلات درسی نوجوانان کمک می کنند. به همین دلیل مسئولیت والدین چند برابر می شود.

والدین موظف هستند تا پاسخ مناسبی برای ابهامات جنسی نوجوانان داشته باشند.

خوب در شرایطی که نوجوان بیشتر اوقات خود را با همسن و سالان خود سپری می کند قطعا از آن ها همه چیز را می آموزد اما با بدترین شیوه ممکن. علاوه بر تحریکات اشتباه جنسی ممکن است به بیماری های بدی نیز دچار شود.خود ارضایی، ارتباط جنسی با هم جنس یا جنس مخالف، دیدن فیلم های مستهجن، آموزش رفتن به سایت های غیر اخلاقی و …… نمونه های بارز فساد اخلاقی هستند که در بیشتر نوجوانان دیده میشود.

  • قدم بعدی صحبت کردن با نوجوان در مورد مسائل جنسی است. والدین باید آگاهی نوجوان را نسبت به تغییرات بدنشان بالا ببرند. والدین باید ارگان های تناسلی و مواردیکه در طی تحریکات جنسی اتفاق می افتد را به خوبی برای فرزندشان تشریح کنند. علاوه بر این خطرات جنسی را به طور آشکار برای فرزندانشان توضیح دهند.
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه نیازهای جنسی نوجوانان|حل مسائل جنسی نوجوانان چگونه ممکن است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

اهمیت آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

در برخورد با نیازهای جنسی نوجوانان این مسائل باید مطرح شود:

  • او باید در مورد ریز و درشت اندام تناسلیش اطلاعات کافی داشته باشد.
  • نوجوان باید عوارض خود ارضایی را بداند.
  • باید در مورد بیماری های مقاربتی جنسی و راه های انتقال آن ها آگاه باشد.
  • باید بداند که مضرات رفتن به سایت های غیر اخلاقی و دیدن فیلم های مستهجن چیست.

بحران نیازهای جنسی نوجوانان چیست؟

بحران نیازهای جنسی نوجوانان از سنین 11 سالگی شروع شده و در سنین 15 تا 17 سالگی به اوج خود می رسد. نوجوان در این سن نسبت به بدن خود بسیار حساس شده و حس ناشناخته ای در مورد اندام های جنسی اش دارد. این اولین مرحله از بحران است.

در مرحله دوم نوجوان متوجه تحریکات بدن خود می شود. این تحریکات ممکن است در خواب اتفاق بیافتد یا یک انزال غیر ارادی ببیند. یا ممکن است با دیدن جنس مخالف یا صحنه ای عاطفی حالش عوض شده و آلت تناسلی اش رشد کند و در دختران مایعی از آنها خارج شود. زمانی که علاقه به جنس مخالف پیدا می کند دوست دارد با او ارتباط داشته باشد.

تمام حرکات نوجوان از روی احساس است نه عقل. به همین دلیل بزرگترین شکست های عاطفی را در این سن می گیرند.

اگر عشق او عاطفی باشد کنار آمدن با این شرایط برای خود و برای والدینش آسان تر است. اما بحران نیاز جنسی نوجوانان از جایی آغاز می شود که تحریکات شهوانی او زیاد باشد. در این صورت مبارزه کردن با این تحریکات بسیار سخت است. برخی از نوجوانان نسبت به برخی دیگر گرم مزاج تر هستند و این موضوع مدیریت را سخت می کند.


بیشتر بخوانید:بلوغ دختران| بلوغ جنسی دختران را چگونه مدیریت کنیم؟


مشکلات دوران بلوغ نوجوانان چیست؟

مشکلات دوران بلوغ نوجوانان از دو بخش جسمی و روحی حائز اهمیت است.

  1. به لحاظ جسمی با تغییرات فاحش بدن، نوجوان دچار سردرگمی شده و بسیاری از مسائل برای او در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. در این شرایط اگر راهنمایی نباشد قطعا نمی تواند از این مرحله حساس به آسانی عبور کند.

  2. از لحاظ روحی و عاطفی به دلیل ترشح هورمون های جنسی، نوجوان سعی می کند به هر نحوی که شده پاسخ این تحریکات را بدهد. معمولا بیشتر خانواده ها از کجروی ها و اخلاق بد نوجوانشان به تنگ آمده اند و بسیاری از آن ها از مشاوره خانواده کمک می خواهند. در صورتی که اگر در ابتدا آگاهی های لازم به نوجوان داده می شد، مشکلاتشان خیلی کمتر از الان بود.

انحرافات هدفی : خودارضایی، تمایل به همجنسگرایی

انحرافات شدتی: بیماری هایی روانی جنسی و خشن بودن در روابط

انحرافات روشی : جنون، آزار جنسی خود یا دیگر آزاری جنسی

مهم ترین و شایع ترین مشکلات جنسی نوجوانان و دوران بلوغ آن هاست.

اهمیت بحران نیازهای جنسی نوجوانان

بلوغ جنسی چیست؟

نظر شما درباره بلوغ جنسی چیست؟ بلوغ جنسی ، یا همان دگرگونی جنسی مرحله ای از رشد و مرز میان کودکی و بزرگسالی است. رشد اندام های جنسی و ترشح هورمون های جنسی در این مرحله است. در دوران بلوغ دستگاه تولید مثل کار خود را آغاز می کنند. پسران در سن 11 تا 17 سالگی و دختران از 9 تا 16 سالگی به سن بلوغ جنسی می رسند. در این سن نوجوان نسبت به خودش شک دارد و از لحاظ شخصیتی بی ثبات خواهد شد وگاهی می ترسد. این زمان آغاز تحول جنسی است. چون نوجوان نمی تواند نیازهای جنسی اش را برآورده کند به شدت عصبی و پرخاشگر می شود.

برخورد والدین با نیازهای جنسی نوجوانان چگونه باید باشد؟

  • نحوه برخورد والدین با نیازهای جنسی نوجوانان باید به نحوی باشد که نوجوان را به انحراف نکشاند. مثلا به گونه ای صحبت شود که علاوه بر حفظ حرمت ها، تمام اطلاعات جزئی به نوجوان داده شود. اگر والدین نمی توانند رو در رو صحبت کنند بهتر است از پیامک یا نامه استفاده کنند. ولی سعی کنند کسی را واسطه این کار نکنند. این مورد بسیار مهم است. لحن و نوع برخورد با نوجوان درباره مسائل جنسی نیز مهم است.
  • به نوجوان مسئولیت بدهند. هر چه وظایف نوجوان بیشتر باشد فرصت کمتری برای خیالپردازی های جنسی پیدا می کند.
  • نوجوان را تشویق به ورزش کنند. ورزش یکی از مهم ترین عوامل در جلوگیری از ناهنجاری های جنسی است.
  • مصرف غذاهای تند و با ادویه، باعث تحریک جنسی بیشتر در نوجوانان می شود.
  • از محیط هایی که باعث تحریک جنسی می شود مثل میهمانی های آنچنانی یا پارتی ها باید خودداری شود.
  • روحیه دینی نوجوان را باید تقویت نمود.
  • رفتار زناشویی پدران ومادران باید در خفا باشد و حرمت ها و خطوط قرمز در خانه باید رعایت شود.

بحران هویتی و نیازهای جنسی نوجوانان

سوالات متداول

چگونه با دختران در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟

وظیفه آگاهی درباره مسائل جنسی دختران به عهده مادر یا خاله یا خواهر است. صحبت کردن با دختران باید بدون هیچ ملاحظه ای انجام شود اما شئونات کلامی و احترام و خط قرمزها در کلام کاملا رعایت شود. مادران باید درباره آناتومی بدن دخترانشان توضیح دهند. به عنوان مثال صحبت در رابطه با پرده بکارت و خطرات پاره شدن آن یکی از موارد مهمی است که حتما باید برای دختر کاملا توضیح داد.

چگونه با پسران در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟

نکته اول در مورد گفتگو با پسران این است که به او اجازه دهید که اطلاعاتی که در مورد مسائل جنسی دارد را به شما بگوید. اگر فکر می کنید اطلاعات او ناقص است آن را کامل کنید. اگر صحبت هایی که می کرد اشتباه بود آن را تصحیح کنید و اگر چیزی در زمینه جنسی نمی دانست باید از سیر تا پیاز آن را برای پسران بازگو کنید. از انحرافات جنسی گرفته تا رفتارهای پر خطری که امروزه تمام نوجوانان درگیر آن ها هستند. به نوجوان یاد دهید که فاصله او با دختر چگونه باید باشد و ارتباطات جنسی نامشروع چه پیامدهایی برای دو طرف به دنبال خواهد داشت. محیط هر چه صمیمی تر و نوع برخورد هر چه نرم تر باشد، بازده بیشتر خواهد بود.

چرا مسائل جنسی نوجوانان بحرانی شده است؟

می دانید که دوران بلوغ دوران پرچالشی است. اما در زمان های قدیم به علت در دسترس نبودن امکانات دوست یابی و محدود بودن ارتباطات، این دوران به راحتی سپری می شد. اما امروزه به دلیل گسترش وسایل ارتباط جمعی و نرم افزارهای دوست یابی، مدیریت و کنترل این دوران را غیر ممکن ساخته و روز به روز بیشتر شاهد فساد و فحشا هستیم. به همین دلیل مشاوران به والدین توصیه می کنند گوشی های همراه را در سن 17 سالگی به بعد در اختیار فرزندتان قرار دهید تا کمکی به حل این بحران کند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره نوجوانانبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید.

براي مشاوره در زمينه نیازهای جنسی نوجوانان|حل مسائل جنسی نوجوانان چگونه ممکن است؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 38 نظر:

  1. این یک معضل بزرگ هست اغلب مردان این موضوع را میدانند ، و از اینکه فرزند پسر نوجوان خودم را میبینم رنج میکشم، این که دین گفته فلان فقط حرف مفت و بی ربط هست، باید مثل تمام کشورهای آزاد این معضل هم حل شود ، اغلب بزه ماری، تجاوز قتل و مسایل اینگونه فقط بعلت سرکوب غریضه جنسی در نوجوانان در کشور ایران هست.

  2. عه میگم من 12سالمه همه هم کلاسی هام پریود میشن ولی من نه چیکارررر کنممم 😭

  3. سلام پسرم ۱۳ ساله و کلاس هشتم هست همیشه برایش جای سوال است که بچه چگونه بوجود میاد و پدر و مادر برای تولد فرزند چه کار می کنن و از ما سوال میکنه و ما نمی‌دانیم چگونه توضیح دهیم لطفا جواب بدهید

  4. ببین…پسرم…تون سن اوجشم…اصن هیچ کاریش نمیتونم کنم.
    افسرده شدم…وضعیت و موقیت اجتماعی ایران هم که خبر دارید.
    آخه چرا باید تحمل شه!؟
    باید رفع بشه!
    از این بیشتر حرص میخورم که همين الان که دارم تایپ میکنم…یکی هم سن من راحت داره اون ور دنیا نیازشو رفع میکنه…و منی که اینجا نشستمو دارم براتون از مشکل بزرگی که طبیعی و الهی هست میگم!
    بدبختیم دیگه چی بگم!

    الان میان میگن ازدواج کن…آخه کی تو این سن سال ، آدم عاقل ازدواج میکنه اونم ایران!

  5. بنظرتون چیکار کنم خیلی میل دارم از صب تاشب اذیت میشم نمیتونم تحمل کنم یه راهکار بگین

    1. باید سرت شلوغ باشه، وقت بیکاری نداشته باش، کلاسهای جورواجور مثل ورزش و… برو
      کارهای خونه رو زیاد انجام بده، مثل ظرف شستم، جاروکشیدن، غذا پختن

  6. متاسفم به شدت برای تمام افرادی که زیر این وب دیدگاه اضافه کردن و افسوس برای وجود تک تک شما که به این حد و شدت در فقر فرهنگی:جنسی، آگاهی، خودشناسی، خداشناسی و عدم شعور تعاملی قرار دارید که هنوزم درکی از مساعل جنسی ندارید و همچنین منو وادار کردید اولين دیدگاهمو توی یه سایت تایپ کنم _چرا که الان هم دیدگاه های کثیری از شما همچنان کودک مانده و به هیچ عنوان به بلوغ نرسیدید
    البته کاش کودک و پاک بودید لذا شما گمشدگان سفر روحید که با مرگ فقط به جای اولتون و پایین تر برمی‌گردید

  7. خیلی دشواره حرف زدن با نوجوان راجب موضوعات جنسی پدر ۵۱ ساله هستم و یه دختر۱۵ساله ویه پسر۱۷ ساله دارم سه ماه پیش
    تصادفی اومدم خونه دیدم باهم رفتن حموم .عمدا سکوت کردم بعد از یه ساعت دراومدن از حمام .آخه چجوری میتونم بهشون بگم من چه فکرایی میکنم .با چه بهانه ای سرحرفو بازکنم .خیلی سخته نوجوانا واقعا آسیب پذیرن .چی بگم خیلی سخته هر حرفی رو نمیشه راحت زد

  8. من همه چیو میدونم دربارهی اینا ۱۲ سالمه ولی حالم حیلی خیلی بده ازش متنفرم

  9. مطالب خیلی عالی بود…
    باید همه احکام الهی و حدود اخلاقی را به نوجوانان یاد داد،خودشان یاد نمی‌گیرند…
    مدیریت جواب می دهد و نه رها کردن و قبح زدایی از گناهان

    1. برو همون احکام دینی تو بخوان ما خودمون ای چیزارور از بریم میفهمیم چه کار هیرو انجام لدیم

  10. بهترین راهکار ک فرمایش رسول الله ص برای پسران درسن ۱۶ ازدواج هست …ب فکر خودارضایی ورفیقبازی ودنبال سیگارومواد … نباشید بفکر کار وپول وسروسامون گرفتن باشیدک بهترین راهه

  11. نوجوان عزیز
    اندکی خیال پردازی و از تحریک شدن لذت بردن به قوانین هستی برنمیخورد و اختلالی در زندگی بوجود نمی آورد…از طبیعت بدن و تولید هورمون و رشد اندام لذت ببر…این بخشی از زندگی است….احساس گناه نکن و با حفظ تعادل در لذت بردن این ایام تکرار نشدنی را به آرامی طی کن….متاسفانه نسل ما ازین مرحله با احساس گناه و عذاب وجدان گذشت تو راحت باش

    1. یک انسان بیمار نوجوانان را به بیمار شدن دعوت می کند بیماری که از سرطان بدتر است.

  12. آخه خودت بگو نوجوون نیاز جنسیشو چیکار کنه مخصوصا پسر خودارضایی بده رابطه با جنس مخالف بده خیالپردازی جنسی بده دیدن فیلم مستهجن بده و حتی خواب رابطه جنسی دیدنم بده دارم دیوونه میشم.

    1. باید سعی کنی که بتونی خودتو کنترل کنی و این کار هم باید طی یه مدت زمانی انجام شه باید به خودت مسلط باشی

  13. آخه خودت بگو نوجوون نیاز جنسیشو چیکار کنه مخصوصا پسر خودارضایی بده رابطه با جنس مخالف بده خیالپردازی جنسی بده دیدن فیلم مستهجن بده و حتی خواب رابطه جنسی دیدنم بده دارم دیوونه میشم.

  14. آیا درمانی برای جلوگیری از ترشح وجود دارد؟مثلا نشستن در آب گرم یا…..؟

    1. ترشح بیماری نیست که درمان داشته باشد باید اون رو تحمل کنی و باهاش کنار بیای من یه دخترم و میدونم باهاش کنار بیا 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉