کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چکار کنیم اختلاف با باجناق به یک دردسر بزرگ تبدیل نشود!

اختلاف باجناق چگونه است؟
4/5 - (3 امتیاز)

اختلاف با باجناق را چرا باید جدی بگیریم؟

از قدیم الایام تا به امروز، اختلاف باجناق ها و حل مشکلات آن ها، یکی از مسائلی بوده که بر حل مسائل زندگی زناشویی تاثیر زیادی گذاشته است. قبل از هر چیزی این موضوع را بگوییم که اختلافات دو باجناق نسبی است و ممکن است باجناق های زیادی هم مثل دو برادر و دو دوست در کنار هم زندگی عالی داشته باشند. اما متاسفانه در بعضی خانواده ها اختلاف های این دو آنقدر زیاد است که در فرهنگ ما، برای آن ضرب المثل هایی هم زده اند. مثل ” هر وقت ژیان ماشین شد، باجناق هم فامیل می شه” … خوب به نظر شما این موضوع نوعی پیشداوری است.

اما هم شما می دانید و هم ما که در اکثر مواقع دو با جناق چشم دیدن هم را ندارند. خوب مردی هم که به تازگی ازدواج می کند با این پیش زمینه، وارد عرصه زندگی جدید می شود و ناخودآگاه ذهنش درگیر می شود که آیا باجناقش سر جنگ با او را دارد؟ یا به او حسادت می کند؟ یا می خواهد به قول معروف زیر آب او را بزند. این مسائل ناخودآگاه وارد زندگی زناشویی میشود.


بیشتر بخوانید: پیامد های بی احترامی به خانواده همسر چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چکار کنیم اختلاف با باجناق به یک دردسر بزرگ تبدیل نشود! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

عوامل اختلاف باجناق ها چیست؟

1. مقایسه و رقابت

اولین عامل و مهم ترین عامل اختلاف باجناق ها، حسادت، رقابت و مقایسه است. شاید فکر کنید مردها به این چیزها اهمیت نمی دهند. صد البته اشتباه می کنید. مردها هم نسبت هم حس رقابت دارند و دوست دارند از همه بالاتر باشند. در رابطه با باجناق ها هم همینطور است. اغلب باجناق ها علاوه بر حس رقابت، به یکدیگر حسادت می کنند. مثلا احمد آقا فلان ماشین را دارد پس علی آقا باید ماشین مدل بالاتری داشته باشد. این مسائل در تمام خانواده ها کم و بیش وجود دارد.

2. تبعیض

نوع رفتار مادرزن و پدرزن با دامادها هم عامل مهمی در اختلاف باجناق هاست. مدیریت پدرزن ها و مادرزن ها بسیار مهم است. اگر بزرگتر ها در توجه و محبت خود جانب عدل و انصاف را رعایت کنند و به اختلاف ها دامن نزنند قطعا آرامش به زندگی فرزندانشان نیز برمی گردد.

اگر حس می کنید که نمی دانید چگونه این شرایط را مدیریت کنید یا اینکه نمی دانید با داماد خود چطور رفتار کنید، مشاوره خانواده را توصیه می کنیم. باید از یک فرد با تجربه، مشاوره و کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: حمایت از همسر در مقابل خانواده باید چگونه باشد؟


دلایل اختلاف باجناق چیست؟

روش های برخورد با باجناق چیست؟

حسادت را کنار بگذارید

می دانیم سخت است اما از مهم ترین روش های برخورد با با جناق، کنار گذاشتن حسادت و چشم و هم چشمی است. علت این چشم و هم چشمی ها هم پایین بودن عزت نفس است. تا زمانی که خود را همانطور که هستید باور نداشته باشید همین آش و همین کاسه است. خودتان را با تمامی کمی و کاستی ها قبول کنید و تلاش کنید به فردی بهتر تبدیل شوید.

از دیگران بیش از حد توقع نداشته باشید

توقعات خود را از خانواده همسرتان، خانواده همسرتان و باجناقتان پایین بیاورید. باور کنید دنیا گلستان می شود. مثلا ممکن است یک روز حال باجناقتان خوب نباشد و رفتارش با شما بد باشد. این را به حساب خستگی و مشکلات بگذارید و به دنبال بهانه نباشید.

افراط و تفریط ممنوع

حفظ تعادل در رفتار مهم ترین روش برخورد با باجناق است. بعضی ها عادت دارند یا از این ور بام می افتند یا از آن ور… یا انقدر تعریف و تمجید می کنند که طرف مقابل دهانش از تعجب باز می ماند یا انقدر رفتارشان بد و زشت می شود که طرف مقابل می ماند چه کند.

آیا رفتار باجناق ها با هم روی روابط زناشویی هم تاثیر می گذارد؟

بله صد در صد. کوچکترین مشکلی در خانواده روی زندگی تمام اعضای خانواده تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم تا آنجا که می توانید رفتارتان را در مدیریت روابط خانواده همسر جدی بگیرید. اگر مشکلی دارید بهتر است از روش های دیگر آن را حل کنید و پای دیگران را وسط نکشید.

چطور می توان با باجناق بد کنار آمد؟

بهترین راه برای مدیریت این شرایط این است که کمتر یکدیگر را ببینید. اگر حس می کنید تمام راه ها را برای دوستی با او رفته اید و جواب نداده، بی محلی و بی توجهی بهترین راه است. در این صورت دیگر کسی از شما گله ای ندارد.

با باجناق حسود چه رفتاری داشته باشیم؟

در اکثر مواقع این حسادتها طبیعی بوده و ناشی از کمبودهای روحی روانی و مادی است. در این شرایط شما هر چقدر هم که بابت این رفتار ناراحت باشید و واکنش نشان دهید کاری از پیش نخواهد برد. بهترین راه این است که نسبت به رفتارهای او بی محلی و بی توجهی کنید. بی تفاوتی بدترین راه مجازات این فرد است. زمان و صبرتان کمک بزرگی به شما خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: با خانواده شوهر باید چگونه رفتار کنیم؟


چگونه اختلاف باجناق را کاهش دهیم؟

چرا برخی مردان با باجناقشون مشکل دارن؟

(دیدگاه مشاور خانواده)

یکی مساله که عمده شکایت خانم هاست اینه که همسرم با باجناقش رابطه خوبی نداره یا موقعی که میگم بریم خونشون میگه خودت تنها برو و یا پشت سر باجناقش بدگویی میکنه و من اذیت میشم و نمیدونم چه کار کنم؟
در پاسخ باید بگوییم که یکی از دلایل اصلی بوجود اومدن این مشکل میتونه رفتار و گفتار خود خانم ها باشه!!!

عجله نکنید و جبهه نگیرید صبر کنید 👇

خانم ها یه سوال: دقت کردید شما وقتی از زندگی خواهرتان برای همسرتان تعریف میکنید، اکثرا بابی میلی برای گوش دادن حرفاتون مواجه و شایدم دعواتون میشه🤔 در حالی که پیش خودتون میگید: مگه من چه حرف بدی زدم؟؟ من فقط داشتم برای شوهرم تعریف میکردمو اصلا هیچ فحشی ندادم ،چرا اون این کارها رو کرد؟؟؟؟

⬅️خانم ها اجازه بدید یه کم در مورد ویژگی های مردان باهاتون صحبت کنم!

یکی از ویژگی های مردان که خط قرمزشون هست و در این مورد شوخی ندارند کسب اقتداراست.

مثلا: اون خاطره منم منم کردن هاشون در اولین گفتگوی بین شما و ایشون رو یادتون میاد. دیدید هی میگفتن من از هیچی به اینجا رسیدم و خودم تنها تلاش کردمو و این قبیل حرفا.
خوب هیچ از خودت سوال کردی چرا اینجوری حرف میزنه؟
خانم محترم شوهرتون داره با این حرفهاش ناخودآگاه بهت میگه من بزرگم پس بزرگیش خیلی براش مهمه!!!

خوب حالا تو داری از خانواده آبجیت حرف میزنی و این حقت هست و طبیعی هم هست و حرف بدی هم نمیزنی و اصلا شاید هیچ هدفی جز گفتگو کردن نداری و شاید تنها هدفت این باشه که شوهرت بهت بیشتر توجه کنه!!
مثلا: میگی شوهر خواهرم برای خواهرم یه مانتو و یا یه انگشترخریده و یا خواهرم رو برده رستوران
اما یکدفعه میبینی شوهرت ناخودآگاه در برابر حرفات جبهه میگیره و از تو میخواد بس کنی و به باجناقش بد و بیراه میگه و یا به او تهمت میزنه و… شما هم پیش خودت میگی مگه من چی گفتم؟؟😤

⬅️شاید هیچ حرف بدی نزدی ولی کافیه از نگاه مردت بهش نگاه کنی!

👈این رو بدان با این شیوه حرف زدن از نگاه مردت داری ناخودآگاه اونو با باجناقش مقایسه و کوچیک میکنی😁
مثلا: وقتی داری بهش میگی باجناقت خواهرم رو برده مسافرت این از نگاه مردت یعنی تو عرضه این کارو نداری😡
یا وقتی بهش میگی باجناقت برا آبجیم فلان چیزو خریده این ازنگاه مردت یعنی تو به فکرم نیستی😡
حتما میگی چرا اینجوری فکر میکنه در حالی که خودت این نیت رو نداری؟؟ هدف مردان از گفتگو،کسب اطلاعات است. در حالی که خانم ها فقط هدفشون ازگفتگو، گفتگوست!!!

⬅️خوب مردت احساس میکنه وقتی باهاش حرف میزنی داری بهش میفهمونی که برو از باجناقت یادبگیر که داره چه کار میکنه!!! از طرفی شوهرت دچار یه دوگانگی میشه که من خیلی کارها برای خانمم کردم ولی چرا اونا رو نمیبینه؟ و رستوران رفتن و انگشتر و مانتو خریدن باجناقم را تو چشمم میکنه!!!
پس خانم ها مواظب باشید که در موقع صحبت با شوهرتون این حسو بهش ندید که داری کوچیک و مقایسه اش می کنی و یا رفتارهای شوهرتو نمیبینی و …

⬅️خوب ممکنه بگید یعنی ما خانم ها دیگه نباید در مورد باجناقش حرف بزنیم؟؟

جواب اینه که نه حرف بزنید ولی شکل حرف زدن رو یاد بگیرید جوری که اونا احساس کوچیکی نکنن!!

⬅️پس مشکل بیشتر از اینکه محتوای حرفاتون باشه شکل حرف زدنتونه میتونید مثالهای بالا رو اینجوری بگید که:
خواهرم با شوهرش رفتن اون رستورانی که منو قبلا بردی اونجا و یا خواهرم اینا دیروز با شوهرش رفتن و یک انگشتر مثل اون انگشتری که تو برام خریدی خریدن دقت کنید در مثالهایی که مردتون ناراحت شد جمله با شوهر خواهر شروع و داخلش محبت های رفتاری شوهرت ذکر نشد. در حالی که در مثالهای بعدی جمله با خواهرت شروع شد و در اون ذکری هم از رفتارهای شوهرتون شد پس هم مقایسه نشد وهم متوجه شدشما محبتشو دیدی🙏

📢یه نکته مهم: خانم عزیز ممکنه بگی شوهرم برام انگشتر نخریده و رستوران نبردتم و این کارها حالا چه کار کنم؟

جواب اینه که اگرهدفت اینه که این کارها رو برات بکنه روش و شیوه بیانش این جور نیست و اگرم بگی نه هدفم این نیست آیا لزومی داره این بخش رو براش تعریف کنی؟؟؟؟
✅فهم وانجام همین نکات ظریف درزندگیتون بجای تخریب رابطه باجناق ها،تحکیم رابطه اونا رو بوجود میاره.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه چکار کنیم اختلاف با باجناق به یک دردسر بزرگ تبدیل نشود!

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 9 نظر:

  1. با سلام
    مطالتان خواندم ازیک نظر بسیار عالی واز نظر دیگر بدرد نخور بود .چرا؟شما وسایر گروه های مشاوره ای بیشتر وشاید کل مطالبتون مربوط به آقایان وباجناق ها میباشددرصورتیکه باجناق ها زن دارند دارند وفکر میکنم زنهایشان جاری هم حساب میشوند ومعمولا زنها بیشتر از مردان حسودی میکنند زن من کینه ای است(احتمالا حسود هم است) بدلیل اختلاف کوچکی میانه شان بهم خورده با فامیل خودم وخودش قطع رابطه کردیم ولی متاسفانه درمنزل هزچه پیش بیاید بجاریش ربط میدهد(هوا گرم است کولرراروشن کن.جواب جاریم گفته هوا گرم است)وسایر گفته های من
    ئک دختر3ساله دارم که نگرانیم بیشتر بخاطر اوست والان 7 طلاقه اش کرده بودم. باتشکر ازشما
    اگرهم راهنمایی کنید ممنون میشوم ضمن اینکه زنم حرف هیچکس را قبول ندارد مشاورهم رفته ایم قرارشده تغییر اخلاق بدهد ولی همیکنه ازپیش مشاورخارج شدیم دوباره شروع میکند و تغییر یادش میرود

  2. همسر منم با باجانقش اصلا رابطه خوبی نداره ۶ی پشت سرش بد میگفت و اینا و لی چند روزه له خاطر یه مسله خیلی کوچیک به خواهرم تنها خواهرم توهین کرد حالم خیلی بده خیلی
    خواهرا برا آدم خیلی عزیزن

  3. خواهرم بتازگی ازدواج کرده و شوهرم برای مراسمشون حتی نیومده،و قصد ارتباط باهاش نداره،چیکار کنم ک با هم خوب بشن

    1. بی خیال شو ، شوهرت هر وقت دلش خواست ارتباط بگیره خودش می دونه ، شما بهش فشار نیار چون زندگیت رو تلخ می کنی

    2. من داماد دوم خانواده هستم با باجناق اولم هیچ مشکلی نداشتم که البته به رحمت خدا رفت و خیلی هم صمیمی بودیم .ولی باجناق دوم از هر لحاظ از من جلوتر بود ثروت، قیافه ،جذابیت و از هر نظری که بگید.این باعث شد که خانواده خانمم به شدت مجذوب باجناق اول بشوند و رفتار فوق العاده گرم و خوبی با او داشته باشند.از آن روز به بعد من به شدت در جمع های خانوادگی کم رنگ شدم و حتی کسی در مهمانی ها مرا به حساب نمی آوردو همین باعث تنفر شدید من از خانواده همسرم و علی الخصوص خواهر خانمم که به شدت سعی میکرد شوهرش را از بقیه باجناق ها بالاتر نشان بده شدم.الان سالهاست که به شدت سرخورده شدم رابطه ام با خانمم خیلی سرد شده به شدت افسرده شدم به مهمانی ها نمیروم و خانمم تنها به خانه فامیلش میرود .ای کاش خانواده ها به مسائل مربوط به باجناق ها خیلی وسواس زیادی به خرج دهند و اینگونه با زندگی جوانان بازی نکنند .

    3. درود بر شما.به نظر من هم ایشون کار معقولانه ای کرده و بسیار آدم فهمیده ای هستن .من خودم لطمه این کار رو خوردم که میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉