کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چگونه مصرف مشروبات الکلی را ترک کنم؟

سوء مصرف مشروبات الکلی و اختلال های ارتباطی ناشی از آن
3.5/5 - (2 امتیاز)

سوء مصرف مشروبات الکلی و اهمیت برخورد با این موضوع

مصرف مشروبات الکلی یکی از معضلاتی است که در کشور ما متاسفانه دامن بسیاری از خانواده را گرفته است. درصد بیشتر و بیشتری از مراجعان مراکز مشاوره خانواده به دلیل سوء مصرف مشروبات الکلی و آثار ناشی از آن مراجعه میکنند. در این مقاله سعی میکنیم تا در مختصر گفت و گویی راهکارهای لازم برای ترک مصرف مشروبات الکلی را ارائه دهیم.

مصرف مشروبات الکلی خصوصا در میان مردان از جمله معضلات زندگی مشترک هست. کسب یک آرامش نسبی درفرد مصرف کننده مهمترین دلیل مصرف است ولی به چه قیمتی این اتفاق می افتد. بسیاری از زندگی های مشترک امروزه به دلیل سوء مصرف مشروبات الکلی از هم میپاشند. این مسئله به حدی رسیده است که تبدیل به یک معضل بزرگ برای حتی شروع زندگی مشترک بدل شده است. به همین دلیل در مشاوره ازدواج به سوء مصرف مشروبات الکلی مفصل پرداخته میشود.
براساس یافته های پزشکی مصرف مشروبات الکلی علاوه بر ایجاد سردرد، تهوع، لرزش و استفراغ ,موجب فلج شدن فعاليتهاي مغزي ،اختلالات كيسه صفرا،کبد وقلب، زخم معده واثني عشر،گاستریت(التهاب دیواره معده)، کم خونی، اغماء، آسيب قرنيه و اعصاب چشم، تيرگي بينايي، ناراحتي هاي قلبي از جمله آريتمي و تاكيكاردیو برخي ازسرطانها از جمله سرطان دهان و حلق می گردد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه مصرف مشروبات الکلی را ترک کنم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

سوء مصرف مشروبات الکلی و اختلال های ارتباطی ناشی از آن

جدا از عوارض جسمی، مصرف مشروبات الکلی باعث بروز مشکل در نقشهاي ارتباطی فرد مصرف کننده با دیگران می شودکه این مشکلات دراثر نارسايي هاي اعمال هوشي، حركتي و بي ثباتي هيجاني، كاهش ادراك حسي و سرانجام از دست دادن حافظه و فراموشي بوجودمی آید و باعث می شود درزندگی مشترک دچارمشـكـلات مـالي وخـانـوادگـي، رفتـار خـشونت آمـيــز، اضـطـراب و افسردگي شديد شوید.
مصرف مشروبات الکلی همچنین موجب اختلال در فعالیتهای جنسی از جمله افزایش میل جنسی علی رغم کاهش توان فعالیت جنسی می شود و باعث نارسایی در رفتارهای جنسی زنان شده و دگرگونیهایی را در نطفه بوجود می‌آورد و باعث احتمال تولد کودکان ناقص‌‌الخلقه شود.

خاطرات سوء مصرف مشروبات الکلی

آثار سوء مصرف مشروبات الکلی بر زندگی مشترک

مصرف مشروب اثرات بسیارمنفی در زندگی مشترک برجای میگذارند به عنوان مثال: وقتی یک مرد مشروبات الکلی را مصرف می کند؛ دچار اختلال حواس وتوجه شده و باعث از بین رفتن کسب توجه، نقش تکیه گاه و حمایتگری که ازاهداف اصلی ازدواج همسرش با اوبوده میشود و یا اگر خانمی دست به مصرف مشروبات الکلی بزند در دراز مدت بر روی رفتارهای زنانگی خود اثر منفی گذاشته و به سمت رفتارهایی همانند پرخاشگری وکم تحملی که در صفات ثانویه جنسیتی از آنها به رفتارهای مردانه نام برده می شود روی می آورد که همین نکات موجب دلخوری طرف مقابل وبه مرور مرگ رابطه و حتی طلاق خواهد شد.

چگونه سوء مصرف مشروبات الکلی را ترک کنیم؟

نکته مهم اینه که تکرار این رفتار موجب ایجاد وابستگی به آن می شود اماچگونه از اعتیاد به این رفتار خلاص بشویم؟
قبلا هم گفتم که در درمان هرنوع وابستگی و اعتیاد ابتدا باید اراده تغییرداشته باشید یعنی بخواهید و اراده کنید و به خودتان تلقین کنید که میخواهم این وابستگی را درمان کنم واین کار را ادامه ندهم. برای این کار شما میتوانید از مشاوره روانشناسی نیز بهره ببرید.

در این راستا با متخصصین مربوطه در ارتباط باشید. خوشبختانه در جامعه ما گروه درمانی هایی نیز متداول شده اند که هم هزینه کمتری دارند و هم به سبب تجربیات مشترک انگیزه بیشتری نیز برای ترک مصرف مشروبات الکلی نیز فراهم میکند. در همین رابطه بهتر است از این روش های مرسوم در قالب علمی نیز بهره گرفت. فراموش نکنیم که این سوء مصرف مشروبات الکلی یک بیماری است و شما شاید نتوانید به تنهایی از عهده ترک مصرف آن برآیید پس بهتر است حتما از دیگرانی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید و کمتر به خود درمانی متمرکز شوید. اما چند راهکار پیشنهادی در ادامه:

راهکارهای ترک سوء مصرف مشروبات الکلی

  • اولین کار برای ترک سوء مصرف زیاد مشروبات الکلی:به خودت نگاه کن وبه عوارضی که این مصرف برای تو به دنبال داشته توجه کن واز خود سوال کن آیا قبل از مصرف هم اینگونه بودی؟ و تاکنون چه چیزی را بدست آوردی در واقع تکرار این نوع افکار احتمال ایجاد انگیزه وبه دنبال آن اراده ترک را در شما ایجاد خواهد کرد.
  • گام دیگر اینکه همین الان اراده کن ومصرف نکن وهرگز فریب این تفکر که از فردا اقدام خواهم کرد را نخور اگر به فردا بیاندازی مطمئنا” این فردا به این زودی نخواهد آمد.
  • گام بعدی برای ترک سوء مصرف زیاد مشروبات الکلی این است که مشروباتی را که در دسترس تو هست همین الان معدوم کن و از بین ببر و از پنهان کردن آنها خودداری کن این کار مقابله با وسوسه بازگشت به مصرف است.
  • گام بعدی برای ترک سوء مصرف زیاد مشروبات الکلی اینکه از دعوت و رفتن به گعده ها و محل هایی که به اتفاق افراد دیگر به مصرف می پرداختید پرهیز کنید. مهارت (نه گفتن) را در خود تقویت کنید افرادی که شما را به این روز انداخته اند شایسته دوستی نیستندآنها بعدها شمارا ترک خواهند کرد و شریکی برای دردهایتان نخواهند بود.
  • گام بعدی برای ترک سوء مصرف مشروبات الکلی تقویت معنویت هست به درگاه خداوند پناه ببر. با این کار تمرکز زدایی از مصرف مشروبات الکلی صورت میگیرد.

راهکارهای ترک سوء مصرف مشروبات الکلی

خاطرات سوء مصرف مشروبات الکلی

کار بعدی برای ترک سوء مصرف مشروبات زیاد الکلی اینکه از فکر کردن ویادآوری خاطرات زمان مصرف بپرهیزید وهر موقع این افکار به سراغ شما آمد با فرمان توقف فکرکردن به خود مانع ادامه تفکر شوید وسریعا” خود را به کاردیگری مشغول کنید.
گام بعدی برای ترک سوء مصرف مشروبات زیاد الکلی اینکه رابطه خود با همسرت را باز تعریف کن باور کن مصرف مشروب رابطه توبا او را تخریب کرده مطمئن باش شاید او چیزی به تو نمی گوید ولی از درون درحال پوسیدنه. در پايان به خاطر بسپاريد علم ثابت کرده است، شراب هیچ فایده دارویی ندارد، و این تصور که شراب برای بعضی از دردها دوا است، غلط و نادرست می‌باشد البته قبل از اینکه علم این حقیقت را تأیید کند، اسلام آنرا اعلام نموده است واین رفتار رابه شدت مذموم و ناپسند شمرده شده است.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاورهزندگی مشترکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Overcoming Alcohol Addiction

براي مشاوره در زمينه چگونه مصرف مشروبات الکلی را ترک کنم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉