کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

تربیت دختر از دیدگاه اسلام چگونه است؟

تربیت دختر
5/5 - (1 امتیاز)

تربیت دختر از دیدگاه اسلام

تربیت دختر از دیدگاه اسلام باید از همان ابتدای نوزادی و حتی دوران جنین آغاز شود . تربیت دختر از دیدگاه اسلام مانند پرورش گل وگیاه میباشد . وقتی گل میکاریم ابتدا زمینه رشد آنرا فراهم میکنیم . زمین خوب ، کود مناسب و بذر خوب . پس از آن زمینه پرورش گل را فراهم میکنیم . نور کافی ، آبیاری بجا ، به اندازه و به موقع . این عوامل باعث میشود ما بتوانیم گلی زیبا داشته باشیم با رشد خوب و پرورش مناسب . تربیت دختر از دیدگاه اسلام نیز همینگونه است . ما برای یک تربیت خوب ابتدا باید زمینه رشد و پرورش دختر رافراهم کنیم سپس به تربیت او بپردازیم . در اسلام از نظر صواب و گناه تفاوتی میان دختر و پسر نیست . از نظر آفرینش نیز میان پسر و دختر برتری وجود ندارد و هر دو یک شان و عزت را دارند .

تربیت دختر از دیدگاه اسلام از آنجهت بسیار مهم است که او در آینده مادر خواهد شد . مادر یعنی مربی . کسی که مسیرآینده را با تربیت فرزندانش تعیین میکند . تربیت دختر از دیدگاه اسلام امری خطیر و بزرگ است که میتواند سامان دهنده جهان باشد . میتواند دنیا را متحول کند . تربیت دختر از دیدگاه اسلام یعنی پایه ریزی جهان اسلام . یعنی پرورش نسلی که بر پایه و اساس نیکی ونیک بینی برپا خواهد شد . یک دختر نیک اندیش نسلی نیکو صفت در دامان خود پرورش خواهد داد.


بیشتر بخوانید:اهمیت تربیت کودک از دیدگاه قرآن


اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام

اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام بر اساس جهان بینی اسلامی برپا شده است . مسلما در مکتب اسلام اولین اصل از اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام مسلمان بودن دختر میباشد . شناخت درست و محقق شده اسلام جزو اولین اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام میباشد . دختری میتواند نسل آینده را با مکتب اسلام آشنا کند که خود با این مکتب آشنا باشد . از دیگر اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام برخوردار بودن از مهر وعاطفه کافی والدین یا اولیا نسبت به دختر میباشد . تربیت زمانی به نتیجه میرسد که دختر کسر مهر و محبت نداشته باشد .

چون دختر موجودی عاطفی است اگر ازمحبت وافی برخوردار نباشد ممکن است از مسیر عادی زندگیش منحرف شود . برخوردار بودن از عاطفه خانواده برای یک دختر یک نیاز است . اصول تربیت دختر از دیدگاه اسلام از حمایت عاطفی جانب داری میکند . رابطه پیامبر با دخترش آنقدر قوی بود که اورا ام ابیها مینامید . این نشان دهنده رابطه خوب عاطفی میان پدر و فرزند میباشد . از دیگر اصول تربیت دختر در اسلام توانایی ایجاد رابطه اجتماعی است . دختر از نظر اسلام باید درست را از نا درست و سره را از ناسره تشخیص دهد . یک دختر باید میریت صحیح داشته و بتواند روابط خانوادگی را پیوند دهد .


بیشتر بخوانید:اهمیت تربیت کودک در اسلام


از دیدگاه

مراحل تربیت دختر ازدیدگاه اسلام

مراحل تربیت دختر از دیدگاه اسلام به چند دوره تقسیم میشود . اولین مرحله ، زمانی است که جنین در داخل رحم مادر میباشد . این مرحله بسیار مهمی است . چون اندامهای حسی _حرکتی ، اندامهای عصبی و غیره تشکیل میشود . این جنین اگر مورد مراقبت قراربگیرد فرزندی سالم و سر حال خواهد شد . جنین در داخل رحم نیز میتواند رفرنس های عاطفی را دریافت نماید . او در رحم مادر با پیامهای حسی _عاطفی احساس آرامش کسب میکند . او در آینده میتواند این حس را به همسر ، فرزندان وجامعه منتقل کند .

دومین مرحله از مراحل تربیت دختر از دیدگاه اسلام از یک سالگی تا هفت سالگی میباشد . در این مرحله به دختر از طریق بازی میتوان خوشرفتاری و تعاملات اجتماعی را آموخت . میتوانیم استعدادهای اورا کشف کنیم . اجازه بدهیم تجربه کند . تجربه کردن نیز از مراحل تربیت دختر از دیدگاه اسلام است . در قالب قصه و حکایت اورا باخطرات اجتماع و همینطور راه برخورد درست با معضلات آشنا کنیم . البته نباید اورا بترسانیم . آشنا کردن با ترساندن تفاوت دارد .


بیشتر بخوانید:تربیت فرزند دختر از بدو تولد


اهمیت تربیت دختر از دیدگاه اسلام

اهمیت تربیت دختر از دیدگاه اسلام از این جهت است که یک دختر مسلمان باید محترم شمرده شود . جایگاه دختر دراسلام ازآنجهت اهمیت دارد که زنانی همچون خدیجه ، مریم ، فاطمه و سمیه نقشی اساسی و مهم در زنده نگهداشتن اسلام داشتند . دختر در اسلام نقش تلطیف کننده روابط انسانی در جامعه و خانواده را دارد . اهمیت تربیت دختر از دیدگاه اسلام بسیار مهم است . جامعه همیشه نیاز به یک مربی و تربیت کننده دارد که بتواند جامعه را در جهت درست هدایت کند . لذا دختر به عنوان مربی فرزندان از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است . تربیت دختر مهم است چون او باید قدر خود را درجامعه بداند .

دختران مسلمان فقط یک مادر نیستند آنها پیام رسان حرکتهای حق طلبانه هستند . مانند زینب در صحرای کربلا که پیام رسان خون پاک برادرش به جهانیان بود . اگر دختری مانند زینب نبود شاید جهان هرگز پیام کربلا را به این زیبایی شنیده نمیشد . دختر مسلمان با اجتماعی زیستن میتواند از اسلام دفاع کند . یک دختر مسلمان با تعامل زیبای اجتماعی خود پیامی عملی است از اینکه اسلام دینی اجتماعی است . اسلام هیچکس را در انزوای اجتماعی نمیخواهد و دختر نیز از این قاعده مستثنی نیست . دختر به عنوان مادر آینده باید در اجتماع باشد . باید بتواند حرمت خود را حفظ کند . باید با عزت نفس پلیدی را از خود دور نماید .


بیشتر بخوانید:نکات تربیت فرزند پسر و دختر


اسلام

ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام

ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام دارای اهمیت فراوانی است . چون اسلام بر داشتن عزت نفس دختران تاکید فراوان دارد . یک دختر مسلمان با تربیت درست عزت نفس بالایی خواهد داشت . ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام بر پایه علم و شناخت برنامه ریزی شده است . اعتماد به نفس دختر مسلمان بالا است و میتواند با توانایی هایش جهان را رو به جلو هدایت کند . در جامعه ای که دختر درست تربیت نشود مسلما جوانان نیز درست هدایت نخواهند شد . حال که به ضرورت تربیت دختر از دیدگاه اسلام پی بردیم بهتر است درست عمل کنیم . با تربیت درست به دختر خود شخصیت و احترام ببخشیم . با او مانند یک کنیز برخورد نکنیم که فقط به امور آشپزی و خانه داری بپردازد .

دختر ازدیدگاه اسلام جایگاهی والا دارد . او بانوی خانواده است که به امور خانواده سر و سامان میبخشد . خانه را مدیریت میکند و با تدبیر و اندیشه زخمهای اجتماعی ، اقتصادی و غیره را بهبود میبخشد . دختر رفیق پدر و همدم مادر است . باید با او درنهایت ملاطفت و شعور برخورد شود تا بتواند جایگاه خود را حفظ کند . باید از آسیبهای اجتماعی به دور باشد تا باسلامت روحی و جسمی به وظایف خود عمل کند . دختری میتواند در اجتماع و خانواده به عنوان مربی درست عمل کند که عقده نداشته باشد . گره های روحی مانع از درست عمل کردن او میشود .


بیشتر بخوانید:روش های تربیت فرزند در اسلام


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تربیت دختر از دیدگاه اسلام چگونه است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تربیت دختر از دیدگاه اسلام چگونه است؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره و خانواده

با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی به تربیت درست دخترانمان اهتمام بورزیم . بامشاوره تربیت کودک فرزندی سالم تربیت کنیم که در آینده بتواند از عهده وظایفش بر بیاید . مشاوره کودک لازمه تربیت درست کودکانمان است . متاسفانه در تربیت دختر درجامعه ما یا افراط میشود یا تفریط . یعنی برخی از ما آنقدر به دخترمان محبت میکنیم که لوس و خودمحور میشود . برخی نیز آنقدر غرق تابو ها هستند که او را محدود میکنند . آنها ازاودختری منزوی و متعصب میسازند . هردو روشی اشتباه است . در تربیت دختر تعادل و میانه روی حرف اول را میزند .

د رمثالی که برای پرورش گل زدیم . اگر به یک گل بیش ازحد آب که مایه حیات است بدهیم ریشه گل را میپوسانیم . اگر گل در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد برگهایش میسوزد . اما هرکدام اگر به اندازه باشد گل را بارور میکند . آنرا میپروراند . در تربیت دختر نیز از هیچیک از عوامل غافل نباشیم . به اندازه لازم و کافی مهر بورزیم . در عین حال به تادیب او اهمیت دهیم . تا گلی داشته باشیم از گلهای بهشت . این گل زیبا باعث سعادت ما ، خود و جامعه فردا خواهد شد . دختری با اعتماد به نفس ، با عزت نفس بالا و با محبت بیکران که میداند کجا محبت خود را بی صرفه مصرف کند . کجا خشم بگیرد و کجا اقتدار داشته باشد .

چگونه است


بیشتر بخوانید:در مورد شیوه های تربیت کودک بیشتر دقت کنید


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینه تربیت کودک تلفنی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:The Importance of Girls’ Education in Islam | Facts about the …

براي مشاوره در زمينه تربیت دختر از دیدگاه اسلام چگونه است؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉