کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

17 راهکار آرام كردن نوزاد بيقرار + چه چیزی بچه را آرام می کند؟

برای آرام شدن نوزاد چه کنیم؟
4.3/5 - (9 امتیاز)

برای آرام شدن نوزاد چه کنیم؟ چگونه نوزاد را آرام کنیم؟ اولین باری که گریه نوزاد خود را می شنوید می تواند یک تجربه هیجان انگیز و شادی بخش برای شما باشد. زیرا این گریه نشانه سالم بودن نوزاد خواهد بود. اما با گذشت هفته ها، نالیدن نوزاد و ناآرامی نوزاد می تواند والدین را نگران و آشفته کند. آرام کردن کودک گاهی کار بسیار سختی است. مخصوصا اگر شما دلیل نالیدن کودک و بی قراری او را ندانید. کودک بی قرار می تواند والدین را خسته و پریشان کند. اگر شما برای اولین بار است که پدر یا مادر شدن را تجربه می کنید و نوزاد بی قرار دارید، مسلما روش های آرام کردن نوزاد برای شما سخت خواهد بود. اما نگران نباشید، خوشبختانه راه های زیادی برای آرام کردن نوزادان وجود دارد.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به دلیل سوالات مکرر والدین در رابطه با آرام کردن نوزاد بی قرار، به مطالعه و تحقیق در رابطه با راه های آرام و ساکت کردن نوزاد پرداخته اند. مقاله زیر به شما راهکارهای زیادی را برای آرام کردن کودک بیقرار آموزش می دهد. پس اگر راه های ساکت کردن نوزاد و آرام شدن نوزاد را نمی دانید مطالعه این مقاله جامع و کاربردی را از دست ندهید.

آرام كردن نوزاد بيقرار

چرا کودک من دائم بی قراری می کند؟

برای آرام کردن گریه نوزاد و ساکت کردن نوزاد در ابتدا شما باید به دنبال فهمیدن علت گریه های کودک خود باشید. شناسایی دلیل گریه نوزادتان مهم ترین فاکتور برای آرام کردن نوزاد است. هنگامی که شما دلیل گریه ها و بیقراری های کودک خود را بدانید، بهتر می توانید مشکل را حل کنید. اما فهمیدن اینکه چرا نوزاد گریه می کند، می تواند اندکی سخت باشد. برخی از مهم ترین دلایل گریه های نوزادان عبارتند از:

 گرسنه بودن

 گاز معده و دل درد نوزاد بعد از شیردهی

پوشک خیس یا کثیف

خستگی و آشفتگی به دلیل سر و صدا و نخوابیدن

قولنج یا کولیک

گوش درد

گرم یا سر بودن کودک

مریض بودن کودک

و …

چگونه تشخیص دهم بیقراری نوزادم طبیعی است یا نه؟

می توان گفت گریه کردن نوزاد اگر از حدی فراتر نرود، کاملا طبیعی است. تنها صدایی که نوزاد می تواند با آن با والدینش ارتباط برقرار کند و ناراحتی و دردهای خود را اعلام کند، گریه کردن است. در واقع، شما می توانید انتظار داشته باشید که در طول شش هفته اول زندگی کودک خود، روزانه دو تا سه ساعت صدای گریه های او را بشنوید. شما باید به دنبال این باشید که گریه های کودکتان نشانه های معمولی و طبیعی مانند گرسنگی، خستگی یا پوشک کثیف و … است؟ یا به دلیل بیماری و درد و ناراحتی است.

مسلما نالیدن نوزاد یا گریه بیش از حد و صدای جیغ او طبیعی نیست. اگر نوزاد ما بیش از اندازه گریه می کند و با هیچ روشی آرام نمی شود، بهتر است این موضوع را با پزشک اطفال در میان بگذارید. گریه نوزاد اگر صدای ضعیفی داشته باشد یا شبیه ناله های آرام باشد، می تواند نشان دهند بیمار بودن نوزاد شما باشد. بیمار بودن و یا درد داشتن قدرت لازم برای گریه بلند را از نوزاد خواهد گرفت. می توانید به مشاوره کودک مراجعه کنید و یا با متخصص کودک تماس بگیرید و علائم کودک خود را شرح دهید. مشاور و یا متخصص کودکان به شما آموزش می دهند که چگونه از بیمار بودن یا نبودن نوزاد خود مطمئن شوید.

راه هاي آرام كردن نوزاد

چگونه نوزاد بیقرار خود را آرام کنیم؟

برای بی قراری کودک چه باید کرد؟ آرام کردن کودک و ساکت کردن نوزاد می تواند برای والدین گاهی سخت و خسته کننده باشد. راه های آرام کردن نوزاد به شما کمک می کند تا بتوانید با کودک خود ارتباط برقرار کرده و ناآرامی نوزاد را از بین ببرید. البته باید گفت که هر نوزاد روش آرام کردن خاص خود را دارد و نمی توان گفت تمام کودکان را با حرکت دادن و یا شیر دادن می توان ساکت کرد. پس این راهکارهای ساکت کردن نوزاد را مطالعه بفرمایید و امتحان کنید که فرزند شما با چه روشی آرام خواهد گرفت.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 17 راهکار آرام كردن نوزاد بيقرار + چه چیزی بچه را آرام می کند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

کودک خود را تکان دهید

نوزادان در رحم تحرک زیادی دارند و به این تحرکات عادت کرده اند و گاهی اوقات انتقال به دنیای بیرون ممکن است برای آنها ناگهانی و غیر طبیعی باشد. پس کمی تکان دادن کودک و حرکت کردن و بغل کردن کودک می تواند بیقراری نوزاد را کاهش دهد.

یک تاب کودک یا گهواره بخرید

تاب های کودک حرکات آرام بخشی را دارند که به آرام شدن کودک کمک می کند. فقط مطمئن شوید که تاب برای یک نوزاد کوچک طراحی شده است و یا از گهواره برای حرکت دادن نوزاد خود استفاده کنید. گهواره می تواند نوزاد شما را با حرکت های خود، آرام کند.

کالسکه یا رانندگی

اگر نوزاد شما از کولیک رنج می برد، حرکات یکنواخت ماشین یا کالسکه می تواند درد او را کاهش داده و باعث شود نوزاد خواب خوبی را داشته باشد. گاهی اوقات برخی نوزادان از درد زیاد قولنج یا کولیک نمی توانند به اندازه کافی بخوابند و استراحت کنند به همین دلیل دائم گریه می کنند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 17 راهکار آرام كردن نوزاد بيقرار + چه چیزی بچه را آرام می کند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نوزاد خود را گرم نگه دارید

نوزاد شما در رحم در یک محیط گرم و دنج قرار گرفته است. پس او عادت دارد که در یک محیط بسته و گرم باشد تا بتواند به راحتی بخوابد. پس سعی کنید کودک خود را گرم نگه دارید و مانند رحم آنها را در یک محیط بسته مانند پتو و… قرار دهید تا به آنها احساس امنیت بدهد.

نوزادتان را قنداق کنید

پیچیدن نوزاد در یک پتوی نازک و سبک و قرار دادن دستانش روی سینه، اثر آرام بخش و فوق العاده ای برای نوزاد خواهد داشت. نوزادان قنداق شده اغلب راحتتر، طولانی تر و آرام تر می خوابند.

به فرزندتان شیر بدهید

یکی از ابتدایی ترین دلایل گریه و ناآرامی نوزاد می تواند گرسنگی باشد. به نوزدتان شیر بدهید و دقت کنید که آیا شیر مادر می تواند نوزادتان را آرام کند یا نه؟ اگر احساس می کنید مادر به اندازه کافی شیر ندارد و نوزاد گرسنه می ماند، پس بهتر است از شیر خشک به عنوان کمکی استفاده کنید تا کودکتان گرسنه نماند و دائم گریه نکند.

پوشک نوزاد را بررسی کنید

هیچ نوزادی از پوشک خیس یا کثیف احساس رضایت نمی کند. نوزادان روزانه شش بار یا بیشتر پوشک خیس می کنند. پس مرتبا وضعیت پوشک آنها را بررسی کنید. شاید دلیل بیقراری کودک و نالیدن نوزاد پوشک خیس او باشد.

نوزادتان به خواب کافی نیاز دارد

از روز اول تا ماه سوم، نوزادتان به حدود 14 تا 17ساعت استراحت کردن و خوابیدن نیاز دارد. سعی نکنید نوزادتان را بیدار نگه دارید و او را خسته کنید. زیرا در این صورت با گریه ها و بی تابی های او مواجه می شوید. اگر فرزند نازنینتان می خواهد بخوابد در کنارش دراز بکشید تا بتواند در آرامش استراحت کند.

با صداهای آرامش بخش کودکتان را ساکت کنید

سکوت زیاد می تواند برای نوزاد شما کلافه کننده و خسته کننده باشد. وقتی نوزاد در شکم مادر است صداهای مختلفی مانند صدای تپش قلب مادر، هجوم خون و حتی صدای شکم مادر وجود دارد که نوزاد به آنها عادت کرده است. دلیل بیقراری برخی نوزادان ساکت بودن بیش از حد محیط اطرافشان است. سعی کنید با صداهای آرامش بخش مانند یک لالایی آرام یا یک موسیقی کودکتان را ساکت کنید. همچنین به یاد داشته باشید که نوزادتان را از همان ابتدا به ساکت بودن محیط اطراف عادت ندهید. گاهی تلوزیون روشن کنید و یا جاروبرقی بکشید. اجازه دهید که کودک به این گونه صداها عادت کند تا هنگام قرار گرفتن در مهمانی ها و یا مکان های پر سر و صدا بی تابی نکند.

از خودتان صداهایی مانند خخخخخ یا شششش در بیاورید

گاهی اوقات ناآرامی نوزاد به دلیل گوش درد است. برای آرام کردن درد گوش نوزاد و ساکت کردن کودک به آرامی و با صدای خیلی کم حروفی مانند خ یا ش را در کنار گوش او زمزمه کنید و خخخخ یا شششش بگویید. این کار می تواند تا اندکی درد او را ساکت کند.

ساكت كردن نوزاد

گاز معده کودک را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که نوزاد شما بعد از هربار شیر خوردن باید آروغ بزند. مقدار زیاد مایعات که وارد معده نوزاد می شود، می تواند هوا را در شکم کودک شما حبس کند. این موضوع باعث ناآرامی نوزاد و بیقراری او می شود. پس از هر بار شیر خوردن، با ضربه های ملایم روی کمر و پشت نوزاد خود، کمک کنید تا نوزاد شما آروغ بزند تا گاز معده او برطرف شود.

تغذیه مادر بسیار مهم است، به آن دقت کنید

رژیم غذایی مادران شیرده برروی نوزاد تاثیر گذار است. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، توصیه های غذایی پزشک را جدی بگیرید. از خوردن غذاهایی که باعث نفخ و شکم درد نوزاد می شود جدا خودداری کنید. غذاهایی که باعث آرام شدن کودک می شود را بخورید. سعی کنید لبنیات، قهوه، پیاز و سایر غذاهای تحریک کننده را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا نوزاد ناآارامی نداشته باشید.

از پستانک کمک بگیرید

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا دادن پستانک به نوزاد ایرادی ندارد. برخی از نوزادان نیاز شدیدی به مکیدن دارند. این گونه از نوزادان هنگام بی قراری و ناآرامی به سرعت با مکیدن پستانک آرام می شوند. پس بدون نگرانی می توانید از پستانک برای آرام کردن کودک خود استفاده کنید.

تعداد چراغ های روشن را کم کنید و تلوزیون را خاموش کنید

آرامش اعصاب کودکان بسیار مهم است، مخصوصا هنگامی که در ماه های اول هستند. تحریک بیش از حد می تواند اعصاب نوزاد تازه متولد شده را مختل کند. پس از روشن بودن همه چراغ های اتاق و یا صداهای بلند و دائمی تلوزیون اجتناب کنید. این کار خستگی و آشفتگی نوزاد را به همراه خواهد داشت.

دمای اتاق خواب نوزاد را بررسی کنید

دلیل ناآرامی های نوزاد و نالیدن کودک می تواند این باشد که کودک خیلی گرمش است یا خیلی سردش است. گرم یا سرد بودن، خواب کودک را مختل می کند و کودک بی قرار و آشفته می شود. پس برای آرام کردن کودک و ساکت کردن نوزاد، دما را بررسی کنید و متناسب با فصل و دما، لباس مناسب تن فرزند خود کنید.

لباس نوزاد خود را چک کنید

لباس های بیش از اندازه گرم، تنگ یا بسته می تواند باعث بی قراری نوزاد شود. پس سعی کنید لباس های مناسب و راحت بر تن نوزاد خود کنید. برخی از لباس ها، مارک و اتیکت دارند که نوزاد را اذیت می کند و به بدنش می کوبد. اگر احساس کردید نوزادتان بی دلیل گریه می کند و از ساکت کردن کودک درمانده شده اید، نگاهی به لباس هایش بیندازید. شاید چیزی در لباس ها او را اذیت می کند.

به بیماری های جسمی توجه کنید

گاهی بداخلاقی و ناآرام بودن نوزاد به دلیل برخی از شرایط سلامتی جسمانی است. برای آرام کردن نوزاد بی قرار دقت کنید که آیا او از بیماری رنج نمی برد؟ تب ندارد؟ دلش درد نمی کند؟ رفلکس معده ندارد؟ و … اگر احساس می کنید نالیدن نوزاد شما به خاطر درد و یا داشتن مشکل جسمی است، حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید. پزشک تمام نشانه ها و علائم نوزاد شما را در نظر گرفته و تشخیص می دهد که آیا او مشکل جسمانی دارد یا نه.

برای بی قراری کودک چه باید کرد؟

سخنی از مشاوران آویژه

برای آرام کردن نوزاد و پایان دادن به گریه های بی دلیل او باید صبور باشید. بسیار مهم است که هنگامی که با بی قرارری های کودک مواجه می شوید، دست و پای خود را گم نکنید و آشفته و مضطرب نباشید. این موضوع خودش به تنهایی باعث می شود که پریشانی و ناآرامی نوزاد شما بیشتر شود. احساس امنیت و آرامش برای نوزاد بسیار مهم است. پس رفتارهای خود را کنترل کنید و به دنبال یافتن دلیل این پریشانی و ناآرامی نوزاد خود باشید. برای ساکت کردن نوزاد و آرام کردن او باید در ابتدا بدانید دلیل گریه هایش چیست. موارد مختلفی که در بالا گفته شد را با دقت بررسی کنید تا متوجه دلیل بی قراری کودک شوید. سپس با آرامش و به دور از اضطراب به دنبال راهکارها و راه های آرام کردن کودک و از بین بردن مشکل باشید.

اگر برای اولین بار مادر شدن را تجربه می کنید و نمی دانید هنگامی که با گریه های شدید نوزاد مواجه می شوید باید چه کرد. می توانید از مشاوره خانواده در این زمینه کمک بگیرید. مشاور مهارت های لازم برای آرام کردن کودک را به شما آموزش می دهد و به شما یاد می دهد که هنگام بی قراری نوزاد خود چه باید کرد.

سوالات متداول

اولین راه آرام کردن نوزاد چیست؟

یکی از راه های آرام کردن نوزاد در مرحله اول خود مادر است. نوزاد وقتی بیقرار است مادر میتواند با نوازش و در آغوش گرفتن نوزاد او را آرام کند. این اولین راه برای آرام کردن نوزاد است. پدر هم میتواند برای تکمیل این فرآیند به مادر کمک کند.

گریه و بی قراری نوزاد تا چند ماهگی طبیعی است؟

نگریه و ناآرام بودن نوزاد تا 4 ماهگی طبیعی است. البته اگر بیش از حد بوده و دائم در حال نالیدن و گریه کردن باشد، اصلا طبیعی نیست. نوزادان مانند یکدیگر رشد نمی کنند. برخی از کودکان حتی بعد از 4 ماهگی نیز به گریه های بی دلیل خود ادامه می دهند و برخی دیگر حتی قبل از رسیدن به 4 ماهگی آرام می شوند.

چه چیزی باعث بی قراری نوزاد می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث ناآرامی نوزاد می شود، مانند: خستگی، گوش درد، دل درد، رفلکس شدید ، قولنج، گرسنگی، نداشتن خواب کافی و …

 

براي مشاوره در زمينه 17 راهکار آرام كردن نوزاد بيقرار + چه چیزی بچه را آرام می کند؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 5 نظر:

  1. سلام بچه من ۲ ماهشه و بسیار گریه میکنه و کم خوابه . بردمش دکتر گفت سنگ کلیه داره واقعا نمیدونم چیکار کنم این گریه ها و بی قراریهاش مال سنگ کلیه است؟؟؟

  2. سلام دخترم الان سه روز خیلی بی قراری میکنه میخوابه میندازمش رو تشک بیدار میشه همش نق میزنه

    1. من قطره منتول گرفتم یکم زدم ب دور گوشش ماساژ دادن اروم بعد کلاه سرش کردم دیگ اصلن گوشش درد نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉