کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

طلاق توافقی چگونه است ؟

طلاق توافقی
5/5 - (4 امتیاز)

طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که امروزه شاهد آن هستیم . طلاق توافقی به نسبت طلاق های دیگر روندی آسان تر از نظر سلسله مراتب قانونی را دارد و همچین از نظر زمانی در بازه زمانی کوتاه تری به نتیجه میرسد همین امر باعث شده است که زوجین در برخورد با مشکلات سازش کمتری از خود نشان دهند و سریعا به طلاق توافقی به عنوان راه حل فکر کنند . اما قبل از هرچیزی به جای اندیشیدن به راحتی و بی دردسر بودن طلاق توافقی به این فکر کنید که قیمت طلاق توافقی شما ، همسرتان ، زندگی مشترک و تقسیم شدن حضور فرزندانتان در کنار شما میباشد .

به بیانی ساده طلاق توافقی به طلاقی گفته میشود که زوجین با رسیدن به توافق در تمام وجوه مشترک زندگی خود مانند مهریه ، نفقه ، حضانت فرزندان ، برنامه دیدار با فرزندان و . . . به دادگاه خانواده رجوع میکنند و خواستار طلاق توافقی میشوند .


بیشتر بخوانید:شرایط طلاق توافقی چیست ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه طلاق توافقی چگونه است ؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

طلاق پایان همه چیز نمیباشد

قبل اقدام به این امر بهتر است زوجین با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی با کمک مشاوره خانواده آخرین راهکارهای نجات زندگی مشترک خود را بررسی کنند چرا که طلاق پایان همه چیز نمیباشد و تبعاتی دارد که پس از جدایی نیز با شما همراه خواهد بود چرا که در جامعه کنونی ما هنوز آنطور که باید با مقوله طلاق به عنوان یک پدیده طبیعی نگاه نمیشود و بستر فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی خاصی برای افرادی که زندگی مشترک خود را پایان داده اند مهیا نشده است .

اما اگر امکان ادامه زندگی مشترک برای شما وجود ندارد و اطلاعات کافی از نحوه و روند طلاق توافقی و شرایط آن ندارید باز هم مشاوره طلاق میتواند شما را از حقوق خود مطلع سازد . برای مثال باور اشتباهی که در مورد طلاق توافقی وجود دارد این است که زوجه باید از تمام حقوق مادی خود مانند مهریه و نفقه گذشت کند تا طلاق صورت گیرد در حالی که زوجه میتواند به هر دلیلی و با توافق تمام یا فقط بخشی از حقوق مادی خود را بذل کند و هیچ اجباری از نظر دادرسی برای بذل مهریه و نقه وجود ندارد و همه چیز بر اساس توافق زوجین میباشد که این توافق هرچه که باشد برای دادگاه قابل احترام و اجرا میباشد .

چگونه است ؟

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی بنا به دلایلی کمتر از از طلاق های دیگر میباشد . مراحل طلاق توافقی به نسبت دیگر دعاوی از نظر دادرسی کوتاه تر و زمان کمتری را میخواهند .

در طلاقی که توافقی نمیباشد زوجین هریک بر خواسته های حقوقی مادی و غیر مادی خود پافشاری دارند و کمتر راضی به سازش میشوند و چون اغلب درخواست طلاق از طرف یکی از زوجین است یکی دیگری را متهم میکند تا جریان طلاق را به نفع خود از همه نظر تمام کند به همین دلیل معمولا پرونده های این چنین پوروسه پیچیده تر ، زمان بر تر و پر هزینه تری را دارند و همچنین چون در طلاق توافقی داوری وجود ندارد که حق و صاحب حق را مشخص کند و همه چیز بر اساس تفاهم و سازش است سیر روند پرونده قابل پیش بینی تر و قابل تفکیک تر است اگر بخواهیم مراحل طلاق توافقی را به صورت موردی و گام به گام بیان کنیم به صورت زیر خواهد بود .


بیشتر بخوانید:طلاق به خاطر خیانت همسر


روند طلاق توافقی

مرحله اول : زوجین باید با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی ثبت طلاق در خواست طلاق توافقی خود را به ثبت برسانند .

مرحله دوم : درخواست طلاق ثبت شده از طرف دفتر ثبت طلاق به دادگاه خانواده برای بررسی و دادرسی ارجاع داده میشود

مرحله سوم : زوجین باید مشاوره طلاق توافقی ببینند . این مرحله قبلا در مرکز مشاوره طلاق خود دادگاه برگزار میگردید اما آنطور که باید توجه نمیشد و جلسات با کیفیت مطلوب اجرا نمیگردید به همین خاطر مشاوره طلاق توافقی به مراکز خارج از دادگاه انتقال یافت تا در کیفیت بهتر و اثر گذار تری اجرا شوند .

مرحله چهارم : زوجین باید در دادگاه خانواده حضور پیدا کنند و توافقات خود را در تمام امور در محضر قاضی بیان کنند و به ثبت برسانند .

مرحله پنجم : قاضی پرونده با بررسی توافقات رای طلاق توافقی را باید صادر کند .

مرحله ششم : در موعد مشخص پس از صادر شدن رای قاضی زوجین باید با حضور در دفتر طلاق ، طلاق با توافق خود را به ثبت رسمی برسانند .

طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی در خصوص زوجینی میباشد که در مورد هیچ مسئله مشترکی ناسازگاری ندارند . زوج نباید در دادگاه خانواده به کش مکش بر سر خواسته های خود بپردازند بلکه باید توافقات خود را بیان کنند . در خصوص مدارک مورد نیاز ضمن شرایط طلاق توافقی در دست داشتن کارت شناسایی و شناس نامه و عقد نامه کفایت میکند در صورت نبود عقد نامه زوجین باید رو نوشت آن را از دفتر ثبت ازدواج خود تهیه کنند . همچنین اگر یکی از طرفین در جریان طلاق وکیل داشته باشد با دادن وکالت به وکیل خود نیازی به حضور در مراحل طلاق ندارد و وکیل او میتواند در تمام مراحل به نیابت از خود شخص حضور پیدا کند .

از دیگر شرایط طلاق توافقی میتوان به مدت مراجعه به دفتر ثبت طلاق اشاره کرد که اگر تا سه ماه پس از صدور رای طلاق از طرف قاضی زوجین به دفتر ثبت طلاق برای ثبت رسمی آن مراجعه نکنند رای صادر شده از درجه اعتبار خارج میشود و قابل تمدید نمیباشد . در موعد مقرر شده اگر زوجه از حضور برای ثبت طلاق امتناع کند طبق قوانین رای قابل اجرا و ثبت است اما اگر مرد حضور پیدا نکند طلاق ثبت نخواهد شد مگر اینکه زن وکالت نامه ای در اختیار داشته باشد .


بیشتر بخوانید:نشانه ها و علائم طلاق عاطفی چیست ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه طلاق توافقی چگونه است ؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی به طور کل چندان بالا نمیباشد اما با این حال پس از مشاوره طلاق و با بررسی پرونده مشاوره دادگاه میتواند پرداخت هزینه ها را به زمان صدور حکم موکول کند . هزینه طلاق توافقی در مواردی در تهران ممکن است بیشتر از سایر مناطق باشد اما به طور کل چون هر پرونده دادرسی هزینه هایی دارد ثبت درخواست طلاق توافقی نیز که در دفتر خدمات قضایی انجام میشود هزینه دادرسی دارد که معمولا 120-130 هزار تومان میباشد . هزینه بعدی در مورد حق مشاوره طلاق میباشد که به مرکز مشاوره پرداخت میشود که میانگین 70-80 هزار تومان در مجموع برای هردو زوج است ، و همینطور هزینه دفتر ثبت طلاق که معمولا 200 هزار تومان میباشد که گاها این هزینه در برخی از دفتر خانه های تهران به 500 هزار تومان نیز میرسد .

اما هزینه دیگری هم وجود دارد که متغییر است و آن حق الوکاله میباشد که در صورت اختیار کردن وکیل از طرف هرکدام از زوجین برای خود باید پرداخت شود و دستمزد وکیل نیز با توجه به سابقه کار و موفقیت و . . . متفاوت میباشد .

چگونه است ؟

نکات طلاق توافقی

نکات طلاق توافقی بسیاری وجود دارد که قبل از اقدام برای جدایی به این صورت باید از آن ها آگاه باشیم چرا که تحت شرایطی در برخی از آن ها امکان بازگشت و اصلاحی وجود ندارد اکنون برخی از نکات طلاق توافقی مهم را برای شما بیان میکنیم .

1- نگه داشتن عده ، که شرایط خاص خود را دارد مدت زمان عده پس از طلاق به مدت سه ماه میباشد و زوجه در این زمان حق ازدواج موقت و دائم را ندارد اما در دو مورد رعایت عده وجود ندارد و زن میتواند بلافاصله پس از طلاق ازدواج مجدد کند مورد اول اینکه زن یائسه باشد و مورد دوم زمانیست که زوجه باکره باشد که نیاز به گواهی پزشک قانونی دارد .

2 – رجوع به زندگی ، اگر طی مدت عده زوجین از کار خود منصرف شوند میتوانند به دفتر ثبت طلاق بروند و درخواست رجوع بدهند که اگر زوجه باکره یا یائسه باشد باید دوباره عقد شوند اما اگر چنین شرایطی نباشد میتوانند با توافق در خواست رجوع به زندگی بدهند که این درخواست هم در شناس نامه هم در عقد نامه قید میشود .

3- همانطور که گفته زوجه نیمتواند بدون حضور زوج طلاق را به ثبت برساند اما در صورت صدور رای حتی با وجود پشیمان شدن زوجه مرد میتواند در دفتر طلاق ، طلاق توافقی را به ثبت برساند .

4- امکان رجوع در توافقات فقط در صورتی وجود دارد که زوجین این امکان را در دادگاه برای خود از بین نبرده باشند . برای مثال زوجه میتواند در آنچه در توافقات بذل کرده است تجدید نظر کند .

به طور کل هر آنچه که باید در مورد طلاق توافقی بدانید را میتوانید در مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی کسب کنید .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره طلاقبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Free Divorce Agreement Papers

براي مشاوره در زمينه طلاق توافقی چگونه است ؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉