کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

خواب زیاد ، علت و درمان آن

خواب زیاد
3.5/5 - (4 امتیاز)

خواب زیاد

خواب زیاد یکی از مسائل و مشکلاتی است که اکثر افراد در جامعه با آن رو در رو هستند . خواب زیاد اگر ناشی از مشکلات فیزیولوژیکی نباشد ، به احتمال زیاد ناشی از سبک زندگی فرد است . برای مثال الگوی زندگی که فرد از آن تبعیت میکند خواب زیاد را میطلبد . اگر افراد مدت زیادی خواب زیاد را تجربه کنند دیگر به آن عادت میکنند و در سنین بالاتر قطعا تغییر این عادت در صورت لزوم برایشان بسیار دشوار میشود . اما خواب زیاد گاهی نیز در اختیار خود افراد نیست . مثلا افرادی که بیمار هستند و داروهایی که برای بهبود مصرف میکنند . بعضی از دارو ها در کنار خواص مفید خود عوارضی مثل خواب زیاد را نیز در پی دارند . گاهی نیز خواب زیاد میتواند یک مکانیزم دفاعی باشد که ذهن ما آن را هدایت میکند .


بیشتر بخوانید: درمان ، دلایل و عوامل بی خوابی


دلیل خواب زیاد و تمایل به خواب زیاد

دلیل خواب زیاد عوامل مختلفی میتواند باشد . مثلا تمایل به خواب زیاد در افراد معتاد بسیار زیاد دیده میشود . اعتیاد خود به خود اگر فردی را درگیر خودش کرده باشد حتما تمایل به خواب زیاد یکی از عوارض اجتناب ناپذیر آن خواهد بود . گاهی اوقات نیز تمایل به خواب زیاد بخاطر بی انگیزه بودن و بی هدف بودن برد است . برای مثال اگر افراد افسرده را زیر نظر قرار دهیم میبینیم که آنها بسیار کسل هستند و تمایل به خواب زیاد در آنها موج میزند .

محرومیت از خواب نیز میتواند دلیل خواب زیاد باشد . هر فردی در هر زمینه ای که محروم شود اشتیاق بیشتری به آن نشان میدهد . دلیل خواب زیاد افرادی که شب کار هستند نیز میتواند همین باشد . گاهی نیز دلیل خواب زیاد میتواند به دلیل این باشد که از اختلال خوابخاصی رنج میبرند که بروز نشانه هایش به این شکل است .

علت و درمان آن

 

درمان خواب زیاد

درمان خواب زیاد یا پر خوابی اگر بخواهد سیر درستی را طی کند مستلزم یک تشخیص درست است . پر خوابی یا خواب زیاد را از نظر شدت میتوانیم به سه سطح تقسیم کنیم . سطح اول : چند روز تا یک ماه طول میکشد . سطح دوم : از یک ماه تا سه ماه طول میکشد و سطح سوم از سه ماه بیشتر طول خواهد کشید . باید در نظر داشت که درمان خواب زیاد یا پر خوابی با یک اختلال مثل نارکولپسی متفاوت است . زیرا نارکولپسی حمله ناگهانی خواب به فرد است . اما پر خوابی میل به خواب را به تدریج در فرد به وجود می آورد . معمولا برای درمان خواب زیاد معمولا از داروهای محرکی مثل آمفتامین ها ، متیل فنیدیت و مودافنیل استفاده میشود . البته برای درمان این اختلال اغلب داروهای ضد افسردگی گروهMAOI نیز تجویز میشود .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه خواب زیاد ، علت و درمان آن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

دلایل خواب زیاد

دلایل خواب زیاد را اگر بخواهیم بررسی کنیم با دامنه گسترده ای رو به رو میشویم . اما در این جا به اختصار به بعضی از دلایل خواب زیاد اشاره میکنیم :

  • به طور طبیعی یک فرد به ۷تا۹ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارد . زمانی که ساعت خواب از این میزان عبور کند فرد به این اختلال خواب دچار میشود .
  • افرادی که از افسردگی رنج میبرند نیز اغلب خواب زیاد را در برنامه روزانه خود دارند . آنها باید برای درمان به یک مرکز مشاوره و روانشناسیمراجعه کنند و در حین درمان قطعا مشکل خوابشان نیز برطرف خواهد شد .
  • گاهی نیز خواب زیاد به دلیل مصرف آمفتامین ها و داروهای محرک است . گاهی آمفتامین ها در داروهای فرد قرار دارند و گاهی نیز افراد آمفتامین را به عنوان مواد مخدر استفاده میکنند که در صورت دوم افراد باید برای گرفتن مشاوره روانشناسیو درمان به یک روانشناس مراجعه کنند .

    بیشتر بخوانید:راه حل بی خوابی چیست ؟


عوامل خواب زیاد

عوامل خواب زیاد و فاکتور هایی که باعث میشود فرد ساعت های زیادی از روز را با خواب یا احساس نیاز به خواب بگذراند را در این قسمت بررسی خواهیم کرد .

 

  1. اختلالات و بهم ریختگی هورمونی که در بانوان شایع است . گاهی پیش می آید که سطح استروژن در زنان پایین میاید و این باعث بروز خستگی و میل و اشتیاق به خواب را در فرد به وجود می آورد .
  2. داروهایی که برای حساسیت فصلی و آلرژی استفاده میشود نیز باعث خواب آلودگی میشوند . آنتی هیستامین از جمله این داروها میباشد .
  3. کم خونی نیز که به دلیل اختلال در گلبول های قرمز بوجود می آید ، میتواند به قدری فرد را خسته کند که از پس کارهای روزمره خود نیز بر نیاید .
  4. گاهی عفونت ها نیز مثل عفونت سیستم ایمنی بدن خود را به شکل خستگی و میل زیاد به خواب بروز میدهد .

خواب زیاد

سندروم چکاوک یا خواب جلو افتاده

سندروم چکاوک یا خواب جلو افتاده موردی است برخلاف خواب به تاخیر افتاده . یعنی اینکه فرد مبتلا ساعت ۸ تا ۹ احساس خستگی و خواب آلودگی میکند و میخوابد . حدود ساعت ۴تا ۶ صبح نیز فرد ناخواسته بیدار میشود و دیگر نمیتواند به هیچ عنوان بخوابد . گله فرد از آنجایی شروع میشود که معمولا وقتی همه بیدار هستند او میخوابد و زمانی که از خواب بیدار میشود همه در خواب هستند . شخص معمولا زمانی به پزشک مراجعه میکند که از این که شبیه دیگران نیست شکایت دارد . این گونه افراد معمولا در محل کار مشکلی ندارند ولی در ایفای نقش اجتماعی خود و حضور در مهمانی ها و جمع خانواده اغلب ناکام هستند .


بیشتر بخوانید: چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه خواب زیاد ، علت و درمان آن با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

هنگامی که گویا ساعت وجود ندارد

بعضی از افراد برای خوابیدن و به خواب رفتن ساعت مشخصی را مد نظر قرار نمیدهند . یعنی این که هر ساعت از شبانه روز که بخواهند مدتی میخوابند و بیدار میشوند و به فعالیت های روزانه خود ادامه میدهند . مثلا در تاریخ ثبت شده است که لئوناردو داوینچی در طی فعالیت و کارهای روزانه خودش ار دو ساعت خواب های کوتاه مدتی داشته و بعد از بیدار شدن تا وقت خواب بعدی به فعالیت ها و کار های روزانه خودش میپرداخت .

در مورد این افراد این احتمال وجود دارد که بخش مربوط به ساعت شبانه روزی مغزشان دچار آسیب شده است . اگر نوجوانان این علائم را نشان دهند والدین باید هر چه سریع تر او را نزد یک پزشک ببرند .این عارضه در آینده ممکن است تمام ابعاد زندگی فرد را اعم از اجتماعی ، شغلی ، و خانوادگی تحت تاثیر قرار بدهد و فرد را منزوی و گوشه گیر کند .

علت و درمان آن

هواپیما زدگی

هنگامی که شما دچار هواپیما زدگی میشوید ، ساعت زیستی بدن شما نیز با اختلال روبرو میشود . مثلا زمانی که از نیویورک تا پاریس پرواز میکنید از چند مرحله زمانی عبور میکنید . اکثر مسافرانی که پرواز های طولانی را تجربه میکنند این اختلال و آشفتگی در خوابشان را متوجه میشوند . حال شاید سوال پیش بیاید که افرادی که در حوزه سفر کار میکنند با این اختلال چه میکنند . در واقع آنها چاره ای ندارند جز این که با هواپیما زدگی و عواقب آن کنار بیایند .

هواپیما زدگی تنها در مسیر مرحله های زمانی اتفاق می افتد . شما هر چقدر هم طولانی بین نقاط شمال و جنوب حرکت کنید هواپیما زدگی برای شما رخ نمیدهد . تنها زمانی این اتفاق میافتد که شما از غرب به شرق یا شرق به غرب مسافت های طولانی را طی میکنید . هواپیما زدگی مسافر بستگی به سمت پرواز او و همچنین مسافت طی شده در مسافرتش و تعداد مناطق زمانی طی شده دارد .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال خواب و خواب زیادبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Oversleeping Side Effects: Is Too Much Sleep Harmful?

براي مشاوره در زمينه خواب زیاد ، علت و درمان آن

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 2 نظر:

  1. چه مریضی خوبی… سندروم چکاوک… ایکاش منم اینجور مریضی ای داشتم، 9شب بخابی 5 صب پاشی،دلیل اینکه معتادا زیاد میخابن بصورت ساده اینه که چون معمولا غروبا و شبا میکشن و مغز بشدت فعال میشه و دوپامین تولید میکنه وفرد میره بخابه ولی ظاهرش خوابه ولی مغزش بیداره و خستگیش در صبح برطرف نمیشه واسه همین در طول روزم همش بیحاله و کمبود خواب داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉