کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال شخصیت خود شیفته چگونه درمان می شود؟

علائم اختلال شخصیت خودشیفته
4/5 - (1 امتیاز)

اختلال شخصیت خود شیفته یا Narcissistic personality disorder چنان رفتار میکنند که گویی با فرد مهم و صاحب مقام و منصبی در حال صحبت هستند . آنها در همه زمینه ها حتی عشق ورزی طوری رفتار میکنند که فقط خودشان لایق دریافت عشق هستند . مشاوره روانشناسی این افراد نشان میدهد که معمولا آنها اطرافیان خود را تحقیر میکنند طوری که باعث میشوند دیگران عزت نفس و توانایی تصمیم گیری خود را از دست بدهند . افراد خودشیفته چنان غرق در عشق ورزی به خود هستند که دیگر ارزش قائل شدن و دوست داشتن دیگران برایشان غیر ممکن میشود . مشاوره خانواده آویژه با پیشنهاد انجام تست های شخصیت پیش از ازدواج ، ویژگی های شخصیتی افراد را مشخص میکند . زیرا زندگی با افراد خودشیفته در نهایت فرد را دچار افسردگی میکند .

تعریف اختلال شخصیت خود شیفته چیست؟

تعریف اختلال شخصیت خود شیفته عبارت است از فردی که خودبزرگ بینی اغراق آمیز دارد . فردی که خود را برتر از قدرتمندترین ، ثروتمندترین ، باهوش ترین ، محبوب ترین و مشهورترین افراد تصور می کند . این گونه افراد تمام چیزهای خوب را برای خود می دانند . طبق تعریف اختلال شخصیت خود شیفته این افراد دچار تکبر و غرور بیش از اندازه و اعتماد به نفس کاذب هستند . به نظر می رسد این اختلال شخصیت در بین مردان بیشتر از زنان رخ می دهد . این گونه افراد ، افراد قابل اعتمادی برای دوستی نیستند . دوستانی غیر صادق اند و ممکن است دست به تصمیم گیری های خطرناک و یا حتی غیر اخلاقی بزنند . از دیگر ویژگی های این افراد این است که دائم به دیگران حسادت میورزد اما طوری وانمود میکند که انگار دیگران به او حسودی میکنند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال شخصیت خود شیفته چگونه درمان می شود؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

علائم اختلال شخصیت خود شیفته خود بزرگ بینی ، غرور و تکبر ، اعتماد به نفس بیش از حد می باشد . فرد مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته درک و تصور درستی از خود واقعیش ندارد . تصور می کند در هر زمینه ای در بهترین حالت ممکن قرار دارد و همین تصور باعث می شود خود را نسبت به دیگران برتر و بهتر بداند . از دیگر علائم اختلال شخصیت خود شیفته آن است که فرد توقع دارد دیگران غلام حلقه به گوش او باشند و دائما از فرد مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته تعریف و تمجید بکنند . فرد خودشیفته ممکن است دست به تحقیر و تمسخر دیگران بزند . استعداد ها و توانایی های خود را بزرگ جلوه می دهد و احساس شایستگی زیادی نسبت به دیگران دارد . خود محوری و مشورت نکردن از دیگر ویژگی هایاین افراد است .


بیشتر بخوانید: فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟


ابتلا به اختلال شخصیت خود شیفته چگونه است؟

ابتلا به اختلال شخصیت خود شیفته می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف باشد . یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به اختلال شخصیت خود شیفته روش تربیتی والدین است . والدینی که روش ‌تربیتی آن ها فرزند محور است ، فرزندانشان بیشتر در خطر ابتلا به این اختلال هستند . این افراد برای فرزند این تصور را به وجود میاورند که آدمی برتر از سایر آدم هاست . این اختلال شخصیت بیشتر در جوامعی که بر فردگرایی و نیاز های فردی توجه می شود رخ می‌ دهد و خطر کمتری جوامع جمع گرا را تهدید می کند . در مشاغل یا سبک های زندگی که فرد بیشتر از حد معمول مورد احترام است و کانون توجه سایرین است ، احتمال مبتلا شدن به اختلال شخصیت خود شیفته بیشتر است .

مشکلات اختلال شخصیت خود شیفته

مشکلات اختلال شخصیت خود شیفته چیست؟

مشکلات اختلال شخصیت خود شیفته گسترده است . اولین و مهم ترین مشکلات این اختلال شخصیت ، برقراری ارتباط با افراد مبتلا است . افراد مبتلا تصور می کنند همه اطرافیان باید در راستای اهداف و خواسته های آن ها حرکت کنند . این افراد با اطرافیان خود به گونه ای رفتار می کنند که انگار برده ی آن ها بوده و جزئی از دارایی آنان هستند . اگر تحت فشار قرار بگیرند رفتار تحقیر آمیز و شرم آور انجام می دهند . انتقاد پذیر نیستند و انتقاد دیگران را از حسودی می دانند و نسبت به بی اعتنایی و تحقیر حساسند . افراد خودشیفته دیگران را عامل ناکامی و شکست خود می دانند . میزان ادراک افراد خودشیفته از خودشان ، تحریف شده و اغراق آمیز است . برای این افراد هیچ چیز به اندازه کافی خوب نیست و همیشه احساس نارضایتی دارند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن


درمان اختلال شخصیت خود شیفته ممکن است؟

درمان اختلال شخصیت خود شیفته بسیار مشکل است زیرا اولین قدم برای شروع درمان این است که فرد این اختلال را بپذیرد و در صدد درمان آن باشد . اما معمولا این افراد به دلیل خودشیفتگی نمی پذیرند و همین نپذیرفتن درمان را مشکل می کند . همزمان با درمان فرد مبتلا باید خانواده هم تحت درمان قرار بگیرد . بیمار ممکن است برای درمان مقاومت کند پس درمانگر باید تلاش کند ارتباط و پیوندی محکم بین خود و بیمار برقرار کند . درمان اختلال در صورتی امکان پذیر است که از روش هایی استفاده کنیم که بیمار به تصویر واقعی از خودش نزدیک شود . باید روحیه‌ انتقاد پذیری را در فرد بالا ببریم ، فرد را باید به فعالیت های اجتماعی ، ارتباط و مشارکت با دیگران تشویق کرد تا روحیه همدلی را در فرد مبتلا به اختلال خود شیفته تقویت کنیم .

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال شخصیت خود شیفته چگونه درمان می شود؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

روابط عاطفی افراد مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته چگونه است؟

مشکلات اختلال شخصیت خود شیفته فقط در ارتباطات فردی خلاصه نمیشود . این افراد به دلیل تیپ شخصیت و نوع کلام و چهره جذابی که از خود نشان میدهند معمولا افراد زیادی را مجذوب خود میکنند . چون این افراد باورشان است که از دیگران برتر هستند در نتیجه میتوانند براحتی دیگران را فریب دهند . معمولا بعد از مدتی که از دوستی و ازدواج با این افراد گذشت چهره واقعی آنها نمایان میشود . همسر و دوستان این افراد همیشه احساس میکنند از سوی او نادیده گرفته میشوند و به مرور عزت نفسشان کاهش می یابد . افراد خودشیفته اصولا برای اینکه مهر تائید بر بهترین بودن خودشان بزنند با افراد صاحب نفوذ رابطه برقرار میکنند . روابط آنها پایدار نیست زیرا آنها مانند طبل تو خالی هستند و به دلیل رفتارهای ناشایست خیلی زود اطرافیانشان پراکنده میشوند .


بیشتر بخوانید:اختلال شخصیت پارانوئید چه نوع بیماری است؟


درمان اختلال شخصیت خود شیفته

چگونگی شکل گیری شخصیت خود شیفته

درمان اختلال شخصیت خود شیفته معمولا زمانی صورت میگیرد که فرد به دلیل فخر فروشی به دیگران تنها و منزوی میشود و در این حالت به روان درمانگر یا مشاور مراجعه میکند . مشاوره روانشناسی این افراد نشان میدهد در دوره کودکی فقط روی تقاط مثبت آنها کار شده است و والدین به کودک آموزش نداده اند که هر فردی نقاط منفی و ناتوانی هایی هم دارد . زمانیکه والدین توانایی های کودک خود را به رخ دیگران میکشند و مدام مورد تشویق قرار گرفته است کودک نیاموخته که هر فردی با توانایی ها و ناتوانایی هایش ارزشمند است . آنها وقتی بزرگ میشوند به دلیل کنترل گری و سیستم غلط تربیتی که داشتند فاقد اعتماد به نفس میشوند و برای پنهان کاردن کاستی های خود به ظاهر خود میپردازند و به مرور دچار اختلال خود شیفته و شخصیت نمایشی میشوند .


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟


سوالات متداول

علل اصلی ابتلا به اختلال شخصیت خود شیفته چیست ؟

علل محیطی و ژنتیکی ، از دلایل محیطی تربیت نادرست و وابستگی های نامتعارف به والدین و پاداش و تنبیه افراطی و دلایل ژنتیکی نوعی نارسایی در بخش خاکستری مغز که مسئول روابط عاطفی و شفقت فرد است .

درمان اختلال شخصیت خودشیفته به چه صورتی است ؟

درمان به دلیل عدم همکاری فرد امکان پذیر نمیشود اما روان درمانی در صورت مراجعه صورت میگیرد که معمولا تغییرات پایداری اتفاق می افتد .

چرا جذب افراد دارای اختلال شخصیت خود شیفته میشویم ؟

زیرا آنها در برخورد اول خود را افرادی با اعتماد به نفس بالا ، کار آمد ، با تجربه و همراه با موفقیت های کاری نشان میدهند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال شخصیتبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Personality disorders – Diagnosis and treatment

براي مشاوره در زمينه اختلال شخصیت خود شیفته چگونه درمان می شود؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉