کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟

اختلال چند شخصیتی
3.3/5 - (3 امتیاز)

اختلال چند شخصیتی یا هویت تجزیه ای اختلالی است که فرد در زمان های مختلف ولی شرایط یکسان به هر عمل، عکس العمل متفاوت نشان میدهد. حال ببینیم تعریف ما از شخصیت چیست؟ هنوز کسی قادر به تعریف شخصیت نبوده است. در واقع شخصیت به مجموعه واکنش های اجتماعی و درونی گفته میشود. به مجموعه روابط اجتماعی و درونی. به مجموعه اعتقادات و انتخابات گفته میشود. بطور مثال یک کیف پر از پول در جایی پیدا میکنید. چند راه دارید. 1- به دنبال صاحب آن بگردید. 2- تظاهر کنید به دنبال صاحب آن میگردید و طوری برنامه ریزی کنید که صاحبش پیدا نشود. 3- پیدا شدن کیف را دست تقدیر بنامید (شانس ) 4- آن را بین افرادی تقسیم کنید که نیاز دارند و….. به مجموعه رفتارها و عقاید شما برای این انتخاب شخصیت میگویند.

اختلال چند شخصیتی

اختلال چند شخصیتی در این مثال در هر زمان یک تصمیم میگیرد. گاهی پاک و منظم و روزی غرق گناه. روزی قلبی لطیف و روزی بی رحم. شما دربرخورد با تصمیمگیری های فردی با اختلال چند شخصیتی سردر گم میشوید. این فرد برای یک مشکل ده ها راه تنظیم میکند که هیچ یک با دیگری همخوانی ندارد و از هیچ کدام نتیجه ای نمیگیرد . این افراد به تنوع طلبی در مسائل عاطفی، شغلی و سلیقه ای مشهور هستند. جالب اینجاست که با وجود این تنوع طلبی به عقاید مقطعی خود ایمان دارند. شما به هیچ عنوان در تصمیم های آنها نمیتوانید تغییری بدهید. از این رو به افرادی خشک و غیر قابل انعطاف مشهور هستند. مشاوره خانواده آویژه پیشنهاد میکند برای این اختلال حتما مشاوره روانشناسی بگیرید تا اختلال شخصیت بیمار شما مرتفع گردد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم اختلال چند شخصیتی

علائم اختلال چند شخصیتی عبارتد از : عدم ثبات در یک عقیده، سلیقه و روابط اجتماعی. از دیگر علائم اختلال چند شخصیتی عدم پذیرش زندگی مشترک است. آنها دوست دارند تشکیل زندگی بدهند اما طرف مقابل با دم دمی مزاجی آنها سازگارباشد. چون آنها با دیگران کمتر کنار می آیند. از دیگر علایم اختلال چند شخصیتی داشتن غار تنهایی است. آنها ساعاتی باید تنها باشند و با افکار خود خلوت کنند.


بیشتر بخوانید:چگونه از اختلال استرس پس از سانحه عبور کنیم


تعریف اختلال چند شخصیتی

تعریف اختلال چند شخصیتی : یک فرد با شخصیت های متفاوت. یک فرد با انتخابات رنگارنگ. یک فرد با سلایق و علایق جورواجور. این ها تعریف اختلال چند شخصیتی هستند. شما نمیدانید فردی که دیروز به شما کمک های زیادی کرده امروزهم میخواهد کمک کند یا نه. او امروز متفاوت خواهد بود. آنها همیشه غیر قابل پیش بینی هستند. افرادی با اختلال چند شخصیتی دارای یک من افسرده و تنها هستند و من های دیگر. او ممکن است در یک زمان یک خاطره از خود را به یاد نیاورد ولی در یک برهه زمانی دیگر کاملا به یاد بیاورد. البته این من ها غارهای تنهایی فرد را تشکیل میدهند که به آنها پناه میبرد. میتوان گفت برخی اوقات او برخی چیزها را نمیخواهد به یاد بیاورد.

تعریف اختلال چند شخصیتی به این معنا نیست که چند نفر در وجود یک نفر زندگی میکنند. او فردی باهوش است ولی نتوانسته از هوش و توانایی هایش بهره ببرد. اکنون تصمیم میگیرد فرد دیگری باشد بدون خاطرات تلخ گذشته. میخواهد آن من را فراموش کند و اکنون دوباره متولد شود. او میخواهد راه زندگیش فرق کند و تصمیم های جدید بگیرد. علایق و سلیقه هایش را تغییر بدهد. این مراحل بارها و بارها در زندگی فرد تکرار میشود. معمولا کسانی دچار این اختلال میشوند که گذشته ای بسیار تلخ داشته اند. آنها ممکن است برای یافتن مقصر داستان هایی غیر واقعی از گذشته بیان کنند.


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال احتکار دارند


شکل گیری اختلال چند شخصیتی

شکل گیری اختلال چند شخصیتی برای افرادی اتفاق می افتد که از امنیت عاطفی لازم برخوردار نبوده اند. آنها همیشه در گذشته سیر میکنند و با مرور آنها به خود آسیب میرسانند. آنها دوست دارند بتوانند گذشته خود را تغییر دهند یا بر آن تاثیر بگذارند. چون نمیتوانند این کار را انجام دهند لذا شروع به شخصیت سازی در درون خود میکنند. این شخصیت ها تا مدتی مورد استفاده و حظ روحی قرار میگیرند اما پس از مدتی واقعی نبودن آنها برای فرد انصراف و در نتیجه افسردگی به بار می آورد. معمولا تک فرزندها یا کوچکترین فرزندان خانواده دچار گسیختگی شخصیتی میشوند. آنها با شخصیت های جدیدشان زندگی میکنند و بعد آن را رها میکنند و باز شروعی دوباره برای شخصیتی جدید. آنها نمیتوانند از توانایی هایشان بهره کافی ببرند. احساس پوچی میکنند. آنها همیشه احساس میکنند حقشان خورده شده است و نتوانسته اند حقشان را بگیرند.

شکل گیری اختلال چند شخصیتی از زمانی آغاز میشود که فرد تصمیم به باز سازی شخصیت، خاطرات و گذشته خود میگیرد.

 

شکل گیری اختلال چند شخصیتی


بیشتر بخوانید:علائم و درمان اختلال اضطرابی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نشانه های اختلال چند شخصیتی

نشانه های اختلال چند شخصیتی تنوع طلبی و یکنواخت نبودن زندگی آنها است. آنها در مسائل عاطفی، زناشویی و رفاقت نیاز شدیدی به تنوع دارند. شغلشان را زود به زود عوض میکنند. اکثر اوقات دردی خفیف در سر یا عضلات احساس میکنند. تمایل به استفاده از قرص، دارو، مشروبات الکلی و مواد افیونی دارند. آنها برای رهایی از وضعیت موجود حتی ممکن است در دنیای علم غوطه ور شوند. از کف اقیانوسها تا کهکشانهای دور و نزدیک. اعماق تاریخ و صدها سال پس از دنیای مدرن. از مهمترین نشانه های اختلال چند شخصیتی بالا بودن اطلاعات عمومی آنها است. معمولا اگر بخواهند میتوانند رشته سخن در هر مورد و موضوعی را به دست بگیرند.

آنها در روابط سرد و خشک هستند. فقط با کسانی همانند خود خوب ارتباط میگیرند. خود محور هستند و در برخی موارد پیرو متافیزیک. آنها ممکن است از دنیای ماورایی نیز خاطراتی بیان کنند. از پاسخ دادن به حالات خود طفره میروند. بیحوصلگی شدید نسبت به چیزهایی که علاقه ندارند. از شرکت در مهمانی های رسمی خود داری میکنند. از پوشیدن لباسهای فرمال طفره میروند. لباسهای آنان باید راحت و ساده باشد.


بیشتر بخوانید: اختلال تیک توره چه علائم و نشانه ایی دارد


مشکلات اختلال چند شخصیتی

مشکلات اختلال چند شخصیتی این است که : نمیتوانند شغلی ثابت اتخاذ کنند. پرخاشگر و بی حوصله هستند. نسبت به فهم و شعور دیگران شک دارند. تنهایی پیشه میکنند. از اهم مشکلات اختلال چند شخصیتی نداشتن توانایی در جذب عاطفی و اقتصادی دیگران برای همیشه است. آنها همیشه خلا عاطفی دارند و وابستگی شدید به یک منبع عاطفی مانند مادر .

 

مشکلات اختلال چند شخصیتی


بیشتر بخوانید: اصلی ترین روش های مقابله با استرس چیست


درمان اختلال چند شخصیتی

دردرمان اختلال چند شخصیتی استفاده از داروهای تثبیت شخصیت بسیار مهم است. داروهایی آرامبخش که کمک کند مدام گذشته ها را در ذهن خود تکرار نکنند. البته این داروها عوارض جانبی چون از بین بردن حافظه و تحلیل رفتن مغز را درپی دارند. چاقی و بی تفاوتی نیز از دیگر عوارض این داروها است. مشاوره برای این بیماران اجتناب ناپذیر است. مشاوره و حمایت عاطفی در بهبود تاثیر شایانی دارد. درمان اختلال چند شخصیتی به تنهایی میسر نیست و خود مراقبتی و خود درمانی در کنار دارودرمانی و روان درمانی مفید خواهد بود. مرکز مشاوره آویژه برای همه تندرستی و سلامت آرزومند است.

سوالات متداول

چگونه به افرادی که دارای اختلال چند شخصیتی هستند کمک کنیم؟

از گفتن جمله تو اشتباه میکنی بپرهیزیم. برای اینکه آنها را متوجه اشتباهشان کنیم ابتدا با جمله بله حق با تو است شروع نموده و به نرمی با نشان دادن راه درست آنها را وادار به فکر درمورد اشتباهشان نماییم. سعی کنیم به آینده امیدوارشان کنیم تا کمتر در مورد گذشته فکر کنند

چه عواملی در شکل گیری اختلال چند شخصیتی موثر است؟

نقص در پیام رسانی مغز، نقص در ترتیب قرار گرفتن آمینو اسیدها. عوامل رفتاری و شناختی مانند بهره کشی از کودکان (بهره های جنسی و جسمی ). کمبود عاطفی و اختلال توجه در کودکی.عدم احساس امنیت در کودکی

این افراد به چه کسانی اعتماد میکنند؟

به افرادی که آنها را درک کرده و در واقع همزاد پنداری نمایند. از کسانی که دائم آنها را نصیحت کرده و از کارهایشان منعشان میکنند دوری میکنند. مثلا کسانی که مرتب میگویند به فکر آینده ات باش یا سیگار نکش یا از تنهایی بیرون بیا.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال وسواسبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Dissociative identity disorder

براي مشاوره در زمينه چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉