کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

وسواس احساس گناه چیست؟

وسواس احساس گناه
4.4/5 - (7 امتیاز)

وسواس احساس گناه در چند مورد قابل بحث است . وسواس اصولا حس اضطراب زایی است که مدام ذهن را درگیر خود میکند . این موارد شاید واقعی و شاید غیر واقعی باشند . اما تداوم آن است که به زندگی ها آسیب میرساند . وسواس احساس گناه ناشی از تقصیری است که احساس میکنیم باید در مورد آن کوتاهی نمیکردیم . وسواس احساس گناه بر چند نوع است . وسواس احساس گناه در مورد دین و مذهب و وسواس احساس گناه درمورد امور روزمره . ممکن است شخص وسواس برای فریضه های دینی و مذهبی خود احساس گناه کند . مثلا برای نماز خواندن . یا برای انفاق کردن به کسی که میتوانسته مالی را ببخشد . یا انجام فریضه حج یا رفتن به کربلا . این فکر که او باید اینکار را انجام میداده و نداده ، ذهنش را مشغول میکند و باعث اضطراب او میشود .

وسواس احساس گناه ممکن است در مورد گناهی که زمانی مرتکب شده است باشد . مثلا مالی را به ناحق از کسی گرفته باشد . شق دیگر این وسواس مربوط به امور زندگی میشود . مثلا وظیفه خود را نسبت به پدر ، مادرو یا فرزندان بخوبی انجام نداده باشد . حتی ممکن است وظایفش را خیلی خوب انجام داده ولی در یک مورد حتی کوچک کوتاهی کرده است . در اینگونه موارد مشاوره اختلال وسواس لازم است . برای اینکه بدانیم ریشه بوجود آمدن وسواس چه بوده حتما باید مشاوره روانشناسی انجام دهیم .با این مشاوره درمان ، اساسی و ریشه ای خواهد بود . برخورد خانواده با شخص بسیار حساس است پس ضروری است که افراد خانواده نیزمشاوره خانوادهبگیرند .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی وسواس


اختلال وسواس احساس گناه

اختلال وسواس احساس گناه

اختلال وسواس احساس گناه ریشه روان شناختی دارد . فروید احساس گناه را با عقده اودیپ مرتبط میداند . او علاوه بر این مورد اختلال وسواس احساس گناه را ریشه در اضطراب میداند .اضطراب زمان تغییرات جنسی . نظریات دیگری هم در مورد احساس گناه وجود دارد . برخی معتقد هستند اختلال وسواس احساس گناه محوریت جنسی نداشته و مربوط به رشد روانی – اجتماعی میشود . یعنی شخص وسواس مدام فکر میکند به دیگری آسیب رسانده است . احساس گناه میکند و این احساس ذهن او را درگیر میکند .او کمتر با افکار درست و مثبت زندگی کند . نتیجه احساس گناه ، اضطراب و افسردگی خواهد بود .

ریشه روان پویشی اختلال وسواس احساس گناه در برخورد والدین میباشد . وقتی مدام به کودک تلقین میکنند که بروز و عمل به احساسات و تعاملات ، غیر اخلاقی است . یا زمانی که بروز برخی کاستی هارا در زندگی به گردن او می اندازند . مثلا اگه تو نبودی من اینقدر بدبخت نمیشدم . یا به خاطر تو من با مادرت زندگی میکنم . این کودک همیشه خود را مقصر میداند . احساس میکند باعث تیره بختی والدین شده است . در صورتیکه واقعیت ندارد . یا اگر هم والدین به خاطر او به زندگی ادامه داده اند مسئول این تعامل فرزند نیست . هرکس مسئول تصمیم درست یا اشتباه خود میباشد . بوجود آمدن این حس دو دلیل دارد . یا شخص خود برداشتهای اشتباه دارد و ذهن غم انگیز دارد . یا در برداشتهای خود تعصب به خرج میدهد و راه را برای برداشت مثبت میبندد .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی استرس و اضطراب


درمان وسواس احساس گناه

درمان وسواس احساس گناه به آسیب شناسی و درمان ریشه ای بستگی دارد . این آسیب شناسی فقط باید با مشاوره و بعد از آن مراجعه به روانپزشک مشخص شود . درمان وسواس احساس گناه در صورتی میسر است که فرد خود متوجه این اختلال باشد و بخواهد که مداوا شود . اولین قدم در درمان شناختی ، مشاوره است . مهارت خلاص شدن از افکار مزاحم . این که بتواند این حس را از خود دور کند . مشاوران ابتدا او را با طرز شناسایی رفتار و افکار مزاحم آشنا میکنند . این که بتواند تشخیص دهد کدام افکار نادرست و آزار دهنده هستند . سپس طرز مقابله با هجوم این افکار را به او آموزش میدهند .همین که فرد بتواند این مهارت را پیدا کند که خود را مسئول هر پیامد و پیشامد ناگوار نداند بزرگترین قدم است .

پس درمان وسواس احساس گناه سه مرحله دارد : شناخت ، کسب مهارت و تخلیه ذهن از این افکار .


بیشتر بخوانید: تمرین درمان وسواس فکری


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه وسواس احساس گناه چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

درمان وسواس احساس گناه

مقابله با وسواس احساس گناه

مقابله با وسواس احساس گناه وقتی میسر میشود که خود را موظف به عمل به راهکارهای مشاوره کنیم . اولین قدم برای سه مرحله شناخت ، کسب مهارت و تخلیه ذهن اینست که باور کنیم ما مسئول عملکرد و تصمیم گیری دیگران نیستیم حتی اگر پیشنهاد دهنده باشیم . اینکه بپذیریم ما هم مانند بقیه افکار بی نقص و کاملی نداریم . یاد بگیریم به جای دیگران فکر نکنیم . بیاموزیم برای عمر خود ارزش قائل شویم . زمانی را که برای اندیشیدن به دیگران صرف میکنیم به پیشبرد اهداف خود بگذرانیم . بپذیریم که هر فرد با مغز و اندیشه آفریده شده پس خودش باید برای کارهایش فکرکند . هر کس باید مسئولیت افکار و عملکردش را خودش بپذیرد . مقابله با وسواس احساس گناه با بوجود آوردن احترام برای خود ، افکار و لحظات زندگی مان میسر میشود .


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه وسواس احساس گناه چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

وسواس احساس گناه شدید

وسواس احساس گناه شدید زمانی است که فرد بقدری احساس گناه میکند که توان مقابله با این حس را ندارد . ذهنش برای هر تصمیمی عاجز میشود . وسواس احساس گناه شدید باعث میشود همه روزنه های امید بسته شود . لحظات فرد وسواس با یاس و نومیدی میگذرد . او افسرده است . رنجور و ناتوان به نظر میرسد . او ممکن است گناه بزرگی مرتکب نشده باشد . به کسی آنگونه که فکر میکند آسیب نرسانده باشد اما روان او زنجیر شده در تارهای احساس گناه است . برای رهایی از این حس باید به خاطر آورد که بخشودن کاری پسندیده است . همانگونه که ما دیگران را میبخشاییم باید خودمان را نیز ببخشاییم . در همه ادیان و مذاهب توبه و بازگشت از گناه وجود دارد . توبه یعنی بخشوده شدن پس احساس گناه جایگاه خود را از دست میدهد .

یکی از آزار دهنده ترین وسواسهای احساس گناه ، حسی است که در مورد فردی وفات یافته به شخص دست میدهد . شخصی از دنیا رفته و فرد در مورد کوتاهی کردن عملی نسبت به او شدیدا احساس گناه میکند . مثلا اگر پدرم را فلان دکتر میبردم بیماریش زودتر خوب میشد . یا به فلانی اگر پول میدادم در زندگیش کمتر دچار بحران اقتصادی میشد . با این افکار در مورد کسی که دیگر در این دنیا نیست خودرا می آزارد . در صورتیکه شاید اگر کوتاهی نمیکرد بهتر بود ولی اکنون با این افکار در مورد خود و خانواده و وظایف اجتماعیش کوتاهی میکند . اگر درمورد شخصی که قادر به جبران نیستم احساس گناه را کنار بزنیم میتوانیم برای دیگران مفید باشیم .با این باور میتوان زندگی مفیدتری داشت و خود را از شر افکار منفی را رها کرد .


بیشتر بخوانید:درمان وسواس شستشو چیست؟


سخنی کوتاه با شما

بزرگان میگویند احساس گناه بدتر از خود گناه است . مرکز مشاوره آویژه ضمن تقدیر از اعتماد شما برایتان زندگی آرامی آرزومند است .

مقابله با وسواس احساس گناه

سوالات متداول

علائم وسواس فکری احساس گناه چیست ؟

شخص شاد نیست ، افسرده است و اضطراب و استرس او قابل لمس میباشد . مدام تمنای عفو دارد از کلمه ببخشید زیاد استفاده میکند با هرکسی که احساس صمیمیت میکند از حس گناهش میگوید .

احساس گناه دائمی وسواس محسوب میشود ؟

بله . چون هر خطا و گناهی چه دینی و چه اجتماعی قابل بخشایش است . اشتباه در زندگی آدمی وجود دارد و آدمی قابل اصلاح است و قابلیت بازگشت و حتی جبران دارد . ولی شخصی که دچار احساس گناه دائمی شده در واقع افکار مزاحمی را در ذهن خود جا داده و با این افکار به خود و دیگران صدمه میزند و وسواس محسوب میشود .

عوارض احساس گناه دائمی چیست ؟

افسردگی ، اضطراب و روان پریشی . او توانایی های خود را نادیده گرفته و کمتر قدرت ادامه زندگی شاد و مطلوب را برای خود پیش بینی میکند . حسی منفی وجودش را آزار میدهد که این حس برای اطرافیان و خانواده آزار دهنده است .


بیشتر بخوانید:وسواس فکری و عملی چیست؟


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال وسواسبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Intense Fear Of Guilt May Be At The Heart Of Obsessive

براي مشاوره در زمينه وسواس احساس گناه چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 5 نظر:

  1. سلام من ۱۵ سالم از اواخر دوازده تا اوایل چهارده سالگی خود ارضایی میکردم و الان حدود 1 سال که به شکر خدا ترک کردم . حدود ۳ ماه میشه که وسواس های مختلف رو تجربه کردم گاهی خیلی قوی و گاهی هم ضعیف چند روزی است که کمی کمرم درد می‌کنه و زیر چشم هام گود رفته و بی حالم همش با خودم میگم نکنه خودارضایی کردم و یادم رفته این هام علامت هاشه مدام خودم رو سرزنش میکنم و احساس گناه میکنم. همش فکر میکنم خودارضایی کردم ویادم رفته آیا این مشکلی که دارم وسواس یانه لطفا کمکم کنید

  2. سلام من وقتی 22 ساله بودم ازدواج کردم حدود یک سال و نیم مشکل خاصی نداشتیم و بعد از اون همسرم از کار اخراج شد و هنوز بعد از گذشت 11 سال هنوز هم مشکلات کاری گریبانگیرمون هست.من توی همه این سالها کنارش بودم و سعی کردم کمکش کنم اما اخیرا مدتیه که شدیدا احساس گناه و پشیمانی میکنم که با ایشون ازدواج کردم.حس ناامیدی کلافه م کرده و مدام توی ذهنم میاد که توی انتخابم اشتباه کردم.همسرم هم بخاطر مشکلات شغلیش افسردگی گرفته و این حالش منو بیشتر اذیت میکنه چون زندگیمون پر از غم و افسوس و آه شده چیکار باید بکنم که حالم بهتر بشه؟ راهنماییم کنید لطفا

  3. یه وسواس دارم میگه قبل و بعد از گفتن هر ذکری باید یه کلمه خوب انتخاب کنم و بگم و یه کلمه خوب رو ببینم. اگه بعد از گفتن ذکر یه کلمه ای که مغزم ممنوع کرده و ببینم یا بگم میگه بعدا باید یبار دیگه درست بگیش تا نگیش نباید از گوشی استفاده کنی و اکه کردی باید دقیقا برش گردونی به حالت قبلیش و گرنه حرامه. الانم خیلی درگیرشم چند تا وسواس ریخته رو سرم باید برم انجامشون بدم تا بتونم گوشی دست بزنم الانم که دست زدم باید بعدا دقیقا برش گردونم به حالت قبلیش.
    تا اینجاش زیاد رو مخ به نظر نمیرسه. مشکل اینجاس که مغزم هی سناریو میچینه که مثلا تو فلان کارو کردی قبلش فلان شد بعدشم فلان شد پس اون کلمه یا جمله رو اصلا قبل از گفتن هر ذکری نباید بگی یا ببینی.
    به اعداد هم وسواس گرفتم. الان نباید آخرین بار قبل از ذکر گفتن عدد ۶ و چند تا عدد دیگه رو دیده باشم یا گفته باشم و اولشم با ۲ و ۵ شروع شد که مغزم دید نمیتونه مقابله کنه گفت بیخیال این دوتا عدد ضایع شدم.😐 راه حل مبخوام. حداقل کاش میتونستم افکارمو کنترل کنم چیزای ناخوشایند نیان تو ذهنم.

    1. من هم حالت هایی شبیه شما دارم . میشه بیشتر راجع بهش صحبت کنید . تجربه های زیادی هم در این مورد دارم که کمکتون می‌کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉