کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

علت بی خوابی کودکان چیست؟

علت بی خوابی
4/5 - (2 امتیاز)

علت بی خوابی و بی خوابی در کودکان

علت بی خوابی از جمله مسائلی است که باعث نگرانی خیلی از والدین میشود . همه والدین نسبت به بی خوابی کودک خود حساس هستند . چون میدانند که خواب تاثیر زیادی در رشد جسمی و روحی کودکان دارد . اگر بی خوابی سراغ کودک ما بیاید ٬ باید خیلی زود علت آن را متوجه شویم . علت بی خوابی در کودکان در واقع شاه راهی است برای درمانعلت بی خوابی کودک . اگر علت بی خوابی در کودکان به خوبی تشخیص داده شود ، میتوان به درمان موفق اختلال خواب کودک امیدوار بود . برعکس اگر درمانگر یا والدین در تشخیص علت بی خوابی در کودکان اشتباه کنند و درمان اشتباه نیز برای آن انتخاب کنند ممکن است باعث وخامت حال کودک بشوند . از طرفی درمانگران شاید با پی بردن به علت بی خوابی در کودکان بیماری های دیگری را کشف کنند که باعث بی خوابی کودک شده است .


بیشتر بخوانید: چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم ؟


علت بی خوابی کودک و کم خوابی در کودکان

علت بی خوابی کودک میتواند حاصل عوامل و مشکلات جسمانی باشد . مثلا علت بی خوابی کودک میتواند درد در یک نقطه از بدنش باشد . دل درد و گوش درد از جمله علل کم خوابی در کودکان است . کم خوابی در کودکان گاهی نیز ریشه در مسائل روانی و غیر جسمانی دارد . مثلا گاهی علت بی خوابی کودک این است که کودک افسرده است و به همین دلیل دچار بی خوابی و عواقب آن میشود . بی خوابی کودک در این موارد میتواند با کمک گرفتن از مشاوره روانشناسیدرمان و حل شود . اگر علت کم خوابی در کودکان مثلا درد های سطحی و گذرا تشخیص داده شود ، پدر و مادر میتوانند آن را در خانه درمان کنند . معمولا زمانی به متخصص خواب برای درمان نیاز پیدا میکنیم که دلیل کم خوابی در کودکان پیچیده تر و نیازمند روند درمانی طولانی تری است .


بیشتر بخوانید: درمان بی خوابی نوزادان و علت بی خوابی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه علت بی خوابی کودکان چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

 بی خوابی کودکان

درمان بی خوابی کودک و بدخوابی کودکان

درمان بی خوابی کودک باید متناسب با علت بی خوابی در کودکان و تشخیص درست انجام شود . مثلا علت بد خوابی کودکان در بعضی مواقع استرس و فشار های روانی است . مثلا کودکی که استرس امتحان فردا صبح را دارد ممکن است نتواند شب را خوب بخوابد . درمان بی خوابی کودک در أین مواقع میتواند یک دمنوش ساده بهارنارنج باشد . گاهی نیز علت بد خوابی کودکان پیچیده تر از یک اختلال زود گذر است . مثلا زمانی را در نظر بگیرید که دلیل بد خوابی کودکان سندروم خواب به تاخیر افتاده باشد . قطعا برای درمان بی خوابی کودک باید نزد یک متخصص خواب مراجعه کرد . گاهی سهل انگاری و تصمیم اشتباه والدین در باب این موضوع ، حال و آینده جسمانی و روانی کودک را در معرض آسیب و خطر قرار میدهد.


بیشتر بخوانید: خواب کودک ، اختلال خواب و درمان آن


علت بی خوابی در کودکان و کم خوابی کودکان

علت بی خوابی در کودکان گاهی اوقات به این دلیل است که والدین الگوی خواب مناسب کودکان را در آنها به وجود نیاوردند . کم خوابی کودکان گاهی به این دلیل است که در این مورد توجیه نیستند که از نیاز بیشتری به خواب نسبت به بزرگترها دارند . همانطور که در بالا اشاره کردیم , علت بی خوابی در کودکان گاهی ریشه در مسائل روانی دارد . مثلا گاهی علت کم خوابی کودکان این است که در هنگام خواب کابوس را تجربه میکنند و این باعث خواب بی کیفیت در آنها میشود . با مراجعه به یک مرکز مشاوره و روانشناسیوالدین میتوانند نظرات و تشخیص یک روانشناس را راجع به دلیل این کابوس ها بدانند . زمانی که عوامل به وجود آورنده این کابوس ها شناسایی و برطرف شود ، به دنبال آن خوا کودک نیز از کیفیت بیشتری برخوردار میشود و نگرانی والدین نیز در مورد فرزندشان برطرف می شود .


بیشتر بخوانید: عوامل کم خوابی و بی خوابی


علت خواب زیاد کودکان و علت بی خوابی کودکان در شب

علت خواب زیاد کودکان گاهی میتواند به دلیل اختلالاتی باشد . مثلا کودکانی که دچار اختلالاتی مثل اختلال خواب آلودگی هستند در طی شبانه روز این حالت را دارند . این عارضه کم کم در زندگی فرد تاثیرات خودش را نشان میدهد و باعث میشود که زندگی فردی و به دنبال آن زندگی اجتماعی کودک نیز مختل شود . علت بی خوابی کودکان در شب گاهی به این دلیل است که شب ها تا دیر وقت بیدار میمانند .

مثلا امروزه در خیلی از کودکان دیده می‌شود که اعتیاد بسیار شدیدی به بازی های کامپیوتری پیدا می کنند . آنها به دلیل بازی کردن تا نیمه شب نمیتوانند به خوبی بخوابند . بنابراین در طول روز نیز خواب آلوده هستند . نتیجه میگیریم که گاهی علت خواب زیاد با علت بی خوابی در کودکان در شب میتواند همپوشانی داشته باشد . در این بخش لزوم نظارت پدران و مادران به نحوه پرداختن کودک به تفریحات مختلف به خوبی روشن و واضح بود.


بیشتر بخوانید: اختلال خوابگردی چیست ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه علت بی خوابی کودکان چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علت بی خوابی

برخی از عوامل بد خوابی کودکان

همانطور که گفته شد بد خوابی کودکان دلایل و علل زیادی میتواند داشته باشد . دلایلی که گاهی ریشه در مسائل روحی و گاهی ریشه در مشکلات روانی در أین بخش به بعضی از مواردی که باعث بوجود آمدن اختلال در خواب افراد و اللخصوص کودکان میشود اشاره میکنیم .

  • خوابیدن و چرت زدن در طی روز باعث عدم احساس نیاز به خواب بدن در شب میشود .
  • خوردن مواد حاوی کافئین مثل قهوه قبل از خواب باعث بروز بی خوابی میشود .
  • استرس و اضطراب در مورد مسئله ای که فکر فرد را مشغول کرده است .
  • افسردگی در فرد نیز میتواند تاثیر مستقیم در افت کیفیت خواب فرد داشته باشد .
  • وجود سایر اختلالات روانی در فرد که در خواب فرد نیز نمود پیدا میکند .
  • وجود بیماری های جسمی . گاهی فرد از درد ناشی از یک مشکل جسمی نمی تواند خوب بخوابد .

    بیشتر بخوانید: اختلال خواب در کودکان


راه های درمان خانگی و سنتی بد خوابی

گاهی حل مشکلات خواب در سطحی که عمیق و جدی نیستند نیازی به مراجعه به پزشک ندارند . ما میتوانیم با انجام دادن اقداماتی سریع و ساده مشکلات خوا خود را حل کنیم . نکات زیر برخی از راه کارهای مفید برای کمک به این موضوع است .

  • بیشتر از ۲۰دقیقه در رخت خواب خود نمانید . اگر خواب تان نبرد مدتی تخت را ترک کنید .
  • اگر خواب تان نبرد سعی کنید به زور چشم خود را باز نگه دارید .
  • سعی کنید در صورت امکان از اتاق خواب فقط برای خواب استفاده کنید . این کار ذهن شما را برنامه ریزی میکند .
  • رابطه جنسی قبل از خواب میتواند تاثیر بیشتری از قوی ترین خواب آورها داشته باشد .
  • از داروهای گیاهی برای داشتن یک خواب آرام غافل نشوید . میتوانید از دمنوش هایی مانند گل گاوزبان با سنبل الطیب بهرمند شوید . بهارنارنج نیز میتواند به اندازه دیازپام قبل از خواب شما را آرام کند .

    بیشتر بخوانید: اختلال خواب ، درمان و عوارض آن


بی خوابی کودکان

فلج خواب (sleep paralysis)

فلج خواب جزو عارضه هایی است که بیشتر در دوره سنی بزرگسال روی میدهد . تصور کنید که شخص خوابیده و خوابی دیده و از خواب بیدار شده است . اما بعد از بیدار شدن متوجه میشود که نمیتواند حرکت کند . معمولا أین فلج در خواب ترسناک است . گاهی نیز پیش میاید که رویای فعال ادامه پیدا می‌کند و فلج خواب نیز همزمان میتواند اوضاع را وحشتناک تر کند . خواب هایی که در زمان فلج خواب رخ میدهند اکثرا ترسناک هستند . مثلا مردها خواب میبینند که دارد در خانه است . یا زن ها در خواب میبینند که یک موجود شیطانی قصد حمله و تجاوز به آنها را دارد . البته عارضه فلج خواب کوتاه است و میتواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد . در زمان فلج خواب از فرد هیچ کاری ساخته نیست . تنها راه برگشتن به حالت طبیعی این است که فلج خواب خود به خود از بین برود .


بیشتر بخوانید: درمان کم خوابی و مشکلات ناشی از آن


کابوس های ترسناک (horror nightmares)

به رویاهایش ترسناک و وحشتناکی که در شب میبینیم کابوس گفته میشود . از لحاظ فراوانی معروف است که زنان بیشتر از مردان کابوس میبینند . معمولا افراد در یک شب حدود پنج بار رویا میبینند که ممکن است بعضی از آنها کابوس باشد . البته اغلب افراد رویاهایشان را وقتی بیدار میشوند بخاطر ندارند . از طرفی بعد از دیدن چند کابوس این اتفاق برای فرد عادی میشود و دیگر نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت . اما همین کابوس های ترسناک میتواند برای کودکان بسیار اسیب زننده باشد . با جلوگیری از خوابیدن کودک و فشاری که به این ترتیب به کودک وارد میشود گاهی بروز اختلالات خواب متعددی را شاهد خواهیم بود . در أین حالت به والدین توصیه میشود که در کنار کودک قرار بگیرند و به او ثابت کنند که این ترس ها واهی است و پایه و اساسی ندارند .


بیشتر بخوانید: درمان ، دلایل و عوامل بی خوابی


وحشت در خواب (panic of sleep)

وحشت در خواب نیز از دیگر اختلالات خواب شایع است که هم کودکان و هم بزرگسالان را در گیر خودش میکند . وقتی این اختلال بروز میکند فرد ناگهان در جای خودش مینشیند و فریادی از سر وحشت میکشد . معمولا در در این حالت چشمان فرد باز است و گویی که فرد به سمت جلو خیره شده است و قصد انجام کار خشونت آمیزی را دارد . اما در حقیقت اصلا اینطور نیست . پدر و مادر های کودکانی که دچار وحشت در خواب میشوند معمولا آسیب بیشتری از خود فرد متحمل میشوند . زیرا فرد در واقع هیچ چیزی از این اتفاقات را بعد از بیدار شدن به خاطر نمی آورد . اما والدین از دیدن فریاد ها و حرکات فرزندشان در خواب بسیار متاثر میشوند . بهترین راه برای واکنش به فرد این است که به جای بیدار کردن ، شخص را به آرامی به تخت خوابش برگردانید .


بیشتر بخوانید: راه حل بی خوابی چیست ؟


علت بی خوابی

رویا بینی در حالت نیمه خواب

گاهی افراد مبتلا به نارکولپسی (narcolepsy) و محرومان از خواب شدید این حالت را تجربه میکنند که قبل از به خواب رفتن خواب میبینند . این رویاها گاهی ترسناک هستند و گاهی نیز ممکن است ترسناک به نظر برسند . بعضی افراد ممکن است فکر کنند که این توهمات واقعی هستند . این توهم های شبه رویا ممکن است در طول روز و در حین بیداری نیز توسط افراد دیده شود . در بعضی گزارش ها آمده است که بعضی افراد حتی در زمان رانندگی نیز این رویاها و توهمات را درک میکنند . اگر افرادی را با این مشخصات دیدید , علت اصلی آن به احتمال زیاد محرومیت از خواب است . بنابراین فرد باید به اقداماتی برای جلوگیری از این موضوع انجام دهد .


بیشتر بخوانید:درمان بی خوابی شبانه در نوجوانان و بزرگسالان


شب ادراری (Enuresis)

ادرار کردن در تخت خواب بخاطر این رخ میدهد که مکانیزم های طبیعی بدن کار خود را به خوبی انجام نمی دهند .این مشکل در کودکان و سالمندان دیده میشود . در سالمندان به دلیل تغییر فرم آناتومی بدن و البته مثانه و در کودکان بخاطر رشد آهسته مثانه این مورد دیده میشود . معمولا شب ادراری در پسران دو برابر دختران شایع است . این مورد میتواند دردسرهای زیادی را هم برای کودک و هم برای والدین درست کند . برای درمان و کنترل این مسئله درمانگاهها بی وجود دارد که به طور تخصصی به این موضوع میپردازند .


بیشتر بخوانید: خواب زیاد ، علت و درمان آن


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال خواب کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Sleep Disorders in Children: Symptoms and Treatments

براي مشاوره در زمينه علت بی خوابی کودکان چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉