کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چه کودکانی دارای اختلال سلوک هستند؟

علائم اختلال سلوک کودکان
3.7/5 - (3 امتیاز)

اختلال سلوک کودکان یک اختلال رفتاری محسوب میشود که علائم متعددی دارد . این اختلال درکودکی یا نوجوانی تشخیص داده میشود . رفتارهای کودکان دارای این اختلال به مرور زمان شکل میگیرد مثلا ممکن است زمانی که این اختلال درکودک تشخیص داده می‌شود او فقط سه علامت از علائم این بیماری را داشته باشد اما به مرور زمان ممکن است تعداد این علائم و همچنین شدت آن درکودک بیشتر شود . کودکان دارای اختلال سلوک بیشتر به بیماری ADHD مبتلا میشوند و این باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای آنها میشود . برای اینگونه کودکان مشاوره روانشناسی بسیار توصیه میشود . مشاور به آنها کمک میکند تا رفتارهای خود را بیشتر با هنجارهای جامعه تطبیق دهند و همچنین برای کنترل خشم آنها راهکارهای مناسبی ارائه میدهد . مشاوره خانواده آویژه میتواند در زمینه ی مراقبت از کودکتان به شما کمک کند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چه کودکانی دارای اختلال سلوک هستند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تعریف اخلال سلوک کودکان

تعریف اختلال سلوک کودکان درواقع شامل مجموعه رفتاری هایی است که هنجارهای اجتماعی و حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارد. کودک مبتلا به اختلال سلوک دارای شخصیت ضداجتماعی است پس درنتیجه این کودکان اختلال شخصیت نیز هستند . رفتارهای کودک دارای اختلال سلوک پرخاشجویانه و مخرب است مثل لجبازی یا قلدری و همچنین تهدید به کشتن و دروغگویی ، دزدی، دعوا و تخریب اموال دیگران . این کودکان پرخاشگری زیادی نسبت به موضوعات پیرامون خود دارند و آزار و اذیت دیگران و حتی حیوانات برای آن‌ها لذت بخش است. این پرخاش‌گری و شخصیت ضد اجتماعی آن‌ها در کودکی و نوجوانی سبب می‌شود در بزرگ‌سالی جرم‌های زیادی مرتکب شده و همین‌طور دچار سوءمصرف الکل و مواد مخدر شوند. هرچه این اختلال در سن پایین تر ایجاد شود ، در بزرگسالی مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند .


بیشتر بخوانید: فرد دارای اختلال شخصیت افسرده چگونه رفتار میکند؟


علائم اختلال سلوک کودکان

علائم اختلال سلوک کودکان شامل رفتارهایی می‌شود که حالت‌های آزار و پرخاش دارد . طبق ملاک های DSM_5 نشانه های تشخیصی اختلال سلوک شامل این موارد است : پرخاشگری با افراد یا حیوانات و بی رحمی نسبت به آنها ، به خاطر خشم زیاد همیشه شروع کننده ی دعوا هستند ، از سلاح استفاده میکنند و به دیگران آسیب میزنند ، به زور با دیگران رابطه جنسی برقرار میکنند و هنگام روبه رویی با فرد قربانی از آنها دزدی میکنند .بطور عمدی اموال دیگران را تخریب می‌کنند و به زور وارد خانه یا ماشین آنها میشوند . همچنین برای منافع خود دروغ‌ می گویند . هرچه خانواده برای آن‌ها منع کند آن‌ها انجام میدهند برای همین علاقه دارند که تا دیروقت بیرون از خانه بمانند . برای تشخیص این اختلال درکودک خود باید حتما از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید

ابتلا به اختلال سلوک کودکان

ابتلا به اختلال سلوک کودکان با ویژگی‌های شناختی و زیستی در ارتباط است . به طور میانگین پسرها زودتر به این اختلال مبتلا می‌شوند . میانگین سن ابتلا به اختلال سلوک در پسران ده تا دوازده سالگی و در دختران چهارده تا شانزده سالگی است . خانواده نقش مهمی در ابتلای کودکان به این اختلال دارد . معمولاً در خانواده‌های کودکان مبتلا به این اختلال قهر، طرد ، بی‌انضباطی و عدم نظارت بر رفتار کودک وجود دارد . در مواردی ابتلا به اختلال سلوک حالت ژنتیکی داشته و پدر یا مادر مبتلا به این اختلال بوده‌اند . وجود رفتار پرخاش‌گرایانه و مصرف الکل در پدر گاهی در ابتلای کودک به این اختلال تاثیر دارد . به همین علت بهتر است در هنگام بروز مشکلات زناشویی و ایجاد تنش مشاوره روان‌شناسی دریافت کرده تا فرزندتان آسیب روانی کمتری ببیند .

درمان اختلال سلوک کودکان

مشکلات اختلال سلوک کودکان

مشکلات اختلال سلوک کودکان و داشتن فرزندی با این اختلال باعث بوجود آمدن هزینه های اقتصادی و اجتماعی می‌شود . مخصوصا وقتی بزرگتر میشوند و اختلال شخصیت هم دارند . این کودکان می‌توانند به خود، اعضای خانواده و جامعه آسیب برسانند . پس خانواده باید کودک را تحت کنترل داشته باشد و مراقب حرکات او باشد . کنترل این کودکان بدون راهنمایی مشاور تقریباً غیرممکن است . کودکان در هر سنی مشکلات خاص خود را دارند اما مشکلات این بچه‌ها و ضرر هایی که میرسانند شدید است و علاوه بر خسارت‌های مالی گاهی خسارت های جبران نشدنی ای را به افراد وارد می‌کنند . مشکلات آن‌ها در مدرسه شدیدتر هم هست ، آن‌ها تلاش‌های مداوم برای فرار از مدرسه انجام می‌دهند . آن ها مشکلات زیادی را در مدرسه بوجود می آورند . بعضی از آنها توانایی برقراری ارتباط با همکلاسی های خود ندارند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟


درمان اختلال سلوک کودکان

درمان اختلال سلوک کودکان هرچه در سنین پایین‌تر شروع شود ، در کاهش رفتار پرخاشجویانه ی کودک مؤثرتر است . درمان شناختی رفتاری برای کاهش علائمی مثل دزدی مؤثر است . یکی دیگر از روش‌های درمانی برای درمان اختلال سلوک کودکان گروه درمانیست . این نوع درمان رفتارهای اجتماعی را به کودک آموزش می‌دهد و تعامل با دیگران را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند . یکی دیگر از مزیت های درمان گروهی این است که خانواده‌ها افراد دیگری که دارای این اختلال هستند را می‌بینند وپذیرش این مسئله برایشان راحت تر میشود و از داشتن چنین فرزندی خجالت نمی‌کشند . برای درمان کودک خود میتوانید به مشاوره خانواده آویژه نیز مراجعه کنید . دارو درمانی هم نوع دیگری از درمان است که برای این کودکان در نظر گرفته شده داروهای رسپریدون ، هالوپریدول و SSRI برای کاهش علامت‌های این بیماری استفاده می‌شود .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت پارانوئید چه نوع بیماری است؟


دلایل ایجاد اختلال سلوک کودکان

دلایل ایجاد اختلال سلوک کودکان می‌‌تواند شناختی ، وراثتی و محیطی باشد . این دلایل به‌تنهایی باعث ایجاد این اختلال نمی‌شوند بلکه همراهی آنها با هم موجب ابتلا به اختلال سلوک کودکان می‌شود . هرچه کودک از هوش پایین‌تری برخوردار باشد احتمال ابتلای او به این اختلال بیشتر است . در تعریف اختلال سلوک کودکان گفتم که این اختلال شامل رفتارهای پرخاش‌جویانه و رفتارهای ضد اجتماعی است . طبق تحقیقات انجام شده ، عوامل ژنتیکی تأثیری در پرخاش‌گری ندارند اما تأثیر وراثت در رفتارهای ضداجتماعی ثابت شده . از عوامل محیطی می‌‌توان به تاثیر محیط خانواده اشاره کرد . اگر کودکان قربانی کودک‌آزاری شده باشند و یا اگر در سطح خانواده تنش بیش از حد معمول باشد، و پدر و مادر درگیر اختلاف زیاد باشند یا در تربیت فرزند خود بی توجهی کرده باشند احتمال ابتلای کودک به اختلال شخصیت بسیار بالا می‌رود .


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند؟


تاثیر جنسیت در اختلال سلوک کودکان

تاثیر جنسیت در اختلال سلوک کودکان بحث پر طرفداری در بین پژوهشگران است . طبق آماری که وجود دارد پسران بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می‌شوند . همچنین سن ابتلای پسرها از دخترها پایین‌تر است . طبق آمار در آمریکا دختران دو تا نه درصد و پسران شش تا شانزده درصد به این اختلال مبتلا می‌شوند . در ایران هم داده‌ها به این صورت است که ابتلای پسرها بیشتر است . این تفاوت می‌تواند به سبب مسائل ژنتیکی و یا به دلیل اختلافات شناختی دخترها و پسرها با هم باشد . علائم اختلال سلوک کودکان بین دخترها و پسرها تفاوت آن‌چنانی با هم ندارد اما پسرها به دلیل پرخاش‌گری بیشتر ممکن است آسیب‌های جدی‌تری به دیگران وارد کنند . بنابراین مشکلات اختلال سلوک در پسران می‌تواند پردردسرتر باشد .

دلایل ایجاد اختلال سلوک کودکان

رفتار با کودکان مبتلا به اختلال سلوک

رفتار با کودکان مبتلا به اختلال سلوک بسیار پر اهمیت است . مشاوره روانشناسی این کودکان نشان میدهد که علائم بیش فعالی و عدم تمرکز هم در این کودکان وجود دارد . والدین میتوانند با کمک مشاوره خانواده آویژه تکنیک های کنترل و ارتباط با این کودکان را بیاموزند . گاهی این کودک ها رفتار های وحشتناکی مثل آتش افروزی و یا حتی اقدام به قتل دارند که کنترل این کودکان را بسیار سخت میکند به همین دلیل والدین و حتی کادر آموزشی مدرسه یا افراد نزدیک به خانواده باید آموزش کافی را دیده باشند . افراد خانواده باید بتوانند از دستور دادن به این کودکان خودداری کنند چون این کودکان بسیار کینه توز هستند و ممکن است بعد از مدتی آسیب جدی به آنها وارد کنند .


بیشتر بخوانید: اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سر در لاک خود فرو بردن


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال شخصیتبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:The Warning Signs of Conduct Disorder in Children

براي مشاوره در زمينه چه کودکانی دارای اختلال سلوک هستند؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉