کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

ازدواج عاشقانه یا عاقلانه! تفاوت این دو چیست؟

چرا ازدواج عاشقانه به طلاق می رسد؟
4.5/5 - (11 امتیاز)

آیا ازدواج عاشقانه پایدار می ماند؟

یک عقیده ی مشهور و جود دارد که می گوید شما نمی توانید رابطه عاشقانه را پایدار نگه دارید. اگر بخواهم دقیق تر بگویم منظور این است که شما یک رابطه ای که صرفا بر اساس عشق هست را نمی توانید برای مدت طولانی ای حفظ کنید. اما خب دقیقا چه چیزی باید بین دو نفر باشد تا ازدواج آن ها پایدار بماند؟ همیشه در مورد انتخاب پارامترهایی که باعث می شوند یک ازدواج عاشقانه، موفق باشند در بین روانشناسان و مشاوران خانواده اختلاف نظرهایی وجود دارد.

سم هامبورگ که یکی از مشهور ترین مشاوران ازدواج و خانواده است در کتاب خود با نام« آیا عشق ما پایدار می ماند» در یک جمله خصوصیات یک ازدواج پایدار را بیان کرده است:

( کلید یک رابطه عاشقانه پایدار این است که ما در قدم اول مناسب ترین آدم را انتخاب کنیم و آن کسی نیست جز سازگارترین آدم با ما). ادامه کتاب نیز در مورد سوالی که در ابتدا پرسیده شده است« آیا عشق ما پایدار می ماند» پاسخ می دهد. در ادامه با استناد به این کتاب رابطه بین عشق و ازدواج را برای شما شرح می دهیم و مواردی که باعث می شوند بتوانیم داستان ازدواج های عاشقانه را تبدیل به حقیقت کنیم را به شما توضیح می دهیم!

علاقه در ازدواج

در ادامه ی کتاب اینطور آمده است که «همانطور که در ابتدا گفته شد شما نیاز دارید تا مناسب ترین شخص را برای داشتن یک زندگی شاد انتخاب کنید. اما برای این که بتوانید مناسب ترین شخص را انتخاب کنید باید ابتدا روند را بشناسید و سپس تعریف درستی از سازگاری داشته باشید. شما هیچگاه در برقراری رابطه عاشقانه، موفق نخواهید بود مگر این که درک درستی از شادی در زندگی داشته باشید. و متوجه بشوید که باید آدم شادی باشید تا بتوانید یک زندگی شاد را به وجود بیاورید» تقریبا اکثر روانشناسان موافق هستند که شما نمی توانید بدون داشتن عشق قبل از ازدواج یک زندگی دو نفره شاد را ایجاد کنید.

در این کتاب هم این حرف تصدیق می شود ولی نکته ای که به آن اشاره می کند این است که« شما می توانید یک ازدواج موفق و شادتری داشته باشید به شرطی که از ابتدا پایه و اساس آن درست بنا شده باشد». ممکن است زمانی که دارید این متن را می خوانید در یک ازدواج بدون هیچگونه حسی گیر افتاده باشید و همین موضوع شما را نا امید کند ولی حقیقت این است که عاقبت ازدواج های عاشقانه ای که بدون در نظر داشتن سازگاری بین افراد شکل می گیرند، به خیر ختم نمی شود.

علاوه بر عشق به چه چیزهایی در ازدواج نیاز است؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج عاشقانه یا عاقلانه! تفاوت این دو چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. ارزش ها

سم هامبورگ در کتاب آیا عشق ما پایدار می ماند می گوید: «آدم هایی که به طور کلی عادت ها، عقاید، نظرها و به طور کلی ارزش های یکسانی در مورد مسائل مختف دارند کار بسیار راحت تری در روند درک کردن یک دیگر دارند. آن ها به طور معمول چون حس شما را احساس می کنند می توانند از با تمام وجود به ارزش های شما احترام بگذارند در صورتی که در ازدواج های عاشقانه که هیچگونه عقاید یکسانی بین افراد وجود ندارد چنین نیست.»

اگر متوجه شدید که رابطه عاشقانه قبل از ازدواج شما با یک نفر بخاطر این است که او کمبود اطرافیان شما را در درک کردن شما و عقایدتان کامل می کند، مراقب باشید زیرا ممکن است بدون در نظر گرفتن چیزهای دیگر برای یک ازدواج انتخاب خود را انجام دهید. برای خواندن مطلب ملاک های انتخاب همسر مناسب لطفا کلیک کنید.

ازدواج عاشقانه یا سنتی؟ کدام یک درست است؟

2. درک و فهم

در ادامه مبحث کتاب سم هامبورگ می گوید:« این که دو نفر با این که هیچ گونه درک وفهمی از یکدیگر نداشته باشند. ولی در عین حال بتوانند به عقاید یکدیگر احترام بگذارند از لحاظ عمل روانشناسی پذیرفته شده نیست» باید در نظر داشته باشید که اگر می خواهید رابطه عاشقانه شما پایدار باشد نیاز است که به این نکته همیشه توجه کنید:

(یک ارتباط که همراه با احترام و صداقت باشد هیچگاه بدون درک و فهم عمیق طرفین به وجود نمی آید)

پیشنهد میکنیم مقاله عوامل ازدواج موفق از نظر روانشناسی را از دست ندهید.

نکات مهم عاشقی قبل از ازدواج

3. انتخاب دقیق

بعد از این که در کتاب در مورد درک و فهم توضیح داده شد، مطلب انتخاب دقیق بیان می شود. در قسمتی از این کتاب آورده شده است: «بیشتر مردم در انتخاب دقیق با معیارهای درست مشکل دارند. اکثر اوقات که عاقبت ازدواج های عاشقانه به جای خوبی ختم نمی شود، بخاطر همین موضوع است. معمولا اکثر مردم رابطه ای که دارند را با رابطه های قبلی خود مقایسه می کنند و وقتی که می بینند از قبلی ها بهتر است احساس می کنند که این فرد همان نیمه گمشده آن ها است. اما هیچ وقت حواسشان نیست که وقتی پای ازدواج عاشقانه در میان است باید توسط معیارهای اساسی سنجیده شوند نه رابطه های قبلی»

واقعا جای تعجب دارد که بسیاری از مردم مهم ترین و سازنده ترین انتخاب زندگی خود را فقط بر اساس مقایسه کردن و بدون در نظر گرفتن موارد مهم تر انجام می دهند، در حقیقت کسانی که این کار را می کنند هیچ وقت دنبال شخص مناسب و درست نمی گردند بلکه فقط میان بد و بدتر انتخاب می کنند. برای دانستن ویژگی های یک همسر خوب کلیک کنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج عاشقانه یا عاقلانه! تفاوت این دو چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

4. عشق رمانتیک یا عشق پایدار

« عشق پایدار هیچگاه متضاد عشق رمانتیک نبوده است بلکه به نوعی خود یک عشق رمانتیک است. بگذارید توضیح بدهم تا فرق این دو را متوجه شوید. عشق رمانتیک عشقی است که در ابتدا با شور و شوق و افسانه ای شروع می شود ولی خیلی سریع از آتش عشق طرفین کاسته می شود ولی عشق پایدار عشقی است که که حساب شده بوجود می آید و ماندگار است.» لطفا مطلب ازدواج بدون عشق را از دست ندهید.

ازدواج عاشقانه بهتر است یا سنتی؟

5. سازگاری

« وقتی عشق قبل از ازدواج شکل می گیرد و طرفین به چیز دیگری توجه نمی کنند. ممکن است که مهم ترین مبحث که سازگاری است را در نظر نگیرند.» خیلی از افراد با خودشان می گویند که می توان از برخی از تفاوت ها چشم پوشی کرد زیرا عشق مهم تر است. ولی تجربه نشان داده است که در نهایت پس از مدتی این تفاوت ها آشکار می شوند و آن جا است که یک ازدواج عاشقانه امکان دارد به یک تنفر که تا آخر عمر فراموش نمی شود تبدیل شود.

6. صحبت و عملکرد

« بسیاری از نکات مهم و چیزهایی که باید در طرفین سازگار باشد تا منجر به ایجاد یک رابطه عاشقانه شود از صحبت ها بدست نمی آید بلکه از عملکرد افراد مشخص است. زیرا آدم ها می توانند در صحبت بسیار متفاوت با عمل باشند.»

عاقبت ازدواج های عاشقانه

7. ارتباطات

« تحقیقات نشان داده است آن هایی که در برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مشکل دارند در برقراری ارتباط با هر شخص دیگری هیچگونه مشکلی ندارند! بله درست است وقتی علاقه در ازدواج وجود نداشته باشد طرفین هر طور که شده است سعی می کنند که با یکدیگر ارتباط برقرار نکنند. این ها همه نشانه یک زندگی غمگین و سرد است. در حقیقت در علم روانشناسی در اینجور مواقع گفته می شود که مشکل عدم برقراری ارتباط باعث ایجاد یک ازدواج ناموفق نشده است بلکه یک ازدواج ناموفق باعث ایجاد مشکل ارتباطی شده است»

همانطور که در کتاب( آیا عشق ما پایدار می ماند؟) توضیح داده شد، سازگاری مهم ترین بخش برای ایجاد یک ازدواج و زندگی موفق است و اگر دلایل دوست داشتن یک نفر از دید شما سازگاری با آن شخص باشد می توان گفت که نیمی از راه را برای ایجاد یک رابطه عاشقانه پایدار طی کرده اید.

سوالات متداول

عشق قبل از ازدواج خوب است یا بد ؟

پاسخ این سوال به طور قطع نمیتواند فقط یکی از دو حالت فوق باشد بلکه هم میتواند خوب باشد و هم بد . خوب بودن یا بد بودن عشق قبل از ازدواج به میزان حقیقی بودن و منطقی بودن آن بستگی دارد .

عاشقی قبل از ازدواج بهتر است یا بعد از ازدواج ؟

طبق آنچه که بر اساس پژوهش ها به عمل آمده است میتوان گفت که عشق پس از ازدواج حقیقی تر است و دوام بیشتری خواهد داشت چرا که در شرایط واقعی زندگی مشترک و با شناخت به وجود آمده است .

نقش عشق قبل از ازدواج در موفقیت زندگی مشترک چیست ؟

قطعا وجود عشق و علاقه در کنار سایر ملاک های ازدواج موفق میتواند نتیجه فوق العاده ای داشته باشد اما عشق قبل از ازدواج هرگز نتوانسته است به تنهایی خوشبختی را به ارمغان بیاورد .

انتخاب عاشقانه بهتر است یا عاقلانه ؟

باید گفت که تعادل در هر زمینه ای لازم است و در مورد انتخاب همسر نیز همینطور ، انتخابی که فقط عاقلانه یا فقط عاشقانه باشد نمیتواند سعادتمندی را به دنبال داشته باشد پس در انتخاب همسر آینده باید عاقلانه عاشق شد و شناخت ، لازمه یک عشق عاقلانه است .

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره از ازدواجبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه ازدواج عاشقانه یا عاقلانه! تفاوت این دو چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 6 نظر:

  1. متاسفانه تمام توضیحاتی ک داده شد بصورت پنجاه پنجاه هستش و آدم در پایان متن به نتیجه خاصی نمیرسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉