کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟ 12 روش دوست یابی

دوست یابی چیست؟
2.4/5 - (8 امتیاز)

برای دوستیابی به چه مهارت هایی نیاز داریم؟ پیدا کردن یک دوست خوب گاهی سخت خواهد بود. براشتن اولین گام در معاشرت دشوار است. یکی از مهم ترین و شکل دهنده ترین انواع روابطی که ما در طول زندگی خود تجربه می کنیم، دوستی است. دوستان افرادی هستند که می توانید صمیمیت و تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارید. شما بخش مهمی از زندگی دوستان خود هستید و آنها نیز بخش مهمی از زندگی شما محسوب می شوند. انتخاب دوست خوب به شما احساس امنیت و شادی می بخشد. دوستان خوب باعث پیشرفت و موفقیت شما می شوند. پس شما باید مهارت های انتخاب دوست مناسب را بدانید تا بتوانید در انتخاب دوست به خوبی تصمیم بگیرید. پیدا کردن دوستان جدید شاید کار سختی باشد اما غیر ممکن نیست. شما با استفاده از روش های صحیح دوستیابی می توانید دوستی های پایدار و مفیدی را داشته باشید.

به دلیل اهمیت دوستیابی و نیاز افراد به داشتن دوستان خوب و مناسب، مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه در رابطه با مهارت دوست یابی و راه های دوستیابی مقاله جامع و کاربردی زیر را نگارش کرده اند. برای اطلاع از نکات مهم در دوستیابی و بهترین روش دوست یابی، حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

پیدا کردن دوستان جدید

روانشناسی دوست یابی

پیدا کردن یک دوست خوب با افزایش سن ممکن است دشوار شود. تلاش برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کار می تواند زمان محدودی را برای افراد به جا بگذارد. به همین دلیل بیرون رفتن با دوستان و گشت و گذار با آنها کمی دشوار می شود. طبق روانشناسی دوست یابی هرچه شما بیشتر از دوستان خوب فاصله بگیرید و یا از دوستیابی بپرهیزید، مهارت های اجتماعی دوست یابی شما ضعیف تر خواهد شد و شما نمی توانید به راحتی با دیگران ارتباط سالم برقرار کنید.

زیبایی دوست یابی در این است که همه افراد قدرت انتخاب دوست را دارند و هرکسی به اختیار خودش می تواند دوستانش را انتخاب کند. اما متاسفانه افرادی که تجربه منفی در این زمینه داشته اند، ممکن است کمی ترس از انتخاب مجدد دوست جدید داشته باشند. این افراد می توانند کاملا اهمیت دوست یابی را درک کنند و این واقعیت را تایید کنند که تشخیص دوستی واقعی و خوب همیشه آسان نیست. پس برای دوستیابی و حفظ دوستان خوب به چه مهارت هایی نیاز داریم؟ شرایط دوست یابی چیست؟ با مطالعه ادامه مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه یک دوست واقعی و خوب پیدا کنید.

اهمیت دوست یابی و داشتن دوستان خوب

مهارت های اجتماعی دوست یابی و دوستی های معنی دار فواید زیادی دارند. بسیاری از این فواید به راحتی قابل مشاهده هستند مانند: یک خنده خوب، گفت و گوها و درد و دل کردن با دوست، گذراندن ساعات خوش در کنار یکدیگر و … . پیدا کردن دوستان جدید و دوست یابی می تواند شما را از تنهایی نجات دهد. همچنین دوستان خوب در سخت ترین لحظات زندگی از شما حمایت عاطفی می کنند و شما را تشویق می کنند که بهترین خودتان باشید. البته داشتن دوستان خوب فراتر از صرف معاشرت یا رشد شخصی است. ارتباطات معنی دار به گونه ای که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست به رفاه ما و زندگی ما کمک می کند.

محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند که شادی یک پدیده جمعی است. پس احاطه کردن خود با دوستانی با روحیات شاد بهترین سلاح ما برای مبارزه با احساس انزوا، افسردگی و تنهایی است. این احساسات و حالات وجودی مشکل سلامتی مانند: دیابت، مشکلات قلبی و بی خوابی را حتی برطرف می کند. به یاد داشته باشید که سلامتی ما به ارتباطات اجتماعی ما بستگی دارد.

 روش های صحیح دوستیابی

چگونه دوست خوب و واقعی پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک دوست خوب و داشتن دوستی واقعی یکی از عمیق ترین روابطی است که می توانید با شخصی به جز خانواده خود داشته باشید. یک دوست خوب و واقعی همیشه در کنار شما است. با شما خواهد خندید، با شما گریه می کند و اگر لازم باشد به کمک شما می شتابد. روش های صحیح دوست یابی چیست؟ چگونه می توانیم چنین دوستان واقعی داشته باشیم و مهارت های دوست یابی و داشتن دوست خوب و واقعی کدام اند؟ مهم ترین و کاربردی ترین راه های دوست یابی عبارتند از:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟ 12 روش دوست یابی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

شروع به معاشرت با دیگران کنید

بهترین روش دوست یابی معاشرت مناسب با دیگران است. اگر به دنبال یافتن دوست واقعی هستید، با نشستن و منتظر ماندن کاری از پیش نمی رود. یک دوست واقعی به شکلی جادویی در سر راه شما قرار نخواهد گرفت. پس اگر مایل به دوست یابی هستید، کمی فعالیت اجتماعی خود را گسترش دهید. دیگر منتظر دیگران و برقراری ارتباط از سمت آنها نباشید. سعی کنید که با دیگران در جمع های خانوادگی، دوستانه و مهمانی های کاری ارتباط برقرار کنید. البته سعی کنید به گونه ای با دیگران معاشرت کنید که هیچ کسی احساس نکند شما به دنبال یافتن دوست هستید و از فقر دوستی رنج می برید. اجازه ندهید دیگران از احساسات شما و نیازمندی هایتان سوء استفاده کنند. اگر نمی دانید چگونه معاشرت با دیگران را آغاز کنید، پس بهتر است از مشاوره فردی کمک بگیرید. مشاور به شما کمک می کند تا بتوانید ارتباط موثر با دیگران برقرار کنید.

ارتباط چشمی را فراموش نکنید

برقراری ارتباط مفید با دیگران و یافتن دوست واقعی صرفا فقط با گفتار میسر نمی شود. شما برای برقراری ارتباط سالم و داشتن مهارت اجتماعی دوست یابی نیاز است که ارتباط چشمی خود را نیز حفظ کنید. هنگام گفت و گو با افراد صرفا به مکالمات اکتفا نکنید و با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید. ارتباط چشمی به شما کمک می کند تا دوستان خوب و مناسب با شخصیت و اعتقادات و تفکرات خود پیدا کنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟ 12 روش دوست یابی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

با دوستانِ دوستتان، دوست شوید

یکی از ساده ترین راه ها برای دوست یابی و افزایش تعداد دوستان خود، این است که با دوست ها و کسانی که با دوستتان ارتباط دارند، دوست شوید و ارتباط برقرار کنید. شما می توانید در جشن تولد دوستتان با سایر دوستانش ارتباط برقرار کنید و دوستی های خود را گسترش دهید. یک مهمانی یا رویداد اجتماعی می تواند شما را با افراد جدید آشنا کند. پس دست از در خانه نشستن و نداشتن فعالیت بردارید تا دوستان خوبی برای خود پیدا کنید.

از طریق کلاس های هنری و یا ورزشی با دیگران آشنا شوید

دوستان خوب و مناسب اغلب افرادی هستند که شما با آنها علایق مشترکی داشته باشید. بنابراین افرادی که از طریق سرگرمی ها یا کلاس ها با آنها ملاقات می کنید، اغلب دوستان عالی برای شما خواهند بود. شما می توانید در یک کلاس هنری مانند موسیقی یا نقاشی و … ثبت نام کنید و یا به کلاس ها و مسابقات ورزشی بروید. این کار هم برای حفظ روحیه شما و کسب مهارت های اجتماعی مفید است و هم به شما کمک می کند دوستان عالی برای خود پیدا کنید.

دوستی های آنلاین را تجربه کنید

برای دوستی های مجازی بهتر است کمی دقت کنید. زیرا افراد در داخل دنیای مجازی اغلب خود واقعیشان را مخفی می کنند. اما گاهی می تواند یک راه واقعا عالی برای ملاقات با مردم و دوس یابی باشد. وبلاگ نویسی،عضویت در شبکه های اجتماعی و تالارهای گفت و گو همگی راه های مناسبی برای برقراری ارتباط اجتماعی و مهارت اجتماعی دوست یابی است. به شرط آنکه به درستی از فضای مجازی استفاده کنید.

بیش از حد حساس نباشید و ناامید نشوید

ممکن است فردی را پیدا کنید که احساس می کنید برای دوستی با شما مناسب است، اما او بی علاقه به نظر برسد و یا ارتباط خوبی با شما برقرار نکند. ملاقات و دیدار با افراد برای اولین بار کمی سخت می باشد. گاهی طرف مقابل شما ممکن است بی علاقه به نظر برسد. در این صورت شما احتمالا سریع رابطه خود را با آنها قطع می کنید و از دوستی با آنها ناامید می شوید. هرگز ناامید نباش. پیدا کردن دوست واقعی زمان می برد. باید بدانید که دوستانی که با تلاش زیاد بدست آورده اید، دوستان واقعی شما هستند که در تمام مواقع کنار شما خواهند ماند. پس به خاطر یک برخورد سرد، ارتباط خود را کامل قطع نکنید. به خودتان و دوست جدید خود زمان بدهید.

 روانشناسی دوست یابی

صبور باشید

پیدا کردن یک دوست خوب زمان می برد. آشنا شدن با کسی و برقراری ارتباط با او نیاز به زمان و صبر شما دارد. به خصوص هنگامی که به دنبال دوستی واقعی هستید. اگر اهمیت دوست یابی را در نظر بگیرید و تلاش کنید تا با افراد بیشتری معاشرت کنید، در نهایت کسی را خواهید یافت که می تواند یک دوست عالی برای شما باشد. پس صبور باشید.

گفت و گو را شروع کنید

اولین قدم برای دوست یابی و شناخت طرف مقابل، برقراری ارتباط کلامی با او است. مکالمات جالبی میتوانند فقط با یک جمله هوا چقدر سرد است، شروع شوند. یا می توانید در مورد یک موضوع جالب که احساس می کنید او نیز علاقه مند است، صحبت کردن را آغاز کنید. البته همیشه صحبت کردن به تنهایی کارساز نیست. سعی کنید هم صحبت کنید و هم زمانی را برای گوش دادن به صحبت های طرف مقابلتان اختصاص بدهید. اینکه شما به طرف مقابل خود نیز اهمیت بدهید و نظراتش را بپرسید بسیار مهم است.

در مورد علایق و آنچه که دوست دارد، بپرسید

اگر بتوانید وجه اشتراک خود را با طرف مقابلتان پیدا کنید، مکالمه آزاد تر و بهتری خواهید داشت. برای پیدا کردن دوست و برقراری ارتباط با او می توانید با سوالاتی در رابطه با علایق و نظرات و تفکراتش شروع کنید. یکی از مهارت های کلیدی در حفظ دوستان واقعی این است که شخصیت او را کشف کنید و بشناسید. می توانید از سوالاتی مانند: غذای مورد علاقه تو چیست؟ چه کارهایی را دوست داری انجام بدهی؟ احساسات تو چگونه است؟ به چه چیزهایی اهمیت می دهی؟ و … برای شناخت شخصیت دوست خود استفاده کنید.

دعوت نامه ها را به عنوان فرصتی برای دوست یابی در نظر بگیرید

برخی از افراد، دعوت نامه به جشن ها و ملاقات ها را نادیده می گیرند. اگر شما را به یک جشن تولد دعوت کردند و یا همکارانتان یک شام دوستانه را برنامه ریزی کرده اند، نه نگویید. این فرصت خوبی برای دوستیابی است. حتی اگر علاقه ای به رفتن به آن رستوران ندارید و یا دیدن فیلم در سینما را نمی پسندید، همچنان دعوت آنها را قبول کنید. ملاقات با افراد و برقراری ارتباط با آنها می تواند شما را به داشتن یک دوست عالی و واقعی برساند.

زمان بدهید

دوستی های عمیق و معنادار یک شبه شکوفا نمی شوند. اگر به دنبال پیدا کردن یک دوست خوب هستید، پس به روابط خود فرصت بدهید. برای دوست یابی باید به روابط خود زمان بدهید و فرصت بدهید تا بالغ شوند. مسلما دوستی های صمیمی به زمان نیاز دارند. معاشرت داشته باشید تا دوستی های شما پایدار شوند. از زمان هایی که با یک دیگر هستید لذت ببرید و سعی کنید به خودتان و طرف مقابل زمان بدهید تا یکدیگر را بهتر بشناسید.

به دنبال دوست خوب و مناسب خود باشید

دوست واقعی کسی است که با او اوقات خوبی را سپری کنید. با هم بخندید، هنگامی که دچار مشکل می شوید به او تکیه کنید و از همراهی یکدیگر لذت ببرید. پس به دنبال یک دوست خوب و با انرژی مثبت باشید. دوست شما می تواند شما را به سمت موفقیت و رشد هدایت کند. با افرادی که همیشه منفی نگر هستند و دائم از شما ایراد می گیرند، دوست نشوید. این افراد اصلا دوست خوبی برای شما نیستند. پس برای پیدا کردن دوست خوب تلاش کنید و از اهمیت دوست یابی غافل نشوید.

مهارت های اجتماعی دوست یابی

سخنی از مشاوران آویژه

مهم نیست چند سال دارید. شما همچنان می توانید برای پیدا کردن دوستان جدید و کسب مهارت دوست یابی تلاش کنید. اهمیت دوست یابی و پیدا کردن یک دوست خوب در زندگی بسیار بالا است. دوستان می توانند بر تمام جنبه های زندگی شما تاثیر بگذارنند. پس به دنبال یافتن بهترین دوست ها برای خود باشید تا هم از لحظات در کنار آنها بودن لذت ببرید و هم زندگی موفقی داشته باشید.

اگر برای شما ارتباط برقرار کردن و دوست یابی مشکل است، می توانید از مشاوره خانواده در این زمینه کمک بگیرید. مشاور یا روانشناس مهارهای اجتماعی دوست یابی را به شما آموزش می دهد و به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین دوست ها را برای خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که دوست نیز مانند خانواده تاثیر بسیار زیادی در زندگی شما خواهد گذاشت. پس نسنجیده عمل نکنید و با هر فردی که صحبت کردید، دوست نشوید.

سوالات متداول

چرا پیدا کردن دوست سخت است؟

دوست یابی می تواند به دلیل نداشتن مهارت های اجتماعی دوست یابی سخت باشد. زیرا اکثر ما افرادی منزوی و غیر اجتماعی هستیم. مشغله های زیاد و مشکلات ما در زندگی باعث شده است که برقراری رابطه دوستانه و حفظ رابطه دوستانه برای ما سخت شود.

برای حفظ دوستان خوب چه مهارت هایی لازم است؟

اگر می خواهید دوستی های پایداری داشته باشید باید ویژگی ها و مهارت هایی از جمله: برقراری ارتباط اجتماعی خوب، صداقت، خود واقعی بودن، وفاداری، مسئولیت پذیری و از خود گذشتگی و … را داشته باشید.

 

براي مشاوره در زمينه چگونه دوست خوب پیدا کنیم؟ 12 روش دوست یابی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 6 نظر:

  1. باهرکس دوست میشم بامن خوب رفتار میکنه ولی هروقتی مدیر میگه گروهی بشین بامن گروهی نمیشن چیکار کنم

  2. پیدا کردن دوست اسونه ولی اینکه باهات باشه راز نگه داره حسود نباشه و اینکه چیز هایی که نداره رو بگه دارم دوست خوب که همیشه همراهیت کنه خیلی کمه ادمی که به چیز هایی که داری حسودی نکنه بالا تر از اون چیز تو داری به دروغ نگه دارم خب خیلی سخته من ترجیح دادم فعلا با هر کسی دوس نشوم و بزارم وقتش یه دوست مناسب پیدا کنم هر چند که تا به حال نتونستم دوست و رفیق به درد این میخورن که همدردت باشن و همدلی کنن نه اینکه دردت و راز تو فاش کنن

      1. این خانم ها همچین میگن راز، آدم فک میکنه نقشه گنج کاپیتان فلینت تو جیبشونه.

    1. متاسفانه انقدر درگیر مسائل مختلف شدیم فرصت برای خودمون هم کم شده .
      دوست خوب قطعا تربیت و اصالت خوبی داره . دوست شدن راحت . وقت و حوصله و انرژیت برای کی بذاری مهم . امیدوارم همه ما دوستان واقعی و خوبی رو پیدا کنیم و داشته باشیم و ماندگار باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉