کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چرا کودکان دست به خودکشی می زنند؟

دلایل تهدید به خودکشی در کودکان چیست؟
5/5 - (2 امتیاز)

آیا باید به رفتار های خودکشی کودکان اهمیت دهیم؟

تهدید به خودکشی در کودکان، رفتاری بسیار پیچیده و خطرناکی است. موضوعی عجیب و البته دردناکی که در برخی خانواده ها دیده می شود. مهم ترین دلیل این موضوع بی توجهی والدین است. می دانستید که اکثر کودکان قبل از خودکشی از خود نشانه هایی بروز می دهند که اگر بی توجهی شود جبران ناپذیر است. تهدید به خودکشی در کودکان علت روانشناختی دارد و در نتیجه فشارهای عصبی حاصل از مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی است.

والدین عزیز دوران کودکی دوران بسیار حساسی است. بچه ها علی رغم آن چیزی که شما فکر می کنید همه چیز را می فهمند و به دلیل حساسیت و ضعف آن ها در برخورد با مشکلات، نمی توانند آن ها را هضم کنند. اگر احساس کردید کودک شما افسرده یا غمگین و نا امید است بهتر است هر چه زودتر او را به یک مشاوره کودک و نوجوان نشان دهید. تهدید به خودکشی در کودکان قابل درمان و بررسی است به شرطی که آموزش های روانشناختی را هم شما ببینید و هم کودکتان.

باورهای غلطی که خانواده ها در مورد خودکشی کودکشان دارند چیست؟

پدران و مادران یک سری باورها و اطلاعات غلط در مورد خودکشی کودکان و نوجوانان دارند. والدین محترم بدانند که هر نشانه ای از افسردگی کودکان نوعی هشدار است و باید آن ها را جدی گرفت. متاسفانه گاهی به راحتی از کنار این موضوع مهم رد می شوند و زمانی می فهمند که خیلی دیر است و کودکشان را از دست داده اند.

اما باورهای درست در مورد تهدید به خودکشی در کودکان چیست؟

  • هدف کودکان از خودکشی صرفا مرگ نیست.
  • بیشتر کودکانی که به خودکشی فکر می کنند معمولا سر خود بلا می آورند.
  • خودکشی بدون هشدار رع نمی دهد و حتما قبل از آن کودک دچار افسردگی می شود.
  • در برخی کودکان افکار خودکشی دائمی است و در برخی دیگر پس از مدتی از بین می رود.
  • یکی از دلایل خودکشی در کودکان ، استرس و اضطراب از زندگی و آینده کودک است.

بیشتر بخوانید:اهمیت روانشناسی و مشاوره نوجوان چیست؟ نوجوانی سرکشی است؟


علت خودکشی درکودکان چیست؟

علت خودکشی در کودکان عبارت است از :

  1. دلایل روانی :

  2. مشکلات و اختلالات روانی یکی از مهم ترین دلایل تهدید به خودکشی در کودکان است. مشکلاتی مثل افسردگی های حاد ناشی از مشکلات خانوادگی، استرس، تحت فشار بودن توسط پدر و مادر و دوستان و اجتماع، درون ریز بودن بچه، عصبی شدن، حادثه ای ناگوار در زندگی، اختلالات دو قطبی ، تکانش گری و روان پریشی، اسکیزوفرنی….

  3. مشکلات خانوادگی

  4. علت اصلی خودکشی در کودکان مشکلات خانوادگی است. کودکی که از بدو تولد صدای درگیری های پدر و مادر را گوش داده و آن ها را لمس کرده، قطعا تمام این حس های منفی را در خود ذخیره می کند. این کودک هر چه بزرگتر می شود بیشتر می فهمد و بیشتر به انتها می رسد. او شاهد خودخواهی پدر و مادرش است. این کودک به شدت تحت فشار است مخصوصا کودکان طلاق که عملا باید خود را به دو قطعه کنند تا هم کنار مادر باشند و هم کنار پدر.

    کودکی که از محیط امن خانواده محروم است چه بلایی سرش خواهد آمد؟ کودکی که آواره شده را چطور می توان تسکین داد؟ این هشدار جدی است. والدین عزیز در این شرایط کودک شما حتی با مرگ خود می خواهد توجه شما را جلب کند. او را ببینید و به او محبت کنید. مشکلات را کنار بگذارید. اگر به فرزند خود فکر می کنید به خاطر او از خود گذشتگی کنید.

  5. عدم تمرکز و تفکر در کودکان

  6. بعضی از کودکان به دلایل ژنتیکی دچار اختلالات یادگیری هستند و این موضوع باعث می شود جلوی هم سن و سالان خود دچار سرشکستگی شوند.

  7. مشکلات جسمی

بسیاری از کودکان معلول یا دچار نقص جسمی، حتما نوعی افسردگی را تجربه می کنند. این نقص اگر با یک حادثه رخ دهد حتما باید تحت نظر روانشناس باشد تا خدای نکرده بلایی سر خودش نیاورد.


بیشتر بخوانید:مراحل مشاوره فردی|مشاوره فردی و گروهی چیست؟


تهدید به خودکشی در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

نشانه های خودکشی در کودکان چیست؟

نشانه های تهدید به خودکشی در کودکان معمولا با یک افسردگی ساده شروع می شود.

دچار افسردگی شدید می شود

به نظر شما نشانه های افسردگی در کودکان چیست؟ هر زمان که حس می کنید فرزندتان گوشه گیر و کم حرف است. خوشحال نیست و نمی شود او را با هیچ چیز خوشحال کرد و اشتها به غذایش را از دست داده و انزوا طلب است، بدانید دچار افسردگی شده است.

به خود آسیب می رساند

برخی از کودکان گاهی با رفتارهای بد و مخرب به خود آسیب می رسانند. مثلا گاهی بدنشان را با تیغ خط می اندازند یا در یک آن خود را وسط خیابان می اندازند. یا از بلندی ها می پرند. این ها نشانه های هشدار دهنده و جدی است.

کودک اختلالات خواب دارد

کم خوابی نیز یکی از علت های خودکشی در نوجوانان است.

کاهش وزن شدید پیدا می کند

دیده اید که به یکباره کودک لاغر و زرد و نزار می شود؟ حتما او را به لحاظ سلامت چک آپ کنید.. اگر مشکل جسمی نباشد حتما روحی است.

کودک پرخاشگر و عصبی می شود

گاهی فشار محیط بر روی کودک با خشم نمود پیدا می کند. کودکانی که بلند داد می زنند و پرخاشگر هستند. زود عصبانی می شوند. این ها ممکن است تماما هشدار جدی برای تهدید به خودکشی باشد.

کودک تهدید می کند

اگر دیدید که کودکتان تهدید کرد” اگر این کار را انجام ندهی خودم را می کشم” یا ” من اصلا چرا به دنیا آمدم” ، ” اگر من بمیرم کسی دلش برای من تنگ نمی شود”.. دقت کنید و این کارش را جدی بگیرید. مشکل او هر چه زودتر باید ریشه یابی شود. اگر مشکل را می دانید سعی کنید آن را هر چه زودتر برطرف کنید.

روانشناسی طرح و رنگ

کودکانی که به خودکشی فکر می کنند معمولا در نقاشی هایشان یا کارهایی که انجام می دهند یا نوشته هایی که به عنوان انشا در دفترشان می نویسند کاملا تفکرات خود را نشان می دهند. معمولا در نقاشی از رنگ های تیره و مشکی استفاده می کنند. یا شکل شیطان یا روح یا مرگ را به تصویر می کشند. یادداشت های مرگ می نویسند. اگر با این سبک از رفتار کودکتان روبرو هستید دست روی دست نگذارید. اگر نمی دانید چه کنید حتما مشاوره خانواده مراجعه کنید.

خندیدن یا گریه کردن آنی

اگر دیدید که فرزندتان بر سر موضوعی بیش از حد خندید و بلافاصله بعد دوباره در انزوا رفت بدانید مشکلی پیش آمده و این هشداری واضحی است که به شما می گوید کودکتان دچار مشکلات روانی است و باید هر چه زودتر درمان شود.

وظیفه والدین در کاهش خودکشی کودکان چیست؟

روش های جلوگیری از خودکشی در کودکان در بسیاری از موارد بر عهده والدین است.

توجه والدین به کودک بسیار مهم است

والدین باید روی حرکات و رفتارهای کودک ریز شوند. همانطور که تامین نیازهای مادی فرزندتان مهم است، نیازهای روحی او نیز اهمیت دارد. شاید اگر کودک از لحاظ روانی در شرایط خوبی باشد دیگر نیاز نباشد که مراقب خورد و خوراک او باشید. زیرا دراین صورت او خودش مراقب خواهد بود. اگر فکر می کنید رفتار کودکتان عجیب شده یا حرف های عجیبی می زند بیشتر او را زیر نظر بگیرید. در این حالت سعی کنید نقش یک کاراگاه را داشته باشید.

با او صحبت کنید

بعد از تحقیق و شناسایی علت مشکل، با کودکتان صحبت کنید. ببینید خودش به شما می گوید که مشکلش چیست. سریع سر اصل مطلب نروید. سعی کنید احساسات کودکتان را از زیر زبانش بیرون بکشید و مشکلش را بپرسید. اگر فکر می کنید که او درون ریز است و اصلا در این باره صحبت نمی کند خودتان سر صحبت را باز کنید.

جلسه خانوادگی بگذارید

هفته ای یکبار جلسه خانوادگی بزارید. مثلا در موردکارهایی که در این یک هفته انجام دادید و برنامه هایی که قرار است در آِینده داشته باشید تو جلسه صحبت کنید. سعی کنید همه صادق باشید. در این جلسه اعضای خانواده در مورد مشکلاتشان بگویند. اگر فکر می کنید کودکتان در این باره صحبت نمی کند خودتان از او سوال کنید که مشکلی ندارد؟ با پدر و مادرش چطور؟ رفتار پدر و مادرش را می پسندد. کارهایی که دوست دارد والدینش برای او انجام دهند چیست؟

تنش ها را در خانواده کم کنید

یکی از علت های اصلی در تهدید به خودکشی در کودکان این است که تنش ها را در خانواده کم کنیم. چون این موضوع در روح و روان کودک تاثیر منفی خواهد داشت. داشتن یک محیطی آرام تمرکز او را بالا می برد.

محبت و آغوش پدر و مادر معجزه می کند

آغوش خود را از فرزندتان دریغ نکنید. آغوش پر مهر پدر و مادر هر بلایی را دفع می کند و هر روحی را آرام می نماید. غرور را کنار بگذارید. مخصوصا پدران برای پسران و مادران برای دختران تاثیر زیادی خواهند داشت. صورت او را ببوسید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید.

با دوستان فرزندتان مهربان باشید

سعی کنید در انتخاب دوست خوب به آن ها کمک کنید و در عین حال با آن ها مهربان باشید.

اگر تهدید به خودکشی در کودکان جدی شد چه کنیم؟

لوازم تیز مثل چاقو، قرص و …. را از دسترس آن ها دور نگه دارید.

اگر رفتار شک برانگیزی داشت به هر قیمتی که شده او را به یک مشاوره یا روانشناس متخصص نشان دهید.

از دوستان فرزندتان کمک بگیرید و علت کارهای فرزندتان را از او بپرسید. احتمالا دوستان از حال همدیگر با خبر هستند.

چگونه تهدید به خودکشی در کودکان را کاهش دهیم؟

سوالات متداول

اختلالات روانی چه نقشی در تهدید به خودکشی در کودکان دارد؟

قطعا اختلالات روانی مهم ترین عامل در خودکشی در میان کودکان است. شک نکنید افسردگی های پیدا و پنهان، با علت و بی علت، کودک را تا به مرحله خودکشی می رساند. ولی اعتقاد بر این است که اگر مشکل روانی باشد در تمام موارد قبل از خودکشی خود را نشان می دهد. شاید با حتی یک نقاشی یا یک یادداشت ساده از کودکان متوجه می شوید که او قصد خودکشی دارد. به همین دلیل ما اصرار می کنیم که آن را جدی بگیرید. اگر کوچکترین نشانه ای در کودک دیدید حتما با یک مشاور کودک و نوجوان تماس بگیرید و از او راهکار بخواهید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چرا کودکان دست به خودکشی می زنند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چرا کودکان دست به خودکشی می زنند؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نقش معلمان در کاهش خودکشی در کودکان چیست؟

معلمان و مسئولین مدرسه باید آگاه باشند و روی رفتار کودکشان نظارت کنند. اگر احساس می کنید که کودک حال خوبی ندارد و گوشه گیر و افسرده است سعی کنید هر چه زودتر والدین را در جریان بگذارید.

  • با دانش آموزان مثل دوست باشید.
  • زمانی که کودک به مدرسه می آید باید فکر کند خانه دومش است.
  • سر کلاس اکیدا دانش آموز را جلوی دوستانش تحقیر نکنید.
  • اگر فکر میکنید که کودک درس نمی خواند بعد از کلاس با او صحبت کنید و علتش را از او بپرسید نه اینکه هر چه از دهنتان در می آید به او بگویید.
  • معلمان اگر احساس می کنند که دانش آموزان افسرده هستند فوری او را به یک مشاور ارجاع دهید. معمولا در مدرسه مشاوران روانشناس حضور دارند. آن ها خودشان با والدین کودک صحبت خواهند کرد.
  • سعی کنید برای جلوگیری از ناهنجاری های کودک جلسه ای تشکیل دهید و با معلمان درباره نحوه برخورد صحیح با کودک صحبت کنید.
  • کودک را تشویق کنید. کودک در این سن به شدت نیازمند تشویق و حمایت و توجه است.

آیا مشاوره می تواند جلوی خودکشی در کودک را بگیرد؟

قطعا مشاور و روانشناس نقش بسیار مهمی در بهبود روحیه کودک خواهد داشت. آن ها با آخرین اطلاعات جمع آوری شده در علم روانشناسی به جنگ با افسردگی خواهند رفت. مسائلی که کودکتان با آن دست و پنجه نرم می کند و شما از آن بی خبرید را مشاور طی یکی دو جلسه شناسایی و حل خواهد کرد. علاوه بر تاثیرات روحی که مشاور روی کودکتان می گذارد، به شما راهکارهایی خواهد داد که به راحتی بتوانید از این چالش بزرگ سلامت بیرون بیایید.

اگر احساس می کنید همه چیز را درباره روحیات فرزندتان می دانید و هنوز هم فرزند افسرده ای دارید پس باز هم چیزهای مهمی است که شما از آن بی خبرید. شک نکنید و تا دیر نشده هر چه سریعتر او را درمان کنید. خودکشی در کودکان به شدت در حال افزایش است و مشاوران روانشناس بهترین راه حل برای منصرف کردن کودکتان از این کار می باشند.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه چرا کودکان دست به خودکشی می زنند؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. با چک کردن گوشی فرزندان نه تنها نمیفهمن فرزند دقیقا چه مشکلی داره بلکه بدتر عصبی میشه و ممکنه بیشتر به خودکشی فکر کنه چون هیچ اهمیتی به حریم خصوصیش ندادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉