کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

تمرین درمان وسواس فکری

تمرین
4.2/5 - (16 امتیاز)

درمان وسواس

درمان وسواس یا او سی دی به تنهایی امکان پذیر نیست . ممکن است با اضطرابی که بابت فکر کردن به این بیماری در ما بوجود می آید به وسواس فکری نیز مبتلا شویم . پس توصیه میشود برای درمان ، به یک درمانگر و یک روانپزشک مراجعه شود . اختلال او سی دی از اختلالاتی است که هم نیاز به دارو دارد و هم درمان روحی . برای درمان روحی روانی به یک روانشناس بالینی باید مراجعه شود . درمان وسواس وقتی امکان پذیر است که بپذیریم در وجود ما یک اختلال وجود دارد . درمان وسواس به کمک خودمان اما نه به تنهایی امکان پذیر است . اتفاقا کسانی که به تنهایی اقدام به درمان میکنند ممکن است باعث بروز تکانه های شدیدتری شوند .

اگر شما هم در اطراف خود بیمار او سی دی دارید هرگز نخواهید که به او کمک کنید . تنها کمک شما به او بردن به پیش یک درمانگر میباشد و اینکه از او بخواهید از این اختلال نهراسد . هراس بیمار او سی دی این بیماری را تشدید میکند . در واقع وسواس فکری از هراس از وسواس عملی پدیدار میشود . درمان وسواس مراحل خاص خود را دارد . این اختلال چون هم با ارگانیزم بدن سر و کار دارد هم با ذهن لا زم است هردو درمان شوند . درمان وسواس هم زمان با روانپزشک و روانشناس باید انجام شود . درمان وسواس میتواند موفقیت آمیز باشد به شرطی که تمام افراد خانواده مشاوره بگیرند . .یک بیمار وقتی وسواس عملی دارد برای مبارزه با این اختلال درخود تکانه های شدیدتری ایجاد میکند . با درگیر کردن ذهن خود وسواس فکری نیز به این اختلال افزوده میشود .

درمان

درمان وسواس فکری

درمان وسواس فکری در اثر بیتفاوتی شخصی میسر میشود . یعنی هر چقدر به فرار از وسواس عملی بیاندیشدم تکانه های بیشتری واردضمیر هشیار شخص میشود . درمان وسواس فکری زمانی میسر است که اضطراب ناشی از وسواس عملی ذهن و روح مارا درگیر نکند . درمان وسواس فکری نیز با کمک روانشناس بالینی و روانپزشک میسر است . توصیه میکنیم به هیچ عنوان در صدد خود درمانی برنیایید و وضع بیمار یا بیماریتان را بدتر نکنید . افکار تکرار شونده ای که در اثر هیجان و اضطراب مزمن وارد ذهن شخص میشود وسواس فکری را شدیدتر میکند .درمان وسواس فکری با افکار پریشان سختتر میشود . پس بهتر است قبل ازاینکه از این اختلال بترسیم قبول کنیم که این بیماری نیز قابل درمان است . برای درمان اقدام کنیم نه مبارزه . این افکار بدون خواست شما وارد ذهنتان میشود ولی با آن به تنهایی مبارزه نکنید .

به روانپزشک و روانشناس مراجعه نموده و خود را به آرامش برسانید . هرچقدر وجود این بیماری را در ذهن خود بزرگتر کنید مجبور خواهید شد علاوه بر وسواس با هیولایی هم که در ذهن خود ساخته اید بجنگید . قدم اول : به خود بقبولانید که این بیماری درمان دارد . قدم دوم : درمان فقط با کمک درمانگر میسر است قدم سوم : خود درمانی باعث شدیدتر شدن بیماری خواهد شدولی قبل از این قدمها به خود بقبولانید این اختلال را دارید و قدمهای بعدی را درمانگرتان به شما خواهد گفت . فردی که وسواس عملی دارد ازچند جهت رنج میکشد . اول : انجام تکانه ها دوم : این فکر که من دیگران را رنج میدهم . وظیفه ما برای بهبود اینست که : در جمع مدام از رفتار وسواسی او نگوییم . اورا سرزنش نکنیم و به او اطمینان و امنیت ببخشیم .


بیشتر بخوانید:مشاوره تلفنی وسواس


تمرین درمان وسواس فکری

تمرین درمان وسواس فکری ساده است به شرط اینکه خودمان را بخواهیم . هرروز قبل از خواب پنج ثانیه ذهنمان را تخلیه کنیم . انگشت اشاره را میان دو ابروی خود و به آرامی قرار دهیم . هیچ فکری را به ذهنمان راه ندهیم . هیچ فکری . به هیچ چیز نیاندیشیم . پنج ثانیه فرصت بسیار کمی است اما برای ذهن فرصت بسیار خوبی برای استراحت و رفرش شدن میباشد . در تمرین درمان وسواس فکری ابتدا این کار بعید یا سخت است امام به تدریج این توانایی را کسب خواهید کرد . برخی دراین حالت به رویا میروند یا به مناظر زیبا فکر میکنند این درست نیست . وقتی چشمهایتان را میبندید هیچ چیزی نباید ببیندید . ذهنتان را مانند یک جعبه خالی راحت بگذارید . در این لحظه نه افکار زیبا و نه افکار بد هیچیک اجازه ورود ندارند .

تمرین درمان وسواس فکری باید با درمانگر صورت بگیرد . همینکه باور کنیم این بیماری درمان میشود . همینکه وقتی به یک رفتار تکراری دست میزنیم رنج نکشیم وبه آرامی آنرا ترک کنیم . مثلا وقتی وسایل را با وسواس سرجایش قرار میدهیم خود را عذاب ندهیم . به خود غر نزنیم که بازهم کار وسواسی کردم . لبخند بزنیم و بگوییم باز هم کار تکراری کردم و آرام آن شی را درجای دیگری قرار دهیم . سپس با لذت به آن نگاه کنیم و بگوییم اینجاهم میتونه جای خوبی براش باشه . اینکار وقتی خوب است که خود را راحت بگذاریم و اذیت نکنیم .

وسواس

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تمرین درمان وسواس فکری با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

درمان وسواس شستشو

درمان وسواس شستشو مانند دیگر بیماریهای وسواسی نیاز به درمانگر دارد . یکی از علل این بیماری علت محیطی است . علت دیگر برهم خوردن تعادل هورمونها است . هورمونهایی به نام نورو ترانسمیترهای مغزی . پس چون این بیماری نیز ناشی از اختلالات مغزی است باید به روانپزشک نیز مراجعه شود . اما برای درمان وسواس شستشو ابتدا باید به یک روانشناس بالینی مراجعه شود . روانشناس درجه وسواس را تشخیص داده و برای درمان وسواس شستشو راهکارهای لازم را دراختیار شما قرار خواهد داد . وسواس شستشو یک وسواس فکری عملی است .

مبتلایان به این وسواس دو گونه هستند . وسواسی های میکروبی و وسواسی های مذهبی . وسواسی های میکروبی همیشه فکر میکنند میکروب یا کثیفی محیطشان را آلوده کرده که باید شستشو شود . وسواسی های تابویی یا مذهبی فکر میکنند محیطشان نجس شده و باید پاک شود . متاسفانه اینگونه افراد تابع قوانین مذهبی هم نیستند و اگر در مورد محیط قوانین شرعی نیز اجرا شود بازهم اعتقاد دارند محیط نجس است . این وسواس نه به علم پزشکی یا میکروبیولوژی ارتباط دارد نه به مذهب بلکه تکانه های تکراری است . اگر بدون درمانگر از کارهایشان ممانعت شود بهبود بیمار سخت تر میشود .

فکری

جدیدترین درمان وسواس

جدیدترین درمان وسواس میگوید باید بپذیریم . باید بپذیریم این اختلال در وجود ما هست . سپس اعتماد به نفسمان را افزایش دهیم . مدام با خود تکرار کنیم من قادر هستم به کمک درمانگرم آنرا کاهش داده و به تدریج درمان شوم . به خود زمان بدهیم . بپذیریم که درمان بیماری نیاز به زمان دارد . ازخود و درمانگر توقع نداشته باشیم که در مدت کوتاهی این اختلال درمان شود . وقتی دچار تکانه ها میشویم از خود دلخور نشویم . به خود اضطراب راه ندهیم . . اطرافیان و افراد خانواده نیز باید تحت نظر درمانگر قرار بگیرند و به بهبود کمک کنند . اطرافیان نباید با بروز تکانه ها فوری اورا شماتت کنند . داد نزنند و به او اضطراب و استرس وارد نکنند . با لبخند آرام به او بگویند بازهم … ولبخند بزنند . به او اطمینان خاطر بدهند که این رفتار آنها را عصبی نکرده بلکه همراه او هستند تا او درمان شود .

جدیدترین درمان وسواس میگوید از بروز رفتارهای وسواسی نترسید و نترسانید . برخی اوقات کسانی با یک آوا تمام آرامش بیمار رااز او میگیرند و به او استرس وارد میکنند . مانند گفتن یک اااا یا آآآآآآ پیشنهاد میشود از بروز هر گونه رفتاری که در بیمار ترس و تردید اضطراب پدید می آورد بپرهیزید . مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی برای رفتار درست در مقابل بیمار به شما مشاوره میدهد . مشاوره روانشناسی به شما می آموزد چگونه در مقابل رفتارهعای وسواسی آرامش خود را حفظ کنید . با مشاوره اختلال وسواس در درمان این اختلال پیش قدم شوید .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال وسواس انلاینبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Clinical practice guidelines for Obsessive-Compulsive …

براي مشاوره در زمينه تمرین درمان وسواس فکری

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 68 نظر:

  1. سلام خسته نباشید من الان 23سالمه نزدیکه یک ساله واسوسی خیلی شدید گرفتم اولا اینجوری نبودم مثلاً اولا مرتب بودم .ولی الان از یه مغازه دار یا فروشگاه یا هرمغازه ی چیزی بخام بگیرم از صاحبش بدم بیاد نمیتونم بخرم کلان حالم بد میشه فکر های بدی به سرم میاد جوری که کلا دستهامو میشورم حالم بد میشه انقد هم دستهامو میشورم به هرچیزی دستم بزنم باید دست بشورم تورو خدا کمکم کنید

  2. همه ی ما از یه چیز به ظاهر واقعی در آینده ای ک هنوز نیومده و اتفاق نیوفتاده می‌ترسیم ک حتی با گذرچند سال هم اون ترسه هنوز اتفاق نیوفتاده.خیلی سخته ک این قضیه رو باور و قبول کنیم ولی میشه
    برای هم دعا کنیم و انرژی مثبت بفرستیم

  3. سلام من مهدی هستم ۱۷ سالمه حدود ۱۰ ماه هست که به گوشی وسواس پیدا کردم مثلا اگه تو اینستا پروفایل میزارم به. با خودم میگم نکنه این بد باشه کسی نگاه کنه بگه این چرا اینطوری عکس میذاره یا وسایل خونه رو چک میکنم یه وقت بد نباشه کلا ذهنم درگیره لطفاً یه کمک کنید زجر میکشم

  4. سلام
    من یک سال هست اختلال وسواس دارم..وقتی شخصی با من صحبت میکنه نمیدونم باید به دهانش نگاه کنم یا چشماش؟
    زمانی که به چشماش نگاه میکنم تمرکزی روی حرفاش ندارم چون ذهنم درگیر اینه که به چشماش نگاه کنم
    از طرفی وقتی به دهان نگاه میکنم همش تو ذهنم اینه که نکنه طرف فکر میکنه من دارم بهش بی احترامی میکنم و به حرفاش گوش نمیدم.
    و همین موضوع باعث ایجاد اظطراب و استرس میشه برام

  5. سلام من ۴ ساله وسواس دارم دارو درمانی و رفتار درمانی رو شروع کردم خیلی بهتر شدم ولی بازم اذیتم میکنه من نمیخوام به فکرای بد فکر کنم یه مدت کوتاه خوب میشم یه مدت دوباره زیاد میشه بنظرتون باید چیکار کنم؟!

    1. با سلام
      وسواس بیماری مزمن هست حتما باید از کمک های تخصصی و مداوم استفتده کنید

  6. سلام برید کتاب سفر درون از اشو رو بخونید بهتون کمک می کنه درباره کنترل افکار هم نوشته شده.

  7. سلام من ۱۵ سالم هست
    الان حدود ۵ ساله که دچار وسواس فکری هستم
    انگار یکی همش بهم دستور میده
    مثلا توی جمع که نشستیم وقتی بقیه حرف میزنن یه حسی بهم میگه حرفاشون رو تا دهنت تکرار کن
    من وقتی که تکرار میکنم دوباره همون حس میگه دوباره تکرار کن
    بعضی موقع ها انقدر تکرار میکنم که خسته میشم بعضی موقع ها هم که میخوام بی اهمیتی کنم استرسم شدید میشه و انگار یه حس عذاب وجدانی میگیرم

    من قبلا پیش روانپزشک رفتم بهم قرص داد
    قرص رو که خوردم یکم آروم تر شدم ولی دوباره همون فکرا به صورت مختلف میاد سراغم

    الان ۵ ساله درگیرشم چی کار کنم دیگه خسته شدم
    دنبال یه راهی واسه درمانم هستم

    1. سلام
      باید عزیزم دوره درمانتو پیش یه نفر طی کنید تا جواب بگیرید

    2. سلام برید کتاب سفر درون از اشو رو بخونید بهتون کمک می کنه درباره کنترل افکار هم نوشته شده.

  8. سلام …ایا ازدواج بافردی که وسواس فکری دارد چه مشکلاتی پیش خواهد امد وچطور میتوان به اون فرد کمک کرد؟

  9. سلام من چند سالیه که از وسواس فکری رنج میبرم. بیشتر هم وسواس شستشو از نوع مذهبی دارم و یا به شدت روی نماز و وضوم وسواس به خرج میدم. طوری که نماز صبحم یه ساعتی طول میکشه دیگه از نماز ظهر و عصر و… نگم.دیگه نمیدونم چی کار کنم انگار یه وجود دیگه در ذهنم حکومت میکنه و منم بازیچه دستشم. هر بار که میام بی توجه ای کنم تا یه مدتی خوب پیش میرم و بعد دوباره درگیرش میشم
    چیی کار کنم؟ 💔

  10. باسلام من چند سالی میشه که دچار وسواس شدم اوایل خیلی کم بود ولی الان بیشتر شده من روی میوه و تره بار وسواسم نمی تونم تو خونه کسی میوه ویا سالاد بخورم و خرید کسی جز خودم رو قبول ندارم وقتی میرم خرید کلی طول میکشه تا مثلا یک کیلو گوجه سوا کنم

    1. با سلام
      وسواس در این حد باید حتما پیگیری بشه نا درمان شود. در اینشتا ما عضو شوید برای گروه درمانی

  11. 30سالمه دچار پنیک بودم اول بعد شد وسواس فکری، الان 6ساله درگیرم دارو درمانی کردم ولی اود کرده همین الان وسواس فکریم اود کرده فقط فکرم اینکه دیونه میشم یا خودکشی میکنم، اصلا این فکرارو دوست ندارم خیلی اذیتم میکنن خیلی بهم استرس میدن طوری که دست و پام یخ میزنه به مغزم فشار میاد نا امید میشم، فقط دنبال مقصرم دنبال دلیلم،خیلی حالمو بد میکنه جوری که از غذا و کار و زندگی میمونم بعضی وقتا
    خواهش میکنم کمکم کنید میترسم یکاری دست خودم بدم تورو جون عزیزاتون کمکم کنید

    1. با سلام
      در اینستا گرام ما عضو شوید انشالله گروه درمانی مجازی شروع میکنیم/

  12. سلام دوستان برای رهایی از افکار آزاردهنده باید نسبت بهشون بی توجه باشین و خودتونو به انجام کارهای مورد علاقه تون مشغول کنید. میگن این افکار آزاردهنده از جانب شیطونه برای همین گفتن ذکر لا اله الا الله میتونه موثر باشه یعنی سعی کنید فکرتون رو متوجه معنی این ذکرکنید و هم اینکه از نماز اول وقت کمک بگیرید . من هم یه دوره دچار وسواس فکری شده بودم که با بی توجهی و گفتن این ذکر مشکلم حل شد . من مطمئنم که شما میتونید مشکلتونو حل کنید .موفق باشید.التماس دعا

  13. سلام من یه دختر 18 سالم که خیلی اظطرابیم و از بچگی روی خوابم حساس بودم و شبایی که همه به جز من میخوابیدن اظطراب میگرفتم و…… یکبار وقتی 12 سالم بود بی دلیل اظطراب شدید گرفتم تا حدی که همش تو اینترنت راجب تیمارستان تحقیق میکردم ولی بعد خودش خوب شد دوباره سال پیش فکر و ترس اسید پاشی اومد سراغم و میترسیدم خداییی نکرده برام اتفاق بیفته الانم یه هفته ای هست درباره اسکیزوفرنی خوندم و فوق العاده ترسیدم که نکنه مبتلا شم نکنه این اظطرابام باعث شه به این بیماری مبتلا شم و دیوونه شم اصلا از زندگی افتادم رو رفتارام خیلی زووم شدم و همش دقت میکنم که نکنه یه وقت توهم بزنم و…. حتی بعضی اوقات در جمع حس سردرگمی و گیجی میاد سراغم

    1. با سلام
      عزیزم در مورد پیز هایی که ذهنت تحریک میکنه تحقیق نکنی بهتره

      1. سلام دکتر من چند وقته وسواسی شدید دارم دیگه نمی دونم چکار کنم دکتر رفتم خوب نمی شم

  14. سلام
    من ی دختر ۱۹سالم،از همون سن کم وسواس فکری داشتم،مثلا ی فکرای بدی میاد سراغم مغزم فشار میاره چیزی رو ک دوسندارم بگم تو دلم و مغزم،مثلا دعاهای بد میکنم،مثلا برا مردن کسی نذر میگم تو مغزم،دوسندارم ولی بهم فشار میاره اصن دیوانم کرده چیکارکنم

  15. سلام. من ۳سال پیش رفتم پیش روانپزشک،یه جوری شده بودم،افسرده بودم.نوار گرفت،گفتش وسواس فکری داری قرص دادش،چندین مرحله پیشش رفتم،۸ماهی قرص خوردم بعدش که عوارض قرصارو تو اینترنت دیدم،دیگه قرصارو نخوردمو نرفتم پیشش.
    الان خوردم به بن بست حالم بدجوری خرابه،همش افکار مزاحم تو ذهنمه،به زمین و زمان شک دارم،همش گوشه گیرم،کسی باهام میحرفه تمرکز ندارم، ذهنم درگیر،نمیشه زیاد توضیح داد.متاهلم زندگیم داره از هم میپاشه،خواهش میکنم کمکم کنید،چیکار کنم؟

    1. با سلام
      به شماره 09353000102 در واتس آپ پیام دهید. برای گروه درمانی

    2. سلام من جلو بندی سازم وسواس شدیدی به سفت کردن هر پیچی دارم حتی یه پیچ ساده چیکار کنم

  16. سلام (دختر ۱۶ ساله ام) من یه مدتی هست که خیلی کنجکاو شدم نسبت به پدر و مادرم مثلا همین که باهم هستن تنها هستن هی فکر میکنم که چیکار میکنن چی میگن خیلی اذیتم میکنه این حس کنجکاویم و میرن جایی باهم من همش زنگ میزنم کجایید چیکار میکنید کی میاید؟ چگونه از این حس کنجکاویم کم کنم

    1. با سلام
      دوست عزیزباید بینی چرا این موضوع برلت جذاب شده به نظرم روی این موضوع بینش پیدا کن حتما یه ریشه ای میتونی براش پیدا کنی

  17. سلام
    من دختری ۲۵ ساله و وسواس فکری و عملی دارم
    هرروز و هردقیقه تو سرم پر از صداس و همش به خودم میگم که بی ارزشم مثلا وقتی فیلم خنده دار یا عاشقانه میبینم همون لحظه به خودم میگم تو ارزش عشق و خنده رو نداری. یه حرف ساده یا شوخی بقیه روم خیلی تاثیر میذاره و اینقدر با خودم تکرارشون میکنم تا برام بشن یه عقده. تا یه حرف کسی بهم میزنه یا بخام از حقم دفاع کنم میزنم زیر گریه دیگه نمیتونم حرف بزنم وفکر میکنم این نشونه ضعفمه. بقیه بهم میگن که برای مظلوم نشون دادن خودم اینکار رو میکنم ولی از وقتی که یادمه این مشکل رو دارم و هیچ جوره نتونستم درستش کنم. (خیلی تلاش کردم از هر راه)
    گاهی از روزا اینقدر پرانرژی ام که فکر میکنم میتونم کوه رو جابجا کنم ولی بعد چندساعت دیگه حوصله هیچ چیز رو ندارم(اکثر اوقات این حس رو دارم) جلوی تمامی فعالیتم رو گرفته. انرژی هیچکاری رو ندارم حتی لبخند زدن یا حرف زدن ساده .دیگه خسته شدم از این حس. هرروز به خودکشی فکر میکنم. اگه بخاطر خانواده ام نبود تا حالا هزار بار خودکشی کرده بودم.
    چندین ساله با این حس دارم میجنگم. الانم احساس میکنم که خیلی بدتر شده دیگه نای مبارزه ندارم. با هیچکی نمیتونم حرف بزنم. چند بار دلم خواسته برم پیش روانپزشک ولی مشکل مالی نمیذاره. بخاطر همین سعی میکنم خودم حالم رو خوب کنم برای اینکه پول روانپزشک نداشتم رفتم برای خوددرمانی.مدیتیشن و یوگا تو خونه کار میکردم. دنبال درمان تو یوتیوب و سایت ها میگردم. ولی هیچی تاثیر نداره. هیچ انرژی ای برای مبارزه ندارم. احساس میکنم لیاقت هیچی رو ندارم.
    خواهش میکنم کمکم کنید دیگه از همه چیز خسته شدم. میخوام شاد باشم.

      1. منم مشکل وسواس فکری دارم و حوصله هیچ کاری ندارم…شرایط رفتن پیش روانپزشک هم ندارم…گروه درمانی تون به چه صورتی هست میتونم عضو شم؟

          1. سلام. ما شهرستانیم.من شرایطم مشابه اون نظرهای بالا ست حتی با شدت بیشتر.
            گروه درمانی چیه؟ چه جوری عضو شیم.

          2. با سلام
            به شماره 09353000102 در واتس آپ پیام دهید. برای گروه درمانی

  18. سلام روزتان بخیر خسته نباشید. من همش درگیر این فکرم که گوشیم هک شده گاهی وقتا به افکارم خنده ام میگیره چون هیچ کدوم از نشانه ها منطقی نیستن.صبح تا شب تو گوشی هستم و همه چیزو چک میکنم که نشانه پیدا کنم. با اینکه چیزی نیست. حتی یواش یواش دارم به فایلای عادی گوشیمم دارم شک میکنم. دیگه واقعا خسته شده ام انگار نمیتونم بهش فک نکنم.

  19. من چند وقته وسواس نجسی دارم ولی الان طوری شده که دست به هرچیزی میزنم فکر میکنم که روی ان جیش کردهام از لباس گرفته تا غذا وهمه چی همش درحال اب کشیدنم

  20. سلام خسته نباشید.من دچار هم وسواس فکری و هم وسواس عملی هستم.وسواس عملی رو یجورایی باهاش کنار اومدم وبرام مشکل زیادی ایجاد نمی کنه.ولی اما مشکل وسواس فکری که از اونجا که من دانش اموز هستم در درسخوندنم تاثیر گذاشته..این وسواس فکری من ، یه جور وسواس فکری مذهبی هست.یعنی بهطور مکرر حرف ها وفکرهایی خلاف تفکر و اعتقاد های مذهبیم به سراغم میاد.به خاطر همین همش من باید استغفار کنم یا برای خودم توضیح بدم که اینجور نیست .مثلا باید اون فکر رو هی بگم نه.ودرستش رو بازگو کنم.این در تمرکزم برای درس خوندن تاثی گذاشته .خو سحال می شم.روشی برای کنترلش بهم بگید..

    1. با سلام
      دوست عزیز وسواس عملی نتیجه وسواس فکریه چیز جدایی از اون محسوب نمیشه. اصولا با گفتن یه فکر اون فکر بیشار به ذهن شما خطور میکته. شما باید با الکوی اون فکر کار کنی تا بتونی ریشه ای حلش کنی.

        1. با سلام
          عزیزم وسواس ریشه در استرس داره لطفا بررسی کن از چی مظطرب میشی و از کی شروع شده

  21. من پسرم و۱۶ سالمه وسواس فکری وعملی دارم و یه فکرایی توی سرم میاد از اینکه پدر و مادرم و خانوادم و برادر هام آسیب میبینن و این فکرارو انگار یکی توی سرم بهم میگه واحساس میکنم دارن خیلی شدید میشن واین ها رو خیلی وقته دارم ولی قبلا سرکارهای کوچیک مثل پا نذاشتن روی خط کاشی بود ولی دو یا سه ساله داره خیلی شدید تر میشه این کار ها کارهایی مثل زدن روی کلید خاموش و روشن چراغ و گوشی بستن در نشستن پا شدن گذاشتن وسایل رو میز پا گذاشتن روی سنگ و فرش و دمپایی و زمین وخوابیدن روی توشک و تایپ کردن و نوشتن و زدن هندسفری توی گوشی و لپ تاپ واونسرش توی گوش و تقریبا همه چیز خیلی سعیکردم جلوی این کارهارو بگیرم ولی هردفعه فکرای بدی توی سرم میاد که خانوادم آسیب میبینن وانگار یکی اینارو توی سرم بهم میگه بعضی وقتا این شرایط خیلی سخت ترهم میشه چون مجبور میشم به یک تعداد خیلی خاصی به یک جا یا یک چیز نگاه کنم یا شکمم رو به یک تعداد خاصی بالا وپایین بدمیا حتی نفسمو نگه دارم وه این کار ها باید به تعداد زیادی انجام بشن مثلا اول ۲بار اگه اشتباه شد ۶بار اگه اشتباه شد ۱۲ بار وهمینجوری ۲۴ و ۳۲ تا ۶۴ بار ادامه پیدا میکنه و من تازگیا برای جلو گیری از این کار ها مجبور میشم خیلی کمتر کار بکنم یا درطول روز یک یا دو بار به دستشویی برم واین کارها احساس میکنم که روی درسم هم اثر گذاشته باید دوخط رو با یک نفس بخونم واین کارها تقریبا توی همه چیز تکرار میشه حتی راه رفتن و باعث شده دیر به کلاس های آنلاینم برسم بعضی وقت ها این شرایط و کار ها انقدر تکرار میشن در طول روز که حتی پدر و مادرم هم شک کردن ولی به اونا چیزی از این افکار و کار ها نگفتم و نمیخوام بگم و برای همین شرایط حضوری مراجعه کردن رو ندارم چند وقت پیش هم فکر نمیکردم که این یک نوع بیماریه از دیروز یا پریروز که تویه یک سایت در مورد اختلالocdو وسواس فکری خوندم فهمیدم ممنون میشم کمکم کنیدخواهش میکنم جواب بدین

    1. با سلام
      چند وقته با این افکار دست و پنجه نرم میکنید. آیا در خانواده شما سابقه خانوادگی ام دارد یا خیر در هر صورت باید تمام این مسائل بررسی شود. کلا ریشه این مسائل استرسه. باید یه فکری برای اظطراب شما کرد.

  22. من پسرم و۱۶ سالمه وسواس فکری وعملی دارم و یه فکرایی توی سرم میاد از اینکه پدر و مادرم و خانوادم و برادر هام آسیب میبینن و این فکرارو انگار یکی توی سرم بهم میگه واحساس میکنم دارن خیلی شدید میشن واین ها رو خیلی وقته دارم ولی قبلا سرکارهای کوچیک مثل پا نذاشتن روی خط کاشی بود ولی دو یا سه ساله داره خیلی شدید تر میشه این کار ها کارهایی مثل زدن روی کلید خاموش و روشن چراغ و گوشی بستن در نشستن پا شدن گذاشتن وسایل رو میز پا گذاشتن روی سنگ و فرش و دمپایی و زمین وخوابیدن روی توشک و تایپ کردن و نوشتن و زدن هندسفری توی گوشی و لپ تاپ واونسرش توی گوش و تقریبا همه چیز خیلی سعیکردم جلوی این کارهارو بگیرم ولی هردفعه فکرای بدی توی سرم میاد که خانوادم آسیب میبینن وانگار یکی اینارو توی سرم بهم میگه بعضی وقتا این شرایط خیلی سخت ترهم میشه چون مجبور میشم به یک تعداد خیلی خاصی به یک جا یا یک چیز نگاه کنم یا شکمم رو به یک تعداد خاصی بالا وپایین بدمیا حتی نفسمو نگه دارم وه این کار ها باید به تعداد زیادی انجام بشن مثلا اول ۲بار اگه اشتباه شد ۶بار اگه اشتباه شد ۱۲ بار وهمینجوری ۲۴ و ۳۲ تا ۶۴ بار ادامه پیدا میکنه و من تازگیا برای جلو گیری از این کار ها مجبور میشم خیلی کمتر کار بکنم یا درطول روز یک یا دو بار به دستشویی برم واین کارها احساس میکنم که روی درسم هم اثر گذاشته باید دوخط رو با یک نفس بخونم واین کارها تقریبا توی همه چیز تکرار میشه حتی راه رفتن و باعث شده دیر به کلاس های آنلاینم برسم بعضی وقت ها این شرایط و کار ها انقدر تکرار میشن در طول روز که حتی پدر و مادرم هم شک کردن ولی به اونا چیزی از این افکار و کار ها نگفتم و نمیخوام بگم و برای همین شرایط حضوری مراجعه کردن رو ندارم چند وقت پیش هم فکر نمیکردم که این یک نوع بیماریه از دیروز یا پریروز که تویه یک سایت در مورد اختلالocdو وسواس فکری خوندم فهمیدم ممنون میشم کمکم کنیدخواهش میکنم جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز باید بگم که متاسفانه دقیقا همین مشکل شمارو دوساله که دارم وانقدر شدید شده روی هیچ کاری تمرکز ندارم و ترک تحصیل کردم برای حلکردن این مشکل باید روی اون تمرکز نکنی هرچی که اون کارایی که تو ذهنت میاد برای مبارزه با این افکار انجام بدی باور کن بدتر میشه وقطعا باید کارای بیشتری برای دفع ان کنی طوری که مخت میخواد بترکه و‌از کارو زندگی میفتی فقط باید هری تو ذهنت اومد بپذیری و قبول کنی من چند مدت دارم این کارو میکنم و نتیجه داده خدارو شکر چون هر چی بخوای مبارزه کنی بدتر درگیرش میشی فقط برای درمانش باید بی‌توجهی کنی و هرچی میخواد توذهنت رد بشه وهیچ کاری برای مقابله با اون نکن اینطوری میتونی شکستش بدی

  23. باسلام من درطول روزسوالاتی ذهنم رودرگیرمیکنه ک بایدحتماازطرف مقابلم ک باهاش تورابطم‌همش بپرسم شایدده باری سوال رومیپرسم وواقعاخسته کننده شدم
    بایدچیکارکنم؟ممنون‌میشم راهنمایی کنین

    1. با سلام
      دوست عزیز شما باید در این مورد بدانید که اول این سوالات چیست و ریشه در چه مسائلی دارد. اینها را حتما باید با یک مشاور در میان بگذارید. لطفا در اینستا گرام دایرکت دهید.

  24. سلام خسته نباشید،من یه مشکل تو ۱۳ سالگی برام پیش اومد(تعرض که باعث یه توهم و ترس طولانی شد…) و دچار وسواس فکری عملی شدم(بیشتر فکری) وتا الان که یه دختر۲۷ سالم ادامه داره و متأسفانه به روانشناس و روانپزشکم نمیتونم در حالِ حاضر مراجعه کنم،اگه ممکنه یکم راهنمایی کنید یه مقدار کمتر شه وسواسم،واقعا اذیتم:)

    1. با سلام دوست عزیز
      با توجه به توضیحات کوتاهی دادید نمیشه در این مورد نتیجه گیری یا ریشه یابی مشکلی کرد در مورد وسواس تشخیص نوع وسواس بسیار مهم است . شما میتوانید با خواندن علائم وسواس به این مسئله پی ببرید

  25. دختر 8ساله من دو سه هفته ای میشه که احساس میکنم دچار وسواس فکری شده همش بهم میگه احساس میکنم تو مامان من نیستی ومیگه موقع به دنیا اومدن تو بیمارستان عوضش کردن بهم میگه دیگه دوستت ندارم گاهی میگه میخواد که من بمیرم بعضی وقتا هم موهاشو میکنه و خیلی ناراحته که اینطوری احساس میکنه منم بهش میگم که من مامانتم و تودختر منی من عاشقتم ولی بازم تاثیری نداره لطفا راهنماییم کنید چطوری باهاش برخورد کنم

    1. با سلام

      احتمالا فرزند شما تحت تاثیر یک تروما قرار گرفته و این افکار به سراغش آمده. حتما باید محتوای این تروما شناسایی شود

  26. با عرض سلام من به مدتی میشه افسرده شدم کلا مغزم پر از حرف وذهنم همیشه درگیر از اون خواهش میکنم بهم کمک کنید واقعا ازتون کمک می‌خوام جان هرکس دوست داری مشکلات فکریم می‌خوام کنار بگذارم توروخدا کمکم کنید اصلا احساس دلتنگی میکنم یه جوری شدم دارم میمیرم فداتون بشم. کاکه گلکم

      1. همه ی ما از یه چیز به ظاهر واقعی در آینده ای ک هنوز نیومده و اتفاق نیوفتاده می‌ترسیم ک حتی با گذرچند سال هم اون ترسه هنوز اتفاق نیوفتاده.خیلی سخته ک این قضیه رو باور و قبول کنیم ولی میشه
        برای هم دعا کنیم و انرژی مثبت بفرستیم

      1. باسلام من مونس هستم ۱۴ سالمه. من حس میکنم به هر کس دست میزنم یا میخندم یا حتی از کنارش رد میشم اونو تحریک میکنم . این موضوع خیلی اذیتم میکنه. خیلی میترسم . میشه گفت فوبیا دارم به کسی نزدیک بشم فقط ب خاطر اینکه نکنه تحریک بشه. نمیتونم کسی رو به اغوش بگیرم حتی پدر و مادرم رو. خیلی ذهنم رو درگیر میکنه. لطفا جواب بدید

        1. با سلام
          باید عزیزم بررسی کنی ببینی ریشه ترس شما در چه چیزی نهفته شده که این اضطراب با لمس دیکران در شما به راحتی به وجود میاد.

  27. با سلام
    ممنون از سایت خوب اموزشیتون
    دقیقا ساعت ۳ بامداد این مطالب رو خوندم خیلی افکار درهم برهم واشفته داشتم گاهی فکر میکنم واقعا دچار افسردگی یا دچار وسواس فکری شدم
    با خوندن این مطالب الان ذهنم ارومتر شد سپاس امیدوارم مشکل همه ی دوستان حل بشه

    1. سلام ۲۸ سالمه از ۲۲ سالگی وسواس فکری پیدا کردم خیلی شدید .من قبلا پوستم صاف بود بعد بارداری یک هاله لک ک فقط خودم متوجه اش میشدم رو صورتم ب وجود اومد بعد اون همین شد بهونه وسواسم تو این چند سال دائم پوستمو چک میکنم و هر کاری کردم ک بهتر بشه نه تنها بهتر نشد حالا دیگه تمام مشکلاتو پیدا کرده چون بخاطر وسواس اینقدر دست کاریش کردم داغون شده تمام پس اندازمو خرج پوستم میکنم از صب ک پامیشم تا شب فکرم روی پوستمه ک بخاطرش زیباییم کم شده .الان ب فکر اینم چطور از فکر راحت بشم اخه دست خودم نیس در ضمن جایی یا مهمونی میرم بعد برگشت تا دو سه روزی اینقد ب رفتارام و حرفام فکر میکنم ک مریض میشم همیشه قبل جایی رفتن قرص الپرازلام میخورم تا اگه جایی رفتم ب خاطر رفتارام همونجا وسواس نگیرم بخاطر همین سعی میکنم کمتر جایی برم توروخدا بگید چیکار کنم

        1. نه متاسفانه ولی بعد فوت پدرم یک مدتی عصبی بودم رفتم قرص سرتالین ۵۰ دادن روزی یکی میخوردم تا یک ماه.
          هرجا میرم و به هرکی میرسم راجعبه پوستم حرف میزنم انگار احتیاج ب تاییدشون دارم.طوری ک هروقت راجعبه پوستم حرف میزنم همه خسته شدن وحرفو عوض میکنن با خودم عهد میکنم دیگه راجعبه پوستم با کسی حرف نزنم ولی نمیتونم .آخه قبل از ۲۲ سالگی پوستم خوب بود همه تعریف میکردن بعد از اون یک هاله ای ک روی گونه شکل گرفت اومدم درستش کنم زدم منافذش باز شد اومدم کلی خرجش کردم دچار خشکی شدید شد طوری ک پر از چروک شد.حالاهم هرکار کردم درستش کنم نشد ولی دیگه از فکر کردن خسته شدم حالا ک پوستم درست نمیشه میخوام لااقل دیگه واسم مهم نباشه آخه صب تا شب تو سخت‌ترین شرایط بازم ب پوستم فکر میکنم

          1. با سلام
            در اینستا توی سایت عضو شید سعی میکنیم کارگاه آنلاین بزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉