کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال خواب در کودکان بیش فعال

اختلال خواب در کودکان بیش فعال
5/5 - (2 امتیاز)

خواب کودکان بیش فعال یکی از مهم ترین چالش هایی است که والدین این کودکان با آن سروکار دارند . خواب کودکان بیش فعال در بسیاری از مواقع با مشکل روبه رو است والدین این کودکان اغلب اظهار دارند زمانی که موقع خواب می شود ما به دردسر بزرگی می افتیم چرا که کودک با تمام نیرو در مقابل خوابیدن مقاومت می کند . کودک بیش فعالی که دچار اختلال کم خوابی است از هر روشی برای فرار از خوابیدن استفاده می کند یا به دفعات به دستشویی می رود یا هر چند دقیقه یکبار تقاضای آب می کند . این کودکان به دلایل مختلفی از خوابیدن متنفر هستند .

برخی از کودکان به دلیل ترس از کابوس های شبانه ، برخی به دلیل اینکه خواب را عامل جداشدن از والدین می دانند و گاهی نیز خواب کودکان بیش فعال به دلیل مصرف داروهای بیش فعالی دچار اختلال می شود . مشاوره کودک با روش های مختلف به دلیل این اختلال کم خوابی پی می برد و برای درمان آن اقدام می کند زیرا خواب کودکان بیش فعال در بسیاری از امور زندگی آنها تاثیر گذار است .


بیشتر بخوانید: علائم بیش فعالی در کودکان نوپا چیست؟


بی خوابی یا کم خوابی در کودک

از نظر مشاوره اختلالات کودک بی خوابی یا کم خوابی در کودک موجب می شود در طول روز کودک دچار کسالت و عدم تمرکز باشد همچنین کم خوابی در رشد کودک تاثیر می گذارد . مشاوره تربیت کودک یکی از دلایل اختلال در خواب کودکان بیش فعال را عدم داشتن برنامه زمانی خواب برای کودک می دانند یعنی لازم است کودک برای خواب به یک ساعت مشخص عادت کند همچنین در ساعتی معین از خواب بیدار شود تا مغز به طور خودکار به این روند عادت کند .

کودکان به طور معمول نیاز به 9تا12 ساعت خواب شبانه نیاز دارند درنتیجه والدین باید سعی کنند خواب کودکان بیش فعال خود را کنترل کنند تا در رشد و زندگی آنها تاثیر منفی نگذارد . بر اساس گفته های یک مشاوره خانواده رفتار های کودک بیش فعال و اختلالات خواب او نیز به طور مستقیمبر روند زندگی یک خانواده تاثیر می گذارد و موجب ایجاد تنش می شود درنتیجه تربیت کودک و نوع رفتار والدین نیز ممکن است دچار مشکل شود زیرا والدین این کودکان اغلب از لحاظ روحی بسیار خسته اند .


بیشتر بخوانید: خصوصیات بچه های بیش فعال چیست؟


اختلال خواب کودکان بیش فعال

اختلال خواب کودکان بیش فعال از جمله مواردی است که کودکان بیش فعال اغلب با آن روبه رو می شوند . اختلال خواب کودکان بیش فعال نیز حتی در نوزادان بیش فعال مشاهده می شود . اختلال خواب کودکان بیش فعال موجب می شود این کودکان به سختی به خواب بروند . اختلال خواب کودکان بیش فعال به دلایل مختلفی به وجود می آید که از جمله آن می توان به خر خر کردن در خواب و سندرم پای بی قرار اشاره کرد .

کودکان بیش فعال عمدتا به سختی می خوابند ، برخی از این کودان نیمه شب از خواب بیدار می شوند و دیگر قادر به خوابیدن دوباره نیستند . یکی دیگر از مشکلاتی که کودکان بیش فعال با خواب دارند سخت بیدار شدن از خواب است . به طور کلی این کودکان به دلیل اختلال بیش فعالی خواب راحتی ندارند . برای اینکه به کودک بیش فعال در خوابیدن کمک کنید لازم است برخی عادت ها را به او یاد دهید تا خواب راحت تری داشته باشد .


بیشتر بخوانید: راه های درمان بیش فعالی در کودکان چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال خواب در کودکان بیش فعال با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بی خوابی یا کم خوابی در کودک

ویژگی های خواب کودکان بیش فعال

ویژگی های خواب کودکان بیش فعال به شکل های مختلفی است . کودکان بیش فعال اغلب نسبت به خوابیدن مقاومت می کنند . یکی از ویژگی های خواب کودکان بیش فعال این است که این کودکان نمی توانند تا زمانی که بخواب می روند در تخت خواب بی حرکت بمانند و ذهن آنها پر از هیاهو است . این کودکان نیاز دارند مهارت های خوابیدن را یاد بگیرند تا بتوانند قبل از خواب ذهن خود را آرام کنند و به چیز های مختلف فکر نکند . بسیاری از کودکان بیش فعال وقتی از دلیل بی خوابی شان صحبت می کنند می گویند وقتی می خواهم به خوابم ذهنم مدام با من حرف می زند و من نمی توانم به حرفایش گوش دهم پس ترجیح می دهم در این شرایط قرار نگیرم و از خوابیدن خوداری کنم .

از دیگر ویژگی های خواب کودکان بیش فعال از خواب پریدن در نیمه شب است ، برخی از کودکان بیش فعال نیمه های شب از خواب بیدار می شوند و دیگر قادر به خوابیدن دوباره نیستند که این اتفاق هم در شرایط جسمی کودک تاثیر می گذارد هم باعث بروز مشکلات روحی از جمله افسردگی می شود . گاهی اختلال در خواب کودک بیش فعال به دلیل مصرف دارو نیز است که باید با مشاوره کودک درمیان گذاشته شود .


بیشتر بخوانید: نشانه های بیش فعالی در کودکان چیست؟


درمان اختلالات خواب کودکان بیش فعال

درمان اختلالات خواب کودکان بیش فعال با راهکار های مختلفی امکان پذیر است . درمان اختلالات خواب کودکان بیش فعال گاهی با آموزش مهارت های به خواب رفتن قابل درمان و حل است اما برخی از اختلالات خواب کودک بیش فعال به شکل های پیچیده تری است زیرا بیش فعالی و بی خوابی در کودک به طرز عجیبی یکدیگر را حمایت می کنند به طوری که بیش فعالی خود عامل به وجود آمدن بی خوابی در کودک می شود همچنین بی خوابی عامل تشدید کننده ی بیش فعالی است .


بیشتر بخوانید: درمان کودکان بیش فعال و کم توجه


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال خواب در کودکان بیش فعال با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تشخیص اختلال خواب کودکان بیش فعال

تشخیص اختلال خواب کودکان بیش فعال در وحله ی اول توسط والدین تشخیص داده می شود سپس با مراجعه به مشاوره اختلالات کودکان تشخیص اختلال خواب کودکان بیش فعال به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و سپس اقدام به درمان آغاز می شود . تشخیص این نوع اختلال نیاز به جلسات متعدد مشاوره دارد تا بتوان دلیل اصلی را پیدا کرد و براساس آن درمان مناسب را در نظر گرفت . تشخیص و درمان این اختلال بسیار در زندگی و شرایط کودک و والدین موثر است زیرا با درمان این نوع اختلال آرامش به خانواده بازمی گردد زیرا کودکانی که هم دچار بیش فعالی هستند هم از اختلال بی خوابی رنج می برند در تمام شبانه روز درگیر این اختلال هستند درنتیجه والدین نیز از لحاظ روحی و جسمی بسیار خسته می شوند .

کودک بیش فعالی که دچار اختلال کم خوابی نیز می شود دچار آسیب های روحی و جسمی می شود . این کودکان تمام طول روز را درحال بازی گوشی و صرف انرژی هستند و شب هنگام به استراحت برای بازیابی انرژی نیاز دارند حال درنظر بگیرید که شب را هم به صرف انرژی ادامه دهند و با خواب مقاومت کنند ، قطعا از لحاظ جسمی آسیب می بینند همچنین بیداری در شب یکی از عوامل به وجود آمدن افسردگی است .


بیشتر بخوانید: خصوصیات کودکان بیش فعال چیست ؟


تشخیص اختلال خواب کودکان بیش فعال

سوالات متداول

مشکلات خواب کودکان بیش فعال چیست ؟

این کودکان قادر به خوابیدن مانند کودکان معمولی نیستند و به سختی به خواب می روند . مشکلات بی خوابی کودکان بیش فعال به دلایل مختلفی به وجود می آید که باید منشاء آن را مورد بررسی قرار داد . اغلب منشاء این اختلال به دلیل داشتن پاهای بی قرار ، خر خر کردن در خواب و یا کابوس های شبانه است که هر کدام نیاز به درمان خاص خود دارد .

روش هایی برای بهتر خوابیدن کودکان بیش فعال ؟

یکی از روش های کارآمد برای خوابیدن کودکان بیش فعال آموزش مهارت های به خواب رفتن است . از دیگر راه های بهتر خوابیدن کودکان بیش فعال می توان به تعیین ساعت خواب معین اشاره کرد . به طوری که مغز کودک به خوابیدن در راس ساعت معینی عادت کند و آماده خواب شود تا به چیزهای دیگر فکر نکند .

بیش فعالی کودکان با کم خوابی کودک ارتباط دارد ؟

همانطور که در متن گفته شد بیش فعالی و بی خوابی در کودک رابطه ی پیچیده ای دارد به طوری که هردو یکدیگر را ساپرت می کنند . درنتیجه بیش فعالی موجبات بی خوابی کودک را فراهم می کند و بی خوابی بیش فعالی کودک را تشدید می کند .


بیشتر بخوانید: چگونه با کودکان بیش فعال رفتار کنیم؟


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینه مشاوره کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:Sleep patterns and the risk for ADHD: a review

براي مشاوره در زمينه اختلال خواب در کودکان بیش فعال

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉