کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

درمان بی خوابی نوزادان و علت بی خوابی

درمان بی خوابی نوزادان
5/5 - (1 امتیاز)

بی خوابی نوزادان و کم خوابی در نوزادان

بی خوابی در نوزادان از جمله مسائلی است که والدین ، به خصوص والدین جوان و کم تجربه را نگران و آشفته میکند . گاهی اوقات افراد کم خوابی در نوزادان را جدی نمی گیرند و مثلا تصور میکنند که خواب همه بچه ها شبیه هم است . در صورتی که این تفکر غلط است . هر نوزاد الگوی خواب مختص خودش را دارد .بی خوابی نوزادان و همچنین کم خوابی در نوزادان میتواند از خانواده ای به خانواده دیگر تعریف متفاوتی داشته باشد .

گاهی بعضی از کودکان ساعات کمتری را نسبت به کودکان دیگر میخوابند . بنا بر تفاوتی که به آن اشاره شد نمیتوان فوری برچسب بی خوابی نوزادان یا کم خوابی در نوزادان را به آنها چسباند . تشخیص غلط در مورد بی خوابی نوزادان میتواند به یک درمان نامناسب ختم شود که کم خوابی در نوزادان را تشدید کند . تشدید کم خوابی در نوزادان حتما آینده و حال آن ها را تهدید میکند و باعث بروز انواع اختلال خواب در آنها میشود .


بیشتر بخوانید: خواب کودک ، اختلال خواب و درمان آن


علل بی خوابی نوزادان و دلایل کم خوابی نوزادان

علل بی خوابی نوزادان گاهی میتواند خیلی ساده باشد و والدین با کمی آگاهی بتوانند آن را حل کنند . مثلا گاهی یکی از علل بی خوابی نوزادان درد در منطقه و نقطه ای است که معمولا در کودکان شایع است . گاهی نیز دلایل کم خوابی نوزادان مسائل پیچیده تری را در بر میگیرد که باید با تشخیص متخصص أین حوزه أین مشکل برطرف شود .دلایل کم خوابی نوزادان هر چیزی که باشد باید رفع شود .

علل بی خوابی نوزادان ریشه در هر چیزی که داشته باشد باید در همان دوره شناسایی و درمان شود . در غیر این صورت اختلالات احتمالی در حال و آینده نوزاد تاثیر منفی خواهد گذاشت . بسیاری از اختلالات خواب در دوران بزرگسالی به فاصله گرفتن فرد از اجتماع و نقص در فعالیت های اجتماعی منجر میشود . توجه به این نکته ضرورت تشخیص و پیشگیری سریع در دوران نوزادی را واضح تر و روشن تر میکند .


بیشتر بخوانید: اختلال خواب در کودکان


علت بی خوابی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه درمان بی خوابی نوزادان و علت بی خوابی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بی خوابی نوزادان در شب

بی خوابی نوزادان در شب میتواند به خاطر دلایل زیاد و متنوعی باشد و علل بی خوابی نوزادان دامنه گسترده ای را دربر میگیرد .بی خوابی نوزادان در شب را گاهی میتوان با یک سری برنامه ریزی ها و نظم و ترتیبی که به خواب کودک میدهیم برطرف کنیم . گاهی نیز بی خوابی نوزادان در شب بخاطر مسائل و مشکلات روحی و روانی به وجود می آید. مثلا عامل استرس یکی از عوامل شایع در بی خوابی نوزادان میباشد که در دسته مشکلات روحی و روانی قرار میگیرد .

در این مواقع توصیه میشود که با مراجعه به یک مرکز مشاوره و روانشناسیمعتبر مسائل مربوط به استرس نوزاد را در روند مشاوره روانشناسی حل و فصل کنیم . با برطرف شدن استرس به عنوان یکی از شایع ترین دلایل کم خوابی نوزادان ، مشکلات مربوط به بی خوابی نوزادان نیز مرتفع خواهد شد .


بیشتر بخوانید: عوامل کم خوابی و بی خوابی


علت بی خوابی نوزادان در شب و ساعت خواب نوزادان

علت بی خوابی نوزادان در شب باید توسط فردی تشخیص داده شود که متخصص أین حوزه باشد . چرا که ساعت خواب نوزادان بسیار از یکدیگر متفاوت است . مثلا ساعت خواب نوزادان در یک خانواده بیشتر از نوزادان یک خانواده دیگر در همان شرایط س سنی است . برای مثال نوزادی در خانواده الف در طول شبانه روز ۲۰ساعت میخوابد . آما یک نوزاد در خانواده ب ۱۷ساعت در طول شبانه روز ۱۷ساعت میخوابد . این به دلیل تفاوت الگوی خواب دو نوزاد است و نمیتوان خیلی سریع تشخیص اختلال خوابرا برای یکی از نوزادان درنظر گرفت . علت بی خوابی نوزادان در شب نیازمند یک تشخیص خوب در مرحله اول است تا بتوان در مراحل بعد درمان و راه ریشه کن کردن مشکل را در کودک آغاز کرد .


بیشتر بخوانید: درمان کم خوابی و مشکلات ناشی از آن


درمان بی خوابی نوزادان و علت بی خوابی نوزاد

درمان بی خوابی نوزادان زمانی که هیجان مانع از خواب باکیفیت و مطلوب آنها میشود میتواند این باشد که والدین محل خواب و استراحت کودک را آرام و بی سر و صدا سازند . زمانی که نوزاد شما گرسنه یا تشنه است شما با سیر کردن آن میتوانید به خوبی درمان بی خوابی نوزادان را انجام دهید . زیرا گرسنگی و تشنگی دقیقا میتواند به اندازه یک اختلال جدی به خواب کودک لطمه وارد کند . گاهی نیز علت بی خوابی نوزاد جای نا مناسب نوزاد شما برای خواب است . برای مثال گاهی والدین , به خصوص والدین کم تجربه نوزاد خود را در محلی مییخوابانند که محل عبور و آمد و شد افراد است . این موضوع یکی از شایع ترین علت بی خوابی نوزاد میباشد .


بیشتر بخوانید: راه حل بی خوابی چیست ؟


درمان بی خوابی نوزادان

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه درمان بی خوابی نوزادان و علت بی خوابی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ساییدن دندان یا دندان قروچه در خواب (blunt teeth)

حتما برای شما نیز پیش آمده که کنار کسی خوابیده باشید که دندان هایش را هنگام خواب به یکدیگر میساییده . صدای ناهنجاری که از دهان این افراد بیرون میاید حتما برای هرکسی آزار دهنده و زجر آور است . شیوع دندان قروچه به سمت جنسیت خاصی سنگینی نمی کند و در زنان و مردان برابر است . این مسئله رده سنی خاصی را هم در نظر نمی گیرد و حتی گاهی دلیل بی خوابی نوزادان نیز میشود . بزرگسالان تجربه بیشتری در این مورد دارند و یا خود دارای أین مشکل در خواب هستند یا در کنار کسی که دندان قروچه در شب را از خود بروز میدهد شب زجر آوری را گذرانده است .این عارضه گاهی میتواند منجر به از بین رفتن دندان های فرد شود. کاستن از فشارهای روانی قطعا میتواند برای این عارضه یک درمان محسوب شود .


بیشتر بخوانید: چگونه خواب نوزاد را تنظیم کنیم ؟


بیماری های طبی موثر در اختلال در خواب

  • سیستم عصبی(nervous system): اگر به خوبی و سلامت کامل نباشد و نقصی در آن وجود داشته باشد قطعا باعث بروز بی خوابی و اختلال خواب خواهد شد .
  • بیماری آلزایمر (Alzheimer): مشکلات در خواب و گشت زدن در خواب از شایع ترین مشخصات بیماری آلزایمر است که میتواند یک منبع فشار روانی بزرگ برای خانواده باشد .
  • سردردها (headache) : سردرد ها نیز از عواملی هستند که میتوانند خواب را مختل کنند . بعضی افراد مبتلا به مسائل تنفسی در خواب هستند به دلیل سردرد از خواب میپرند . مثلا برای افرادی که آپنه خواب دارند سر درد شایع است .
  • سر درد های میگرن : سر درد های میگرن در زنان سه برابر بیشتر از مردان رخ میدهد . این سر دردها اغلب ضربانی هستند و یک طرف مغز را میگیرند . اغلب دیده میشوند که میگرن ها افراد را از پا در می آورند . افرادی که میگرن دارند قطعا منیتوانند خواب خوب و با کیفیتی نیز داشته باشند .

    بیشتر بخوانید: اختلال خواب ، درمان و عوارض آن


سردردهای خوشه ای (cluster headaches)

این نوع از سردرد ها حتما شدید ترین نوع سر درد ها هستند . پزشکان این نوع سر درد را یک بیماری مردانه میدانند . این بخاطر این مطلب است که شیوع سردرد های خوشه ای به شدت به سمت مردان سنگینی میکند . به این دلیل این سردرد ها را خووشه ای مینامند که به شکل خوشه ای و در مدت زمان های کوتاه که معمولا ۲ تا ۴ ماه است بروز میکند .

این سردرد ها بسیار زیاد تاثیر منفی در خواب فرد مبتلا را نمایان میکنند . فرد بعد از مدتی کاملا از زندگی طبیعی خود مثل فعالیت در شغل و نقش های اجتماعی که بر عهده دارد باز می ماند و آنها را با نقص و بی کیفیت انجام میدهد . به این دلیل که این سردرد ها در یک زمان خاص هر روز شروع میشود . دقیقا گویی که ساعتی برای خود کوک کرده باشد دقیقا همان زمان به خصوص به سراغ فرد مبتلا میاید .


بیشتر بخوانید: اختلال خوابگردی چیست ؟


علت بی خوابی

بیماری پارکینسون (Parkinson)

یک مشکل نورولوژیکی است که خیلی شایع است . کار این بیماری در گیر کردن قسمت هایی از مغز است که دوپامین تولید میکند . نشانه هایی از لرزش در اندام فرد دیده میشود و راه رفتن بیمار نیز غیر عادی میشود . بعد از مدتی فرد تنها و بدون کمک عصا نمیتواند راه برود و نیازمند کمک دیگران نیز میشود . حدود ۷۰℅افراد درگیر با پارکینسون با مشکلات خواب نیز در گیر میشوند . ممکن است بعضی از آنها شب هنگام از خواب بیدار شوند و دیگر نتوانند بخوابند . در بعضی از آنها ممکن است که روز و شب برعکس شود . در حدود ۲۵℅ آنها از اختلال رفتار خواب REM رنج میبرند که در آن افراد به محتوای خوابشان واکنش فیزیکی نشان بدهند . بنابراین بیماری پارکینسون نیز به خودی خود باعث به وجود آمدن اختلال خواب در افراد میشود .


بیشتر بخوانید: خواب آلودگی ، علت و درمان آن


اختلال خواب ناشی از خرو پف

گاهی نیز دلیل کم خوابی در نوزادان خرو پف های شبانه ای است که از خواب با کیفیت کودک جلوگیری میکند .خرو پف از جمله دلایل کم خوابی در نوزادان است که ممکن است خودش به دلایل مختلفی مثل آرواره های نا متعارف ، لوزه های بزرگ ، یا وجود آپنه به وجود آمده باشد . البته معمولا خرو پف بچه ها خیلی کمتر از بزرگترهاست که اگر بخواهیم به دلایل مختلف آن بپردازیم میتوانیم به عفونت تنفسی ، احتقان بینی یا حجیم شدن آدنوئید اشاره کنیم . وقتی نوزاد از این عارضه رنج میبرد ، ممکن است شب برایش به سختی بگذرد و در نتیجه با خستگی روز خود و زمان بیداری را طی کند .


بیشتر بخوانید: درمان بی خوابی شبانه در نوجوانان و بزرگسالان


خواب روزانه بیش از حد (EDS)

گاهی نیز به جای اینکه به دنبال دلایل کم خوابی نوزادان باشیم ، گاهی باید بدانیم علل خواب زیاد نوزاد ما چیست . برای مثال اختلال خواب بیش از اندازه در طول روز از جمله اختلالاتی است که والدین باید از آن آگاهی کامل داشته باشند که اگر علائم آن را در نوزاد خود دیدند سریعا برای درمان آن اقدام کنند . اگر کودک شما شب را به خوبی میخوابد اما در روز نیز چرت میزند و انرژی استاندارد نسبت به هم سن های خودش را ندارد حتما باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرد تا تشخیص قطعی و راه درمان احتمالی انتخاب شود .

اختلالات خواب مشترکی که علائم خواب بیش از حد در طی روز دارند عبارت اند از : گرفتگی تنفس بازدارنده ، حمله خواب و سندرم پای بی قرار هستند . به والدین توصیه میشود به محض رویت علائم ذکر شده حتما کودک خود را برای اطمینان بیشتر نزد یک متخصص خواب ببرند .

درمان بی خوابی نوزادان

افسردگی(depression)

افسردگی از اصلی ترین و شایع ترین دلایلی است که در بین افرادی که اختلال خواب دارند مشترک است . حدود ۲۵℅ از زنانی که به کلینیک های خواب مراجعه میکنند دارای علائم افسردگی هستند . البته این موضوع در زنان شیوع بیشتری دارد . به طوری که گفته میشود فراوانی افسردگی در زنان دو برابر مردان است . فرد افسرده معمولا فردی است که گوشه گیر است و زیاد میلی به حرکت و جنبش ندارد . این افراد اکثر روز را چرت میزنند و همین باعث می‌شود که در هنگام خواب شبانه مشکلاتی مثل بی خوابی برایشان پیش بیاید . وقتی که شب نتوانند خوب بخوابند در پی آن منیتوانند روز را خوب طی کنند . این دسته از افراد معمولا در انجام وظایف و فعالیت های اجتماعی و خانوادگی خود با نقص و کاستی رو به رو هستند .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلال خواب کودکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Insomnia: Causes, symptoms, and treatments

براي مشاوره در زمينه درمان بی خوابی نوزادان و علت بی خوابی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉