کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام

5/5 - (1 امتیاز)

ازدواج فامیلی از نظر اسلام تا جایی که به انسان ضرر نرساند ممنوع نشده است. سوال اینجاست چرا اسلام ازدواج با محارم را حرام کرده است؟ در حالیکه در زمان های گذشته در عربستان که سرزمین ظهور اسلام است ازدواج با محارم رواج داشته است. پس ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام در جاییکه به خانواده صدمه وارد میشود ممنوع است . در جایی بطور مستقیم به ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام اشاره نشده است . اما همین حرام کردن ازدواج محارم که شامل افراد خانواده است نشان ازممنوعیت ازدواج نسبت های نزدیک دارد . ازدواج نیز مانند هر تصمیم دیگر اگر منجر به آسیب رسیدن به بشر باشد ممنوع میشود . ازدواج فامیلی در طب اسلامی را باید در لابلای آیات الهی جست . اسلام انسان را به تعقل ، تدبر و تفکر میخواند . ازدواج فامیلی در قرآن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدترین ازدواج فامیلیچیست؟ برای مطالعه کلیک کنید.

ازدواج فامیلی در قرآن

ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام مانند هر ازدواجی باید موجب آرامش شود. پس بهتر است برای داشتن یک ازدواج موفق بیاندیشیم. برای داشتن آرامش بهمعیارهای ازدواج خود ارزش قائل شویم. با مشاوره ازدواج به زندگی خود آرامش و امنیت ببخشیم . بامشاوره قبل از ازدواج خانه هایمان را مامن عاضای خانواده کنیم .در سایه پرورش کودکان در یک محیط امن جامعه امنیت میابد. در یک جامعه امن همه میتوانند با آرامش زندگی کنند.

ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام و علم

ازدواج فامیلی در اسلام و علم هیچ منافاتی باهم ندارند. چون اسلام علم را تایید میکند. پس نظر اسلام نمیتواند از نظر علم جدا باشد . پیامبر اسلام طلب علم را واجب دانسته و میفرمایند : « طلب العلم فریضه علی کل مسلم یعنی طالب شدن برای دانش بر همه مسلمانان واجب است » . این روایت نشان میدهد اسلام بر علم صحه گذاشته و آنرا تایید میکند . پس ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام وعلم یکی است . ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام و علم را از یک منظر دیگر نیز میتوان دریافت . در قران بارها به تفکر دعوت شده ایم . تفکر در سایه عمل به نتیجه تفکر ارزش پیدا میکند . اگر بدانیم حاصل ازدواج با فامیل نسبی احتمال معلولیت فرزند میرود آیا این ازدواج از نظر قرآن و علم صحیح خواهد بود؟ ازدواج فامیلی در قرآن و علم کاملا مطابق هم میباشد .

علم ازدواج فامیلی را تایید نمیکند لااقل تا به امروز که انسان از نظر علمی آنقدر پیشرفت نکرده که بتواند نسخه های ژنتیکی را دستکاری کند. شاید روزگاری علم آنقدر پیشرفت کند که آدمی بتواند بر روی فرمانهای دی ان ای تاثیر بگذارد و حاصل ازدواج فامیلی معلولیت و انتقال بیماری نباشد. اگر قصد ازدواج دارید حتما مقاله بهترین سن برای ازدواج را بخوانید!

بهترین ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام
نظر اسلام درباره ازدواج فامیلی
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بهترین ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام

بهترین ازدواج فامیلی در قرآن ازدواجی است که منتهی به آرامش شود. در سوره روم آیه 21 آمده است : « و از نشانه های او اینست که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریده است تا در کنار آنان آرامش بیابید » . پس هدف اصلی ازدواج ایجاد امنیت و آرامش برای انسان است . بهترین ازدواج فامیلی از نظر اسلام نیز ازدواجی است که امنیت و آرامش ببار بیاورد . بهترین ازدواج فامیلی در قرآن ازدواجی است که به تعداد مسلمانان بیافزاید . با زاد و ولد و با ازدواج . ازدواج حتی با فرد غیر مسلمان که به اسلام ایمان بیاورد و مسلمان شود . پس ازدواج با غریبه عمل کردن به دو فریضه است . اول ازدواج که حکم نیمی از دین را دارد و دوم ازدیاد مسلمان . از طریق ازدواج با غریبه و زاد و ولد .

میتوان گفت بهترین ازدواج از نظر اسلام ازدواجی است که در آن بیماری امنیت و آرامش خانواده را تهدید نکند . اعضای خانواده از نظر روحی و روانی احساس آرامش و سلامت کنند . ازدواجی که باعث رشد تفکر و تعقل باشد . همه در نهایت سلامت جسمانی و روحی بتوانند برای آینده خود مفید باشند و اهداف اسلام را در جامعه پیاده کنند. در آن به هیچکس آسیب و صدمه وارد نشود .

ازدواج فامیلی در قرآن چگونه است؟

در بحث ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام چگونه است؟ میتوان گفت : قرآن علاوه براینکه به تفکر دعوت شده است و ازدواج را مایه آرامش میداند به سلامت نیز می اندیشد . وقتی از مزیت های زنبور عسل میگوید از مایعی یاد میکند که برای شفا است . پس اسلام به تندرستی و سلامت انسان اهمیت میدهد . در سوره مبارکه نحل ایات شصت و هشت تا شصت و نوه میفرماید : « از درون شکم آنان نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج میشود که در آن شفایی برای مردم است » . ایا با توجه به این آیه ازدواج فامیلی که که منجر به بیماری فرزندان بیگناه میشود جایز است ؟ ازدواجی که در آن نگرانی وجود داشته باشد . ازدواجی که در آن فرزند بیگناهی تا آخر عمر قربانی یک تصمیم اشتباه میشود. تصمیمی از روی بی مسئولیتی و بدون مشورت .

در پاسخ به سوال ازدواج فامیلی ازدیدگاه اسلام چگونه است؟ میتوان پاسخ داد : ازدواج فامیلی که از نظر علمی مانعی نداشته باشد از نظر اسلام نیز مورد تایید است . اما ازدواج فامیلی که سلامت و تندرستی را به خطر می اندازد و موجب فروپاشیدن امنیت و آرامش خانواده میشود جایز نیست . ازدواجی صحیح است که از روی تفکر باشد . در اسلام به مشورت اهمیت فراوان داده شده است . بطوریکه آنرا اجابت کردن دعوت پروردگار میداند در سوره شوری آیه سی وهشت میفرماید : « و الذین استجابو لربهم و اقامو الصلوت و امرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون . یعنی کسانی که دعوت پروردگارشان را استجابت کرده و نماز به پا کردند و و کارهایشان را با مشورت هم انجام دادند و از آنچه روزی دادیمشان بخشیدند » . مشاوره در حد نماز گزاردن و انفاق کردن است . برای اطلاع از انواع تست تفاهم قبل از ازدواج کلیک کنید.

ازدواج فامیلی در قرآن چگونه است؟
نظر اسلام در مورد ازدواج فامیلی
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

ازدواج فامیلی در طب اسلامی چگونه است؟

طب اسلامی یا طب سنتی یا ایرانی هیچ راه درمانی برای بیماری های ژنتیکی ندارد . روش تصحیح جهشهای ژنی هنوز کشف نشده است و علم پزشکی و طب اسلامی فقط عوارض این بیماری را کنترل میکنند آنهم با تعویض خون و هزینه های گزاف . پس طب سنتی نیز نمیتواند موید ازدواج فامیلی باشد.

حدیثی راجع به ازدواج فامیلی ؟

از پیامبر اسلام روایت شده است که فرمودند : « با غریبه ازدواج کنید تا فرزند ضعیف بدنیا نیاورید » . همچنین از امام جعفر صادق (ع) نقل شده که فرمودند : (( با خویشاوندان نزدیک ازدواج نکنید زیرا فرزند ضعیف پدید می آید »

سوالات متداول

آیا ازدواج فامیلی در طب اسلامی موانعی دارد یا خیر؟

جز از ازدواج محارم که حرام شمرده شده است در دو روایت از پیامبر اکرم و امام جعفر صادق نهی از ازدواج فامیلی به چشم میخورد به دلیل ضعف در کودکان حاصل ازازدواج فامیلی .

ازدواج فامیلی از منظر قران چگونه است ؟

در قران به ازدواج فامیلی اشاره نشده است اما به تعقل و تدبر و لزوم آرامش و امنیت خاطر در خانواده تاکید شده است . همچنین به سلامت اهمیت داده شده است . پس ازدواجی که در آن سلامت و آرامش خانواده به خطر بیوفتد جایز نیست .

ازدواج فامیلی از نگاه روایات معصومین چگونه است ؟

از منظر روایت ها ازدواج با فامیلهای نسبی که منجر به پدید آمدن فرزند ضعیف میشود رد شده است . برخی صله رحم را با ازدواج فامیلی اشتباه میگیرند. صله رحم به معنای معاشرت با فامیل است . با پدر و مادر و دیگر اقوام که کاری بس نیکو است .

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینه مشاوره ازدواج فامیلی در طب اسلامی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

براي مشاوره در زمينه ازدواج فامیلی از دیدگاه اسلام

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 3 نظر:

  1. ازدواج فامیلی با دختری ک 1یا 2 از خود بزرگتر باشد مشکلی بوجود می آورد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉