کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

ازدواج با فامیل بهتر است یا غریبه

ازدواج با فامیل بهتر است یا غریبه
3.5/5 - (11 امتیاز)

ازدواج فامیلی یا غریبه؟

ازدواج با فامیل یا غریبه؟ کدام یک؟ یکی از دوراهی های بزرگی که هر خانواده ای به هنگام ازدواج فرزندانش بر سر آن گیر می کند دوراهی ازدواج با فامیل یا غریبه است. از دیدگاه علم روانشناسی نمی توان هیچ کدام را با قطعیت رد کرد و هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در حقیقت معیارهای ازدواج بسیار مهم تری وجود دارند که در مقالات قبلی به تفصیل به آن ها پرداخته ایم. اما در این مقاله قصد داریم به طور کلی به ازدواج فامیلی بپردازیم و آن را با ازدواج با غریبه مقایسه کنیم. اگر شما هم مشتاق هستید تا مزایا و معایب این دو ازدواج را بدانید با مرکز مشاوره خانواده آویژه در ادامه این مقاله همراه باشید.

دید کلی در مورد ازدواج فامیلی

دیدگاه ها در مورد ازدواج فامیلی در سرتاسر جهان متفاوت است. این دیدگاه تا حد زیادی به فرهنگ و دین غالب یک جامعه بستگی دارد. به طور کلی ازدواج با فامیل در کشورهای خاورمیانه و مسلمان به دلیل آموزه های دینی اشان بیشتر دیده می شود به طوری که تقریبا 40 درصد ازدواج ها را در اینگونه کشورها، ازدواج های فامیلی تشکیل می دهند. این موضوع در حالی است که سهم ازدواج با فامیل در کشورهای اروپایی و امریکایی تنها 10 درصد کل ازدواج ها می باشد.

ازدواج با فامیل یا غریبه؟
ازدواج فامیلی
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج با فامیل بهتر است یا غریبه با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. از لحاظ فرهنگی

ازدواج با فامیل:

طبیعی است که وقتی شما با شخص مورد علاقه اتان در یک فرهنگ بزرگ شده باشید با یکدیگر تناسب بیشتری دارید. شما کاملا با آداب و رسوم یکدیگر آشنا هستید و مطمئن خواهید بود از این لحاظ به مشکل بر نخواهید خورد.

ازدواج با غریبه:

ولی در ازدواج با غریبه شرایط کاملا به شخصیت شما بستگی دارد. اگر شما آدم ماجراجویی هستید و مشتاق آشنایی با فرهنگ های جدید هستید می توان گفت ازدواج با غریبه برای شما هیجان انگیز خواهد بود. شما فرصت این را خواهید داشت که با یک شرایط جدید آشنا شوید و زندگی کنید. ولی اگر زیاد اهل تغییر نیستید و دوست دارید هرچیزی را از پیش بدانید ازدواج با فامیل نزدیک برایتان بهتر خواهد بود. زیرا در این صورت ازدواج با یک غریبه برای شما تبدیل به یک چالش خواهد شد. شما نیاز دارید که با آداب و رسوم آن ها آشنا شوید و چه بسا بر سر برخی مسائل همانند جشن عقد و عروسی و یا میزان مهریه و موارد دیگر اختلاف نظر داشته باشید. این مقاله را مطالعه کنید: بهترین سن برای ازدواج از نظر روانشناسان

2. از لحاظ اعتقادی

ازدواج با فامیل:

طبیعی است که اعضای یک خانواده اعتقادات مشابهی با یکدیگر دارند. این موضوع یکی از نقاط قوت ازدواج های فامیلی است. به طور مثال اگر بخواهید با پسر عمو یا دختر عموی خود ازدواج کنید به احتمال خیلی زیاد از لحاظ اعتقادی بسیار شبیه به یکدیگر هستید زیرا پدران شما در یک خانواده و با تربیت یک والدین بزرگ شده اند. بنابراین فضای اعتقادی یکسانی در خانواده ها حاکم بوده است.

ازدواج با غریبه:

در ازدواج با فامیل دور و یا غریبه احتمال وجود تفاوت در اعتقادات وجود دارد. بنابراین از این لحاظ باید به یک شناخت دقیق از یکدیگر برسید. در اینگونه ازدواج ها استفاده از تست ازدواج به شدت توصیه می شوند زیرا شما با اینگونه تست ها می توانید تا حد زیادی از داشتن تفاهم در مسائل اعتقادی با یکدیگر مطمئن شوید. دقت داشته باشید که نیازی نیست درباره ی این موضوع نگران باشید. زیرا اگر شما راه درستی برای شناخت شخص مقابلتان انتخاب کنید. به راحتی می توانید از میزان تشابهتان آگاه شوید.

ازدواج فامیلی، عقد آسمانی یا خطای ژنتیک؟
ازدواج فامیلی و هزار مزایا و معایب

3. از لحاظ اجتماعی

ازدواج فامیلی:

به طور طبیعی اگر اتفاق خاصی در خانواده شما نیفتاده باشد، اعضای فامیلتان در شرایط فرهنگی یکسانی با شما بزرگ شده اند. در اینجور مواقع شباهت زیادی بین اعضا از لحاظ اجتماعی وجود دارد. اینکه این موضوع یک مزیت هست یا خیر تا حد زیادی به شما بستگی دارد. اگر اعتقادتان بر این است که ازدواج موقعیت مناسبی برای آشنایی با شرایط اجتماعی متفاوتی است به احتمال زیاد از ازدواج با فامیل نزدیک استقبال نخواهید کرد.

ازدواج با غریبه:

ازدواج فامیلی دور و یا ازدواج با غریبه این شانس را برای شما به وجود می آورد تا بتوانید ارتباطات خود را در سطح جامعه گسترش دهید. به طور مثال فرض کنید فرض کنید که شغل اکثر افراد خانواده شما آزاد می باشد و کار و کاسبی خودشان را دارند و شما با یک شخصی ازدواج می کنید که عمدتا اعضای آن شغل های نظامی دارند. بنابراین شما به نوعی دارای ارتباطات گسترده ای در این زمینه خواهید شد.

ازدواج فامیلی بهتر است یا ازدواج با غریبه؟
ازدواج با فامیل یا غریبه ؟ مسئله این است !
مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه ازدواج با فامیل بهتر است یا غریبه با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

4. از لحاظ مالی

ازدواج با فامیل:

شما هیچوقت رودربایستی ای که با غریبه ها دارید با فامیل نزدیک خود ندارید. همین موضوع یکی از بزرگ ترین مزیت های ازدواج فامیلی است. آن ها کم و بیش با وضعیت مالی شما آشنا هستند بنابراین شرایطی نخواهند گذاشت که شما از پس انجام دادن آن برنیایید. شما می توانید به راحتی بر سر میزان خرج و مخارج مراسم عروسی و یا جهزیه و مهریه با یکدیگر کنار بیایید.

ازدواج با غریبه:

یکی از معایب ازدواج با غریبه همین موضوع است. شما نمی توانید در مورد مسائل مالی بخواهید که با شما راه بیایند و یا اینکه شرایط مناسب تری را برای شما فراهم کنند. آمار نیز نشان می دهد که بیشتر مهریه های سنگین در ازدواج هایی اتفاق می افتد که طرفین با یکدیگر هیچ نسبتی ندارند.

5. دخالت های های دیگران

ازدواج فامیلی:

وقتی با فامیل نزدیک خود ازدواج می کنید، فامیل مشترک زیاد دارید. به طور مثال وقتی با دخترخاله خود ازدواج می کنید فامیل مادری تان با یکدیگر مشترک است. همین موضوع باعث می شود که دخالت سایر اعضای فامیل در زندگی شما بیشتر شود. شاید با خود بگویید می توانید جلوی این دخالت ها را بگیرید ولی حقیقت این است که بسیاری از طلاق ها بر سر همین دخالت ها اتفاق می افتند. شاید با خود بگویید که با داشتن فامیل خوب چنین اتفاقی نخواهد افتاد ولی متاسفانه این قضیه تا حد زیادی اجتناب نا پذیر است.

ازدواج با غریبه:

یکی از بزرگترین مزایای ازدواج با غریبه نبودن دخالت های بی جا سایر اعضا در زندگی شما می باشد. نداشتن فامیل مشترک به شما این اطمینان را می دهد که کمترین میزان دخالت افراد دیگر در زندگی شما اتفاق خواهد افتاد.

ازدواج فامیلی چه مزایا و معایبی دارد؟
ازدواج با فامیل دور

6. مشکلات ژنتیکی

ازدواج با فامیل:

و اما به بزرگترین مشکل در ازدواج های فامیلی می رسیم و آن چیزی جز به وجود آمدن مشکلات ژنتیکی نمی باشد. اگر از متخصصین ژنتیک بپرسید که چرا ازدواج فامیلی توصیه نمی شود قطعا به همین موضوع اشاره می کنند. اعضای یک خانواده شباهت ژنتیکی زیادی به یکدیگر دارند و در صورتی که با یکدیگر ازدواج کنند امکان بروز مشکلات ژنتیکی ازدواج فامیلی و مادرزادی در فرزندان آن ها زیاد می باشد. از لحاظ آماری احتمال وجود مشکلات ژنتیکی در فرزندان حاصل ازدواج فامیلی به میزان 30 درصد بیشتر از سایر ازدواج ها می باشد.

ازدواج با غریبه:

حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در فرزندان افرادی که با یکدیگر هیچ نسبتی ندارند صفر نیست. و فقط میزان بروز آن کمتر است. آمار نشان می دهد که احتمال به دنیا آمدن فرزندی معلول در اینگونه ازدواج ها نزدیک به 10 درصد می باشد که تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند. بنابراین باید همیشه به یاد داشته باشید یکی از واجب ترین کارها قبل از هرگونه ازدواجی انجام دادن آزمایش ژنتیک می باشد زیرا امکان بروز مشکلات ژنتیکی در هیچگونه ازدواجی صفر نیست.

7. قضیه طلاق

ازدواج با فامیل:

طلاق گرفتن در ازدواج های فامیلی همیشه پر دردسر خواهد بود. ممکن است با طلاق شما ارتباط یک خانواده به طور کلی از هم بپاشد. به همین خاطر در اینجور مواقع بسیاری از افراد سعی می کنند که زندگی اشان را بدون طلاق گرفتن ادامه دهند و یا به عبارتی زندگی اشان دچار طلاق عاطفی خواهد شد.

ازدواج با غریبه:

طلاق گرفتن همیشه سخت خواهد بود ولی در ازدواج با غریبه از سختی آن کاسته می شود زیرا با طلاق گرفتن شما دو نفر عملا دیگر هیچ راه ارتباطی دیگری بین دو خانواده وجود نخواهد داشت.

ازدواج فامیلی از نظر دکتر فرهنگ هلاکویی یکی از مناسب ترین نوع ازدواج در شرایط جامعه ما می باشد زیرا در هنوز هم تا حد زیادی جامعه ایران حالت سنتی دارد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که حتما همه جوانب را قبل از ازدواج فامیلی بسنجید که یکی از مهم ترین این موارد انجام آزمایش ژنتیک می باشد.

با این حال روانشناسی ارتباط با فامیل این موضوع را به ما می گوید برای از دست ندادن رابطه های فامیلی باید در زمینه این نوع ازدواج ها بسیار محتاط باشید. زیرا با یک انتخاب اشتباه و یک ازدواج ناموفق که منجر به طلاق شود می تواند روابط چندین و چند ساله یک خانواده و فامیل را به طور کلی نابود کند.

سوالات متداول

آیا در ازدواج با غریبه آزمایش ژنتیک لازم است؟

امکان بروز اختلالات ژنتیکی در همه ازدواج ها وجود دارد بنابراین انجام دادن آزمایش ژنتیک واجب است.

بدی های ازدواج با فامیل کدام ها هستند؟

دخالت فامیل ها، طلاق پر دردسر و مشکلات ژنتیکی از معایب ازدواج های فامیلی هستند.

خوبی های ازدواج فامیلی کدام ها هستند؟

ازدواج آسان، نداشتن دغدغه های مالی و آشنایی کامل با یکدیگر از مزایای ازدواج فامیلی است.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه ازدواج با فامیل بهتر است یا غریبه

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 14 نظر:

  1. سلام وقتان بخیر پسرم با غریبه می خواهد ازدواج کنه من مخالفم چون از یک طایفه دیگه هست می تونین منو راهنمایی کنیید؟

  2. به نظرم ازدواج با غریبه بهتره منم مونده بودم چیکار کنم ولی با متلب مفیدتون که خوندم نظرم عوض شد ممنون

  3. یه جمله میگم بشینید ساعتها راجبش باخودتون فکر کنید

    ازدواج قراره بهترین اتفاق زندگیت باشه قراره تهه خوشی و شادی در زندگیت باشه. بهترین اتفاق زندگی رو هرکاری هم که بکنی نمیتونی کنار آدمایی که هیچ سابقه ی قبلی از زندگی کنارشون نداری رو به شادی بگذرونی

  4. اگرسن ازدواج یازده سال باشد خوب است یا بد .
    و طرفین احساس کنند همدیگر را درک می‌کنند. آیا سن فقط رقم و عدد است و درک طرفین مهم است یا نه ؟

    1. ۱۱ سالگی هنوز دردوران کودکی به سر میبرد حتی دوران سخت نوجوانی راسپری نکرده .کاملا اشتباه است

  5. باسلام من و پسر دایی ام همدیگر را دوست داریم اما مادرم به شدت با ازدواج فامیلی مخالف است من چگونه میتوانم اورا قانع کنم ؟

    1. مادرت درست میگه . من30سال دارم حتما خیری می بیمه نمی که . منم میخواستم دختر داییم را نگرفتن دادن به به پسر عموی خودش مشکل دار شدن سر بچه آوردن. مشکل ژنتیکی دارند

    2. قانعش نکن .هیچ وقت زن دایی نمیتونه مادرشوهر خوبی باشه.من تجربه کردم که میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉