کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

اختلال اضطراب اجتماعی(جمع هراسی)چیست؟

اضطراب اجتماعی
5/5 - (1 امتیاز)

آیا شما جز آن دسته از افرادی هستید که برای برقراری ارتباط با دیگران، حضور در اجتماع و یا حتی غذا خوردن جلوی دیگران و … احساس اضطراب و ترس دارید؟😩 ترس شدید از محیط های اجتماعی را اختلال اضطراب اجتماعی می نامند. این اختلال یک نوع بیماری روانی شناخته می شود. اما شما با یادگیری مهارت های لازم برای مقابله با اضطراب در موقعیت های اجتماعی و مصرف داروهایی که روانپزشک شما تجویز می کند، می توانید به مقابله و درمان این بیماری کمک کنید.🙂

مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه در این مقاله به بررسی نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی، دلیل بوجود آمدن این بیماری و ریشه آن در افراد پرداخته اند.😊 اگر شما نیز به دنبال این هستید که اعتماد به نفس از دست رفته خود را به دست بیاورید و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را در خودتان تقویت کنید پس حتما این مقاله جامع و کامل را مطالعه بفرمایید.😉

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟🤔🤔

💠 اختلال اضطراب اجتماعی یا همان فوبیای اجتماعی نوعی اختلال اضطراب شایع است. این نوع اختلال، باعث ایجاد ترس و اضطراب در محیط های اجتماعی می شود. همچنین اغلب از سنین نوجوانی در افراد ظاهر می شود. فرد مبتلا به این بیماری از قضاوت های دیگران و یا تحت نظر قرار گرفتن توسط اطرافیان به شدت دچار اضطراب شده و می ترسد. ترس از تحقیر شدن، قضاوت و یا طرد شدن از ویژگی های اصلی اختلال اضطراب اجتماعی است. البته در برخی از موقعیت های اجتماعی داشتن احساس اضطراب و استرس تا حدودی می تواند طبیعی باشد. مثلا رفتن به یک مصاحبه کاری و یا ارائه یک سخنرانی به نوبه خود باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد می شود. اما در اختلال اضطراب اجتماعی افراد در تعاملات روزمره خود نیز دچار استرس و ترس های شدید می شوند.

💠 افرادی که از هراس اجتماعی رنج می برند، گاهی خودشان نیز این موضوع را درک می کنند که ترس و اضطراب های غیر منطقی و بی موردی دارند. اما نمی توانند به آن غلبه کنند. اضطراب اجتماعی با کم رویی و خجالتی بودن بسیار متفاوت است. خجالتی بودن برروی زندگی اجتماعی افراد، کار و معاشرت آنها تاثیر نامطلوبی می گذارد. اما تاثیرات آن به اندازه اضطراب اجتماعی نیست. اضطراب اجتماعی مداوم و غیر قابل کنترل است و به شدت زندگی افراد را مختل می کند. همچنین بر روابط، کار، مدرسه و روال روزانه زندگی افراد تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت. به عنوان مثال افرادی که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می برند حتی نمی توانند برای خرید مواد غذایی به تنهایی به فروشگاه بروند و یا در جلسه اولیا و مربیان فرزندانشان شرکت کنند. گزارشات نشان می دهد حدود 15 میلیون آمریکایی دارای اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی

انواع اضطراب اجتماعی🥴😬😲

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می توانند از شکل خفیف، متوسط و یا شدید این بیماری رنج ببرند. برخی از افراد فقط در بعضی موقعیت های خاص این اختلال را تجربه می کنند. مثلا فقط هنگام غذا خوردن با دیگران یا اجرای یک برنامه یا کنفرانس در مقابل دیگران احساس ترس و اضطراب و استرس شدید را خواهند داشت. اما برخی دیگر، علائم اختلال اضطراب اجتماعی را در چند موقعیت مختلف و یا در حالت کلی تر هنگام قرار گرفتن در محیط های اجتماعی مختلف تجربه می کنند. سطوح مختلف اضطراب اجتماعی در زیر گفته شده است. که این سطوح اختلال اضطراب اجتماعی بستگی به میزان ترس و اضطراب افراد هنگام قرار گرفتن در محیط های اجتماعی دارد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال اضطراب اجتماعی(جمع هراسی)چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

اضطراب اجتماعی خفیف😕

افرادی که دچار اختلال اضطراب اجتماعی خفیف هستند، با اینکه علائم جسمی و روانی این نوع اختلال را دارند. اما همچنان می توانند در موقعیت های اجتماعی مختلف شرکت کنند. یا به اجبار، حضور در اجتماع را تحمل کنند. آنها ممکن است این ترس و اضطراب را تنها در برخی از موقعیت ها یا محیط های خاص تجربه و تحمل کنند و شرکت در اکثر اجتماعات و موقعیت ها برای آنها همراه با ترس و اضطراب نباشد.

اضطراب اجتماعی متوسط 🙁

افراد با اختلال اضطراب اجتماعی متوسط نمی توانند در بعضی از موقعیت های اجتماعی قرار بگیرند. مثلا ممکن است فردی از اینکه تنهایی به خرید برود و یا با دیگران صحبت کند، مشکلی نداشته باشد. اما از صحبت کردن در جلسه های کاری یا ارائه مطلبی در یک کنفرانس و … دوری کند و قرار گرفتن در این موقعیت ها برایش دشوار و غیرممکن باشد.

اضطراب اجتماعی شدید 😣

فردی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی شدید هستند ممکن است هنگام قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی، علائم شدیدی مانند حمله پانیک را تجربه کند. این افراد همیشه از قرار گرفتن در محیط های اجتماعی فرار می کنند. آنها نمی توانند هیچ کدام از موقعیت های اجتماعی را تحمل کنند. حتی قرار گرفتن در صف خرید نان برای آنها به شدت استرس آور است.

🟢 این موضوع که شما چه نوع اضطراب اجتماعی دارید، مهم نیست. مهم این است که حتما به دنبال درمان اختلال اضطراب اجتماعی باشید و حتی اگر اضطراب اجتماعی خفیف دارید به سادگی از کنار این موضوع عبور نکنید. زیرا این نوع اختلال ،چه خفیف و چه شدید، تاثیرات بسیار نامطلوبی بر کیفیت زندگی شما و روابطتان با اطرافیان خواهد گذاشت.

ترس شدید از محیط های اجتماعی

مهم ترین علائم اختلال اضطراب اجتماعی 🧐🧐

همانطور که در بالا گفته شد، اختلال اضطراب اجتماعی با خجالتی بودن بسیار متفاوت است. برخی از افراد خجالتی بودن کودکان خود را به اشتباه اختلال اضطراب اجتماعی تلقی می کنند. شما برای تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی باید در ابتدا به دنبال نشانه های بارز آن در فرد باشید و سپس با یک مشاور یا روانشناس به صورت مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین، درباره اختلال اضطراب اجتماعی مشورت کنید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه اختلال اضطراب اجتماعی(جمع هراسی)چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم رفتاری و روانشناختی اضطراب اجتماعی عبارتند از:

داشتن نگرانی شدید قبل، حین و بعد از قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی 😖

دوری از انجام کارهای گروهی یا صحبت کردن با مردم به دلیل ترس از تحقیر شدن یا خجالت کشیدن 😶

ترس و اضطراب داشتن از موقعیت هایی که ممکن است فرد مورد قضاوت منفی قرار بگیرد. 🙁

دوری از موقعیت هایی که فرد ممکن است در آن موقعیت، مرکز توجه قرار بگیرد. 😬

داشتن نگرانی شدید از شرمساری یا تحقیر شدن 😩

ترس شدید از تعامل یا صحبت با غریبه ها و افراد جدید 🥴

نگرانی از اینکه دیگران متوجه شوند که فرد مضطرب، پریشان و یا عصبی است. 😓

فرد بعد از قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی، به تجزیه و تحلیل عملکرد خود و پیدا کردن نقاط منفی در تعاملاتش می پردازد. او خودش را به خاطر عملکرد ضعیفی که داشته سرزنش می کند. 😰

احساس نیاز به مصرف مواد مخدر یا الکل، برای مواجهه با یک موقعیت اجتماعی 😟

ترس از ظاهر شدن برخی از علائم فیزیکی در فرد که باعث خجالت کشیدن او می شود. مانند سرخ شدن، لرزش دست ها، عرق کردن، لرزش صدا. 😫

علائم فیزیکی اختلال اضطراب اجتماعی در فرد:

شرمساری و خجالت زدگی 😥

عرق کردن بیش از اندازه 😓

لرزیدن دست ها و یا لرزش در صدا 🥴

داشتن ضربان قلب شدید 😧

حالت تهوع داشتن 🤢

سفت شدن عضلات و تنش عضلانی 😑

ایجاد مشکل در تکلم و صحبت کردن 😬

بوجود آمدن ناراحتی معده 😢

ایجاد مشکل در تنفس 😯

سرگیجه داشتن 😵

فرد احساس می کند که ذهنش خالی شده است و نمی داند چه باید بگوید 🤐

نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی

دلیل بوجود آمدن اختلال اضطراب اجتماعی در افراد چیست؟ 🤔🤔

💠 همانطور که می دانید بسیاری از قسمت های مغز انسان با ترس، اضطراب و استرس درگیر هستند. پس در نتیجه مطالعه و تحقیق در رابطه با علت ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی یک موضوع پیچیده و گسترده است. علت دقیق این اختلال هنوز ناشناخته است. اما دانشمندان پی برده اند که ترکیبی از عوامل مختلف دلیل بوجود آمدن این بیماری می باشند.

💠 طبق تحقیقات انجام شده ریشه اختلال اضطراب اجتماعی مربوط به عوامل فیزیکی، بیولوژیکی و یا ژنتیکی است. هورمون های سروتونین، دوپامین و گلوتامات به تنظیم خلق و خوی انسان کمک می کنند. بوجود آمدن مشکلاتی در سیستم های انتقال دهنده عصبی می تواند تعادل این هورمون ها را به هم بریزد. برخی از کارشناسان بر این باورند که عوامل محیطی نیز نقش بسزایی در ایجاد این اختلال دارند. شما می توانید با تقویت ذهن خود تا حد قابل توجهی با این اختلال مبارزه کنید.

عواملی که به احتمال زیاد نقش موثری در ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی دارند عبارتند از:

داشتن تعاملات و روابط منفی با همسالان خود 😒

سبک های فرزند پروری اشتباه ❌

مسخره شدن، طرد شدن یا تحقیر شدن در دوران کودکی که احتمال ابتلا فرد به این اختلال را بالا می برد. 😟

مورد آزار عاطفی، فیزیکی و… قرار گرفتن 😩

داشتن دلبستگی بیش از حد به والدین یا اعضای خانواده 👨‍👩‍👧🤍

کنترل زیاد فرزندان و قرار ندادن آنها در اجتماع 😠

داشتن تجربیات منفی منجر به ایجاد نوعی اختلال استرس پس از سانحه می شود. که در نهایت می تواند باعث ایجاد اختلال اضطراب اجتماعی شود. 😓

🔘 لازم به ذکر است که اختلال اضطراب اجتماعی می تواند در خانواده ها ایجاد شود. اما به طور دقیق مشخص نیست که چه میزان از دلیل بوجود آمدن این اختلال، عوامل محیطی نامناسب است و چه مقدار دلیل ژنتیکی دارد. 😕

عوارض و پیامدهای منفی اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟ 🤔🤔

افرادی که به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا هستند، در موقعیت های اجتماعی مختلف ناتوان و پریشان هستند. آنها نمی توانند ارتباط اجتماعی مناسبی را داشته باشند. همچنین نمی توانند افکار و احساسات خود ررا کنترل و مدیریت کنند. اگر شما نیز با کنترل افکار مشکل دارید مطالعه مقاله راهکارهای کنترل افکار را از دست ندهید.

از جمله مشکلات اختلال اضطراب اجتماعی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ناتوانی در ملاقات با افراد جدید 😣

ناتوانی در اجرا مقابل دیگران 😩

ناتوانی در برقراری تماس های تلفنی 😑📞

ناتوانی در استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی😶

ناتوانی در درخواست کمک کردن در رستوارن، فروشگاه و هر مکان عمومی دیگر 🙁

ناتوانی در دوستیابی 😓

ناتوانی در پاسخ دادن به سوالات در حضور افراد غریبه 🤐

ناتوانی در غذا خوردن جلوی مردم 😬

ناتوانی در شرکت در مصاحبه 😔

در صورت عدم درمان، این اختلال می تواند زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اضطراب در موقعیت های اجتماعی پیامدهای منفی و عوارض به شدت زیادی را برای افراد به همراه دارد. از جمله:

کاهش عزت نفس

ایجاد مشکل در قاطعیت فرد

افسردگی شدید

عصبی و پرخاشگر شدن

افزایش حساسیت به انتقاد

داشتن مهارت های اجتماعی ضعیف

ابتلا به خودگویی منفی

انزوا و گوشه گیری

ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی

نداشتن پیشرفت شغلی یا تحصیلی

درگیر اعتیاد شدن و مصرف مواد یا الکل

خودکشی کردن یا اقدام به خودکشی

فوبیای اجتماعی

سخنی از مشاوران آویژه

احساس ترس از موقعیت های اجتماعی ممکن است آنقدر طاقت فرسا و آزار دهنده باشد که فرد را از معاشرت با دیگران دور کرده و به گوشه گیری و انزوا دچار کند. این اختلال در نوجوانان باعث دوری آنها از مدرسه و حضور در کنار همسالان خود می شود. که به شدت آسیب زا است. افراد شاغل اگر نتوانند بر این ترس و اضطراب خود غلبه کرده و یا آن را درمان کنند، ممکن است شغل خود را از دست بدهند. یا پیشرفت آنچنانی در حرفه و کار خود نداشته باشند. اختلال اضطراب اجتماعی می تواند افکار منفی را در ذهن شما ایجاد کرده و آنها را تقویت کند. برای مبارزه با افکار منفی می توانید مقاله مقابله با فکرهای منفی را مطالعه کنید.

اگر شما نیز از وجود این اختلال رنج می برید. همچنین نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی را در خود مشاهده می کنید، پس بهتر است هرچه سریع تر به یک مشاور و یا روانشناس مراجعه کنید. هر چه زودتر برای درمان این اختلال اقدام کنید بهتر است. اجازه ندهید اضطراب از موقعیت های اجتماعی زندگی مشترک و یا فردی شما را به نابودی سوق دهد.

سوالات متداول

شروع اضطراب اجتماعی از چه سنی است؟

اختلال اضطراب اجتماعی معمولا از دوران کودکی یا نوجوانی شروع می شود. اکثر افراد قبل از رسیدن به سن بیست سالگی دچار این اختلال می شوند.

مهم ترین ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

برخی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی و رفتاری که در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مشاهده می شود عبارتند از: گریه کردن، عصبانیت، جیغ زدن، چسبیدن به افراد آشنا، امتناع از صحبت کردن در کلاس درس و ترسو بودن هنگام قرار گرفتن در محیط های جدید و افراد جدید.

براي مشاوره در زمينه اختلال اضطراب اجتماعی(جمع هراسی)چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉