کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

دلایل اختلال شخصیتی وسواسی-اجباری چیست؟

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

وسواس فکری و اختلال شخصیت فکری

 

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تقریباً از هر 40 بزرگسال آمریکایی 1 نفر و از هر 100 کودک آمریکایی 1 نفر از OCD رنج می‌برند. که به دلیل از دست دادن درآمد و کاهش کیفیت زندگی در بین 10 بیماری ناتوان کننده برتر قرار گرفته است. اغلب دو نوع بیماری اختلال شخصیت وسواسی اجباری و وسواس فکری-عملی باهم به اشتباه گرفته میشوند. در این مقاله مشاوران آویژه تفاوت این دو نوع بیماری و علت بوجود آمدن اختلال شخصیت وسواسی را بررسی کرده اند. که اکثرا دلیل بوجود آمدن اختلال شخصیت وسواسی را وجود مشکلاتی در کودکی بیان می کنند. پس با ما همراه باشید تا در مورد این بیماری بیشتر بدانید

تفاوت اختلال شخصیت وسواسی-اجباری (OCPD) با وسواس فکری -عملی (OCD)

OCD و OCPD دو نوع بیماری روانی متفاوت و متمایز هستند که هر کدام علائم و ویژگی های مربوط به خود را دارد. اما چون ویژگی ها و علائم نزدیک به هم دارند گاهی این دو با هم اشتباه گرفته می شوند. OCD با مشکلاتی از قبیل : شستن مکرر دست ها ، باز و بسته کردن قفل درها ، وسواس به تمیزی مشخص می شود. افرادی که در گیر این بیماری هستند، بیماری خود را آن را قبول کرده اند و حتی اگر نتوانند رفتار خود را کنترل کنند از رفتارشان احساس ناراحتی می کنند . اما افرادی که اختلال شخصیت وسواسی دارند قبول ندارند که کارهایشان و طرز فکر و رفتارشان اشتباه است. معمولا معتقد اند کارهایشان هدف درستی دارد و به دور از خطا هستند. آنها نمی توانند بپذیرند که اختلال شخصیتی دارند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی در ذهنشان افکاری وجود دارد که آنها را مجبور می کند به سمت کمال گرایی مطلق پیش بروند. و به خودشان زحمت زیادی می دهند تا کارها را به بهترین نحو انجام دهند. که در اکثر مواقع به دلیل وقت و انرژی زیادی که بیهوده تلف می کنند نمی توانند موفق شوند. افراد مبتلا به OCPD مشکلاتی دارند که بر کل شخصیت آنها تأثیر می گذارد. که این موضوع می تواند تأثیر مخرب تری بر روابط آنها داشته باشد.

علت بوجود آمدن اختلال شخصیت وسواسی اجباری چیست؟

علت دقیقی برای این نوع بیماری هنوز مشخص نشده است. نظریه هایی وجود دارد که برخی احتمالات مختلف را دلیل بر بوجود آمدن OCPD میدانند. این اختلال ممکن است به دلیل برخی مشکلاتی که در دوران کودکی برای فرد ایجاد شده بوجود بیایند مانند:

  • فرد در دوران کودکی والدینی بیش از حد محافظ داشته که در همه کار ها از کودک خود بیش از اندازه مراقبت می کردند . به او اجازه تجربه کردن و خطا و اشتباه را نداده اند. به همین دلیل کودک احساس کرده باید کودکی کامل و یا فردی کاملا مطیع باشد.
  • فرد در دوران کودکی از نظر عاطفی و همدلی رشد نکرده است. افرادی که در کودکی با کمبود محبت مواجه بوده اند یا والدینشان همدلی و روابط عاطفی درستی نداشته اند ممکن است درگیر اختلال شخصیت وسواسی شوند.
  • فرد در کودکی قادر به ایجاد روابط عاطفی و دلبستگی به والدین نبوده است و نتوانسته احساساتش را بیان کند.
  • اختلال شخصیت وسواسی می تواند ارثی باشد و برای افرادی که در خانواده فردی مبتلا به OPCD دارند احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است
  • علاوه بر موارد بالا، افرادی که OCD شدید دارند نیزاحتمال دارد که به OCPD مبتلا شوند.

 

اختلال شخصیت وسواسی چه خطراتی دارد؟

OCPD یکی از شایع ترین اختلالات شخصیتی است. ازدواج با مرد وسواسی یا ازدواج با زن وسواسی می تواند مشکلاتی را هم برای خود فرد و هم برای همسرش به وجود بیاورد. مانند :

  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • اختلال اضطراب
  • بیماری پارکینسون
  • همچنین وسواس فکری در رابطه عاطفی تاثیرات مخربی خواهد گذاشت

 

آیا اختلال شخصیتی وسواسی قابل درمان است؟

اختلال شخصیتی وسواسی مانند سایر اختلالات شخصیتی قابل درمان است. اکثر برنامه های درمانی با روان درمانی شروع می شود و از دارو های برای تکمیل درمان استفاده می شود.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه دلایل اختلال شخصیتی وسواسی-اجباری چیست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

روان درمانی شامل:

رفتار درمانی شناختی یا (CBT) که برروی کمک به شما در توجه و در نهایت تغییر الگوهای فکری منفی مرتبط با OCPD تمرکز دارد.

درمان روان پویایی که به شما کمک می کند افکار و احساسات خودآگاه و ناخودآگاه خود را درک کنید تا بتوانید انتخاب های سالم تری در زندگی روزمره خود داشته باشید.

دارو

پزشک شما احتمالا داروهایی را برای کنترل برخی از علائم OCPD توصیه می کند، به خصوص اگر شرایط دیگری مثل افسردگی را نیز داشته باشید.

براي مشاوره در زمينه دلایل اختلال شخصیتی وسواسی-اجباری چیست؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉