کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

علائم و درمان اختلال اضطرابی

اختلال اضطرابی
5/5 - (1 امتیاز)

اختلال اضطرابی شامل یک حس دلشوره، ترس و ابهام در ذهن و روح آدمی میباشد. این اختلال منجر به هراس، برانگیختگی و سردرگمی میشود. اختلال اضطرابی همان استرس مزمن است که پیشرفت کرده است. منشا اختلال اضطرابی بخوبی مشخص نیست. نداشتن استرس برای زندگی آدمی اجتناب ناپذیر و تقریبا زندگی بدون استرس غیرممکن است. اما زمانی اختلال محسوب میشود که غیر قابل کنترل و مکرر شود. یعنی هر روز بدون دلیل دچار هراس، دلشوره و برانگیختگی شویم. هرکسی در زندگی روزمره بارها ممکن است دچار استرس شود. زمانی که با یک صدای بلند از خواب میپرد. زمانی که برای یک آزمون یا مصاحبه کاری یا علمی باید آماده شود. اما تمام این استرس ها دلیل دارند و بعد از اتمام کار استرس ها نیز از بین میروند. این استرس ها طبیعی هستند و موردی برای نگرانی ندارند.

اختلال اضطرابی

استرس هایی اختلال محسوب میشوند که در رفتار، شخصیت و منش آدمی تاثیر بگذارند. برای مثال شخصی مهربان و دارای روابط عمومی قوی است اما پس از این عارضه دچار اختلال شخصیت میشود. یعنی نوع رفتار او تغییر میکند. علاقه مندی هایش با گذشته تفاوت میکند. مشاوره خانواده آویژه پیشنهاد میکند در این صورت حتما مشاوره بگیرند. تغییر در خلق و خو، تغیر در روح و روان و تغییر در روش زندگی نیاز به مشاوره روانشناسی دارد. اگر احساس میکنید ظاهر و فیزیک بدنتان دچار پژمردگی شده و شادابی گذشته را ندارد شک نکنید روح شما افسرده شده است. اگر بدون دلیل دچار نگرانی و هراس میشوید و دلهره دارید حتما با یک کارشناس مشورت کنید.


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی وسواس


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه علائم و درمان اختلال اضطرابی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم اختلال اضطرابی

علائم اختلال اضطرابی استرس بدون دلیل، دلهره و دلشوره است. از دیگر علائم اختلال اضطرابی به تنیدگی و سردرگمی میتوان اشاره کرد. شما هر روز به اطرافیان خود میگویید : « نمیدونم چرا چند وقته دلم شور میزنه.. »، « نکنه بره و نیاد » « نکنه تو راه اتفاقی براش بیوفته » و بعد احساس میکنید واقعا قرار است اتفاقی بیوفتد و بی قرار میشوید. این طبیعی نیست. البته اشاره کنیم که بانوان هنگام نزیدک شدن به پریود چنین حالتی دارند. آقایان نیز هر از چندگاهی ممکن است دچار استرس شوند که خود منشا آ ن را ندانند. این حالتها هم طبیعی هستند. اگر در طول هفته بیش از سه بار بی قراری و استرس شدید داشتید و یا این حالت ماه ها ادامه داشت، بدانید دچار اختلال شده اید. اما جای نگرانی نیست زیرا درمان میشوید.

از دیگر علائم اختلال اضطرابی میتوان به پریشانی، خواب ناآرام، در برخی موارد بوجود آمدن تیک و لکنت زبان اشاره کرد. نداشتن تمرکز و عدم بهره گیری صحیح از هوش و توان جسمی و احساس نا امنی روحی نیز حاصل این اختلال میتواند باشد.


بیشتر بخوانید: چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم


تعریف اختلال اضطرابی

درتعریف اختلال اضطرابی میتوان گفت : احساس آشفتگی، بی تابی، نا آرامی و به هم کوفتگی شدید بدنی که بدون دلیل و با منشا نا مشخص به آدمی دست میدهد. میتوان گفت تعریف اختلال اضطرابی شدت یافتن استرس مزمن است که زندگی فرد را دچار اختلال مینماید. یا دیگر تعریف اختلال اضطرابی در حالت گارد ماندن همیشگی روح و جسم آدمی میتواند باشد. چرا که همیشه احساس نا امنی میکند. هنگام استرس بدن هورمونی ترشح میکند که بدن بهتر بتواند در مقابل مورد استرس زا از خود دفاع کند، به آن حالت گارد میگویند. وقتی استرس خیلی شدید باشد بدن در همان حالت گارد باقی میماند. یعنی آماده باش بدن و روح برای پیش آمدن خطری دیگر، در چنین حالتی فرد همیشه احساس خطر میکند و منتظر اتفاقات مشابه است در صورتیکه قرار نیست اتفاقی بیفتد.

تعریف اختلال اضطرابی


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی استرس و اضطراب


ابتلا به اختلال اضطرابی

ابتلا به اختلال اضطرابی ریشه های گوناگونی دارد. ریشه در توارث، یعنی از نسل قبل به نسل بعد منتقل شدن، این حالت نباید با ژنتیک اشتباه گرفته شود چون هیچ ژنی مربوط به اضطراب شناخته نشده و قابل درمان میباشد. ابتلا به اختلال اضطرابی ممکن است در اثر حادثه و یا سانحه باشد. استرس های زمان بارداری مادر در بوجود آمدن آن تاثیر دارد. استفاده زیاد از مشروبات الکلی، قرص های اکستازی یا مواد افیونی که مخرب مغز هستند. مرگ عزیزان، تنبیه های بدنی و یا پرخاشگری و ایجاد رعب در زمان کودکی نیز ممکن است منجر به این اختلال شود.

نشانه ها ی اختلال اضطرابی

نشانه های اختلال اضطرابی : بی قراری، تنیدگی، پرخاش، تپش قلب ، تعریق و برافروختگی است. از دیگر نشانه های اختلال اضطرابی میتوان به لرزش دستها و سرد شدن کف پا اشاره کرد. تکان دادن متداوم دستها یا پاها و در برخی موارد سر، تپق زدن های فراوان هنگام صحبت، تکرار کلمات و حتی جملات و تغییر روش زندگی و علایق از نشانه ای این اختلال است. باز هم میگوییم تشخیص درست فقط از عهده کارشناسان بر می آید. ما این مطالب را جهت آگاهی شما درج میکنیم تا در صورت مشاهده به یک روانشناس متبحر مراجعه نمایید.

ابتلا به اختلال اضطرابی


بیشتر بخوانید: مرکز مشاوره آنلاین


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه علائم و درمان اختلال اضطرابی با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشکلات اختلال اضطرابی

مشکلات اختلال اضطرابی ناشی از این اختلال هم به بیمار آسیب می رساند و هم به اطرافیان. توصیه میشود برای رهایی از چنین اختلالی و رسیدن به آرامش خود، خانواده، همکاران و نزدیکان هرچه زودتر اقدام کنید. زیرا رفتارهای ناشی از اضطراب ممکن است بر روی کودکان، نوجوانان و جوانان شما تاثیر گذاشته و در آینده آنها نیز نتوانند زندگی آرامی را تجربه کنند. مشکلات اختلال اضطرابی شامل بوجود آمدن مشکلات درونی و محیطی میشود. مشکلات بیرونی از قبیل رنجاندن دیگران با پرخاشگری و انتقال استرس به دیگران. در مواردی از دست دادن شغل و عدم استفاده صحیح از توان جسمانی و ذهنی. از دست رفتن قوای بدنی و زیبایی از مشکلاتی است که بر سر راه این عزیزان قرار میگیرد. آنها در تربیت فرزند، حمایت درست از خانواده و رسیدگی به امور زندگی دچار مشکل میشوند.


بیشتر بخوانید: چه کسانی اختلال چند شخصیتی دارند


درمان اختلال اضطرابی

درمان اختلال اضطرابی به صورتهای دارو درمانی، روان درمانی و خود مراقبتی میباشد. برخی برای درمان اختلال اضطرابی با مشورت پزشک از گیاهان دارویی نیز بهره میبرند. مهمترین مسئله در درمان اینست که بیمار بداند دچار اختلال شده و بپذیرد که باید راه درمان در پیش بگیرد. برخی رفتارهای خود را توجیه کرده و نمی پذیرند که روحشان آسیب دیده است. این راه درمان را دشوار و تا حدی غیر ممکن میکند. در اینصورت افراد خانواده باید تلاش کنند بیمار را به یک مرکز مشاوره برسانند تا مشاوران او را آگاه نمایند. مشاوران با تجربه و علمی که دارند میتوانند بیمار را متقاعد کنند که روح و روانش صدمه دیده و باید ترمیم شود. مرکز مشاوره آویژه با کادری مجرب آماده پاسخگویی به سوالات شما است و برایتان بهترینها را آرزو میکند.

سوالات متداول

به کسانی که دچار اختلال اضطرابی هستند افراد خانواده چه کمکی میتوانند بکنند؟

ایجاد محیطی آرام و دوستانه برای بیمار. کمک نمودن به پیمودن راه درمان. نظارت بر خواب به موقع و تغذیه سالم. بردن بیمار به مکانهای تفریحی و شاد. البته باید توجه داشت شادی نباید به بیمار هیجان کاذب وارد کند. مانند استفاده از وسایل بازی وسیله هایی که با دور بسیار تند میچرخند.

بغل گرفتن و بوسیدن بیمار میتواند در بازسازی روح او کمک کند؟

بله بغل گرفتن بیماردر بدن باعث ترشح هورمون اکسی توسین میشود که شادی آور و آرامبخش میباشد. بوسیدن و به زبان آوردن کلمات عاطفی در بیمار حس امنیت بوجود می آورد.

آیا اختلال اضطرابی بر روی ارگانیزم بدن بیمار نیز تاثیر دارد؟

بله در شادابی و نشاط بدن و همینطور سلامت استخوانها، پوست، مو و حواس پنجگانه تاثیر منفی دارد. همچنین قلب، ریه و عضلات تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهدرمان استرس و اضطراببه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:Anxiety Disorders: Types, Causes, Symptoms, Diagnosis …

براي مشاوره در زمينه علائم و درمان اختلال اضطرابی

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉