کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم؟

اختلال خوردن
5/5 - (1 امتیاز)

اختلال خوردن به دو گونه بروز میکند : 1- پرخوری عصبی 2- کم خوری عصبی ( بی اشتهایی عصبی ) در موضوع اختلال خوردن ببینیم آیا هر پر خوری یا کم خوری اختلال محسوب میشود یا خیر؟ برخی به دلیل اهمیت دادن به تناسب اندام از خوردن غذا و آن هم آگاهانه ممانعت میکنند. برخی دیگر برای سلامت بدن کم خوری میکنند تا در سنین بالا به چاقی و عوارض آن مبتلا نشوند. اگر کم خوری با هدف باشد اختلال محسوب نمیشود. بماند که برخی بدون مشورت پزشکان تغذیه رژیم گرفته و سلامت خود را به خطر می اندازند. ولی نخوردن بدون ریشه عصبی و آگاهانه اختلال نیست حتی اگر روش اشتباهی را برگزینند . اما زمانی که یک شخص پس ازفشار روحی از خوردن دست میکشد اختلال خوردن محسوب میشود. این فشار روحی شامل سانحه، بلایای طبیعی و غم های عاطفی میشوند.

اختلال خوردن

عوامل موثر در کم خوری در مورد پرخوری عصبی نیز صدق میکند. برخلاف کم خورهای عصبی پرخورها هنگام استرس شروع به خوردن آن هم با ولع میکنند. همین باعث افزایش حجم معده شده و پرخوری حتی در مواقع عادی نیز ادامه پیدا میکند. آنها نمی پذیرند که پرخور هستند چون متوجه خوردن خود نمیشوند و از مغز نیز پیام سیری ارسال نمیشود. با مشاوره خانواده آویژه میتوانید برای کمک به فرد پرخور خانواده کمک نمایید. با مشاوره روانشناسی این مرکز میتوانید از اختلال شخصیت فرد مورد نظر پیشگیری نمایید. چون بیمار پس از مدتی چاق شده و دچار افسردگی و در نتیجه خلل در شخصیت خواهد شد.


بیشتر بخوانید:علائم و درمان اختلال اضطرابی


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

علائم اختلال خوردن

علائم اختلال خوردن همانطور که از اسمش پیدا است فرد پرخوری میکند. آنها ابتدا غذای کمی برای خود میکشند اما بعد از آن دوباره به خوردن ادامه میدهند. در طول روز مدام ریزه خواری میکنند. به غذای سر گاز ناخنک میزنند. مزه دهانشان همیشه بد است. فکر میکنند با خوردن میتوانند مزه دهان را عوض کنند. در حالیکه چون معده خیلی پر شده قادر نیست حرکات دودی را که برای هضم غذاست انجام دهد. از دیگر علائم اختلال خوردن این است که همیشه احساس گرسنگی میکنند. بخصوص هنگام استرس تند تند غذا میخورند و حرف میزنند. بعد از غذا به خواب نیاز پیدا میکنند. تمام این رفتارها در متابولیسم غذا تاثیر منفی دارند. بدن آنها متورم شده و راه رفتن و حرکات روزمره برایشان دشوار میشود. اغلب یا ترش میکنند یا نفخ. در دفع نیز مشکل دارند.

از دیگر علائم اختلال خوردن چاقی پس سر است. دستگاه لیمبیک در مغز مسئول تشخیص خطر است و پیام رساندن برای ترشح کورتیزول میباشد. هنگام استرس این دستگاه به سیستم ترشح کورتیزول پیام داده و باعث ترشح آن میشود. وقتی در خون میزان کورتیزول بالا میرود دستگاه لیمبیک دوباره پیام خطر ارسال میکند. این چرخه تکرار شده و این دو عامل فعالیتشان چند برابر میشود. و این چرخه باعث میشود فرد ترسو وهیجانی شود. پس افراد پرخور ترسو میشوند. فعالیت دستگاه لیمبیک باعث کم شدن سروتنین نیز میشود که همین امر باعث بروز افسردگی و اضطراب میشود.


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس شدید چه علائمی دارد


تعریف اختلال خوردن

تعریف اختلال خوردن دست کشیدن از غذا و یا پرخوری بی رویه بطورغیر ارادی پس از یک فشار روحی است. در تحقیقات میدانی دیده شده که کودکانی که از فقر شدید عاطفی رنج میبرند دچار کم خوری عصبی و در نتیجه یبوست میشوند. نرون هایی که وظیفه پیام رسانی برای گرسنگی را دارند در حالت خاموشی به سر میبرند. فرد همیشه احساس سیری میکند. متابولیسم با مشکل مواجه شده و در نهایت فرد دچار سو تغذیه میشود. اختلال خوردن فرا تر از خوردن معمولی است. این اختلال در تمام بخشهای بدن تاثیر میگذارد. در نتیجه میتوان در تعریف اختلال خوردن بگوییم : اختلال در تمام سیستمهای بدن در اثر پرخوری یا کم خوری غیر ارادی عصبی.

 

تعریف اختلال خوردن


بیشتر بخوانید:اصلی ترین روش های مقابله با استرس چیست


ابتلا به اختلال خوردن

ابتلا به اختلال خوردن در ارتباط با سیستم عصبی بوجود می آید. ابتدا ببینیم چه عواملی سبب میشود شخص مبتلا به پر خوری یا کم خوری شود. در هر وارد آمدن استرس به بدن، سیستم عصبی دستور آن گارد به تمام بدن ارسال میکند این دستور یا سیستم عصبی دستگاه گوارش را وادار به ایست میکند یا فعالیت زیاد. پس ابتلا به اختلال خوردن در ارتباط مستقیم با این پیام های عصبی است. درست مانند زمانی که مثلا گلدانی از بالای میز در حال افتادن است. شما یا سریع تر از همیشه میدوید تا گلدان را بگیرید یا بدن شما قفل میکند. در این اختلال نیز دقیقا همین طور است استرس یا موجب پر خوری عصبی میشود یا کم خوری عصبی.


بیشتر بخوانید: تمرین درمان وسواس فکری


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

نشانه های اختلال خوردن

نشانه های اختلال خوردن واضح است. چاقی بیش از حد که هیکل متورم است و نفخ دارد. تنبلی و کم تحرکی. افسردگی و بیحوصلگی. خنده های بی اندازه و هیجانی. این افراد در رده مهر طلب ها قرار میگیرند. چون نیاز به توجه و محبت دیگران پیدا میکنند بسیار هدیه میدهند و بی اندازه محبت میکنند. متاسفانه چون محبت واقعی ولازم را دریافت نمیکنند افسرده میشوند. از نشانه های اختلال خوردن در کم خوری عصبی لاغری بیش از اندازه. این افراد معمولا غرولند میکنند. وسواسی میشوند. اینان نیز افسرده هستند.

 

نشانه های اختلال خوردن


بیشتر بخوانید:چه کسانی اختلال احتکار دارند


مشکلات اختلال خوردن

مشکلات اختلال خوردن در پرخورها و کم خورها تفاوت دارد. مشکلات اختلال خوردن در پرخورها : عدم امکان حضور در اماکن ورزشی، عدم حضور در تفریحات تیمی و گروهی. عدم اعتماد به نفس به خاطر چاقی مفرط. سردرد و دردهایی در عضلات. و اما در مورد کم خورها درد معده، لاغری مفرط، خود خوری و افسردگی این دو گروه کمتر میتوانند با زوج دلخواه خود باشند. به همین دلیل احساس تنهایی و فقر عاطفی دارند.

درمان اختلال خوردن

درمان اختلال خوردن از مشاوره آغاز میشود. تشخیص، مشاوره و در صورت نیاز دارو درمانی برای هردو گروه لازم است. ابتدا باید عامل استرس زا شناسایی شوند. سپس همگام با روانشناسان راه درمان پیموده شود. در این بخش مراجعه به دکتر تغذیه نیز علاوه بر روانپزشک پیشنهاد میشود. چون پرخوری و کم خوری هر دو در بدن کمبودهایی را موجب میشوند. با تغذیه سالم میتوان در رفع این موارد اهتمام ورزید. درمان اختلال خوردن امکان پذیر میباشد و این اختلال صعب العلاج نیست. در نتیجه امیدواریم با امید و پشتکار و همکاری با مشاور، روانشناس، روانپزشک و دکتر تغذیه سالم و تندرست به زندگی عادی خود ادامه داده و از آن لذت ببرید.

سوالات متداول

آیا هر استرسی موجب اختلال خوردن خواهد شد؟

ابتلا به اختلال خوردن بستگی به قوت دستگاه عصبی، شدت استرس و در نهایت عمق تاثیر بر فرد بستگی دارد. پس تاثیر یک سانحه در افراد مختلف متفاوت است.

عوامل دیگری هم هستند که باعث چاقی یا لاغری شوند؟

بله مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید که یکی موجب چاقی مفرط و دیگری موجب لاغری مفرط میشود. ولی لازم است بدانید برخی اوقات استرس بر غده تیروئید نیز تاثیر میگذارد.

آیا ویژگی های پرخورها و کم خورهای عصبی ثابت و بی تغییر است؟

خیر هر عامل خارجی تا حدی میتواند بر بدن انسان تاثیر بگذارد. عمق و شدت و ماندگاری تاثیر بسته به مقاومت بدن دارد. با تفریحات سالم، تغذیه سالم و نگاه مثبت و پذیرفتن واقعیت های زندگی میتوانیم روح و جسمی سالم داشته باشیم.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره روانشناسی و خانوادهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره اختلالات کودکآنلاینبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :Do’s and Don’ts for Eating

براي مشاوره در زمينه چگونه اختلال خوردن را ترک کنیم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉