کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

حل مشکلات زناشویی زوج های جوان

 حل مشکلات زناشویی
4/5 - (4 امتیاز)

حل مشکلات زناشویی

حل مشکلات زناشویی مانند هر مسئله دیگری مستلزم طی کردن فرایند حل مسئله میباشد . گاه مشکل پیش آمده سطحی و پیش پا افتاده است و با اغماض یکی از طرفین به راحتی حل و فصل میشود ، اما گاهی زندگی مشترک دچار بحران های بزرگ تر میشود که پیچیده تر از یک بحث و مشاجره جزئی میباشد . در چنین مواقعی روند حل مشکلات زناشویی زمان بر تر و طی چندین مرحله اتفاق می افتد . افراد مختلف در مقابل حل مشکلات زناشویی رفتارها و رویه های متفاوتی را پیش میگیرند که نشات گرفته از درک آن ها از حل مشکلات زناشویی میباشد . گاها زوجین تمام راه های حل مشکلات زناشویی چه درست چه نادرست را امتحان کرده اند اما در بهبود مشکلات یا حل آن ها ناکام مانده اند .

چه بسیار زوج هایی که حتی به عنوان اخرین راه حل احتمالی هم به مشاوره زناشویی و زندگی مشترک فکر نکرده اند . گاه مشکلات زندگی زناشویی شبیه به سایه یک دیو پشت پنجره میباشند که تمام قدرت و کنترل ما را از بین میبرند و خود را ضعیف و مغلوب در برابر آن ها میبینیم در حالی که واقعیت شاخه درختی بیش نیست و این خطای نگرش و بینش ما است که ما را از پا در آورده است . مشاوره خانواده درست میتواند واقعیت غول مشکلات را به ما نشان دهد و به ما ثابت کند که از آنچه ما فکر میکنیم شکست پذیر تر هستند . پس نه به عنوان آخرین شانس بلکه بهترین راه این است که برای حل مشکلات زناشویی و بحران پیش امده به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی مراجعه کنیم و با درک واقعیت مشکلات زناشویی خود مناسبت ترین روند حل مشکلات زناشویی را پیش بگیریم .


بیشتر بخوانید:مشکلات زندگی مشترک چیست ؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه حل مشکلات زناشویی زوج های جوان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

راه حل مشکلات زناشویی

راه حل مشکلات زناشویی بسته به شرایط و اتمسفر زندگی افراد ، نوع مشکل پیش آمده و همچین شخصیت و سطح درک و انعطاف پذیری آن ها متفاوت است . باید پذیرفت که راه حل مشکلات زناشویی بسته به اینکه مشکل و مسئله موجود ، اقتصادی ، اجتماعی ، عاطفی ، جسمی یا جنسی است فرق میکند شما نمیتوانید همان چاره ای را که برای مشکلات مالی اندیشیده اید برای مشکلات عاطفی خود نیز بکار ببرید . راه حل مشکلات زناشویی گاه میتواند یک مکالمه صحیح با رعایت و حفظ اصول و حقوق یک گفت گو باشد که در آن طرفین با بیان خواسته ها ، نیاز ها ، احساسات ، افکار و توقع خود بدور از جبه گیری و منفعت طلبی به یک توافق در مورد مسئله پیش امده برسند .


بیشتر بخوانید:مدیریت مشکلات زندگی مشترک


زوج های جوان

گفت و گوی دو نفره برای حل مشکلات زناشویی

در مواردی که مسئله بزرگ تر از آن است که با گفت و گوی دو نفره حل شود میتوان از تجربه و نظر بزرگ تر ها به خصوص والدین دو طرف برای حل مسئله استفاده کرد . نباید فراموش کرد که والدین حق دخالت مستقیم و تحمیل هیچ نظری را ندارند و فقط باید بدون تعصب و طرفداری بیجا به عنوان افراد با تجربه تر راه حل هایی را پیشنهاد کنند . سپس زوجین با در نظر گرفتن جوانب به توافق درباره یکی از پیشنهادات برسند . اما در موارد پیچیده تری از تعارضات زناشویی مانند خیانت ، فقدان میل جنسی و رابطه زناشویی ، ناباروری یا عقیم بودن یکی از طرفین و هنجار های خلاقی خاص بدون شک نیاز به مشاوره خانواده احساس میشود .

چنین مواردی باید توسط روانشناس و درمانگر متخصص آنالیز شوند و برای هر کدام از طرفین وظایف و باید نباید هایی تعیین شود و با انتخاب بهترین راهکار و همگام با علم و تجربه روانشناس خانواده روند حل مسئله را طی کنند .


بیشتر بخوانید: رازهای روابط زناشویی موفق


چگونگی حل مشکلات زناشویی

چگونگی حل مشکلات زناشویی قواعد و اصول خاص خود را دارد . افراد مخالف استراتژی های متفاوتی را در واکنش نسبت به مشکلات از خود نشان میدهند که از بدترین آنها میتوان به خودخوری کردن و سکوت اشاره کرد . بعضی از افراد قهر کردن و بی محلی کردن را چاره کار خود میدانند که این واکنش در خانم ها بیشتر از آقایان مشاهده میشود . شاید قهر کردن در مسائل پیش پا افتاده و جزئی نقشه خوبی باشد تا به هدف مورد نظر دست پیدا کنید اما هرگز راه حلی منطقی و کارامد نیست .


بیشتر بخوانید:آموزش مسائل زناشویی و اهمیت آن در زندگی مشترک


برای حل مشکلات زناشویی سکوت نکنید

زمانی که شما در مقابل مسئله پیش آمده سکوت میکنید و چیزی از احساسات و افکارتان را بروز نمیدهید طرف مقابل شما حس میکند با یک بمب ساعتی سروکار دارد که خنثی کردن آن سخت و گاهی غیر ممکن است چرا که هر عملی از او ممکن است شما را بیش از پیش رنجور و عصبانی کند چون در این مواقع او نمیداند باید چگونه رفتار کند .پس در مسائل جدی به جای سکوت و قهر مشکل خود را صریح بیان کنید . بعضی از افراد در مقابل مشکلات کار را به دعوا و مشجاره های غیر معمول میکشانند ، در این نزاع های زناشویی ممکن است توهین ، تحقیر ، تهدید ، مقایسه و . . . اتفاق بیفتد که نه تنها مشکل شما راه حل نخواهد کرد بلکه آن را به گره کور تری تبدیل میکند .

حرف ها و خواسته های شما اگر در صدای پایین شنیده نشوند هرگز در فریاد هم شنیده نخواهند شد پس دست از پرخاش کردن بردارید . نکاتی در چگونگی حل مشکلات زناشویی وجود دارد که عدم راعایت آنها باعث وسعت پیدا کردن بحران ایجاد شده میشود .


بیشتر بخوانید:مشاوره زندگی زناشویی و تاثیر آن بر زندگی مشترک


مدیریت و راه حل مشکلات زناشویی

برای مثال :

موقعیت شناس باشید : اینکه درست وسط مهمانی خانوادگی به یاد مشکلتان می افتید و اصرار دارید با پچ پچ کردن و بد خلقی همان جا حلش کنید عدم درک شما را از موقعیت نشان میدهد . برای بحث در مورد مسائل با پیش بینی احتمال مشاجره مکانی خصوصی در نظر بگیرید و اگر فرزند دارید به دور از چشم فرزندان این کار را انجام دهید . هیچ جمعی مناسب بروز اختلافات شما نیست .

وقت شناس باشید : تلفن را بر میدارید و درست وسط مشغله کاری یا امور خانه داری و فرزند داری همسرتان به او زنگ میزنید و تمام مشکلاتتان را مرور میکنید و انتظار دارید که واکنش مناسبی دریافت کنید . با اینکار فقط تمرکز همسرتان در امورش را از بین میبرید و او را کلافه تر میکنید . پس زمان مناسبی را برای بیان مسائل اختصاص دهید که هردو نفر فارغ از دغدغه های روزمره راغب به مطرح کردن و شنیدن بحث مورد نظر باشید .


بیشتر بخوانید:چگونگی رابطه با همسر شکاک و لجباز


 حل مشکلات زناشویی

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه حل مشکلات زناشویی زوج های جوان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشکلات عاطفی زناشویی

نبش قبر نکنید : هنگام بحث در مورد مشکلتان به سراغ گذشته نروید و مشکلات قبلی را که حل شده اند یا مختومه مانده اند را پیش نکشید .

بحث را اختصاصی کنید : روی یک مسئله مشخص که در اولویت است فوکوس کنید و تلاش نکنید که چند مشکل را همزمان حل کنید این درست شبیه مخلوط کردن چند نوع غذا است که نه تنها مزه هیچ کدام را نمیفهمید بلکه شما را مریض خواهد کرد پس هر زمان را به یک مورد اختصاص دهید .

صریح باشید : لجاجت ، پنهان کاری ، خجالت ، سوء نیت و . . . را کنار بگذراید و شفاف در مورد تعارضات خود صحبت کنید تا به درک درستی از مشکلات خود برسید و از آنچه طرف مقابل میخواهد آگاه شوید .

حذف انگشت اتهام : شما قرار است مشکل خود را حل کنید نه اینکه آن را بر دوش طرف مقابل بگذراید . دست از پیدا کردن مقصر بردارید . منشا اختلافات هرکس که باشد اکنون پای زندگی مشترک شما در میان است پس به دنبال راهکار باشید نه مقصر .چگونگی حل مشکلات زناشویی مستلزم درک و رعایت نکاتی است که موارد ذکر شده از مهم ترین آن ها میباشد .


بیشتر بخوانید:خیانت در زندگی زناشویی چه تعریفی دارد


روش حل مشکلات زناشویی

روش حل مشکلات زناشویی همانطور که گفته شد باید طی فرایند خاص خود و مرحله به مرحله انجام گیرد تا به بهترین نتیجه ممکن برسد . حل مشکلات گاه در طیفی پیوسته و کلی صورت میگیرد و نمیتوان مراحل آن را از هم تمیز داد و به صورت تفکیک شده آن ها را مشخص کرد اما اگر بخواهیم از نظر تئوری و بر اساس علم روانشناسی مراحل روش حل مشکلات زناشویی را بیان کنیم به ترتیب زیر است .

تعریف مسئله : اولین مرحله تعریف شفاف و کاملی از مسئله و جوانب آن است . مشکل و مسئله موجود را تشریح کنید ، آن را در حد امکان ریشه یابی کنید و نیاز هایی که در جریان این مسئله وجود دارد را بیان کنید

پیشنهاد راه حل : هر دو طرف باید تمام راه حل هایی که برای حل مشکل ممکن است اثر گذار باشند را مطرح کنند به عبارتی بارش اندیشه در اینجا باید اجرا شود . راه حل ها باید کاملا منطقی باشند و جانب انصاف رعایت شود . نکته دیگر اینکه هیچ راه حلی نباید تحمیل شود .

ارزیابی : حال راه حل های موجود از همه نظر باید ارزشیابی شوند و عملی بودن و اثر بخشی آن ها مورد توجه قرار گیرد .

تصمیم گیری : با توافق و رضایت دو طرف یکی از راه حل ها باید انتخاب شود و مورد تجزیه و تحلیل جامع تری قرار گیرد .

اقدام کردن : اکنون وقت آن است که راه حل خود را اجرا کنید در این مرحله وظایف دو طرف باید مشخص شود و با رعایت باید نباید های راه حل اجرایی منتظر نتیجه باشیم .


بیشتر بخوانید:دلیل دلزدگی زناشویی چیست ؟


زوج های جوان

راه های حل مشکلات زندگی مشترک

راه های حل مشکلات زندگی مشترک همانطور که گفته شد بسته به نوع مشکل متفاوت اند اما نکته روشنی که وجود دارد این است که برای هر اختلاف و بحرانی ممکن است ده ها و صد ها راه حل وجود داشته باشد اما کدام راه حل زمان کمتری را میخواهد ؟ کدام راه حل برای طرفین مقدور تر و اجرایی تر است ؟ کدام راه حل هزینه کمتری نیاز دارد ؟ کدام راه حل انرژی بیشتری صرف میکند ؟ بازده کدام راه حل بیشتر است و . . . مشاوره روانشناسی و زندگی مشترک با دیدی جامع به مسئله و شرایط موجود و در نظر گرفتن تمامی سوالات ذکر شده مناسب ترین راه حل را پیش روی شما قرار میدهد .

راه های حل مشکلات زناشویی که توسط مشاوره خانواده پیشنهاد داده میشوند آزمون و خطاهای خود را طی کرده اند و سازنده بودن آن ها ثابت شده است و از نظر روانشناسی خانواده کاملا توجیه پذیر و تاثیر گذراند پس حتی اگر در مورد مسائل خود راه حلی را در ذهن دارید با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنید تا با اصلاح آن مشکلات زندگی مشترک خود را با کیفیت بیشتری حل کنید .


بیشتر بخوانید:آداب زندگی زناشویی و مهارت های زندگی مشترک


خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره زناشویی و زندگی مشترکبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع:7 Relationship Problems and How to Solve Them

براي مشاوره در زمينه حل مشکلات زناشویی زوج های جوان

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉