کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

تاب آوری عاطفی چیست؟ چگونه آن را تقویت کنیم؟

تاب آوری عاطفی چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

آیا تا به حال عبارت تاب آوری عاطفی به گوشتان خورده؟ انسان ها در مواجه با شکست به دو صورت رفتار می‌کنند، عده ای در مقابل آن تسلیم شده و عده ای دیگر از شکست به عنوان فرصتی برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند. شما جز کدام دسته هستید؟ آیا شما جز آن دسته از افرادی هستید که بعد از بروز مشکلی، سریع از کوره در رفته و دیگر صبر و تحمل ندارند؟ یا با کوچکترین دلخوری و ناراحتی با شریک عاطفی و یا همکارانتان خیلی­­­ سریع ناراحت و آشفته می‌شوید؟ در واقع تاب آوری احساسی به معنای توان بلندشدن بعد از هر شکست یا بازگشت به زندگی بعد از تجربه و پشت سرگذاشتن تجربه های تلخ و دردناک است. در این مطلب قصد داریم در مورد تاب آوری عاطفی و اهمیت آن در زندگی و راه های افزایش تاب آوری عاطفی صحبت کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

تعریف تاب آوری عاطفی | تاب آوری عاطفی چیست؟

تاب آوری عاطفی به معنای حفظ آرامش در مواقع بحرانی و یا توانایی کنار آمدن عاطفی و روحی با مشکلات و شکست هاست. کاملا طبیعی است که جاده زندگی همیشه یک روند را طی نمی‌کند و در این مسیر پیچ و خم هایی وجود دارد. شما در این مسیر احساسات مختلفی مانند شکست عاطفی، از دست دادن یک عزیز و یا عدم موفقیت در کسب و کارتان را نه یک بار که شاید بارها تجربه کنید. بنابراین تاب آوری عاطفی هنری است که به شما کمک می‌کند تا در برابر تمام ناملایمات، حوادث، آسیب ها و تهدیدها ایمن مانده و در مسیر زندگی به سمت عقب حرکت نکنید. به خاطر بسپارید که شما تنها دو راه دارید؛ یا باید شکست را بپذیرفته و تسلیم شوید و یا دوباره بلند شده و از نو شروع کنید.

تاب آوری عاطفی چیست؟
تاب آوری عاطفی چیست؟

تاب آوری عاطفی چه ارتباطی با استرس و اضطراب دارد؟

منظور ما از تاب آوری احساسی این نیست که هیچ فردی نباید در برابر مشکلات و سختی ها استرس و یا دلهره را تجربه کند. همچنین تاب آوری عاطفی به معنای حذف و یا نبود مشکلات و ناملایمات در زندگی نیست. مگر می‌شود مهارت تاب آوری عاطفی مسیر زندگی شما را هموار و راحت کند؟ در واقع بهتر است اینطور بگوییم که مدیریت احساسات یک ویژگی شخصیتی است اما همه افراد لزوما از آن برخوردار نیستند. این مهارت شامل توانایی کنترل افکار، اعمال و رفتارهایی می‌شود که می‌توان آن را آموخت. بنابراین بهتر است این مهارت و توانایی را همانند سایر مهارت ها در خود تقویت کرده و آرامش را به خودتان هدیه بدهید. ما هم در این مسیر به شما کمک می‌کنیم.

چرا تاب آوری عاطفی؟ | دلایل اهمیت تاب آوری عاطفی چیست؟

  • خودآگاهی؛ این مهارت به شما کمک می‌کند تا به شناخت بهتری از خودتان برسید.
  • احساسات خود را به طور دقیق بشناسید تا بتوانید موثرتر عمل کنید.
  • مدیریت احساسات؛ کنترل احساس پوچی و یا افسردگی در شرایط خاص
  • روابط عاطفی و روابط کاری خود را در شرایط بهتری نگه دارید.
  • در برابر شکست و سختی ها کوتاه نیامده و عملکرد بهتری داشته باشید.

افرادی که تاب آوری عاطفی دارند چگونه آدم هایی هستند؟

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تاب آوری عاطفی چیست؟ چگونه آن را تقویت کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مثبت نگر هستند

این افراد همیشه نسبت به مسائل زندگی خوشبین بوده و به توانایی و مهارت های خود دید مثبت دارند. چنین افرادی به توانایی های خود ایمان داشته و از تاثیرات مثبت چنین نگرشی در زندگی خود به خوبی باخبر هستند.

مهارت ارتباط اجتماعی بالا

افرادی که دارای مهارت تاب آوری عاطفی هستند، در روابط اجتماعی خود بهتر عمل کرده و مهارت های ارتباطی را به خوبی بلدند. این افراد در برخورد با دیگران شوخ طبع بوده و با آنها صمیمی می‌شوند. اگر شما چنین فردی را برای همدلی و هم صحبتی انتخاب کنید به خوبی به شما گوش می‌دهند و از شما حمایت عاطفی می‌کنند.

نقش ارتباط اجتماعی بالا در تاب آوری عاطفی
نقش ارتباط اجتماعی بالا در تاب آوری عاطفی

هوش هیجانی بالا

تاب آوری عاطفی به شما کمک می‌کند تا احساسات و هیجانات خود را در شرایط خاص، کنترل کنید. بنابراین افراد دارای تاب آوری احساسی تحت هر شرایطی می‌توانند احساسات خود را مدیریت کنند. اگر چنین افرادی به مشکلات روحی مختلفی مانند تله رهاشدگی و یا افسردگی مبتلا شوند، سریعا خودشان را جمع و جور کرده و سلامت روانی خود را به دست می‌آورند.

اعتماد به نفس | لازمه ی موفقیت در هر زمینه ای

اعتماد به نفس یکی از مهم ترین مهارت های لازم برای رسیدن به موفقیت است. کسی که اعتماد به نفس و خودباوری بالایی دارد در شرایط حساس، خود را کنترل کرده و به توانایی های خود ایمان دارد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تاب آوری عاطفی چیست؟ چگونه آن را تقویت کنیم؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

این افراد برنامه های واقع گرایانه دارند

از مهم ترین خصوصیات و ویژگی های افراد دارای تاب آوری احساسی، داشتتن برنامه های واقع گرایانه است. آن‌ها نه از برنامه های آینده ذوق زده و هیجانی می‌شوند و نه از شکست و ناکامی.

افزایش تاب آوری عاطفی | 6 روش برای تقویت مدیریت احساسات

خودآگاهی- نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید

با شناخت نقاط ضعف و قوت به خودتان کمک می‌کنید تا به جای کمک از دیگران بر روی توانایی و مهارت های خودتان تمرکز کرده و با خود آگاهی در برابر ناملایمات زندگی مقاومت کنید. در واقع اگر بتوانیم احساسات خود را بهتر بشناسیم، پیام هایی را که بدنمان به ما می‌فرستد، بهتر درک کرده و وضعیت خودمان را تغییر می‌دهیم. چنین افرادی اگر احساس خوبی نداشته باشند، سریع وضعیت و شرایط خود را عوض کرده و دوباره آرامش خود را به دست می آورند.

خودباوری و تاب آوری عاطفی
خود باوری و تاب آوری عاطفی

ذهن تان را آرام کنید

یکی از موثرترین راه های افزایش تاب آوری عاطفی، آرام کردن ذهن است. بهتر است مراقبه را به طور مرتب انجام داده و در مقابل ذهن و افکارتان حضور پیدا کنید. در واقع هدف از مراقبه تنها کنترل افکار نیست بلکه شما باید بتوانید آنها را بررسی کرده و به این درک برسید که احساسات و هیجانات شما ماندنی نیستند.

در برابر مشکلات بایستید و از آن ها فرار نکنید

فرار از سختی ها و به تعویق انداختن حل ریشه ای مشکلات همانند یک مسکن است که تنها در لحظه حالتان را بهتر می‌کند. همه ما می‌دانیم که برخورد و مقابله با مشکلات کار آسانی نیست اما باید یک بار برای همیشه، مشکلات را از ریشه حل کنید.

تقویت مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله به معنای انعطاف پذیری در برابر شرایط خاص و حساس است. بنابراین افراد دارای مهارت تاب آوری احساسات، توانایی بالایی در حل مشکلات و پیداکردن راه حل های مختلف برای یک موقعیت خاص دارند. پس شما هم برای افزایش تاب آوری، خودتان را به چالش های مختلف دعوت کرده و قدرت تجزیه و تحلیل خود رادر مسائل پیچیده بالا ببرید.

هدف گذاری | برای آینده خودتان برنامه ریزی کنید

باید برای افزایش تاب آوری عاطفی برای آینده خودتان هدف گذاری کنید تا بتوانید در مسیر مشخصی حرکت کنید. فردی که برای آینده خود دارای برنامه و هدف مشخصی است، هیچ گاه به راحتی در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی تسلیم نمی‌شود.

هدف گذاری برای آینده و نقش آن در تاب آوری عاطفی
هدف گذاری برای آینده و نقش آن در تاب آوری عاطفی

از شکست های خود درس بگیرید

انگار همه ما انسان ها شرطی شده ایم که بعد از هر شکست، احساس شرمندگی کنیم. درحالی که شکست بخش طبیعی و عادی زندگی هر فردی است. همه ما در زندگی شکست می‌خوریم ولی افرادی موفقند که به شکست های خود به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنند و از آن به عنوان تجربه ای برای رسیدن به پیروزی استفاده می‌کنند. اگر شما بعد از هر شکست احساس خشم و ناراحتی می‌کنید به طوری که تا مدت ها بی انگیزه و دپرس هستید، بهتر است از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید.

سخن آخر

همانطور که گفتیم تاب آوری عاطفی یک قدرت درونی است که به شما کمک می‌کند تا از پس مشکلات و سختی های زندگی برآیید و به خودتان ایمان داشته باشید. مسیر زندگی برای هیچ کس هموار نیست و شما هم مانند دیگران زمین می‌خورید. اما بعد از هر شکست، اشک هایتان را پاک کنید، لبخند بزنید و از نو شروع کنید. ما در این مقاله به روش های افزایش تاب آوری عاطفی اشاره کردیم. شما از چه روشی برای مدیریت احساسات خود استفاده می کنید؟

سوالات متداول

منظور از تاب آوری عاطفی چیست؟

تاب آوری احساسی به معنای مقاومت و بلند شدن بعد از هربار شکست و زمین خوردن در مسیر زندگی است.

چگونه تاب آوری عاطفی را در خود تقویت کنیم؟

با شکرگذاری، مثبت نگری، خود آگاهی و سایر روش هایی که در این مقاله به آن پرداختیم، شما می‌توانید مدیریت احساسات خود را در دست گرفته و در شرایط مختلف خودتان را کنترل کنید.

افراد تاب آور چه ویژگی هایی دارند؟

این افراد صبور، مهربان، برنامه ریز، پذیرا و بخشنده بوده و در روابط اجتماعی خود بهتر و موفق تر عمل می‌کنند.

براي مشاوره در زمينه تاب آوری عاطفی چیست؟ چگونه آن را تقویت کنیم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉