کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

10 دلیل کم حرفی مردان که لازم است بدانید

10 دلیل کم حرفی مردان که لازم است بدانید
3/5 - (6 امتیاز)

شوهرم با من حرف نمیزند!

کم حرفی مردان موردی است که در بسیاری از جلسات مشاوره خانواده زنان از آن گلایه میکنند. زبان بزرگترین و بی شک بهترین ابزار ارتباط سازی بشر است. طبیعی است که وقتی حرف زدن و ارتباط کلامی بین زن و شوهر نیز کم یا بی کیفیت شود خیلی زود تاثیر خود را در زندگی زناشویی نمایان خواهد کرد. ولی کم حرفی شوهر لزوما به معنی این نیست که مشکلی در رفتار مرد یا در کل رابطه زناشویی زوجین وجود دارد.

دلایل کم حرفی مردان

کم حرفی در بسیاری از مردان یک عادت معمول است. مثلا همسر شما ممکن است در ماشین، بعد از شام، در رختخواب یا حتی وقتیکه با او بحث میکنید، سکوت کند. البته کم حرفی در زنان هم وجود دارد اما به نظر میرسد که مردان در طی یک درگیری بیشتر مستعد کم حرفی هستند. در واقع عدم تمایل به برقراری ارتباط عمدتا یک رفتار مردانه است. اغلب خانم ها در پاسخ به این کم حرفی، سعی میکنند به هر نحوی یک مکالمه را شکل دهند. اما این می تواند صحبت کردن را برای مردان دشوارتر کند.


بیشتر بخوانید: چگونه دلخوری از همسر را بیان کنیم؟


کم صحبت کردن زن و شوهر، یکی از نتایج این امر است. بدین ترتیب که زن و شوهر یکدیگر را دوست دارند، اما به نظر می رسد کاملاً از هم کناره گرفته اند. به طور کلی دلایل کم حرفی مردان متعدد و متفاوت است. لذا در ادامه به بررسی برخی از این دلایل میپردازیم:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 10 دلیل کم حرفی مردان که لازم است بدانید با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

1. مردان آموزش لازم برای گفتگو را دریافت نمیکنند

بسیاری از مردان مهارت لازم برای بحث و گفتگو با همسر ندارند. علت این کم حرفی مرد این است که به طور کلی، زنان در این زمینه بهتر آموزش میبینند. در واقع در طول رشد، دختران بیشتر از پسران در مورد اتفاقات مختلف، تجربیات و روابط خود صحبت میکنند. پسرهایی که بیشتر صحبت میکنند و احساسات خود را به شکل کلامی بروز میدهند، با تمسخر روبرو میشوند. این تجربیات با آنها باقی میماند تا جایی که شکستن این قوانین ریشه ای جنسیتی بسیار سخت میشود. میتوان گفت که سکوت تلاشی برای رفع ترس و لو رفتن به دلیل عدم مردانگی کافی است.

دلایل کم حرفی مردان

2. احساس شکست میکنند

تعداد زیادی از مردان اعتراف کرده اند، که هنگام مشاجره با همسر یا دوست دخترهایشان احساس ناتوانی میکنند. در واقع وقتی فرد میداند که در گفتگو با همسرش راه به جایی نمیبرد، ترجیح میدهد سکوت کند. این یکی از دلایل عمده کم حرفی مردان است. اغلب مردان به نکات زیر اشاره میکنند: من نمیتوانم به سرعت او صحبت کنم، همسرم با استدلال حرف میزند اما من نه، به نظر می رسد همسرم همه چیزهایی را که من تا به حال گفته ام یا انجام داده ام را به یاد می آورد. ذهن من اینطور کار نمی کند. همسرم بحث های قدیمی را مطرح میکند که من فکر میکردم ما آنها را حل و فصل کرده ایم. من نمی دانم چگونه در مقابل آنها دفاع کنم.

این مردان فکر میکنند، كه هرچه بگویند آنها را به دردسر میاندازد. صحبت کردن آنها را در برابر انتقاد آسیب پذیر میکند. بنابراین تنها کار معقولی که به ذهنشان میرسد را انجام میدهند: کم حرفی و سکوت. در حالی که سکوت نشانه نیاز انسان به پردازش است، اما راهی برای جلوگیری از احساس شکست است. همین ترس از شکست اغلب دلیلی بر کم حرفی شوهر است.


بیشتر بخوانید: بهترین دکتر مشاوره خانواده


3. عصبانیت همسر

گاهی اوقات عصبانیت زنان، دلیلی برای کم صحبت کردن زن و شوهر است. زیرا معمولا عصبانیت به دلیل بی احترامی، ناراحتی، انتقاد و… اتفاق میفتد. معمولاً زمان می برد تا مردان دلیل عصبانیت و ناراحتی همسر خود را بفهمند. لذا تا زمانی که آماده بحث در مورد آن نباشید، سکوت ممکن است ایمن ترین گزینه به نظر برسد.

فرار از بحث و جدل های تکراری

4. فرار از بحث و جدل های تکراری

فکر نمیکنم بسیاری از خانم ها متوجه شوند که برای مردان چقدر مهم هستند (حداقل برای مردان خوب). زن ناراضی برای بسیاری از مردان تجربه دردناکی است. فرار از دعواها و بحث های تکراری، یکی از دلایل مهم کم حرفی مردان است. بسیاری از مردان آنقدر به خوشبختی شریک زندگی خود توجه میکنند که وقتی درگیری پیش میآید یا همسرشان ناراضی است، بر روحیه آنها تأثیر منفی می گذارد. به نظر می رسد سکوت، مردان را از احساس عدم تأیید و ناامیدی از خود (و از طرف همسر) محافظت میکند. آنها تحمل منفعلانه را راه حل بهتری میدانند تا صحبت کردن و برخورد فعالانه.

5. عدم ابراز احساسات منفی خود

از نظر برخی از افراد گفتن ناراحتی، استرس، اضطراب، نارضایتی یا سایر احساسات منفی باعث آسیب پذیری آنها میشود. بسیاری از مردان با عصبانیت مشکل دارند. آنها از بی احترامی و صدمه زدن به شخصی که دوستش دارند ترس دارند. سکوت تلاشی برای محافظت از شریک زندگی در برابر آسیب بیشتر است. بله، منطقی نیست، اما احساسی است و میتواند علت کم حرفی همسر همین باشد.

6. خصوصیات فردی و شخصیتی

اگر چه علل مختلفی برای کم حرفی مرد وجود دارد، اما عوامل فردی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در واقع مردان نیز به اندازه زنان نسبت به گذشته و ویژگی های منحصر به فرد خود آسیب پذیر هستند. یعنی ممکن است کم حرفی یک ویژگی ذاتی در همسرتان باشد.

عدم ابراز احساسات منفی خود 

7. فاصله عاطفی

گاهی اوقات خانم ها اعتراض میکنند که با شوهرم حرفی برای گفتن ندارم. متاسفانه این نشانه خوبی نیست. زیرا صحبت نکردن یا کم حرفی یکی از نشانه های هشدار دهنده ای است که شوهر شما در حال آماده شدن برای ترک شما است. بدیهی است وقتی دو نفر نیازهای عاطفی یکدیگر رانادیده بگیرند، فاصله ها بیشتر میشود. در چنین شرایطی موضوع مشترکی بین زن و شوهر وجود ندارد که با هم صحبت کنند.

8. رسیدن به خواسته و هدف خاصی

بعضی اوقات کم حرفی به یک نوع سلاح تبدیل میشود. در واقع وقتی همسرتان بداند با کم حرفی و سکوت میتواند شما را قانع کند تا خواسته او را عملی کنید، از این سلاح استفاده میکند. شوهر کم حرف شما را از از عشق، علاقه، توجه، یا صحبت کردن محروم میکند که بسیار آزار دهنده است. هر چقدر از از دست دادن شوهر خود ترس داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که تسلیم این نوع دستکاری های روانشناختی شوید. وقتی برای شکستن سکوت شوهر، به خواسته های او بها دهید، به این معنا است که شوهر شما برای صحبت کردن با شما پاداش می گیرد و بنابراین حتی بیشتر احتمال دارد که این کار را دوباره تکرار کند.

درست مثل تسلیم شدن در برابر کودکی که عصبانیت دارد تا به خواسته خود برسد، تسلیم شدن در برابر دستکاری های روانی فقط این مشکل را بدتر میکند.


بیشتر بخوانید:با لجبازی همسر خود چگونه رفتار کنیم؟


9. مجازات و تنبیه همسر

قصد و نیت یک مرد کم حرف از سکوت و کم حرفی ممکن است تنبیه همسرش باشد. زیرا همسرش کاری انجام داده که او دوست ندارد. اگر مردی فکر کند که کم حرفی او برای همسرش آزار دهنده است ممکن است از این روش برای مجازات استفاده کند. مردانی که از این سبک استفاده میکنند، غالبا دیگران را مسئول ایجاد مشکلاتشان میدانند. بدین ترتیب هرچه شوهرتان احساس کند هرگز اشتباه نمیکند، احساس قضاوت بیشتری در مورد دیگران و شما خواهد داشت و این کار را تکرار میکند.

مجازات و تنبیه همسر

10. نا امیدی از تغییر

شاید از مهم ترین دلایل برای مرد کم حرف این است که دیگر امید خود را از دست داده است. شاید شوهر شما بارها و بارها در مورد برخی از مشکلات با شما صحبت کند. اما در نهایت از پیدا کردن راه حل ناامید شود. وقتیکه چنین تفییری در رفتار یک مرد ایجاد میشود، به معنی بهتر شدن اوضاع نیست. بلکه به این دلیل است که دیگر امیدی ندارد.


بیشتر بخوانید: روانشناسی خانواده موفق چیست؟


سوالات متداول

کم حرفی شوهر به چه دلایلی ممکن است باشد؟

درونگرا بودن، مشکلات روحی و روانی، وجود مشکل در زندگی زناشویی

کم حرفی شوهر به دلیل مشکلات زناشویی را کوتاه توضیح دهید.

گاهی مشکلات و تشنج های به وجود آمده بین زن و مرد گاهی افراد دیگر میلی به سخن گفتن با همسر ندارند.

کدام مشکل روحی و روانی در کم حرفی افراد بسیار تاثیر گذار است؟

افسردگی معمولا با عدم تمایل فرد به ارتباط گرفتن کلامی و غیر کلامی منجر میشود.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

براي مشاوره در زمينه 10 دلیل کم حرفی مردان که لازم است بدانید

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 2 نظر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉