کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

آموزش روابط زناشویی قبل و بعد از ازدواج

روابط زناشویی
3/5 - (4 امتیاز)

آموزش روابط زناشویی از مهم ترین و کاربردی ترین مهارت هایی است که در زندگی وجود آن احساس میشود. روابط زناشویی و مشاوره ازدواج همان طور که از نام آن پیداست به آن دسته از مهارت ها و توانمندی هایی اشاره میکند که نحوه برقراری روابط صحیح و سالم زن و شوهر را مد نظر قرار میدهد. این ارتباطات را نمیتوان فقط به حوزه خاصی از زندگی زوجین محدود نمود بلکه شامل طیف گسترده و وسیعی از روابط (مسائل جنسی و نحوه ارضای آن، مهارت های گفت و گو و مذاکره، حل مسئله، نیاز های عاطفی، تقسیم مسئوولیت و مدیریت نقش های زن و شوهری توسط زوجین، تربیت فرزندان، نحوه برقراری روابط با خانواده ها قبل و بعد از ازدواج و دیگر موارد مهم.

خیلی از افراد با شنیدن واژه روابط زناشویی ذهن شان نا خود آگاه به مسائل جنسی و آمیزش جنسی متمرکز میشود و تعریف آن ها از زناشویی فقط در حد مسائل جنسی میباشد این در حالی است که ضعف و مشکل ارتباطی که در بین این دسته از زوجین دیده میشود با وجود تلاش در حل مسائل جنسی به قوت خود باقی میماند و دچار تنش ها و اختلاف های بین خود هستند که درمانده و عاجز از حل آن ها به مشاوره خانواده روی میآورند.

زمانی که مشاور علت مشکلات آن ها را در مسائل زیر بنایی که در راس آن مهارت های ارتباطی و عاطفی میباشد، اشاره مینماید با کمال تعجب و حیرت واکنش نشان میدهند. چرا که تصور این که عدم تسلط به مهارت های چون ارتباطات کلامی و غیر کلامی، نبود مشورت و تصمیم گیری دوجانبه در حل مشکلات زندگی، عدم توجه به خواسته های همدیگر در بعد عاطفی – حمایتی، عامل اختلاف شان باشد برای شان غیر قابل باور و تا حدی نا ممکن مینماید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه آموزش روابط زناشویی قبل و بعد از ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

مشاوره زناشویی و زندگی مشترک

البته نا گفته نماند که بی توجهی به نیاز های جنسی زن و شوهر توسط همدیگر یکی از شایع ترین و بارز ترین عوامل ایجاد زندگی پر تنش و اختلاف برانگیز میباشد اما این تنها برای داشتن زندگی سالم و روابط زناشویی موفق لازم نمیباشد بلکه توجه به سایر حوزه های زندگی مشترک که در بالا شرح آن رفت، در ایجاد یک زندگی با دوام و عاشقانه نقش مهمی ایفا مینماید.

پس قدم اول در آموزش روابط زناشویی به زوجین عزیز این است که دست از باور های قدیمی و انعطاف ناپذیر خود بردارند و با هم برای هرچه بهتر نمودن زندگی مشترک شان با کمک از مشاوره زناشویی و زندگی مشترک اقدام نمایند. در این مقاله سعی ما بر این است تا با توجه به محدودیت مطالب مهم ترین موارد لازم را برای زوجین بر شماریم. باشد که با به کاربستن موارد ذیل برای داشتن زندگی رویایی خود اهمیت قائل شوند.


بیشتر بخوانید: چگونه ازدواج موفقی داشته باشیم؟


قبل و بعد از ازدواج

لزوم آموزش روابط زناشویی

لزوم آموزش روابط زناشویی با توجه به اهمیت حضور آن در زندگی بر کسی پوشیده نیست. از لزوم آموزش روابط زناشویی میتوان به داشتن زندگی سالم و به دور از جنجال و تعارض اشاره نمود. مسلما هیچ دو نفری با هدف رسیدن به ناکامی و شکست زیر یک سقف نمیروند، همه چه دختر چه پسر دوست دارند وقتی شریک زندگی شان را انتخاب مینمایند تا یک عمر بهم تعهد دهند که عاشقانه و همراه در کنار هم به سر برند.

اما کم نیستند زوج هایی که با دنیایی از امید و انگیزه قدم در زندگی گذاشتند اما حالا در صف دادگاه ها و محضر های طلاق، منتظرند تا با رای دادگاه از هم جدا شوند و این پیوند مقدس را برای همیشه قطع نمایند. وقتی با آن ها مصاحبه مینمائیم جالب است که همه به شروع عاشقانه زندگی شان اشاره میکنند اما وقتی در طی زندگی با موجی از مشکلات مواجه شده اند که توان ریشه یابی و حل درست را از آن ها ساقط نموده و چاره ای جز جدایی و طلاق برای خود نیافته اند.


بیشتر بخوانید:نکات مهم مشاوره روانشناسی برای زندگی چیست؟


لزوم مراجعه به مشاور در زندگی مشترک چیست؟

جالب تر آن که تعداد کمی از آن ها با وجود اقرار به مشکلات شان و عدم توان مقابله با مسائل زندگی از راهنمایی های مشاور یا روانشناس بهره گرفته اند و با تصمیم گیری های عجولانه و هیجانی و البته دو طرفه محض، برای خود نسخه جدایی پیچیده اند. حال اگر فقط چند ملاقات کوتاه با افراد متخصص در حوزه مشاوره زندگی زناشویی داشتند بدون شک وضع آن ها بهتر از این بود که داشتند. شاید برای شما سوال پیش آید لزوم مراجعه به مشاور در زندگی مشترک چیست؟

اجازه دهید سوال شما را با مثالی پاسخ دهیم. حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی دچار بیماری جسمی ولو کوچک و بی خطری چون دندان درد، سرماخوردگی های فصلی و .. میشوید اولین توصیه خودتان و اطرافیان به شما این است که به پزشک مراجعه نمائید و اجازه دهید او برایتان نسخه درمان را بنویسد و خود سرانه کاری نکنید.

متاسفانه خیلی از افراد برای سلامتی روحی و روانی خود به اندازه تندرستی جسمی ارزش قائل نیستند و وقتی دچار مشکلات روحی میشوند با خود درمانی ها و بستن خود به نصیحت ها و پیشنهادات بی اصول اطرافیان سعی در رفع مشکلات خود مینماید. سخن کوتاه آن که لزوم آموزش روابط زناشویی از طریق مراجعه به مشاور و روانشناس، توانمند سازی زوجین به مهارت هایی است که نبود شان درد سر ساز ترین عامل ایجاد مشکلات زندگی است.


بیشتر بخوانید:مهمترین نکات مشاوره طلاق که باید بدانید


روابط زناشویی

نحوه صحیح روابط زناشویی

نحوه صحیح روابط زناشویی نیاز به همکاری درست بین زوجین و مشاور دارد. برخی از زوج ها که به وجود مشکلات شان پی برده اند و به این که آن ها ریشه در عدم توجه به خواسته های دو طرفه و نیاز های زندگی مشترک دارد بینش یافته اند اما متاسفانه میزان فعالیت و همکاری آن ها با مشاور و به کار گیری رهنمود های روانشناس پایین میباشد و وقتی نتیجه ماه ها مراجعه به مراکز مشاوره را بی نتیجه میبینند، مجدا به روش های خود درمانی متوسل و راه قبلی را پیش میگیرند. راه و نحوه صحیح روابط زناشویی در توجه و به کار بستن نظرات مشاور نهفته است.

وظیفه آن ها ریشه یابی مشکلات زن و شوهر، تعیین سهم هرکدام در ایجاد مشکل، ارائه راهکار های درمانی مناسب جهت رفع مسائل، دادن تکالیف خانگی برای تمرین و تسلط زوجین بر راه حل های جایگزین و پیگیری و مداومت تلا ش ها و پیشرفت های حاصل از آموزش مهارت ها میباشد.

در مقابل زوجین موظف هستند تا با مشاور همکاری لازم را داشته باشند و در پیدا کردن مشکلات اساسی او را همراهی نمایند. همان طور که در بالا ذکر آن رفت این مشکلات میتوانند دامنه متنوعی باشد از عدم تقسیم کار گرفته تا بی توجهی به نیازهای اساسی زوجین(جنسی- عاطفی). تصور غلط دیگری که در بین زوج ها دیده میشود این باور است که ما از روانشناس و مشاور انتظار راهکار و معجزه داریم و حضور ما در این مسیر کمرنگ و بی اهمیت مینماید در واقع این مشاور است که باید برای نجات زندگی ما تلاشی نماید و ما در مقابل هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم. این ها همان دسته ای هستند که بعد ها برای خود طلاق و جدایی را تجویز مینمایند چون به نقش خود در ایجاد مشکلات توجهی ندارند.

آموزش روابط زناشویی پیش از ازدواج

آموزش روابط زناشویی پیش از ازدواج به اندازه آموزش حین زندگی مشترک مهم و ضرورت دارد. دوران قبل از ازدواج دورانی است که دو طرف هنوز بهم تعهدی ندارند و تجربه زندگی مشترک را ندارند به همین دلیل اکثرا نقاط مثبت و تفاهم بر انگیز همدیگر را ملاقات میکنند و به همین دلیل خود را خوشبخت ترین زوجی تصور میکنند که هرگز دچار تنش و مشکل و اختلاف نظر نمیشوند. حال آن که اکثر مسائل بعد از ورود به زندگی و تجربه کنار هم بودن نمود مییابد.پس قبل از این که دختر و پسر وارد زندگی شوند حتما لزوم آموزش روابط رناشویی پیش از ازدواج مطرح میگردد. از جمله مواردی که قبل از ازدواج باید به زوج های جوان و عاشق توصیه نمود شناخت نیاز ها و وظایف زناشویی است. دوره زندگی مشترک، دوره “من من کردن” و لجبازی های قبل از تاهل نیست.


بیشتر بخوانید: مهمترین معیارهای ازدواج چیست؟


مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه آموزش روابط زناشویی قبل و بعد از ازدواج با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

بدون آموزش روابط زناشوییچه مشکلاتی به بار خواهد آمد؟

دو نفر با دنیایی از عقاید و نیاز های مختلف با هم به زندگی مسترک متعهد میشوند بنابراین عدم توجه و آگاهی از این نیاز ها میتواند زمینه ساز بزرگ ترین اختلافات و تبدیل عشق به نفرت شود. بنابراین در دوره های آموزش قبل از ازدواج حتما باید دو طرف را نسبت به خواسته ها و اولویت بندی آن ها و نحوه ارضای صحیح آگاه نمود. برای مثال برای اقایان نیاز جنسی و توجه معقول به آن از گرایشات اصلی برای ورود به زندگی مشترک میباشد. حال تصور کنید همسر شان در توجه و بر آورده کردن این نیاز مهم بی توجه و بی اطلاع باشد. چه مشکلاتی به بار خواهد آمد؟

ازطرفی جلب محبت و مورد توجه واقع شدن زن توسط مرد دلیل اصلی خانوم ها برای تشکیل زندگی مشترک میباشد که نادیده گرفتن آن توسط آقایان میتواند زمینه ساز بروز مشکلات روحی و روانی در خانوم ها و اختلاف های زناشویی باشد. همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است.

بنابراین مجهز کردن دختر و پسر های در شرف ازدواج و دم بخت به انواع مهارت های زندگی و نوع روابط زناشویی به عنوان سپری محکم در برابر بلا ها و مشکلات زندگی مشترک عمل مینماید.


بیشتر بخوانید:مشاوره خانواده تلفنی


قبل و بعد از ازدواج

فواید روابط زناشویی لذت بخش

فواید روابط زناشویی لذت بخش برای آن دسته از زوج هایی که خود را موظف به یادگیری مهارت های زندگی و آموزش نموده اند قابل رویت میباشد. داشتن رابطه ای عاشقانه، احساس مهم بودن و با ارزش تلقی شدن در زندگی طرف مقابل، توجه به نیازهای یکدیگر و تلاش برای برآورده شدن صحیح آن ها، تقسیم مسئوولیت، کاستن از فشاهای روانی ناشی از اختلافات، الگوی مناسب و صحیحی برای فرزندان شدن، مشورت و کمک گرفتن از هم در حل مسائل، داشتن اوقات لذت بخشی از با هم بودن، و ساختن خاطراتی شیرین از زمان های باهم بودن و … همگی به فواید روابط زناشویی لذت بخش اشاره دارد.

مشکلات روابط سرد زناشویی

مشکلات روابط سرد زناشویی درست برعکس فواید روابط زناشویی موفق که در بین زوج های موفق دیده میشد در بین زن و شوهر هایی که در حل پیش پا افتاده ترین مشکلات خود عاجز و ناتوان هستند به چشم میخورد. روابط زناشویی سرد در واقع ریشه در ناشناخته بودن نیاز ها و عدم توجه به آن ها را دارد. بنابراین از مشکلات روابط سرد زناشویی میتوان به محیط متشنج و نا آرام زندگی، اختلاف نظر و جنگ و جدال مداوم، نارضایتی از زندگی مشترک، افسردگی و استرس های روانی (اکثرا خانوم ها با آن مواجه میشوند)، عدم کنترل اعصاب و رفتار های پرخاشگرانه (بیشتر در بین آقایان)، نبود الگوی تربیتی مناسب برای فرزند پروری، گرایش به مصرف مواد و روابط نامشروع در بین آقایان، خیانت دو جانبه اشاره نمود.


در مشاوره قبل از ازدواج چه سوالاتی میپرسند؟


سوالات متداول

آموزش روابط زناشویی به چه مواردی میپردازد؟

به انواع مهارت های زندگی سالم از جمله مهارت های ارتباطی، حل مسئله، نیاز های جنسی، نیازهای عاطفی.

منظور از روابط زناشویی سرد چیست؟

به روابطی اشاره دارد که زن و شوهر در قبال نیاز ها و وظایف هم بی توجه و بی اطلاع هستند و با استفاده از روش های نا درست و چالش برانگیز سعی در حل مشکلات شان دارند.

آموزش روابط زناشویی چه فوایدی دارد؟

داشتن زندگی مشترک لذت بخش، توجه به خواسته ها و نیازهای یکدیگر، مجهز به مهارت های حل مسئله مناسب، استفاده از تکنیک های صحیح بر قراری مهارت های ارتباطی و گفت و شنود، بیان صحیح نیازها، داشتن آرامش روانی، کاستن از تنش ها و تعازضات خانوادگی.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستامرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژهخدمات متنوعی را در زمینهمشاوره خانوادهبه شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:The Bible’s Teaching on Marriage and Family

زینب رضائی————- روانشناس بالینی.

براي مشاوره در زمينه آموزش روابط زناشویی قبل و بعد از ازدواج

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- 2 نظر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉