کانال تلگرام اخبار نظام وظیفه آویژه

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

اینستاگرام آویژه

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

تعریف خیانت در روانشناسی + 10 دلایل خیانت از نظر روانشناسان

روانشناسی در مورد خیانت همسر
4.5/5 - (2 امتیاز)

چه چیزهایی خیانت محسوب می شود؟ دلایل خیانت از نظر روانشناسی چیست؟ مسلما فهمیدن خیانت همسر می تواند بسیار سخت بوده و شما را درمانده و ناامید سازد. عواقب خیانت بسیار زیاد است و طبیعی است که شما بخواهید بدانید چرا شریک زندگیتان به شما خیانت کرده است؟ دلایل مختلفی برای خیانت وجود دارد. همچنین روانشناسی خیانت بیان می کند که انواع مختلفی از خیانت نیز وجود دارد که می تواند دلایل خیانت را برای ما روشن تر سازد. آیا شما نیز مورد خیانت و بی وفایی همسرتان قرار گرفته اید اما نمی دانید چرا؟ شاید شما بارها زندگی و روابط زناشویی خود را مرور کرده باشید تا دلیل منطقی و قانع کننده ای برای خیانت پیدا کنید. اما موفق نشده باشید.

مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی روانشناسی در مورد خیانت همسر پرداخته اند. آنها با مطالعه و تحقیقات بسیار و استفاده از نظر روانشناسان در مورد خیانت مقاله جامع و کامل زیر را نگارش کرده اند. اگر شما نیز به دنبال یک تعریف خیانت زوجین، دلایل خیانت همسر و روانشناسی در مورد خیانت هستید، پس مطالعه این مقاله جامع و کامل را از دست ندهید.

تعریف خیانت در روانشناسی

روانشناسی خیانت مردان و زنان، خیانت را عمل درگیر شدن در صمیمیت عاطفی یا جنسی، فیزیکی و .. با فردی خارج از مرزهای توافق شده در ازدواج توصیف می کند. برخی از افراد، خیانت را فقط داشتن روابط جنسی با فردی بغیر از همسر می دانند. در صورتیکه روانشناسی در مورد خیانت بیان می کند که خیانت می تواند همراه با داشتن رابطه جنسی با شخص دیگر باشد و یا بدون رابطه جنسی. همچنین خیانت می تواند به صورت حضوری و یا مجازی و آنلاین باشد.

خیانت را می توان شکستن تعهد و وفاداری به همسر دانست. اگر شما با خیانت همسر خود مواجه شده اید، می توانید با مطالعه مقاله راهکارهای کنار آمدن با خیانت همسر، اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید.

روانشناسی خیانت زن به شوهرش

خیانت در روابط چقدر رایج است؟

قبل از اینکه درباره دلایل خیانت به همسر صحبت کنیم، بهتر است نگاه آماری به خیانت داشته باشیم. خیانت در روابط متعهدانه چقدر رایج است؟ چند درصد از زوجین حداقل یک بار به همسر خود خیانت می کنند؟ متاسفانه طبق روانشناسی خیانت زنان و مردان، میزان خیانت در روابط بین 20 تا 50 درصد متغیر است. خیانت جنسی بدون شک یک تهدید بزرگ برای ثبات یک رابطه و زندگی مشترک است. طبق تحقیقات انجام شده، حدود یک سوم مردان و یک چهارم زنان ممکن است حداقل یکبار در طول زندگی خود درگیر روابط جنسی خارج از خانواده و همسر شوند.

همانطور که می دانید، مفهوم خیانت تنها مربوط به صمیمیت های جنسی و فیزیکی نمی شود. مردم ممکن است درگیر روابط عاشقانه و عاطفی شوند و آن را از همسر خود چنهان کنند. برخی از افراد هیچ وقت متوجه روابط پنهانی و عاطفی همسر خود نمی شوند. پس نمی توان در این رابطه آمار دقیق و روشنی را بیان کرد. حتی در مورد روابط جنسی و خیانت جنسی نیز تنها طبق مطالعات و آمارهای مربوطه اعداد و ارقام بیان می شوند. پس مسلما تعداد این روابط و خیانت ها بیشتر از اعداد و ارقام گفته شده است. زیرا بسیاری از خیانت ها برای همیشه پنهانی و مخفیانه باقی می مانند.

با مراجعه به این آمار، می‌توان نتیجه گرفت که خیانت بسیار رایج تر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم.

انواع خیانت به همسر

خیانت زوجین می تواند اشکال مختلفی را داشته باشد. همچنین خیانت تنها شامل برخوردها و روابط حضوری نیست. خیانت می تواند به صورت مجازی و کلامی باشد. هر مورد از خیانت می تواند نیاز متفاوتی را برآورده سازد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که آنچه که ممکن است برای یک فرد یا خانواده خیانت محسوب شود، ممکن است برای دیگری معنای خیانت نداشته باشد. این موضوع کاملا بستگی به عواملی مانند فرهنگ خانواده، اعتقادات و آداب و رسوم و … دارد. مثلا ممکن است در یک خانواده صحبت کردن و یا چت کردن با فردی به جز همسر مشکلی نداشته باشد. حتی اگر این صحبت ها بسیار دوستانه و صمیمانه باشد. اما در خانواده و فرهنگی دیگر، صحبت کردن با جنس مخالفی که هیچ توافق و نسبتی با فرد ندارد، یک خیانت محسوب شود. انواع اصلی و رایج خیانت عبارتند از:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تعریف خیانت در روانشناسی + 10 دلایل خیانت از نظر روانشناسان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

خیانت جنسی

طبق روانشناسی خیانت مرد به همسرش و برعکس، خیانت جنسی شامل درگیر شدن در روابط جنسی با شخصی به جز همسر است. این روابط جنسی می توانند هر نوع رابطه فیزیکی را شامل شود. در خیانت جنسی ممکن است خیانت عاطفی و احساسی نیز حضور داشته باشد و ممکن است تنها برای رفع نیاز جنسی رخ دهد.

خیانت عاطفی

خیانت عاطفی به معنای داشتن یک رابطه صمیمی و عاشقانه با شخصی بغیر از همسر است. شخصی که هیچ نسبتی با شما ندارد و شما نیز هیچ تعهدی نسبت به او نداشته اید. روابط عاشقانه با شخص ثالث یک خیانت است. حتی اگر ارتباط فیزیکی و جنسی برقرار نشود یا اصلا به صورت حضوری یکدیگر را ملاقات نکرده باشند. در خیانت عاطفی، روابط با شخص سوم همیشه پنهان بوده و مخفیانه خواهند ماند. اگر می خواهید بیشتر در مورد این نوع از خیانت بدانید، مقاله خیانت عاطفی را مطالعه کنید.

خیانت آنلاین یا مجازی

طبق روانشناسی خیانت زن به شوهرش و یا برعکس، خیانت آنلاین شامل درگیر شدن در امور جنسی یا عاطفی آنلاین از طریق اتاق های گفتگو، پیام ها، چت های مجازی، تبادل عکس و تخیلات جنسی و سکس سایبری است. البته برخی از افراد تماشای پورنوگرافی بدون درگیر شدن با دیگران را نوعی خیانت می دانند. در حالیکه برخی دیگر تماشای پورنوگرافی را خیانت محسوب نمی کنند.

روانشناسی خیانت زنان

دلایل خیانت از نظر روانشناسی

علت خیانت در ازدواج چیست؟ دانستن دلایل خیانت می تواند به شما کمک کند تا بهتر خیانت را بشناسید و راهکارهایی را برای جلوگیری از این اتفاق و یا از بین بردن آن انجام دهید. طبق روانشناسی خیانت، یکی از شایع ترین دلایل خیانت، احساس قطع ارتباط عاطفی با شریک زندگی است.

دلایل متعددی برای خیانت وجود دارد. برخی از مهم ترین دلایل خیانت از نظر روانشناسی عبارتند از:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه تعریف خیانت در روانشناسی + 10 دلایل خیانت از نظر روانشناسان با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

استفاده بیش از حد از اینترنت

اینترنت و فضای مجازی به یکی از مهم ترین عوامل خیانت تبدیل شده است. وجود فضای مجازی و اینترنت خیانت را آسان تر کرده است. از طریق شبکه های آنلاین بسیار آسان است که با مرم ارتباط برقرار کنید و ساعت ها با آنها صحبت کنید. این گفتگوهای شما به راحتی می توانند از همسرتان پنهان شوند. وب ‌سایت‌ های زیادی وجود دارند که افراد می ‌توانند با هم ملاقات کنند و به شروع یک رابطه جدید منجر شود. پس استفاده زیاد از اینترنت می تواند باعث خیانت شود. همچنین اگر همسرتان دائم وب گردی کرده و بیشتر وقت خود را صرف فضای مجازی می کند. بهتر است کمی احتیاط کنید زیرا این یکی از نشانه های خیانت است. اگر احساس می کنید شوهرتان به شما خیانت کرده است، مطالعه مقاله نشانه های خیانت در مردان را از دست ندهید.

ناتوانی در مقابله با مشکلات

فرار از مشکلات و ناتوانی در کنار آمدن با آنها می تواند عامل اصلی خیانت باشد. مواقعی وجود دارد که به جای حل کردن مشکلات در زندگی و پرداختن به آنها، زن یا شوهر سعی می کنند راه دیگری بیابند. آنها با بهانه جویی های خود، مشکلات را دلیل خیانت خود می دانند. در صورتیکه تحت هیچ شرایطی بهانه منطقی برای خیانت وجود ندارد. مثلا ممکن است شما در محل کار خود یک همکار داشته باشید که احساس می کنید می توانید با او ارتباط خوبی برقرار کنید. شما ممکن است برای حل مشکلات و یا درد دل کردن به او مراجعه کنید و به مرور رابطه ای صمیمانه و عاشقانه بین شما شکل بگیرد. در این هنگام شما مشکلات را بهانه خیانت خود می دانید. که اصلا بهانه قابل قبولی نیست.

اعتیاد به پورن

فیلم ها و محتواهای پورن به راحتی در اینترنت در دسترس است و این یکی از دلایل اصلی خیانت و روابط زناشویی از بین رفته در این روزها است. اینترنت پورنوگرافی را به طور گسترده ای در دسترس قرار می دهد. تماشای هرازگاهی پورن می تواند بی گناه به نظر برسد، اما از اثرات طولانی مدت آن نباید غافل شد. اعتیاد به پورن می تواند باعث شود شما احساس کنید که از نظر جنسی نیازهای زیادی دارید و همسرتان قادر به برآورده ساختن نیازهای شما نبوده است. در این هنگام شما به مرور به سمت خیانت جنسی برای برطرف کردن نیازهای جنسی خود می روید.

اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

طبق روانشناسی خیانت، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر نیز یکی از علل شایع خیانت در زندگی زناشویی است. اعتیاد باعث می شود که فرد عادت های مضر مانند: پنهان کاری، دروغ گفتن، دزدی و حتی خیانت را در خود مشاهده کند. مصرف بیش از اندازه الکل و مواد مخدر اختیار و قدرت انتخاب را از فرد خواهد گرفت و فرد را به سمت خیانت سوق می دهد. در این شرایط افراد به راحتی تسلیم احساسات موقت خود می شوند و از شریک زندگی خود غافل خواهند شد.

کسالت و خستگی در زندگی مشترک

شاید این دلیل کمی مسخره و یا غیر منطقی به نظر برسد. اما یکی از دلایل اصلی خیانت محسوب می شود. گاهی اوقات زندگی مشترک خسته کننده و تکراری خواهد شد. توجه نکردن به همسر و نداشتن هیجان، امید و شادی می تواند همسرتان را به سمت خیانت سوق دهد. فرد به دنبال شادی و هیجان در زندگی می گردد و به اشتباه خیانت را انتخاب می کند تا زندگی خود را از کسالت و خسته کننده بودن نجات دهد. پس زمانی که یکی از طرفین دیگر از رابطه راضی نیست و به دنبال چیز جدید و هیجان انگیز است، ممکن است خیانت کند. اگر شما از زندگی خود خسته شده و یا آن را تکراری می دانید، می توانید با کمک مشاوره خانواده شور و هیجان مناسب و سالم را به زندگی خود برگردانید.

تعریف خیانت در روانشناسی

نداشتن روابط سالم

نداشتن روابط عادی و یا سالم در زندگی مشترک می تواند منجر به خیانت شود. برخی از زوجین به دلایل خاصی مانند مسائل مالی، رفاه و یا بچه دار شدن ازدواج کرده اند. اما عشقی بین آنها وجود ندارد و نمی توانند با هم بودن را تحمل کنند. البته مواردی نیز وجود دارد که افراد زندگی عاشقانه ای را آغاز کرده اند اما به مرور روابط سالم آنها از بین رفته و دیگر زندگی پرشور و هیجانی ندارند. نداشتن رابطه سالم با همسر می تواند باعث شود که فرد به سمت خیانت سوق پیدا کند. فرد به دنبال شخصی می گردد که بتواند با او روابط سالم و پرشور و نشاطی را داشته باشد.

زندگی جدا از هم برای مدت طولانی

اگر چه فاصله در عشق واقعی مهم نیست. اما در برخی از شرایط زندگی طولانی مدت جدا از همسر می تواند باعث خیانت در زندگی شود. طبق مشاوره خیانت، روانشناسان توصیه می کنند که تا حد ممکن از داشتن فاصله مکانی طولانی با همسر خود اجتناب کنید. زن و شوهر نیاز دارند در کنار هم باشند تا بتوانند به نیازهای عاطفی و جنسی یکدیگر پاسخ مناسب بدهند. پس فاصله ها را کمرنگ کنید. اغلب زوج ها به دلیل ماهیت شغلی و تعهدات کاری خود مجبور به جدایی از یکدیگر می شوند. تنها بودن همسر می تواند او را به سمت داشتن فعالیت های جدید روانه کند که ممکن است شامل تعامل با افراد دیگر باشد.

عدم احترام و قدردانی

گاهی اوقات شریک زندگی شما ممکن است احساس کند که در رابطه به اندازه کافی مورد احترام و قدردانی قرار نمی گیرد. در این شرایط اختلافات زناشویی در زندگی شما افزایش می یابد. با افزایش اختلافات زناشویی، زن و مرد سعی می کنند که خلاء و عدم وجود آرامش را با رابطه ای دیگر جبران کنند. روانشناسی خیانت تاکید می کند که هرگز از دو عنصر مهم احترام و قدردانی در زندگی مشترک غافل نشوید. عدم احترام و قدردانی میتواند زوجین را از یکدیگر دور کرده و با فردی جدید آشنا سازد.

خواسته های جنسی برآورده نشده

روانشناسی خیانت مرد به همسرش و برعکس آن، نشان می دهد که میل جنسی و نیازهای جنسی برآورده نشده می تواند همسر را به سمت خیانت روانه سازد. طبق مطالعات انجام شده، 52 درصد از افرادی از روابط جنسی خود با همسر ناراضی بودند به سمت خیانت کشیده شده اند. آنها برای برآورده ساختن نیاز جنسی خود دست به خیانت و برقراری ارتباط با شخص دیگر زده اند.

ویژگی های شخصیتی

طبق روانشناسی خیانت زنان و مردان، برخی از ویژگی های شخصیتی و خصوصیات منفی در فرد می تواند او را به سمت خیانت بکشاند. گاهی هیچ مشکلی وجود ندارد و شرایط زندگی و روابطتتان با همسرتان عالی است. اما متوجه می شوید که همسرتان به شما خیانت کرده است. باید گفت گاهی مشکل خیانت وجود بیماری های روانی و یا مشکلات شخصیتی در فرد است. برخی از افراد تنوع طلب بوده و نمی توانند تنها با همسر خود رابطه داشته باشند. برخی دیگر به دنبال تجربه هیجان هستند و به اشتباه هیجان منفی خیانت را در پیش می گیرند. همچنین افرادی وجود دارند که ادعا می کنند: میل جنسی من خیلی زیاد است و نمی توان توسط یک نفر آن را کنترل کرد و… .

پس گاهی مشکلات و ویژگی ها و خصوصیات فرد می تواند او را به سمت خیانت سوق دهد در صورتیکه هیچ شرایط منفی و بهانه ای برای خیانت او وجود ندارد.


چه چیزهایی خیانت محسوب می شود؟

سخنی از مشاوران آویژه

به این نکته توجه داشته باشید که: هیچ دلیل موجه و منطقی برای خیانت وجود ندارد. دلایل بالا علت خیانت افراد هستند اما هیچ فردی نمی تواند حتی بخاطر دلایل بالا به سمت خیانت برود و با بهانه تراشی بخواهد خود یا دیگران را راضی کند. اگر شما در زندگی زناشویی خود مشکلی دارید باید به فکر رفع مشکل باشید، نه اینکه مشکل را بهانه ای برای خیانت بیابید. طبق روانشناسی خیانت، خیانت می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای زندگی شما به همراه داشته باشد. پس سعی کنید از خیانت به همسر دوری کنید. همچنین حواستان به نشانه های خیانت بوده و همسرتان را رفتن به سمت خیانت باز دارید. اگر می خواهید اطلاعاتی در رابطه با نشانه های خیانت کسب کنید، می توانید مقاله نشانه های خیانت زنان را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث می شود یک فرد به دیگری خیانت کند؟

جاه طلبی، حرص، شهوت یا نیاز جنسی بیش از حد می تواند باعث خیانت شود. وقتی کسی نتواند این نیازهای مضر و نامناسب خود را کنترل کند، در معرض خیانت قرار می گیرد.

طبق روانشناسی خیانت، خیانتکاران چه احساسی دارند؟

بیشتر افرادی که به کسی که دوستش دارند خیانت کرده اند، احساس گناه، غم، شرم یا پشیمانی دارند. آنها خود را سرزنش کرده و نمی توانند زندگی توام با آرامشی داشته باشند.

براي مشاوره در زمينه تعریف خیانت در روانشناسی + 10 دلایل خیانت از نظر روانشناسان

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژهاز سراسر کشور

با ۰۲۱۶۲۹۹۹۰۶۶ تماس بگيريد

نظرات

- یک نظر:

  1. سلام به شوهرم خیانت کردم الان ۶ ماهه که متوجه خیانتم شده وهرروز سرد تر میشه نمیدونم چکار کنم خیلی پشیمونم تو رو خدا کمک کنین زندگیم دریت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

آیا به مشاوره فوری نیاز دارید؟

 

مشاوره حضوری 👉

مشاوره تلفنی فوری👉